Wie kan mij helpen met meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#31 Bericht door ssassen »

Zojuist even nieuwe firmware erop gezet, deze firmware heeft kort op de website van Hameg gestaan maar is inmiddels weer verwijderd, het changelog geeft echter zeer bruikbare info en zou perfect aansluiten bij wat ik hier zie gebeuren.
Changelog HMS
Version 01.235 HCL 01.135 MesOS 03.103

* TG was switched off at the end of reflection measurement
* Length of the german texts adapted in the wizard
* Grammar correction

Version 01.234

* New commands implemented
o TRACE:MEM SAVE
o TRACE:MEM?
o TRACE:MEM:SHOW ON | OFF | 0 | 1
o TRACE:MEM:SHOW?
o AMPL:TGATT value
o AMPL:TGATT?
o AMPL:ATT:LEVEL?
o MEAS:UNCAL?

* Bugfix: Auto-switch of the RBWs at small spans in product version HMS1000 incorrect
* Bugfix: Fixed an error in the calculation of the limit lines from dBm to dBuV
* Bugfix: Fixed an error in the noise marker calculation

Version 01.232

* VSWR wizard implemented: MEAS->REFLECTIONCAL
* SCPI command to query the sweep status implemented
* Query of the trace data via TRACE:DATA? is now possible
* Bug in the trace math fixed
* Bugfix: Switching between auto-peak detector and sample detector corrected
* Max Hold memory is not automatically reset when frequency is changed
* SCPI: Query of the marker level has only provided the value for marker 1
* Bugfix: Display of Limit lines in dBµV corrected

Version 01.225 and earlier

* Accuracy of the frequency display improved via softkeys
* Command for the reference switching adapted
* Bugfix: When switching from sweep to receiver mode with sweep time >1.01s the levels are monitored up to 36000dBm
Helaas geeft dit in mijn geval geen verbetering en meten de antenne's nog steeds zoals voorheen, wellicht is dit een work-in-progress bij Hameg?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#32 Bericht door fred101 »

Als je bij en reflectiemeting een berg ziet is er iets mis met je apparatuur of setup of is het apparaat niet geschikt voor dit soort metingen.

Maximale reflectie, dus een Rho van 1 of -1 en reflectedeminping is 0 dB. Dat is de situatie waarbij het hele incident 100 % en zonder verlies na het referentie vlak wordt gereflecteerd.

Als je een berg ziet wil dat zeggen dat er een negatieve return loss is. Er komt dus meer terug dan er is uitgestuurd, free energy of een antenne met echte gain ;-) of de calibratie deugt niet, in welk geval de meting ook zinloos is.

Bij een S21 meting kun je die situatie wel krijgen. Maar dat komt omdat daar meestal ruimte is van wege de traject demping van de kring. Als er geen verzwakking was zou je ook geen bult zien wnt dan kwam er meer vermogen aan op de ingang als er uitgestuurd wordt door de generator. Als je een dubbele resonantie ziet, dus een dal en een bult aan elkaar is er overkoppeling en is de dut verkeerd ingekoppeld of is er fout gecalibreerd. Dat is het voordeel aan een VNA, door de fase sprong zie je perfect het resonantiepunt en hal je schijnresonanties er zo uit. Vergeet niet dat bij een reflectie meting de antenne ook nog signaal opvangt. Er bestaan speciale meetruimtes voor dit soort antennes. Helemaal absorberend ( dus het door de SA of VNA uitgezonden signal kan niet geflecteerd tegen bv een metapparaat weer worden opgevangen en zo de reflectiedemping vertekenen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#33 Bericht door ssassen »

Fred,

Het probleem is niet dat de meting an sich niet klopt, er wordt wel degelijk een return loss gemeten, alleen klopt de frequentie van de eigenresonantie van de antenna niet met hetgeen je mag verwachten na simulatie van de antenne. Zelfs een eenvoudige dipool met radialen die normaliter toch echt probleemloos zou moeten functioneren laat hier een heel ander beeld zien.

De opzet met de meetbrug is zoals Hameg die voorschrijft, sterker nog, er is voorzien in een reflection measurement menu in de SA, waarbij je alleen de VSWR meetbrug hoeft aan te sluiten en waarna je stapsgewijs via menu's verder door de meting wordt geholpen, inclusief calibratie met de gekoppelde poort open en kortgesloten, kortom, ook daar gaat niks mis.

Ik ga maandag even contact opnemen met Rohde & Schwartz om te kijken of een dergelijk probleem bekend is. Zo niet, dan stap ik in de auto er rij erheen en ga pas weer weg als ik een verklaring heb voor e.e.a. Ik heb deze SA en meetbrug juist aangeschaft om aan antenne's voor WiFi e.d. te kunnen meten, dit is ook duidelijk aangegeven richting R&S. Als de SA en meetbrug daarin tekort schiet dan is mij niet geleverd waarvoor ik betaald heb en volgt dus een ingebrekestelling.

Ik heb nu veels te veel tijd geïnvesteerd is iets wat volgens mij alleen wijst richting een probleem met de meetapparatuur en niet de meetopstelling, je begrijpt dat ik na een halve week stoeien met dit alles ik enigzins gefrustreerd ben, zeker gezien het feit dat de SA en toebehoren vorig jaar nieuw is aangekocht bij R&S voor ruim 5000 euro totaal, je mag dan toch verwachten dat dit alles probleemloos functioneert.

Mocht iemand echter de tekortkomingen in mijn meetopstelling aan kunnen wijzen dan ben ik uiteraard de laatste die niet genegen is om wat suggesties te proberen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#34 Bericht door Steef »

Die VSWR staat idd beschreven met de open en short, daarom was ik verbaasd dat je de short nog moest maken.

Jammer dat het zo niet lukt.

Mocht je alsnog een oplossing vinden, dan zou het leuk zijn als je dat hier ook even laat weten.

73

Steef
Wie praat luistert niet

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#35 Bericht door ssassen »

Steef schreef:Mocht je alsnog een oplossing vinden, dan zou het leuk zijn als je dat hier ook even laat weten.
Jazeker, ik zal verslag doen van hoe en/of wat nu de feitelijke oorzaak was. Wel jammer om te zien dat er geen zendamateurs zijn met vergelijkbare apparatuur die een vergelijkende meting kunnen doen, dat had ik eigenlijk wel verwacht, daar moet ik wel bij vermelden dat de meeste zendamateurs die ik ken in Amerika zitten en daar is een SA met TG de normaalste zaak van de wereld, wellicht is het hier in Nederland anders?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#36 Bericht door Steef »

Tot 3 gig zal niet zo veel voorkomen denk ik.
Maar ze zijn er zeker wel.

ETE had je een mailadres gegeven toch?
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#37 Bericht door pa5cal »

Ik vermoed dat die er hier relatief gezien minder zijn dan in de US... EN niet iedereen zit op dit forum ;) Dat is wellicht een tweede probleem. Persoonlijk zou ik ook niet snel 5K uitgeven om een wifi antenne te kunnen meten maar zo zijn we allen verschillend...

-P

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#38 Bericht door fred101 »

ssassen schreef:Jazeker, ik zal verslag doen van hoe en/of wat nu de feitelijke oorzaak was. Wel jammer om te zien dat er geen zendamateurs zijn met vergelijkbare apparatuur die een vergelijkende meting kunnen doen, dat had ik eigenlijk wel verwacht, daar moet ik wel bij vermelden dat de meeste zendamateurs die ik ken in Amerika zitten en daar is een SA met TG de normaalste zaak van de wereld, wellicht is het hier in Nederland anders?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
Als ik jou zo hoor, en je zeker weet dat je alles goed doet dan is het best mogelijk dat er iets mis is met het apparaat. Maar ik weet ook van de VNA group dat er heel vaak eerst beschuldigend naar het apparaat wordt gewezen (keer of 20 per jaar) terwijl er in de afgelopen twee jaar maar een keer een apparaat daadwerkelijk defect bleek. De rest waren user-fouten. Nu is een VNA wel wat complexer dan een SA maar een fout is zo gemaakt. Maar wel verstandig om terug te gaan. Mocht het apparaat fout zijn dan moest hij toch terug en doe jij iets fout dan kun je er alleen maar van leren en dat is ook wat waard.

Ik zit op veel internationale forums met zendamateurs (en meetapparatuur forums met veel zendamateurs) en de helft heeft nog niet eens een scoop. De meet fanatiekelingen wel maar ook SA' s lijken dun gezaaid. Het ligt er waarschijnlijk aan waar je mee bezig bent. In NL jeb je ook een microgolven groep. Die houden ook neetdagen en die beginnen pas bij 3GHz.
Ik ken redelijk wat mensen met een VNA, maar daar ligt mijn interesse, en ook wel een paar mensen met dit soort materiaal als dat van jou, maar die moeten dan maar net op een forum meelezen. Van twee weet ik in ieder geval dat ze dit forum kennen maar niet lezen omdat het te weinig en te oppervlakkig over techniek gaat. Ik ben nooit op die frequentie bezig en daarom er geen apparatuur voor. Ik heb diverse SA' s en VNA' s maar niet tot 3GHz. Mijn scopen houden op bij 1GHz en mijn analysers bij 1,5GHz.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#39 Bericht door PA2LAD »

Ik heb een VNA tot 6 GHz, maar woon niet in de buurt ( R&S ZVL).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#40 Bericht door PE9ZZ »

Misschien stomme vraag: zit je niet gewoon de reflecties in je shack te meten?

Tjerk, 9ZZ

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#41 Bericht door ssassen »

PE9ZZ schreef:Misschien stomme vraag: zit je niet gewoon de reflecties in je shack te meten?

Tjerk, 9ZZ
Vandaag de SA nog even op een (houten!) tafeltje in de tuin gezet, resultaat was hetzelfde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Theo

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#42 Bericht door Theo »

Je mag wel bij mij komen na meten.
Maar zit zeker niet in de buurt voor je.
Is Edwin, king elektronica niet dichter bij?

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#43 Bericht door ssassen »

Theo,

Waar woon je als ik vragen mag (kan ook via PB)?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Theo

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#44 Bericht door Theo »

ssassen schreef:Theo,

Waar woon je als ik vragen mag (kan ook via PB)?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
Ik woon in Gasselternijveen :D
Er moet vast iemand dichter bij je te vinden zijn.
Van Edwin of René weet ik dat ze spullen hebben .
Edwin zijn call weet ik zo niet, king electronic is de naam van zijn bedrijfje.
En René zijn call is PE1CMO.
De zendamateurs die betrokken zijn rond de repeater van Alkmaar, kunnen je ook vast en zeker verder helpen.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#45 Bericht door fred101 »

Als het alleen om het principe gaat of je SA goed is (het gaat toch op iedere frequentie fout ? ), kunnen we wel een 70 cm antenne of wat andere metingen tot 1500MHz doen en die vergelijken met jou SA+TG. Als dat ook niet klopt is hij zeker fout.
Ik zit in Waardenburg bij Zaltbommel/Geldermalsen.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie