Een “gewone” multimeter voor thuis

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Een “gewone” multimeter voor thuis

#1 Bericht door Pelk »

N.a.v. mijn eerdere vraag met betrekking tot een kleine multimeter voor op vakantie een aantal leuke reacties gehad. Zie https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=26053 Uiteindelijk, vanwege het gewicht, afmetingen en prijs, een z.g. “vc921 multimeter” gekocht.

Voor thuis wilde ik een Brymen BM235 multimeter aanschaffen, omdat mijn oude digitale multimeter toch een aantal leuke opties van de bovenstaande meter mist. Maar bij het lezen van klant reviews, https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html , onder de tekst van de firma, kwam ik een tweetal vreemde opmerkingen tegen die ik niet goed plaatsen kan.
• Bij het gebruik van oude krokodillen klemmen van Voltcraft sloeg de meter op tilt.
• Bij de de diodetest is er geen buzzer-ondersteuning. Die doet het blijkbaar alleen bij de ohm meter.
• Maar verder op schreef men: “Doorgangstest ("continuity test") is snel, met beep en met knipperende backlight als visuele feedback (bijv. in rumoerige omgevingen). Diodetest gaat tot 3V, wat voldoende is voor de meeste LEDs”
Is er nu wel of niet een “beep” bij continuïteits-meting en niet bij diode meting? Bij een continuïteits- meting is een “beep” best handig. Evenals het vastmaken van de meetsnoeren aan het te meten object. Wat verklaart het probleem van Voltcraft krokodillen klemmen?

Ook vroeg ik mij af, wat ik voor “wat meer” euro’s aan extra opties krijg.
Zie ter inspiratie https://www.eleshop.nl/testen-meten/mul ... eters.html Een goedkopere uitvoering van het advies bij mijn eerdere topic (UNI-T UT133A multimeter), de UNI-T UT133B multimeter, staat bovenaan!

Meer digits – counts is een optie bijvoorbeeld. True-RMS, (voltage meting bij niet juiste sinusvormige signalen), filtering tegen “brom”, waarschuwing voor onjuiste aansluiting meetsnoeren, (USB) aansluiting met extra mogelijkheden. Zekeringen. Je verdwaald in de opties.

Naar Fluke meters heb ik niet gekeken. Die zijn verhoudingsgewijs erg veel duurder voor iets “vergelijkbaars” van Brymen, Owon of Uni-T. Dat Fluke meters zo duur zijn, voor zover ik dat begreep, heeft te maken met jarenlange beschikbaarheid en “standaardisatie” voor het leger, bedrijfsleven en onderwijs en ook door de soms gebruikte duurdere – betere onderdelen. Documentatie hoeft minder vaak aangepast te worden bij een langere beschikbaarheid, wat natuurlijk ook geld kost.

Tot zeer recent was ik eigenlijk ook niet echt geïnteresseerd in een hoge nauwkeurigheid van een DC meting, maar bij ijking van aangesloten micro processors aan lipo’s en bij meting aan lipo’s zelf, is een grotere nauwkeurigheid wel handig heb ik ontdekt. Weinig spanningsval over een groot capaciteits- gebied van Lipo’s. Overigens verkoopt alleen Fluke gekalibreerde meters tegen een “hoofdprijs”. Hoe nuttig zoiets is, als je calibratie, volgens bronnen op internet, minstens jaarlijks herhalen moet? Of je zelf je meter eenvoudig kalibreren kunt? In de manual van de Brymen BM235 multimeter vond ik daarover niets terug. Er over heen gelezen? Op internet vond ik alleen het “nullen” als een calibratie optie. Daarnaast moet je dan wel een goede en betrouwbare referentie meetspanning hebben als je voltages wilt calibreren. Bijvoorbeeld één gebaseerd op een AD584L chip. (In China tot nu toe alleen units met de grote tolerantie, K versie, gevonden. Andere opties?) Maar wie kalibreert zijn multimeter nu nog? Is dat echt nodig?

Maar wat zie ik aan belangrijke zaken over het hoofd? Graag suggesties. Een VC921 multimeter had ik zonder dit forum niet gevonden. Daarvoor nogmaals dank.

Nico.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#2 Bericht door pe1cmo »

Ik gebruik al jaren een UT39B (van UNI-T) meter, werkt naar behoren. De opvolger is de UT39C en kost rond de 30 a 40 euro.

Beep functie voor sluiting meten, capaciteiten vanaf enkele pF enz. Maar ook voldoende noeuwkeurig voor metingen aan Li-ion of Lipo.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#3 Bericht door PE1RTC »

Wat nog wel een dingetje is om in de gaten te houden: de snelheid waarmee een gemeten waarde in het display wordt getoond.
Dan ben ik weer erg blij met mijn Fluke 179 die ik al jaren heb.
Ongeveer 10 jaar geleden tweedehands gekocht voor 150 euro of zoiets.
Ook de Fluke 77 serie I, II en III heb ik (op het werk) gebruikt en bevielen prima.
Dit in tegenstelling tot een Benning multimeter waar ik me erg begon te irriteren aan de delay tussen meting en weergave.
Of dat bij de multimeters die jij noemt ook zo is kan ik niet zeggen. Geen ervaring mee.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#4 Bericht door sottezero »

jarenlang support?
ik heb nu 4 multimeters en 3 netwerkanalysers gehad die na 2 jaar end of life waren...
nooit meer fluke voor mij.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

VO-meter

#5 Bericht door on4ged »

Ik heb een FLUKE 79 III en een FINEST 503. Beide meettoestellen zijn intussen meer dan 15 jaar oud en werken nog 100% naar behoren.
Ik heb ze toen ik met pensioen gegaan ben meegenomen naar huis, en dat is intussen 12 jaar geleden.
De Fluke gebruik ik voor het fijnere werk, de Finest laat het me zo noemen voor het dagdagelijkse.
De Fluke en de Finest liggen beiden netjes opgeborgen, maar wanneer ik er een nodig heb is het soms een over en weer geloop naar de gemeenschappelijke garage van het appartementsgebouw waar ik mijn werkplaats ingericht heb enwaar mijn materiaalkast staat. Sleutel niet vergeten? Of anders weer naar binnen. Daarom zoek ik nog een eenvoudige multimeter bij te kopen die hier dan gewoon in de kast in het appartement ligt.
Verder heb ik nog een paar analoge meters die eveneens van de QRL meegekomen zijn bij mijn pensionering, een 500 Volt Megger, een gewone analoge multimeter (met klein defect aan de Ohm-meter) en een Triplett Local Loop Tester. (voor testen op telefonie lijnen).
De Triplett bevat een signaalgenerator om lijnverliezen te kunnen meten, maar de benodigde 21 Volt batterij is enkel nog in de VS te verkrijgen, en dat is me veel te duur. Hij staat dus nu voornamelijk in de kleine verzameling meetinstrumenten, samen met nog een elektronische 500V megger, een oude AVO-meter en nog wat kleinkraam. O.a. een kleine weerstandsdecade (of hoe heet dat juist? Ik ben het intussen vergeten)
Het is een verzameling van oude meetapparaten die ik allemaal professioneel gebruikt heb door de 38 jaar qrl en een verzameling ouder tot iets minder recente fototoestellen die ik ook allemaal gebruikt heb.

Om het kort te zeggen ik volg hier even mee om ideeën op te doen voor de extra multimeter die ik wens aan te schaffen. Wellicht vind ik hier goede tips.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#6 Bericht door PA3HMP »

Voor thuis heb ik iets fatsoenlijks, ooit eens jaren geleden gekocht 2e hands voor weinig een fluke 77, een keer hirschman meetpennen erbij gekocht omdat die van fluke wel wat weer stand begonnen te krijgen, prima oude meter die nog steeds nauwkeurig meet na 30+ jaar

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#7 Bericht door on4ged »

In mijn zoektocht naar een extra multimeter (goedkopere) zie ik twee mij onbekende meetbereiken namelijk hFE en NCV.
Iemand bekend hiermee?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#8 Bericht door Rene - pg3r »

NCV: non-contact voltage. Reageert als je in de buurt van een spanningsbron komt. hFE: versterking van een transistor.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#9 Bericht door PE9ZZ »

PA3HMP schreef: 29 nov 2022, 09:06 Voor thuis heb ik iets fatsoenlijks, ooit eens jaren geleden gekocht 2e hands voor weinig een fluke 77, een keer hirschman meetpennen erbij gekocht omdat die van fluke wel wat weer stand begonnen te krijgen, prima oude meter die nog steeds nauwkeurig meet na 30+ jaar
Hier nogeen. Mijn Fluke 77 is uit 1985. Later een tweedehandsje erbij gekocht en ze staan nu broederlijk naast elkaar. Ik begrijp het gevit op Fluke niet zo. Zo peperduur zijn ze nu ook weer niet. Net als de tweedehands Fluke 45 benchtop meter. Geweldig fijn apparaat.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#10 Bericht door Rene - pg3r »

Hier ook. Een Fluke 77, sinds 1984.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#11 Bericht door PA1AIS »

Rene - pg3r schreef: 29 nov 2022, 14:41 Hier ook. Een Fluke 77, sinds 1984.
:lol: hier sinds 1981
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#12 Bericht door on4ged »

Rene - pg3r schreef: 29 nov 2022, 12:55 NCV: non-contact voltage. Reageert als je in de buurt van een spanningsbron komt. hFE: versterking van een transistor.
Bedankt voor de verklaring. Is waardevol.
Die NCV kan misschien wel eens waardevol zijn. De hFE daar heb ik te weinig kennis mee, dat zal ik wel niet nodig hebben. Eventueel als ik met zoiets bezig ben op dat niveau zal ik wel beter af zijn met mijn Fluke. Ik heb 35 jaar geleden op de QRL wel eens iets van transistoren geleerd maar nadien nooit meer gebruikt. Nagenoeg alle kennis daarover is doorheen de jaren vervlogen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#13 Bericht door Pelk »

Nog wat “olie op het vuur” om deze topic in de belangstelling te houden.

Ik heb niets tegen Fluke meters overigens. Alleen lijkt het mij, alsof de overige merken meer hardware voor m’n geld bieden. Maar ik kan het fout hebben. Daarnaast zijn ijk mogelijkheden ook belangrijk. Mogelijk bied alleen Fluke deze mogelijkheid. Het nut van kant en klaar geijkte units zie ik niet zo, omdat je ijking toch minimaal jaarlijks herhalen moet. Maar ik ben in voor een betere mening.

Wat betreft de nauwkeurigheid. In RadCom November 2021 kwam ik een eerder door mij onopgemerkt stukje over de nauwkeurigheid van DVM tegen. Er is een discrepantie tussen de nauwkeurigheid - counts en de displayweergave. Er werd een voorbeeld gegeven van een DVM met 4000 counts. Een weergave van 13.80 Volt waardoor het foutpercentage 2% is. Inclusief weergave problematiek kan een weergegeven spanning van 13.80 Volt alles tussen 14.12 V en 13.48 V zijn volgens de auteur. De mathematica daarachter gaat mij boven de pet, maar in de volgende nummers is hier geen correctie op geweest, dus deze opmerking zal wel kloppen. Daarnaast kan bij een weergave van 10 in de laatste digits, de nul alles zijn tussen 0 en 9 door de digitale afronding. Het digitale kwartje valt dus één van beide kanten op.

De nauwkeuriger meters, meestal de 5½ en de 6½ digits, geven hun nauwkeurigheid als percentage van de invoer waarde weer, plus een percentage van range waarbinnen een meting plaats vind. Voor metingen aan lipo’s, waarbij de spanning, ondanks ontlading, over een groot gebied vrijwel gelijk blijft, lijkt mij zoiets een must.

Bij dit artikel stond ook nog een link. https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... #msg393947 Weliswaar uit 2014, maar deze link bevat ook 2021 achtergrond info.

Voor een nauwkeurige multimeter meter werd in dit stuk in RadCom geadviseerd een meter te kopen met,
• “True RMS meting”. Hierbij speelt echter ook het frequentie bereik een rol.
• Een meter met 5 of meer digit in de display.
En daarnaast de opties die je nodig denkt te hebben.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#14 Bericht door PA3CQN »

Pelk schreef: 03 dec 2022, 17:40 Voor metingen aan lipo’s, waarbij de spanning, ondanks ontlading, over een groot gebied vrijwel gelijk blijft, lijkt mij zoiets een must.
Het is vooral goed om na te denken over wat je wilt meten. En welke nauwkeurigheid je nodig hebt.
Als je een lipo wil meten om een ontlaadcurve te maken moet je heel nauwkeurig kunnen meten.
Maar als je wilt weten of ie vol of leeg is kun je ook ΔV meten. Dan maakt het niet meer uit hoe nauwkeurig de meter is.
(ont)Laders doen dat ook: daar zit echt geen chip in die tot 4 of 5 decimalen achter de komma meet.

De praktische truc is daarbij dat je, vaak met een laboratorium resultaat als voorbeeld, moet uitvinden hoe je een absolute meting naar
een relatieve om kunt zetten om de meetfout eruit te halen.

Een ander iets is dat je je moet afvragen wat een hele grote nauwkeurigheid je nu oplevert.
Ik heb een laboratorium (kwik) vloeistofthermometer me een nauwkeurigheid van 0,2 graden. Daarmee kan ik de temperatuur van mijn koffie
goed meten. Maar maakt het nu echt zoveel uit of mijn koffie precies 45+/-0,2 graden is of 45+/-1,5 graden van de aquarium thermometer?
Mijn NanoVNA is geen concurrentie voor een peperdure HP analyzer. Maar maakt het nu echt zo'n verschil of mijn zelfbouwfilter een demping van 30 of 32 dB heeft? Of de SWR 1:1,3 of 1:1,5 is?

Toen ik ( lang geleden ) met een koffer vol gereedschap langs klanten reed zat er een Fluke in. Die kon je van twee meter afstand weer in de koffer smijten, van de trap laten vallen of je koffie er overheen gooien. Mijn eigen veel kwetsbaardere Metrawat 1D spatte al uit elkaar als ie van de werktafel viel.
Maar in die 40 jaar van mijn Metrawat heb ik nog nooit een iets verknoeid omdat het geen Fluke was. Wel erg veel omdat ik gewoon dom aan het meten was ....
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Grappig, de kop van deze posting luid:
"Een gewone multimeter voor thuis"

En ik zie nu dat de ene na de andere dure FLUKE etc tevoorschijn komt. Is dat "Een gewone multimeter voor thuis" ?

Deze meter kocht ik in 1978 en voldoet. Dit is dus "Een gewone multimeter voor thuis".

universeel meter Juul kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie