Ik denk dat je je nu even wat beter in de theorie moet verdiepen. Die testen zijn niet goed. (wat zijn die enorme golven in je meting, gebruik je een te grote stepsize ?)
- je notch lengte: Die begint op de midden ader van het doorgaande stuk van de T. Jij meet ongeveer 3 mm te weinig. Als je dat meeneemt kom je met een d.c. van 0,66 op 2327 MHz uit. 3 MHz ernaast en dan heb ik vanaf het scherm gemeten
- De dielectrische constante van teflon vond ik als 0,5 tot 0,7. Die waarden variëren met frequentie. Alleen dat kan al heel veel schelen aangezien het maal 300000 keer gaat !! Daarom zit ook die andere tru op een andere frequentie. dat ding is niet identiek en zal ook geen calibratie tru zijn. Dan pak je hem in ieder geval niet zo vast maar zit hij met zijn broertjes in een notenhouten kistje (de goedkoopste goede cal kit die ik kon kopen in BNC (daar wordt geen chinese massaproductie meer ingedaan want dat is niet interessant, was 1200 euro, een echte voor GHz VNA's gaat over de 10K)
Stel dat je notch lengte wel klopt dan kom je met terug rekenen op een d.c die nog steeds tussen 0,5 en 0,7 ligt.
Er worden erg veel slechte sma componenten gemaakt op het moment. Sma wordt in het boek over netwerk analyse van Siebel (E&S) niet eens genoemd als mogelijke connector. Het is vooral een massa product richting telecom. Dus dat ga je nooit tot op de MHz uitrekenen. Ik heb ook een sma load maar die is slechter dan mijn zelfgebouwde set.
Je ziet dus dat je dit bijna niet kunt berekenen tenzij je de excacte gegevens hebt. Dat is met een VNA vaak te achterhalen maar met een SNA niet en dan moet je aannames doen die zo maar een paar 100MHz kunnen verschillen.
Ik heb even een test gedaan. Een T-stuk, gewone master calibratie, T-stuk (bnc) en daaraan een notch van 149,65mm
De notch is van gewone RG58 gemaakt en dat is zover ik weet PE. het smelt in ieder geval. Het kan van 1,5 tot 2,4 varieren in d.c. Ik ben van 2.3 uitgegaan omdat het toeneemt met frequentie.
Als ik dat uitreken moet ik een resonantie krijgen van 1168MHz. Ik meet 1088. Dat is 80MHz lager. Bijna 7% en mijn notch lengte klopt. Als ik dat terugreken naar de echte d.c. dan kan die 1088 best kloppen. Hij valt nog steeds binnen 1,5 en 2,4.
Het voordeel bij die lagere frequentie en langere notch is dat daarbij meetfouten veel minder hard doorwerken. Op 160 meter maakt 10 cm niet veel uit. Op 3GHz is een paar 10e mm al veel. (ik meet met een bekend merk mechanische schuifmaat. Die digitale met twee gekleurde knopjes ken ik oa van iets als de aldi, die kloppen voor geen meter, maar dat zal wel weer een copy van iets anders zijn dus ik zeg niet dat jou meter niet klopt hoor, maar als het wel zo'n ding is dan vergeet die laatste digit maar en je komt weer anders uit. Ook het stuk van centre tot begin tru niet meenemen. Dan komt je resonantie een stuk lager uit.
Mijn conclusie
Ik denk dat je SA /TG wel goed is. Dit is tenslotte een S21 meting welke eventuele coupler fouten uitschakelt, maar er kan een wel fout zitten in je coupler (naast de standaard aanwezige fouten als tracking, diversity, frequenty gedrag enz) maar ik neem aan dat jij (of de software) daar een correctie voor hebt uitvoert)
Die antenne. kan ik niks over zeggen ik ken de antenne niet maar ik vertouw je meetopstelling niet. Ik kan op die manier niet meten (de antenne zo dicht bij de analyser), ik doe weinig met antennes maar ik weet wel dat bij 70 cm een paar mm al veel uit maakt. Ik weet ook dat een antenne die op de SWR meter 1 is in werkelijkheid al vaak niet meer dan 15-18dB RL geeft. Dus een SWR meter is snel tevreden.
Een VNA liegt even hard als de gebruiker tegen hem liegt en verteld de waarheid als de gebruiker hem de waarheid verteld. Microgolven is moeilijk, netwerkanalyse ook, die twee samen en je bent nog wel even zoet.