extra beveiliging buizen GM6001 buisvoltmeter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

extra beveiliging buizen GM6001 buisvoltmeter

#1 Bericht door pa0sjm »

Na vervanging van de diode EA52 in de meetkop van de meter, viel me op dat na inschakelen van de netspanning het buisje toch wel heftig opgloeide. We weten allemaal dat de weerstand van de koude gloeidraad laag is, vandaar die hoge inschakelstroom. Het mooi buisje kon ik aanschaffen via www.electrontubes.nl Heel veel voorraad tegen schappelijke prijzen. Als de GM6001 wordt ingeschakeld , is er een vertraagd relais welk er voor zorgt dat de spanning van 37 volt uit een aparte gelijkrichter iets later op de stabilisatie schakeling met transistoren ( OC72, ASZ18) wordt aangeboden. Het relais wordt vertraagd omdat dit via de 170 volt uit de buizenschakeling met PCL82 komt.
Maar dan .. als die spanning het relais schakelt is de 37 volt aanwezig op de transistoren en daarmee worden ook de gloeidraden van de 3 buizen van 27,9 volt voorzien, met een heldere oplichting van de diode EA52 (en de andere 2 bzn)
Door de 37 volt wat langzaam te laten opkomen is dat beter voor de gloeidraadjes. Ik heb dat als volgt gedaan :
27,9 V vertraagd.jpg
Door een weerstand van zo'n 10 ohm op te nemen aan de collector van de ASZ 18 en er een flinke elco achter die weerstand te plaatsen zal de elco langzaam opladen en de spanning dus ook langzaam stijgen tot de eindwaarde 27,9 volt. Hoezee .. geen lichtflitsen meer, hopelijk zijn de buisjes me dankbaar. ( EAA52 : 6,3 V, E80CC :12,6 V en de PCC85 : 9 V .. 300 mA = totaal 27,9 V)
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: extra beveiliging buizen GM6001 buisvoltmeter

#2 Bericht door PE9ZZ »

Prima oplossing. Buizen kunnen best tegen deze heftige lichteffecten maar het kan geen kwaad om ze te voorkomen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: extra beveiliging buizen GM6001 buisvoltmeter

#3 Bericht door pa0sjm »

Heb het nu een en ander wat vereenvoudigd. Dikke elco en weerstand eruit. De collector van de regeltor kreeg wel wat minder spanning. De weerstand veroorzaakte wat spanningsverlies. Hoewel het op zich goed werkte heb ik toch wat anders bedacht. Nu heb ik aan de basis van de OC72 een condensator van ong. 0,1 uF naar aarde gemonteerd. Ook nu zie ik de 27,9 volt langzaam opkomen, waardoor de gloeidraden van de 3 buizen in serie niet meer die nogal felle oplichting vertonen bij inschakelen. Waarvan akte .. bij deze.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie