SA : RIGOL DSA815-TG

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#16 Bericht door on4aef »

Bedankt voor de deskundigheid hieromtrent .
Stel me zoveel technische preventieve vragen over het geheel hi ..
U verklaring staat niet in het RIGOL handboek ?
De betrouwbaarheid van de metingen en resultaten is heel belangrijk voor verdere analijse en of herstelling van iets ?
SA metingen met dit nieuw aangekochte toestel zijn voor mij één grote leer school
Nog nooit eerder met zo'n ding gemeten en als je niet zeker bent van objectiviteit van de resultaten
die je op het scherm hebt,blijf je twijfelen en bekommernissen hebben omtrent de correctheid !!!!
Probeer informatie te verzamelen hoe ik het ding instel en gebruik bij de verschillende soort metingen
Met het RIGOL handboek alleen ben je niet echt veel als leek,mijn perceptie ...
Ik zoek een echt gebruikers manual en of geschreven leidraad waarin beknopt de basis handelingen en setup van SA staan bij verschillende soorten basis metingen,dit zou me al een heel eind verder helpen
Uitleg over SA is op You Tube wel beschikbaar maar dit is meestal met een gans ander toestel en de verwarring nog groter hi hi ...
Eerst de basis kennis en dan is het de beurt aan meer gespecifieerde metingen en meet setups ......
73,s Jean.

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#17 Bericht door shortwave »

vuistregel is met meten met een sa , dat je eerst moet uitrekenen hoe sterk het signaal is bv je meet op de uitgang van een 100 watt hf trx
je weet dat 100 watt omgerekend 50 dbm is dan dus gebruik je een 100watt attenuator met een tap van bv -40 dbm je zet er nog een losse scroef verzwakker op van - 20 dbm dan heb je dus een totale verzwakking van -60 dbm dan weet je zeker dat je zonder problemen 100 watt kunt meten , zet je er nu exact 100 watt op dan geeft de sa netjes -10 dbm aan en weet je dat een verzwakking van -60 +50 <100watt> dan blijft er - 10 dbm over dat geeft de sa dan ook aan , altijd onder de 0 dbm blijven met een veiligheids marge van -10 of -20 dbm zo blijft je frontend heel ga je over de maximale input heen is het exit voor je duur speeltje wat veel om,s voor waarschuwen
dus eerst goed bedenken wat de maximale sterkte is en daar je verzwakker of verzwakkers op aanpassen succes

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#18 Bericht door on4aef »

Beste leden ,

Heeft iemand een idee tot hoeveel -dBm signalen deze analyser exact kan meten ?
Voorbeeld : S9= 50 µV = -73dBm ....
Stel dat hierbij ook nog een 30 dB attenuator in de lijn heb staan is deze 50 µV dan nog zichtbaar op de Rigol ?
Vriendelijke groet Jan .

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#19 Bericht door PA1AIS »

Wat denk je zelf?

Ik denk dat het signaal dan ook 30dB zwakker is.
Vergeet de onzin van een S-meter schaal, dat is in de techniek useless, dBm is de enige serieuze eenheid met een spectrum analyser. een rigol heeft een schaal bereik van 100 dB, echter een standaard ruisvloer van pakweg -70dBm. Jouw -73dBm is dus standaard al moeilijk zichtbaar. Omdat zichtbaar te maken miet je de bandbreedte al smaller instellen en de sweep snelheid omlaag brengen. Uiteindelijk kan je dan signalen zien van -120 tot -130dBm zichtbaar maken. In dat geval kan je -73 -30dB = -103dBm dus zichtbaar maken.

Even spelen met de toets [BW/Det] en geduld.

RTFM
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#20 Bericht door PA2S »

PA1AIS schreef: 27 apr 2023, 23:25 RTFM
Mijn suggestie zou zijn:

kTB

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#21 Bericht door PA1AIS »

PA2S schreef: 28 apr 2023, 09:56
PA1AIS schreef: 27 apr 2023, 23:25 RTFM
Mijn suggestie zou zijn:

kTB
Ja, helemaal gelijk, zonder KTB vraag je je af wat iemand eigenlijk met een spectrum analyser moet.........
Iets met parels....

Helaas zie, ook op dit forum, steeds minder KTB. :(
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#22 Bericht door PF1JM »

KTB?

Kontinentales Tiefbohrprogram der Bundesrepublik Deutschland?
Keep Texas Beautiful?
Korea Treasury Bond?
Kodak The Boss?
IATA Airport code voor Thorne Bay Airport, Alaska?

Help me even.....
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#23 Bericht door PA1AIS »

Help me even.....
Basiskennis.........
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#24 Bericht door PA3DJS »

Of het kTB product basiskennis is weet ik niet, maar een kleine uitleg kan helpen om het leuk te houden hier.

Pmav = kTB
Pmav = ruisvermogen dat een weerstand bij optimale aanpassing af kan geven t.g.v. temperatuur (dus thermisch effect), in W.

k = constante van Boltzmann, 1.38e-23 J/K
T = absolute temperatuur, in K (273 + temp.celcius)
B = bandbreedte waarin je de ruis meet, in Hz.

Stook je een weerstand heet, dan produceert hij dus meer ruis. Koel je hem, dan wordt de ruisproductie minder. Vandaar dat je vroeger gekoelde versterkers had.


Het is geen ruisvermogen waar je wat mee kan. in en 2.7 kHz bandbreedte heb je het over ongeveer -140 dBm (-174 dBm/Hz). Als je weet dat op HF S9 overeenkomt met -73 dBm, komt S1 overeen met -121 dBm. Even om discussie te voorkomen: nagenoeg alle S-meterindicaties zijn leugenaars, van die 6dB/S-punt klopt in de praktijk bar weinig.

Op VHF en UHF wordt het anders. S9 is daar -93 dBm dus S1 is dan -141 dBm. Nu zit je in de buurt van de ruis die een weerstand opwekt in een 2.7 kHz bandbreedte.

Voor HF speelt de ruis van weerstanden nagenoeg niet, omdat je antenne veel meer ruis afgeeft dan een weerstandje dat op tafel ligt.

Op VHF en UHF is de ruisproductie door de omgeving aanzienlijk lager. Kijk je met een ideale richtantenne omhoog in het lage GHz gebied, dan genereert de antenne minder ruis dan dat een weerstandje op je tafel maximaal op kan wekken. Kijkt je richtantenne naar de zon, dan produceert de antenne meer ruis omdat de zon nogal warm is.

Lage ruis ontwerp is dan van doorslaggevend belang voor of je ruis ziet, of een plaatje (ATV via satelliet). Je wilt niet dat je gewenste signaal verdrinkt in de ruis die je eigen elektronica (ontvanger front-end) opwekt.


De spectrum analyzer.
Je hebt nu het ruisgetal nodig. Als het ruisgetal 10 dB is, is de eigenruis van de analyzer 10 dB hoger dan dat van een weerstandje op tafel.

Het weerstandje op tafel "doet" -174 dBm/Hz. Bij F = 10 dB (pre-amp aan) en RBW = 1 kHz geeft je analyzer een lijntje van

-174 + 10*log1000 + 10 = -134 dBm

Als jouw signaal met S9 (-73 dBm) binnen 1 kHz valt (bijvoorbeeld een draaggolf), dan komt het signaal ruim boven de ruis van de analyzer uit).

Het ruisgetal van een kale SA (dus zonder preamp) is niet al te best, en wordt nog slechter ten gevolge van de 10 dB verzwakking die meestal standaard aan staat.

Stel dat je een F=30dB hebt, dan zal bij RBW = 1 kHz je ruisvloer op het scherm zo'n -114 dBm zijn, nog steeds laag genoeg om -73 dBm te kunnen zien.



Als je bij F = 30 dB en RBW = 1 kHz (dus -114 dBm) nog een extra 30 dB verzwakking extern aan sluit, wordt je -73 dBm verzwakt tot -103 dBm. Dan ga je de draaggolf nog zien, wellicht averaging aanzetten om ruis wat uit te middelen.

Als je gaat moduleren, wordt je RF energie uitgespreid over grotere bandbreedte, en dan ga je signaal wellicht niet meer zien.

Hopelijk heb ik er geen rekenfout in zitten, maar dan lees ik dat wel in de responses denk ik.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#25 Bericht door PA1AIS »

:lol:

KTB = Know The Basics!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#26 Bericht door PA3DJS »

@PA1AIS:
PA2S schreef kTB (dus met kleine k, en dat is constante van Boltzmann). Door de k (in plaats van K) dacht ik dat PA2S op ruisaspecten doelde van een SA en dan is een stukje uitleg wellicht nuttig.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#27 Bericht door PA2S »

PA3DJS schreef: 28 apr 2023, 20:46 @PA1AIS:
PA2S schreef kTB (dus met kleine k, en dat is constante van Boltzmann). Door de k (in plaats van K) dacht ik dat PA2S op ruisaspecten doelde van een SA en dan is een stukje uitleg wellicht nuttig.
Inderdaad doelde ik op de kleine letter k (Constante van Boltzmann).

Het was een beetje als een speldenprikje bedoeld. Want fundamentele kennis helpt om dingen te begrijpen. Bij onze hobby draait bijna alles rondom kTB.

Aan de prima uitleg van PA3DJS heb ik niets toe te voegen!

Nog een opmerking tenslotte: het loont de moeite om te zoeken naar documenten om te lezen en niet alleen naar YouTube video's te kijken. Want veel van die filmpjes zijn erg oppervlakkig en gaan amper in op fundamenten. Meten is weten, maar begrijpend meten is zeker weten...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#28 Bericht door PA1AIS »

Nu ben ik niet het grootste theorie wonder, maar ik lees er niet uit terug over "ringing" bij hele smalle bandbreedte en snelle sweep (filters). Of is is dat bij een rigol niet aan de orde?

En vuistregels als: halvering van bandbreedte geeft 3 dB winst.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#29 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef: 29 apr 2023, 16:54 Nu ben ik niet het grootste theorie wonder, maar ik lees er niet uit terug over "ringing" bij hele smalle bandbreedte en snelle sweep (filters). Of is is dat bij een rigol niet aan de orde?

En vuistregels als: halvering van bandbreedte geeft 3 dB winst.
Als je bij een beetje spectrum analyzer de RBW verandert, verandert automatisch de sweepsnelheid zodat het RBW filter de tijd heeft om uit te slingeren. Je kunt van de automatische settings afwijken, en dan krijg je vaak een indicatie in beeld, iets in orde van UNCAL.

Een echt moderne analyzer heeft een breedbandig middenfrequent gevolgd door een DSP blok. Het DSP blok rekent in een keer uit hoe het spectrum eruit ziet binnen de breedbandige middenfrequent. De overeenkomstige RBW wordt bepaald door de acquisitielengte (in tijd) van het datablok waarover de DFT (Discrete Fourier Transform) wordt uitgerekend, in combinatie met de window function. De window function bepaalt de filterkromme van het RBW filter (flanksteilheid, vlakheid en maximale demping). Verdubbeling van de acquisitielengte (in tijd) geeft een halvering van de RBW die bij een bepaalde window function hoort.

Voor de gebruiker werkt het als bij een gewone SA, verlaging van RBW (om bijv ruisvloer naar beneden te krijgen), geeft en verlenging van de sweeptijd. De 3 dB winst bij halvering van RBW gaat natuurlijk alleen op als het signaal waar je naar kijkt nog steeds binnen de RBW valt.

Plaats reactie