Digitale multimeter bij de Action

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#16 Bericht door PA3DJS »

Als er staat max 250V cat III, dan heb ik die liever dan eentje die tot 1000V gaat maar zonder enige categorievermelding. Die "CAT ?" aanduiding geeft aan hoeveel impulsspanning de meter met meetsnoeren kan hebben. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de toelaatbare peikspanning. 250V CAT III betekent dus dat je er mee kunt meten in een meterkast voor onze 230Vac. 250V cat II komt overeen met dat je er veilig mee kunt meten aan een wandcontactdoos in een gebouw.

Op het lichtnet (zeker in de meterkast) kan piekspanning optreden van diverse kV. Mijn meter voor serieuze dingen is 600V cat III, 1000V cat II (zowel de meter als de meetnoeren).

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#17 Bericht door PA3CQN »

Als je die dingen openschroeft zie je dat ze allemaal dezelfde meet-unit hebben. Iets wat je trouwens ook ziet bij dure nauwkeurige meters, ook daar is weinig variatie in de werkelijke meet-unit. Dat stukje kan dus heel goedkoop in bulk gefabriceerd worden.

Waar de CAT aanduiding en precisie vandaan komen is de rest van de componenten er omheen. Lay-out, beveiliging , weerstandsdelers, referentie, temperatuurcompensatie, kwaliteit schakelaar contacten, kijkhoek display, robuustheid e.d. Dat bepaalt samen de prijs van de meter, niet de meet-unit ( 1 IC ).
Dus ik begrijp de prijs van deze goedkope meters wel. En in de kelder om het fietslampje door te meten of een batterij te controleren enorm handig voor weinig. En zijn in de vochtige kelder de contacten geoxideerd, dan koop je een nieuwe.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Digitale multimeter bij de Action

#18 Bericht door Charles_ »

Heb zelf deze multimeter uit de Action en voor eenvoudige metingen voldoet het prima.
Wat betreft cat aanduiding staat op het aangebrachte label: CAT I 250V
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#19 Bericht door PA3DJS »

Charles_ schreef: 31 jul 2023, 14:43 Heb zelf deze multimeter uit de Action en voor eenvoudige metingen voldoet het prima.
Wat betreft cat aanduiding staat op het aangebrachte label: CAT I 250V
Even niet lullig bedoeld, het betekent dat je er alleen mee mag meten aan een 250V circuit als dat voorzien is van overspanningsonderdrukking. Feitelijk is die meter dus niet geschikt om de spanning te meten uit een wandcontactdoos voor 230Vac aangezien daar voor geldt Cat II.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Digitale multimeter bij de Action

#20 Bericht door Thijzer »

Conclusie: handig metertje voor in de knutselkoffer en voldoende om te kijken of er spanning uit de voeding komt, de kabel niet gebroken is en er spanning op de campingaansluiting staat. En dat is volgens mij 95% van wat er met een multimeter wordt gemeten. De preciezere metingen dus daargelaten, daar heb je dan een Fluke of zo voor en daar heb je dan niet overal eentje van slingeren (nou ja...). Kun je elkaar gaan zitten overtoepen met wat ie allemaal wel en niet kan maar iedereen weet dat 't zo is.

Wat mij verbaast is de kwaliteit van dit Action spul, dat is nog behoorlijk goed. Ik kocht een "dremel" die oplaadbaar is voor 2 tientjes. Echt, serieus goed ding en beduidend goedkoper dan het originele merk dat ik moest vervangen want stuk. Als de levensduur van dit 10% kostende exemplaar 3 jaar is, dan is hij 2x zo oud geworden in verhouding tot z'n prijs en ik weet zeker dat ie het langer gaat volhouden. En je krijgt er een kek doosje bij met allemaal slijpsteentjes en toestanden. Voor 2 tientjes, oplaadbaar. Kom er maar eens om. Je zou er bijna 2 van kopen... :D

En dat geldt voor heel veel producten van voornoemde grootgrutter. Wordt wel eens lacherig over gedaan maar zo lang je het niet dagelijks hoeft te gebruiken, voldoen de aanschaffen van Action en Lidl (elektrisch gereedschap aldaar is echt prima) uitstekend.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Digitale multimeter bij de Action

#22 Bericht door Ron01 »

Het voldoet, maar meer dan dat niet.
Voor de "knutselaar" is het prima, maar een serieuze elektronicus kiest voor een Fluke of vergelijkbaar merk.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#23 Bericht door PA1AIS »

category.png
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Digitale multimeter bij de Action

#24 Bericht door pe1rea »

Dat dus....
Nu heb ik het voordeel dat ik diverse Flukes heb rondslingeren, maar ook zonder gebruik in zo een Action ding voor weinig anders dan een accuspanning meten.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie