Een “gewone” multimeter voor thuis

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#31 Bericht door PA1AIS »

PE1RTC schreef: 05 dec 2022, 17:22 We kunnen er eeuwig over doorgaan. Een Fluke 177 kost momenteel iets van 365 euro. Als je die 30 jaar lang gebruikt is dat.....
Juul kocht in 1978 een analoge meter en gebruikt m nog steeds.
Iemand anders kocht een Fluke in 1984 en gebruikt m nog steeds.
Ik kocht 15 jaar geleden een tweedehands Fluke 179 voor 150 euro en gebruik m nog steeds.
Wat is nou duur?
Moraal van het verhaal is dat Fluke's dus lang mee gaan. Ik heb ondertussen al 5-10 meters tussendoor versleten in het QRL etc. van BBC-metrawatt tot Conrad en tusse liggende kwaliteiten. De Fluke heeft alles overleeft.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#32 Bericht door Pelk »

PA1AIS schreef: 05 dec 2022, 14:12
Pelk schreef: 05 dec 2022, 12:15 Helaas is het vinden van spanningsreferentie met een AD584LH geen eenvoudige opgave. In "China" is wel de KH versie vindbaar, of een niet nader gespecificeerde AD584 in een mooi doosje. Eenvoudiger uitvoeringen zijn in China ook te koop, maar die vergen de aanschaf van een relatief dure 15 volts batterij of stroomvoorziening. Een leverancier in Nederland?

Daarnaast het ijken van een multimeter. Ik heb er al een paar manuals op nagekeken. Soms kan alleen de nul toestand gecorrigeerd worden. Blijkbaar is her-ijken "zwaar geheim". Als je geluk hebt vind je een Youtube filmpje. Welke "amateur" ijkt zijn meet apparaten? Voor veel toepassingen is zoiets niet erg zinvol, maar voor lipo's is dat wel belangrijk vanwege de ontladings curves, etc! Dit naast 5-6 digits, vanwege afrondings fouten.
Ik begrijp je argumenten niet zo goed???

Hier zit keurig een AD584LH op:
https://nl.aliexpress.com/item/32658819 ... pt=glo2nld

En de voeding mag liggen tussen de 4,5-30V voeding. Een 9 volt batterij is voldoende. In mijn geval een lithium batterij, daar heb ik er héél veel van.
(gratis af te halen).

Voor lithium is 4-5 digits reeds voldoende, het gaat vooral om het balanceren. De curve regelt andere elektronica.
Het is een geautomatiseerde vertaling uit het Chinees. Wat ik er uit begrijp, is dat de AD584LH variant de beste specificaties heeft.

"Er zijn AD584J, AD584K, AD584L op de markt.
AD584L is de beste prestaties, zie hieronder, met onze board is AD584L"

" Pakket Inbegrepen:
1PCS * AD584 Hoge Precisie Spanning Referentie Module 4-Kanaals 2.5V/7.5V/5V/10V "

Wordt er nu wel of niet een spannings referentie module geleverd met een AD584L"? Het staat er niet! Zoiets als de opmerking die je vaker op deze website ziet: "De kleur kan afwijken van de getoonde afbeelding".

"6. bedrijfsspanning: 4.5V tot 30V, opmerking dat de vereiste bedrijfsspanning hoger dan de geprogrammeerde uitgangsspanning"
"8. de externe voeding interface, u meer dan 11V DC spanning"

Elders in een youtube test filmpje werd aangegeven, dat een 15 volts spanning de nauwkeurigste resultaten geeft van deze chip. Waarschijnlijk staat zoiets ook in de specs van de chip.

Er worden ook kant en klare doorzichtige doosjes geleverd met een aansluiting voor USB, met een spannings omzetter. Deze zijn ongeveer twee keer zo duur. Het bepaart je wel de aankoop van een 15 volts batterij of het bouwen van een voeding. Helaas nog geen enkel exemplaar gevonden met de L versie. Wel met de K versie, die een lagere precisie heeft.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#33 Bericht door PA1AIS »

Volgens mij ben je aan het trollen!
Het is overduidelijk dat je het principieel niet wilt begrijpen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#34 Bericht door Pelk »

PA1AIS schreef: 05 dec 2022, 22:17 Volgens mij ben je aan het trollen!
Het is overduidelijk dat je het principieel niet wilt begrijpen.
Of kunt begrijpen. Een IC dat er, volgens mij, voor gemaakt is om met een hogere spanning te werken dan de afgegeven spanning van 10 volt, werkt volgens mij niet op 9 Volt. Maar ik ben geen electronicus. Ik kan mij vergissen. En heb de specificatie van de chip zelf, zoals vermeld, niet gelezen. Daarnaast moet je niet verwachten dat de Chinese webwinkels een duur IC afleveren als dat niet expliciet in de specificatie van de beschrijving staat. Over het algemeen ben ik best tevreden over de leveranties uit China, maar ik heb, ook door eigen fouten, veel meuk uit China ontvangen.

Ik heb een Lithiumferro accu met een Battery Management systeem voor op vakantie. De accu had volgens het BM systeem nog een behoorlijke capaciteit over, maar viel onder de 13 Volt plotseling in de nacht uit. Weer wat geleerd. De accu daarnaast te lang niet gebruikt. Spanning is bepalend. De rest is een berekening van de chip. Ook blijft de spanning tijdenlang constant volgens het BM, terwijl het BM systeem aangeeft, dat de capaciteit afneemt. De cijfertjes achter de komma die je niet ziet. Wil dat wel eens weten. Daarnaast heb ik een zelfbouwproject, waarvan ik de door het IC gemeten spanning wil afregelen met de aangesloten lipo. Voor wat het waard is natuurlijk. De reden, dat ik een multimeter met een grotere nauwkeurigheid zoek. (En die nauwkeurigheid ook wil kunnen controleren!)

