Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#1 Bericht door pa0fmy »

Ik bezit twee Stabilock 4032 mobilofoon meetplaatsen. Een in gebruik voor testen zelfbouw zenders en ontvangers andere staat niks te doen. Nu werkten opeens een aantal functies niet neer. O.a. frequentie meten en zendvermogen meten reageert traag. Er zit een zelfdiagnose op en geeft die aan IF unit en generator A stuk + enkele fouten die ontstaan omdat de rest niet werkt. Op internet gevonden vervang alle SMD elco's maar waar te beginnen. Om te beginnen heb ik alle insteekprinten aan de achterkant overgezet uit de andere. Probleem blijft. De andere geeft geen fout dus die printen zijn heel. Binnen in het apparaat zitten blikjes voor het HF gedeelte. Mag aannemen dan daar te gaan zoeken. Die blikjes allemaal overzetten voor test eigenlijk geen zijn aan. Nu is de vraag waar kan ik het beste beginnen. Alle blikjes open maken en in totaal 240 condensatoren vervangen ook weinig zin aan. Alle blikjes overzetten van de andere ook weinig zin aan straks werken beide apparaten niet meer. Heeft iemand ervaring en kan verstellen waar te beginnen. Waar zit het bewuste IF blikje. Aan de achterkant zit een print IF unit maar die heeft alleen maar IC's geen spoelen of kristalfilters en die is het niet. Al verwisseld. .
Frans PA0FMY
Bijlagen
stabilocl.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#2 Bericht door pa0ejh »

Kijk hier eens: https://gb3wb.com/wavetek-stabilock-4031-4032-test-sets

Hier staat ook een verwijzing naar de Wavetek gebruikers groep.

Succes met de reparatie.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#3 Bericht door pa0fmy »

Ja die had ik al gezien. Zoek eigenlijk in welk blik zit de IF unit. Ga ik daar beginnen om de elco's te vervangen. De diagnose geeft aan IF unit. Andere fouten worden door de IF unit veroorzaakt ben ik wel achter gekomen.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#4 Bericht door pa0fmy »

000_2342.JPG
Hier zie je nog even een nieuw plaatje van de foutmelding. Die eerste was van internet had meer problemen. De cijfertjes voor elke unit corresponderen met de modules die je aan de achterkant in het toestel steekt. Module 3 en 4 zijn wel OK en doen het gewoon in de andere werkende.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#5 Bericht door pa0fmy »

Vandaag alle HF units binnen in het apparaat uitgewisseld met een goede. Probleem blijft. Hier is iemand die er ook een te koop aanbiedt met precies het zelfde probleem. Is de 4031 maar die heeft veel overeenkomsten met de 4032 die ik heb. https://www.ebay.de/itm/124788015199?ha ... SwZ41g12vd Zie het laatste plaatje. Ad reageerde met een persoonlijke mail en heeft ook het zelfde probleem. Grappig dat deze nu ook met LCD kleurenscherm bestaat en twee talig is. Het moet een bekende fout zijn maar wie weet het.

a3_rotterdam
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2008, 13:23
Locatie: rotterdam

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#6 Bericht door a3_rotterdam »

Had in het verleden een goedwerkende 4031 echter na jaren kwamen de self-check fouten.
Alle condensators vervangen echter zonder succes.

Kon toen meerdere 4032's kopen en door modules te wisselen kreeg ik de 4031 weer werkend.
Heb uiteindelijk 2 Stabilock 4032's met veel optie's overgehouden, 1 om te gebruiken en de andere als reserve.

Na opstarten werkt de Stabilock direct goed echter krijg ik af en toe dezelfde fouten als op de foto.
Na ongeveer 15 minuten opwarmen zijn alle foutmeldingen verdwenen en komen ook niet meer terug.

Heb meerdere reserve modules en een kompleet werkende, deze wil ik binnenkort te koop aanbieden.

Mocht je modules verdenken en andere willen proberen dan moet je maar contact opnemen.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#7 Bericht door pa0fmy »

Zou eigenlijk alle modules eens willen overzetten in een andere kast. Zowel alle HF blikken als de modules aan de achterkant. Nu ik alles al een keer gewisseld heb blijft het probleem. Het zou nog in de rest kunnen zitten. Weet jij nog na welke module de fout verdween?

pe1dna
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 dec 2008, 01:01
Roepletters: PE1DNA
Locatie: Eindhoven

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#8 Bericht door pe1dna »

Hoi Frans, sorry voor de late reactie maar ik lees dit draadje pas net voor het eerst.

Elco revisie van deze Stabilocks wordt veel gedaan, ik ken minstens 3 zendamateurs hier in de regio (Oss, Eindhoven en Breda) die alle elco's in deze apparaten zelf vervangen hebben.

Zoals je in de URL hierboven kan lezen moet je niet lang wachten - de rommel die uit de elco's lekt vreet printsporen op en dan ben je nog verder van huis. Een van de amateurs - die mijn Stabilock 4015 destijds onderhanden gehad heeft - zei dat hij 2 soldeerboutjes gebruikte en de elco's zo "tussen de puntjes van de bouten" van de print tilde. Ook heeft hij 1 van de printen in de vaatwasser (!) gehad om schoon te spoelen van de gelekte electroliet en kapotgevreten printsporen boven water te krijgen.

Het zijn hartstikke mooie apparaten, de moeite waard om er tijd in te steken.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stabilock 4032 Mobilofoon testset IF fout.

#9 Bericht door pa0fmy »

Ben laatst weer begonnen met fout zoeken. De verzwakkers getest, als ik de pennetjes van de elektromagneten indruk klopt het met de uitgang. Geluk want is duur onderdeel. Nu heb ik wel ontvangst en demodulatie als ik de gevoelige ingang gebruik, ook afwijking in frequentie meten werkt. Frequentie meten kan niet komt ook op het scherm te staan. Op de hoofdingang dus met 20dB powerverzwakker moet je frequentie wel kunnen meten maar dat werkt niet, zendvermogen meten doet het wel, harmonischen meten werkt niet, luisteren naar het ingangssignaal en demoduleren doet het niet op de hoofdingang. Zet ik een signaal op de hoofdingang en schakel ik terug van de gevoelige naar de hoofdingang dan heb ik heel kort even ontvangst uit de speaker. Met de ontvanger afgestemd naar uW signalen luisteren doet het ook niet Ik ga de TX-unit verdenken. Er zitten vier coaxleidingen aan, weet niet wat het ding doet misschien een soort verdeelstation om signalen naar de diverse units te sturen. Ziet er uit als een metalen blok. Zie vorige berichten, alle insteekprinten en modules van een werkende overzetten heeft geen resultaat. Probleem lijkt dus in de kast te zitten waar ook wat elektronica en relais in zitten. Alle units en modules in de andere zetten die wel werkt dan doet daar alles het. Met al dat testen blijft er weinig van over waarom het niet goed werkt. Overigens een signaal maken en moduleren doet die gewoon goed. De foutmeldingen worden door een nog onbekend onderdeel veroorzaakt en alles in een keten van zelftest heeft invloed op elkaar.
In beide apparaten dit ook een DECT unit achterin, wat kan ik daarmee en hoe te gebruiken?

Plaats reactie