goedkope soldeerbout

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: goedkope soldeerbout

#16 Bericht door PA0AA »

PA4WK schreef: 13 apr 2022, 18:16Voor wie op zoek is naar een goedkope soldeerbout voor bijvoorbeeld de JOTA is dit misschien wat.............
Ze ( HBM ) hebben wel een afhaalbalie, dat pleit dan weer voor ze.
Je hebt van die dertien-in-een-dozijn webwinkels, die alleen verzenden aanbieden.
En afhalen ? No way, al woon je er twee honderd meter vandaan.
Ook heb ik in een dergelijk geval geprobeerd om m'n eisen wat naar beneden bij te stellen,
ik hoef geen mooie meid in een flitsende showroom, een puber met jeugdpuistjes, stofjas en nikkelen brilletje mag me m'n bestelling ook even vanuit de magazijnstellingen aanreiken,
maar zelfs dat is teveel gevraagd ... :roll:

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: goedkope soldeerbout

#17 Bericht door Ron01 »

De aanschaf van een goede soldeerbout hoeft echt geen vermogen te kosten, mijn eerste boutje was een ersa van destijds 40 gulden. En ik heb daar jarenlang veel plezier van gehad. Nu heb ik al jarenlang een Weller wsd81, een geweldige soldeerbout die aan alle verwachtingen voldoet. Ik soldeer er zelfs smd mee.
Het probleem van deze (chinese) soldeerboutjes is:
1. De matige kwaliteit
2. Geen temperatuur regeling (te koud)
3. Geen ruildelen (lees: vervang stiften)
M.i. Niet aan beginnen, zeker niet voor starters met onze hobby.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: goedkope soldeerbout

#18 Bericht door sottezero »

Een meest simpele BLAUWE Weller (bijv WS81) die EN temperatuur regeling heeft EN minstens 60W (80W zelfs) zit je op 300 euro. (keej, een RODE Weller van 130 euro heb je ook maar we gingen voor mainstream kwaliteit met voldoende voorraad voor onderdelen en warmte puntjes).

Dus als je een budget hebt om mensen te leren solderen van 100 euro, kun je met zo'n bami-bout 25 kinderen 3 bouwpakketten laten solderen of GEEN.
Keuzes....

We hebben niet allemaal het budget voor 3 WXR 3031, eentje op de hobbykamer, eentje in de garage en 1 in de mancave. :mrgreen:

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: goedkope soldeerbout

#19 Bericht door pe1rxq »

Je kunt kinderen beter leren solderen met een goede bout.
En ja die kosten wat, maar dan hebben ze ook gewoon plezier en een redelijke kans op een goede verbinding. Zie het als een investering.

Overigens heb je voor grofweg 100 Euro een prima Weller TCP bout, wat mij betreft nog altijd de favoriet.

En die gooi je aan het einde van de JOTA ook niet weg, als je een beetje netjes er mee om gaat soldeerd de volgende generatie er ook nog mee....

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: goedkope soldeerbout

#20 Bericht door on4ged »

Ik heb zo'n 53 jaar geleden leren solderen met een ERSA 30 (wel met longlife stiften). Die soldeerbout zal wel bij bijna iedereen gekend zijn, of misschien zelf nog altijd op de werktafel ligt. En na al die jaren gebruik ik hem nu nog af en toe en met veel plezier en voldoening.
Toegegeven, tegenwoordig gebruik ik meestal wel een Weller EC 2002 soldeerstation. Die had ik van op de QRL, en na mijn pensionering kon ik die mee naar huis nemen. Dat ding is intussen ook al minstens 25 jaar oud en doet nog steeds regelmatig en tot mijn volle tevredenheid zijn dienst.
Maar de ERSA 30 die me ook zovele jaren goede diensten heeft bewezen, en nog steeds af en toe, zal ik nooit wegdoen. Het is misschien niet de goedkoopste, maar wel een zeer degelijk stuk gereedschap waar je naar mijn mening voor die prijs niet veel beters kan vinden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goedkope soldeerbout

#21 Bericht door PA3HMP »

het hoeft niet nieuw te zijn, mijn weller heb ik gratis gekregen, nieuw element erin, nieuw handvat en wat nieuwe punten, snoer van een andere kapotte soldeerbout en ik was voor ongeveer 35 euro klaar, regelmatig staan op beurzen wellers van rond de 50 euro, prima werkend en die dingen gaan een leven lang mee en alle onderdelen zijn los te koop.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: goedkope soldeerbout

#22 Bericht door PD2EW »

@PA4WK: Dank voor de tip!

Ik heb mijn bestelling bij HBM ook mogen ontvangen en ben er erg blij mee!
De 25W soldeerboutjes zijn van hetzelfde idee als elk ander boutje.
Dit is prima spul, niks mis mee en ligt goed in de hand van een volwassene, voor een kinderhand is het wel even afwachten tot ze ingezet gaan worden.
Mijn bestelling: 4 Stuks van 25 W zijn voor de Scouting en 4 stuks van 25W zijn voor de school, ook heb er nog eentje als reserve achter de hand.

Ook nog 2 stuks van 40 W voor het maken van de draadfiguren (van gestript installatiedraad), alhoewel die 25W daar waarschijnlijk ook genoeg voor zou kunnen zijn. Niet elk kind is in elektronica geïnteresseerd, maar in sieraden (ringen en armbanden) des te meer..., of het maken van kleine ornamentjes of 'dingetjes' (bril of fietsje. autootje). Ik heb ze net allemaal even getest en terloops de stift ook even dik vertind, het zijn dus echt geen Wellers en geen Hakko's, maar dat verwacht ik er ook echt niet van.

Er zat een leuke Google Translate vertaling bij de soldeerboutjes, maar wie leest nou zoiets tegenwoordig nog (ad.4: gaat over strijkijzers en veiligheid..).
Ook even ter vergelijk: de Aldi bout kost 10 Euro, geeft hetzelfde resultaat en er zitten alleen wat meer spulletjes bij.
De stift verbrandt ook even snel en is van dezelfde kwaliteit.

Mijn idee:
25W is voor mijn gevoel zelfs nog wel een beetje veel en ik denk dat ik er nog een regelaar tussen ga zetten om het stekkerblok (voor max. 10 stuks) te dimmen. Dat scheelt dan misschien ook weer wat verbrande soldeerstiften...

En dan nu... iedereen naar e-Bay en zoeken naar de eerste de beste soldeerkit voor de minimaal 8 maar beter de 9 jarigen, met de zoektekst: diy fla-1 kit.

Denk ook aan de soldeercursus van Mitch Altman:
https://mightyohm.com/blog/2011/04/sold ... omic-book/
of andere (soms slecht ver- of hertaalde) varianten op:
https://cornfieldelectronics.com/cfe/mf ... rcomic.pdf
https://mightyohm.com/files/soldercomic ... mic_EN.pdf
https://www.eng.uwo.ca/electrical/pdf/e ... rComic.pdf
(deze zijn in het Engels, maar er zijn dus ook vertalingen van die met alle goede bedoelingen toch niet helemaal goed vertaald zijn..;-)

Wim, heel erg bedankt voor de prima tip en HBM: ook bedankt voor de snelle (deel)leveringen!

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: goedkope soldeerbout

#23 Bericht door PH2LB »

HBM heeft nog een leuke aanbieding staan :

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... kafzuiging

Euro 49,99

Afbeelding
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie