Component - onderdelen tester

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Component - onderdelen tester

#1 Bericht door Pelk »

Voor het in elkaar zetten en solderen van kitjes e.a. projecten gebruikte ik tot nu toe een Peak LCR40. Deze meter werkt sinds kort niet meer helaas. Display? Herstel van deze uit 2006 meter afkomstige meter, met oude firmware, lijkt mij niet zo nuttig.

Ik gebruikte deze tester voornamelijk ter controle voor inbouw en was er zeer tevreden over. Een foutje is zo gemaakt. Kleine lettertjes op condensatoren, etc.

Ik ben van plan om nu een Peak LCR45 aan te schaffen. Vooral omdat deze tester meer opties heeft, met name wat betreft de meet frequentie. https://www.peakelec.co.uk/acatalog/pea ... chart.html Bovendien is deze tester relatief niet veel duurder dan een LCR40.

Mijn vraag is, of er, naast Chinese producten, nog meer vergelijkbare component testers op de mark zijn, die ik in overweging zou kunnen nemen.

Daarnaast: Er is door Elector recent een partij Peak testers met "korting" verkocht. De voorraad bij andere aanbieders van Peak producten is ook laag. Komt er iets nieuws op de markt en moet ik wat "geduld" hebben?

Kort samengevat. Welke component testers zijn het overwegen waard.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Component - onderdelen tester

#2 Bericht door pe1hzg »

Ikzelf gebruik geen componententester bij het ministecken maar kan me voorstellen dat dit onder bepaalde omstandigheden dit nuttig kan zijn (ik gebruik nog wel eens een loupe).

Mocht je bij Peak gaan bestellen dan kijk ook eens naar de ESR meter. Die is niet voor het kitten maar is in de praktijk het enige instrument wat je nodig hebt als je ooit iets repareert aan schakelende voedingen.

Ik weet dat er voor RCL meters ook allerlei arduino oplossingen zijn maar denk dat je veel voordeel hebt van de integratie van een Peak instrument.

Geert Jan

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Component - onderdelen tester

#3 Bericht door Pelk »

Beste Geert Jan. Dank voor je reactie.

Ik bezit reeds twee Arduino achtige Chinese component testers. Een eerder in elkaar geknutseld Chinees exemplaar deed het om onduidelijke redenen na een paar maanden niet meer. Meestal zijn de metingen van de Chinese component testers redelijk conform. Wat mij aan één van deze Chinese meters tegen staat, is dat je niets kunt ijken. Daarnaast begint de IC-klem ook al kuren te krijgen. In de Chinese Multi-function Tester LCR-TC2, recent ook in een DARU blad te zien, heb ik voorlopig meer vertrouwen. Deze werd met kabels geleverd en heeft een zelftest.

De LCR40, die nu kapot is, heeft tot nu toe probleemloos gewerkt. De LCR45 heeft, voor weinig meer, meer test opties. Vooral de mogelijkheid om de meetfrequentie te beïnvloeden spreekt mij aan. Een partij audio trafo'tjes uit China, 600 - 600 ohm, is met de twee Chinese testers niet te duiden. Waarschijnlijk dor de meet frequentie?

Ik heb een loeplamp met z.n. een kleine extra loep. Tot nu toe klopt het met de metingen wat ik lees, maar een foutje ligt gauw op de loer. Nu weet ik ook zeker dat het onderdeel ook niet kapot is, voordat ik het er in soldeerde. :) Na verhitting???

Een ESR70 zal ik zeker aanschaffen, als ik iets ouds ga repareren.

Wat is eigenlijk wil weten, is, of er, afgezien van het Chinese spul, een andere betaalbare multi-function tester op de markt is, vergelijkbaar met de LCR45 van Peak. Zie ik een leuk ander betaalbaar apparaat over het hoofd? Ik vind het toch wel plezierig, dat als er iets niet klopt, ik een back-up heb.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Component - onderdelen tester

#4 Bericht door pa0sjm »

heer Pelk
Zelf heb ik ook de z.g. component tester, maar ik heb een ander heel mooi meetapparaatje gevonden via AliExpress.
Dat gaat om de L C Meter : LC200A. Prima meetinstrumentje voor minder dan 25 € . Kleine spoelen meetbaar. Ook zelfs elco's in grotere waarde.
Via AliExpress binnen 14 dagen in huis.
Stef pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie