probleem met meetzender GM2882
Re: probleem met meetzender GM2882
Tjerk
foto spoel 10 - 30 Mhz .
Moeilijk om te beoordelen vanwege de lak erop. Ik zie wel een winding met dikker draad. Dat is de anode wikkeling, draden gaan naar contact 2 en 4
Gezien op de keramische pijp vanaf links. De roosterwikkeling en koppelwikkeling hebben dun draad.
Ik zie 4 dunne draden waarvan één naar die rode condensator, C10
foto spoel 10 - 30 Mhz .
Moeilijk om te beoordelen vanwege de lak erop. Ik zie wel een winding met dikker draad. Dat is de anode wikkeling, draden gaan naar contact 2 en 4
Gezien op de keramische pijp vanaf links. De roosterwikkeling en koppelwikkeling hebben dun draad.
Ik zie 4 dunne draden waarvan één naar die rode condensator, C10
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
- PE9ZZ
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
- Roepletters: PE9ZZ
- Locatie: Amsterdam (JO22KI)
- Contacteer:
Re: probleem met meetzender GM2882
Helemaal niet vreemd. Als je op de anode meet slaat de oscillator af en wordt de anodestroom lager. En de spanning dus hoger. En daarom ook ben ik niet geïnteresseerd in de anodespanning.
Zal wel effe schetsje maken als ik RRDtool op mijn Raspberry Pi aan het spelen heb voor mijn Schijtholmeter. Er zijn overal herriemeters behalve in Amsterdam waar al die lawaaibakken overkomen! Daar moet wat aan gedaan worden.
Tjerk, 9ZZ
- PE9ZZ
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
- Roepletters: PE9ZZ
- Locatie: Amsterdam (JO22KI)
- Contacteer:
Re: probleem met meetzender GM2882
Kan niet meer editen, dan maar zo. Bedenk me nu dat die BF245A nog makkelijker is. Haal L1 eruit. Haal R13 los. Soldeer S op de pin van de kathode, G op de pin van het stuurrooster en D op de pin van de anode. Zet +12 V op C9. Je moet nu signaal krijgen op S11. Let op dat met een JFET met andere I(dss) je een ontkoppelde sourceweerstand moet gebruiken. Drainstroom moet iets van 5-10 mA zijn.
Grrrr... krijg een foutmelding van het Adafrut install script ("exit code 1"). Bah. Geen details. Lekker bijdehand.
Edit: Oh wacht, dependencies. Nu gaat het nog steeds fout maar dan anders. Dat Adafrut document zit vol met fouten... Ga maar weer opnieuw beginnen.
Tjerk, 9ZZ
Grrrr... krijg een foutmelding van het Adafrut install script ("exit code 1"). Bah. Geen details. Lekker bijdehand.
Edit: Oh wacht, dependencies. Nu gaat het nog steeds fout maar dan anders. Dat Adafrut document zit vol met fouten... Ga maar weer opnieuw beginnen.
Tjerk, 9ZZ
Re: probleem met meetzender GM2882
Tjerk, even alles vergeten .. iets dat eerst goed moet worden.
Ik zie een tabel met stroom -en spanningsgegevens van de buizen.
Buis L1 … Va - 100 V. Ia - 1,1 mA
Vg2 - 135 V. Ig2 - 3 mA
Dus dan zou er over R13 (4 kOhm) een spanningsval zijn van 4 x 4,1 = ong. 16 volt.
Is 1 mA anodestroom niet erg weinig?
Dan dit .. de gelijkspanning op de eerste elco is meer dan 215 volt. De smoorspoel weerstand is 5 kOhm
Is de gelijkspanning niet te hoog? Daar kan ik toch niets aan veranderen ?
Zo kom ik nooit aan lagere spanning op de buis.
Ook vreemd : spanningsverschil anode-schermrooster. Deze liggen voor dc toch nagenoeg aan elkaar?
Ik zie een tabel met stroom -en spanningsgegevens van de buizen.
Buis L1 … Va - 100 V. Ia - 1,1 mA
Vg2 - 135 V. Ig2 - 3 mA
Dus dan zou er over R13 (4 kOhm) een spanningsval zijn van 4 x 4,1 = ong. 16 volt.
Is 1 mA anodestroom niet erg weinig?
Dan dit .. de gelijkspanning op de eerste elco is meer dan 215 volt. De smoorspoel weerstand is 5 kOhm
Is de gelijkspanning niet te hoog? Daar kan ik toch niets aan veranderen ?
Zo kom ik nooit aan lagere spanning op de buis.
Ook vreemd : spanningsverschil anode-schermrooster. Deze liggen voor dc toch nagenoeg aan elkaar?
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
Re: probleem met meetzender GM2882
Nog even de foto van de spoel 10 - 30 Mhz
De spoel met het dikkere draad is de anode wikkeling.
Van de rooster- en uitkoppelspoel zie ik alleen de 4 dunne draden.
De spoel met het dikkere draad is de anode wikkeling.
Van de rooster- en uitkoppelspoel zie ik alleen de 4 dunne draden.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
Re: probleem met meetzender GM2882
Tjerk, ik heb de proef met fet gedaan. BF245 c. Spanning op pin 2 (C9) , op bereik 10-30 Mhz prima signaal.
Valt NIET uit bij omlaag draaien van frequentie. Wel opvallend .. de signaalgrootte is in dit bereik nu groter dan de andere, dus met de fet dan.
Goed idee van je betreffende de fet. Dus zou ik nu denken dat het toch aan de buis ligt.
Wel blijf ik het volgende vreemd vinden ..
de service doc schrijft: Va 100 volt, Vg2 135 volt. Ia 1,1 mA en Ig2 3 mA. samen 4 mA.
Nu meet ik op condensator C24 (eerste elco aan de EZ2) 242 volt. Vandaar kom ik op R24. Daar staat 180 volt. Op R13 komt 170 Volt . R13 = 4 kOhm .
Die 4 mA geeft een spanningsverlies over R13 van 16 volt. Dan is Vg2 altijd nog ong. 154 Volt. Heel wat meer dan de gegeven 135 volt.
Dus die kleine buisstroom maakt dat Vg2 hoger moet zijn dan de gegeven waarde in de servicemanual.
Ik moet er toch van uit gaan dat de spanning uit de gelijkrichter vast ligt. Daar valt niets aan te veranderen. Of .. de filterweerstand vergroten? Is nu 5 kOhm.
Valt NIET uit bij omlaag draaien van frequentie. Wel opvallend .. de signaalgrootte is in dit bereik nu groter dan de andere, dus met de fet dan.
Goed idee van je betreffende de fet. Dus zou ik nu denken dat het toch aan de buis ligt.
Wel blijf ik het volgende vreemd vinden ..
de service doc schrijft: Va 100 volt, Vg2 135 volt. Ia 1,1 mA en Ig2 3 mA. samen 4 mA.
Nu meet ik op condensator C24 (eerste elco aan de EZ2) 242 volt. Vandaar kom ik op R24. Daar staat 180 volt. Op R13 komt 170 Volt . R13 = 4 kOhm .
Die 4 mA geeft een spanningsverlies over R13 van 16 volt. Dan is Vg2 altijd nog ong. 154 Volt. Heel wat meer dan de gegeven 135 volt.
Dus die kleine buisstroom maakt dat Vg2 hoger moet zijn dan de gegeven waarde in de servicemanual.
Ik moet er toch van uit gaan dat de spanning uit de gelijkrichter vast ligt. Daar valt niets aan te veranderen. Of .. de filterweerstand vergroten? Is nu 5 kOhm.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
- PE9ZZ
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
- Roepletters: PE9ZZ
- Locatie: Amsterdam (JO22KI)
- Contacteer:
Re: probleem met meetzender GM2882
Er zijn twee opties. Of je laat die JFET zitten. Heel mooi dat mijn voorgestelde beun werkt. En dat-ie zellufs beter werkt dan de EF50. Ik zou zeggen, maak een voltage doubler van de gloeispanning (over C16), hang er een 78L12 aan en laat de boel verder zitten. Wil je per sé de originele staat terug (tweede optie) dan moet er een verse EF50 in. Dan is meteen de anodestroom hoger en daarmee de spanning weer meer volgens het manual. Neem dan ook meteen een nieuwe voor L2 want die is ook duf.
Tjerk, 9ZZ
Re: probleem met meetzender GM2882
beste Tjerk, leuk de proef met de BF245. Mijn enthousiasme was echter wat te voorbarig .. ook met de fet slaat de oscillator af aan de lage kant van de betreffende band. Ik wil de 2de optie aanhouden, dus de buizen erin. Maar .. heel leuk .. zo draaiend aan de afstemming blijkt dat, als ik LANGZAAM draai naar de lage kant van de band, de oscillator niet of helemaal aan het eind van de lage kant afslaat. Wonderlijk ! Wel heb ik de condensator van 47 pF, C10 wat vergroot naar 68 pF. Voor zo'n oud apparaat is hij behoorlijk stabiel. Signaal op transceiver ( 3,6299337 op counter) blijft keurig staan.
Bij deze wil ik dit onderwerp als gesloten beschouwen, niet na je van harte te bedanken voor je hulp en ideeën. Zoals het proefje met de fet.
bst 73 . Stef
Bij deze wil ik dit onderwerp als gesloten beschouwen, niet na je van harte te bedanken voor je hulp en ideeën. Zoals het proefje met de fet.
bst 73 . Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
- PE9ZZ
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
- Roepletters: PE9ZZ
- Locatie: Amsterdam (JO22KI)
- Contacteer:
Re: probleem met meetzender GM2882
Voordat je afsluit kan je nog effe proberen de prut van de spoel te krabben. Wellicht is dit materiaal gedegradeerd en verkloot het de koppeling tussen S21 en S22.
Tjerk, 9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Re: probleem met meetzender GM2882
Dat lijkt me een linke operatie. Draad van de koppelspoelen is apenhaar dun. Draadje is zo maar onderbroken.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).