Wie kan mij helpen met meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#91 Bericht door PA3DJS »

Dit is inderdaad een leerzaam draadje (op meerdere fronten). Connectoren en verloopconnectors/adapters kan een spelbreker zijn. Dan is het vaak wel een voordeel als je fase van reflectie kan zien. Ik had het recentelijk nog met een 2 element dipool array voor 868 MHz. S11 zag er anders uit dan verwacht.

Voor buiten de deur (bijv Scouting) heb ik wat goedkope koppelstukken, die deden het duidelijk niet optimaal op 868 MHz. Ik heb gelijk maar een stuk kabel gepakt, telegartner SMA connectoren erop en het zag er strak uit.

Connectoren die erg glimmen doen dat niet voor niets: Ze reflecteren zoveel licht dat het pijn doet aan je ogen en je er automatisch bij vandaan blijft. Dus eens met bijv. EMCees m.b.t. glimmen.

Vanmorgen nog even een SMA fem - N male adapter van de ham en kaas shop uit Maarssen bekeken voor t/m 23 cm. Die is wel goed.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#92 Bericht door Thijzer »

Ik heb geen enkele ervaring in dit frequentiegebied maar zijn zulke connectoren niet "meetbaar" ? Dus dat je de afwijking door zo'n slechte constructie binnen in de connector kunt meten aan de hand van de capaciteit of inductiviteit van dat ding?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#93 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, vooral bij goudkleurige connectoren, hoe beter ge glimmen, hoe slechter ze zijn.
Ze zijn namelijk niet verguld, maar een goudkleurig laagje doublé of zo.

Soms kan je met een ohm meter al meten dat ze slecht zijn, over enkele mm al geen weerstand meer.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie