SI4732 ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

SI4732 ontvanger

#1 Bericht door PD0JDG »

AliExpress adverteert met SI4732 kortegolf ontvangers. Kost zo'n 25 tot 50 Euro afhankelijk of je met of zonder kastje aanschaft. De radio is gebaseerd op een SI473x chip en wordt aangestuurd met een Arduino. De programmatuur is gebaseerd op een bibliotheek ontwikkeld door PU2CLR. Er zijn all verschillende youtube video's online. Ook is er een FaceBook groep actief. Ik heb zelf een versie met kastje aangeschaft. De kwaliteit laat zeker te wensen over, maar het werkt (nog). Omdat ik geen lid van FaceBook wil worden heb ik zelf maar uitgezocht hoe dat apparaat te programmeren is. Nu kan ik zelf het programma (de sketch) aanpassen en verder experimenteren 8) :

ATS 20 radio programming with Raspberry Pi 4 running Ubuntu Mate 20.10
Too cumbersome to find serial drivers for Windows :wink:

Start the Pi
Make the user a member of the group dialout to be able to use the serial port for uploading
Administration
Users and Groups
Manage Groups
Select dialout
Mark the user to become a group member
OK
Close Manage Groups
Connect the radio to an USB 2.0 port

Reboot the Pi to activate the user’s dialout membership
Switch on the radio to activate the radio’s serial port

Get the SI4735 repository with specific programs for this radio and other projects
Use a terminal command to clone the repository
>git clone https://github.com/pu2clr/SI4735

Install Arduino IDE manage the built in Arduino
Download Arduino IDE voor Linux ARM 64 bits
https://downloads.arduino.cc/arduino-1. ... h64.tar.xz
Use file manager to extract the files from the container to your home directory
Use file manager to go to the new directory
Use file manager and right click to open install.sh

Set up the Arduino IDE to program the radio
Use file manager to go to: ~/SI4375/examples/SI47XX)KITS/AlieExpress/SI473X_ALL_IN_ONE_OLED_RDS_CHINESE
Use file manager and right click to open with Arduiono IDE
SI473X_ALL_IN_ONE_OLED_RDS_CHINESE.INO

The Arduino IDE opens and the do the following
Tools
Manage Libraries: Install SI4735 library, install Tiny4kOLED library
Set Board to “Arduino Nano” (that’s what was printed on my Arduino)
Set Processor to “ATmega328P (Old Bootloader)”
ATmega328 wat was printed on the chip of the Arduino
Old Bootloader was recommended after an error messages)
Set Port to “/dev/ttyUSB0”

Finally upload the sketch with the IDE
Sketch
Upload

The radio will reboot.
Now you can edit the sketch and repeat the upload to further experiment.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SI4732 ontvanger

#2 Bericht door PD0JDG »

Ondertussen heeft PU2CLR wat nieuwe versies voor de radio gepubliceerd op Github. Om die te installeren moet je de lokale bron bestanden op de Pi opwaarderen en aanvullen. Dat doe je door de terminal te starten en:
>cd /SI4735
>git fetch https://github.com/pu2clr/SI4735
Dan kun met de file manager de laatste (.INO bestand) versie vinden, bijvoorbeeld in:
~/SI4375/examples/SI47XX)KITS/AliExpress/SI473X_ALL_IN_ONE_OLED_RDS_CHINESE_V5

Nadat je de firmware van de radio hebt opgwaardeerd, schakel dan de radio een keer in terwijl je de draaiknop ingedrukt houdt. Dat wist de inhoud van de EEPROM.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: SI4732 ontvanger

#3 Bericht door PE1RXU »

Leuk project!
Ik ben het PI4RAZ printje aan het knutselen, gemaakt na het idee van Gert PE0MGB, ben benieuwd naar de performance.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SI4732 ontvanger

#4 Bericht door PD0JDG »

Ja leuk, die van Gert staat ook in deze repository op Github.

Succes met dat project. 8)

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: SI4732 ontvanger

#5 Bericht door Jan pa3abk »

Heb deze RX al een tijdje staan en ik zie het als een Jampotontvanger van deze tijd.

Via PI4 heb ik een tijdje zitten k....violen omdat achteraf bleek dat ik een kabel had gebruikt die alleen voor "laden" was bedoeld en de twee serial draadjes er niet waren.
Gebruik de standaard SW voor de PI4 en Buster geeft dan een andere naam aan de USBpoort: ttyAMA0
Inderdaad handig dat Linux alle drivers in de kernel heeft zitten.

De applicationsheet van dat ding bekeken.
Frappant het verschil als je een ferriet antenne of een loopgebruikt op de middengolf.
Met de loop binnenshuis (bijna) storingsvrij ontvangst van lokale LPAM en (Hindostanenzender uit DenHaag) en met de ferriet antenne.... ja daarvoor moet ik echt naar buiten.
Gevoeligheid valt niet tegen. De AGC is nogal aggressief. SSB houd hij lekker vast. En filter tja 0,5kHz... niet zoals we gewend zijn maar voor die prijs...
Er zitten verder geen toeters en bellen (geheugen e.d.) maar ik zie dat niet zo'n probleem.
Voor storingzoeken in de buurt prima ding vooral met een loop.
Daarom heb ik ook aangeschaft.(Geen echte S-meter)
In de Note staat ook hoe je loop moet aanpassen qua impedantie. De ingang is voor MG namelijk "hoog". Voor KG zit er een buffer in.

BTW de pulsgever is bagger... Die van mij gaf maar over 180 graden pulsjes. Kennelijk tijdens transport in de doos te hard op en neer geschoven.
Kon voor garantie gaan maar als je zo'n ding hebt liggen van een betere kwaliteit en de maatvoering is het zelfde is het weinig moeite om hem te vervangen.

Liet hem via CZ binnenkomen dat was binnen vijf dagen met DHL. Meestal heb je dan ook minder kans dat je inklaring moet betalen of het is al gevrijwaard...

Bovenstaand ook reden om ook eens met de Arduino aan de slag te gaan gezien de vele toepassingen op radio gebied er nu al zijn.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SI4732 ontvanger

#6 Bericht door PD0JDG »

Hallo Jan,

Ja inderdaad, een leuk apparaat om iets met Arduino te doen.

Mijn eerste stap was om de kortgegolf bandkeuze aan te passen. Ik heb 28 kortegolf "banden" Van 1 MHz geprogrammeerd.

{SW_BAND_TYPE, 2000, 3000, 3500, 0, 4}, // 1e SW band
{SW_BAND_TYPE, 3000, 4000, 3500, 0, 4}, // 2e SW band
etc. tot
{SW_BAND_TYPE, 29000, 30000, 29500, 0, 4} // 28e SW band

Ook gebruik ik een Tecsun AN-200 loopantenne voor de middengolf. In mijn huisje in de Franse Alpen kon ik overdag een middengolfzender uit Turijn ontvangen.

Op SWLING zag ik dat iemand een 1M Ohm weerstand en twee diodes over de antenne had geplaatst voor ESD bescherming. Ik heb nog wat LEDs, kan ik die ook daarvoor gebruiken?

https://swling.com/blog/2021/05/si473x- ... al-photos/

Jaap

Plaats reactie