Ondertussen al veel geleerd over de beperkingen van digitale en analoge meters. Vooral wat betreft de beperkingen en de opgegeven specs van deze meters.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#35 Bericht door PA1AIS »

Pelk schreef: 07 dec 2022, 13:01
PA1AIS schreef: 05 dec 2022, 22:17 Volgens mij ben je aan het trollen!
Het is overduidelijk dat je het principieel niet wilt begrijpen.
Of kunt begrijpen. Een IC dat er, volgens mij, voor gemaakt is om met een hogere spanning te werken dan de afgegeven spanning van 10 volt, werkt volgens mij niet op 9 Volt. Maar ik ben geen electronicus. Ik kan mij vergissen. En heb de specificatie van de chip zelf, zoals vermeld, niet gelezen. Daarnaast moet je niet verwachten dat de Chinese webwinkels een duur IC afleveren als dat niet expliciet in de specificatie van de beschrijving staat. Over het algemeen ben ik best tevreden over de leveranties uit China, maar ik heb, ook door eigen fouten, veel meuk uit China ontvangen.
Ik verbaas me hogelijk over de bovenstaande tekst???
" En heb de specificatie van de chip zelf, zoals vermeld, niet gelezen. "
En dan toch allerlei beweringen doen en aannames??? Op grond van....niets.

Of speculaties:
"Daarnaast moet je niet verwachten dat de Chinese webwinkels een duur IC afleveren als dat niet expliciet in de specificatie van de beschrijving staat. "

Ik ken de spookverhalen ook, maar heb je überhaupt enig bewijs in handen die jouw beweringen en speculaties kunnen staven?? Ik heb ze nog niet ervaren.

Je bent wel erg gemakkelijk in aannames, beweringen en beschuldigingen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#36 Bericht door Pelk »

Ik hou niet van welles – nietes discussies over de sociale media. Die lopen alleen maar uit de hand. Helaas woon jij aan de andere uithoek van Nederland en is een eyebal QSO, bij een kop koffie, niet zo geregeld. Dat lucht beter op, dan heen en weer geschrijf. Er is iets, dat je mateloos irriteert en mij dus ook. “Trollen”. Dat krijg je met dit soort geschrijf niet uit de lucht. Ik heb al wel een reactie klaar, maar ik denk dat niemand daar belangstelling voor heeft.

Ik zoek nog steeds een goede multimeter voor thuisgebruik. Door alle reacties en zoeken op internet ben ik mij er beter van bewust wat ik wil, maar heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Precisie kost geld. Het is niet anders.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#37 Bericht door pe1rea »

Doe eerst eens een rijtje wat je van een MM verwacht, dat is je uitgangspunt.

Mijn rijtje,
-moet bestand zijn tegen vallen in bv de bilge.
-gezien bovenstaande, een mate van waterdichtheid
-meetwaarden kunnen reproduceren
-in halfdonker afleesbaar
-Enige vorm van nauwkeurigheid, dwz, 1.05 mA moet ook 1.05 mA zijn en niet ergens tussen de 0.5 en 2 mA
-moet bestand zijn tegen vliegreizen, dus ook relatief licht en luchtdicht

In mijn geval kom ik dan vrij automatisch uit op Fluke, en daar betaal ik dan voor.

Zo moet jij ook een rij voor jezelf maken
Niet iedereen hoeft z'n meetinstrument uit een bilge te vissen als het mis gaat als voorbeeld.
En mee in het vliegtuig zal voor jou ook niet van belang zijn, evenals van 2 meter afstand in de gereedschapskoffer mikken.

Aan de hand van je wensen ga je dan selecteren op functie en prijs.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#38 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mijn oude leraar radiotechniek op de LTS in 1963 in "Hillywood" zei altijd;"meten is weten" En zo is het. Met of zonder Fluke.............. :D
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#39 Bericht door pe1rea »

Daar heb je gelijk aan, maar ik meet in den vreemde ook aan 4-20 mA regelingen, en dan wil je toch een mate van nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid hebben.
En dan bevallen de producten van Fluke mij prima.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Een “gewone” multimeter voor thuis

#40 Bericht door PA1AIS »

Pelk schreef: 09 dec 2022, 16:54 Ik hou niet van welles – nietes discussies over de sociale media. Die lopen alleen maar uit de hand. Helaas woon jij aan de andere uithoek van Nederland en is een eyebal QSO, bij een kop koffie, niet zo geregeld. Dat lucht beter op, dan heen en weer geschrijf. Er is iets, dat je mateloos irriteert en mij dus ook. “Trollen”. Dat krijg je met dit soort geschrijf niet uit de lucht. Ik heb al wel een reactie klaar, maar ik denk dat niemand daar belangstelling voor heeft.

Ik zoek nog steeds een goede multimeter voor thuisgebruik. Door alle reacties en zoeken op internet ben ik mij er beter van bewust wat ik wil, maar heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Precisie kost geld. Het is niet anders.

Waar het mij om gaat is dat je uitspraken doet en dingen affakkelt, zonder dat je blijk geeft dat je het onderzocht hebt. Ik heb dat wel gedaan en kom met feiten. Natuurlijk gaat het ook wel eens mis en kost het geld, maar dat is all in de game.

"Onderzoekt alles en behoud het goede"

Klagen en mopperen zonder motivatie is jammer en schijnbaar een sociale trend.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie