Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#1 Bericht door PH2LB »

Voor de komende tijd staat er een (from scratch) zelfbouw project op stapel waarin een aantal kristal filters komen. Nu kun je met een signaal generator en een scoop of power meter oid een aardig inzicht krijgen in de karakteristiek van een kristal om ze zo een beetje te sorteren. Echter dit gaat met de goedkope NanoVNA al een stuk makkelijker en sneller omdat je relatief nauwkeurig de karakteristiek kunt bekijken en zo kunt beginnen met matchen.

Afbeelding

Hiervoor is een kleine zelf gebouwde adapter al snel een must. In mijn geval een opsteek printje voor mijn QRP-Labs filter adapter voor NanoVNA.

Afbeelding

Dit zou eigenlijk genoeg moeten zijn, maar zoals vaker met wat nieuws ben ik weer iets over de top gegaan en me gaan verdiepen in de technische kant van de kristallen. Daarom ben ik ook technische achtergrond info gaan verzamelen m.b.t. meet methodieken. Een van die meet methodes is de FaseShift methode om met een VNA (een NanoVNA is daar prima geschikt voor) diverse parameters boven water te krijgen die van belang (kunnen) zijn bij het maken van filters. in de technische documentatie stond duidelijk vermeld dat kristallen eigenlijk ingesloten moeten zijn in een netwerk met een impedantie van 12.5 ohm en dat dat kon via weerstands netwerken of via 4:1 transfomers. Ik heb voor de laatste gekozen met als gevolg dat de nieuw adapter meer dynamisch bereik kreeg..

Afbeelding

Tja en als ik dan de smaak te pakken heb, wil ik als ik ergens aan begin het ook netjes voor elkaar hebben. Dit heeft geresulteerd in, jawel, een nieuwe dedicated kristal meet adapter voor de NanoVNA met ingebouwde calibratie optie, met bij de in en uitgang een verzwakker netwerk om b.v. het ingangs signaal af te knijpen. Uit de technische documentatie kwam al snel voren dat kristallen niet met meer dan ongeveer -10dBm worden aangestuurd (een paar testen hebben aangetoond dat kristallen zelfs permanent beschadigd kunnen worden als je 20dBm door heen drukt :oops: .

Afbeelding

Ik heb een kleine serie printjes laten maken en mijn 2 Prototypes lijken goed te werken. Een 3e is onderweg naar een OM in de UK die in de zelfde richting bezig is en voor mij gaat kijken of hij de resultaten kan reproduceren.

De tot standkoming heb ik gedocumenteerd op deze pagina op mijn website : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... or-nanovna

Hier staat ook verwijzingen naar technische informatie (incl video van W2AEW), bevindingen m.b.t. gebruik van verschillende modellen NanoVNA's zoals de uitgangs vermogens verschillend en dat V2 modellen met de huidige firmware niet geschikt om kristallen mee te testen. En nog veel meer waaronder een Online FaseShift Crystal calculator zodat je niet alles met de hand hoeft te berekeken.

Afbeelding
https://ph2lb.nl/tools/FaseShiftCal/

Doe er uw voordeel mee.

Mochten er OM's zijn ook fanatiek met kristallen bezig willen, er zijn nog een paar printjes over waarbij ik de calibratie weerstanden reeds bestukt zijn. De 0 Ohm brugjes voor de verzwakkers plaats ik op verzoek (houd rekening met de max -10dBm die een kristal mag hebben) en eventueel kan ik tegen een kleine vergoeding een ingangs verzwakker plaatsen van 6, 10, 16 of 20 dB. Zelf heb ik voor mijn NanoVNA H4 (die een output heeft van +6dBm) een 10dB verzwakker geplaatst omdat ik de weerstanden nog niet binnen heb voor de 16 dB verzwakker (lege bakjes in de shack syndroom).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#2 Bericht door PA3HMP »

Netjes gemaakt zo

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#3 Bericht door pa0phh »

Ziet er mooi uit, zou wel graag zo'n print willen hebben, wat zijn de kosten?
Trouwens welke software gebruik je om de kristallen te meten?
Heb zelf een aantal gemaakt, maar het is nog vrij lastig om het filter precies goed te krijgen, dat kan natuurlijk liggen aan de meet opstelling
xtal.jpg

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#4 Bericht door PH2LB »

Kijk dat is nou een mooi gemaakt filtertje, strak werk.

Parameter bepaling doe ik op de manier zoals hierboven beschreven (Fase-Shift meting). Berekeningen met de hand of met eerder genoemde calculator.
Ik weet dat er ook speciale software is die je kunt gebruiken icm een NanoVNA voor kristal metingen en die zou door een aantal metingen te combineren een voorspelling van de verwachte karakteristiek. Dat is het volgende actie punt op mijn lijstje : inventariseren welke software er is, uitproberen en kijken wat het beste bevalt. Als ik daar meer duidelijkheid over heb zal ik het aan mijn website toevoegen en natuurlijk ook hier melden.

Wat betreft de kosten zitten de kale printjes op euro 7,50. Maar heb ik al wel alvast de SMD weerstend (4 x 100 Ohm voor load en isolation calibratie en 2 x 0 Ohm voor overbrugging van verzwakker) er voor je opgesoldeerd. Op verzoek kan ik de onboard input verzwakker van 6, 10, 16 of 20 dB bestukken voor euro 1,50 extra.
De rest van de componenten zijn voor de gemiddelde soldeerbout amateur junkbox / grjip voorraad items (headers, voetje voor kristal, 2 x FT37-43, 1m 0.4mm wikkel draad en de 2 SMA edge connectors). Mocht die componenten een probleem zijn, laat even weten via PB.

Verzendkosten kan binnen NL in een nieuwe bubbel envelop euro 3,13 (2,88 postzegels 0,25 envelop).

Edit : die aanpassings transformatoren, zijn die van lage naar hoge impedantie ? (kijkende naar het aantal wikkelingen)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#5 Bericht door pa0phh »

Ik maak gebruik van nanosaver en gebruik de bandfilter analyse tool.
Maar vind het nog vrij moeilijk om goede returnloss te krijgen in de passband.
Het filter is ook altijd wat breeder dan uitgerekend. Ben bang dat toch nog meetfouten maak.
Gelukkig heb ik een hele stapen printjes en kristallen, maar kost veel tijd om goed onder de knie te krijgen.

De aanpassing trafo's zijn inderdaad van laag naar hoog. Ik reken de filters uit met dishal, die geeft een verwachte impedantie aan.
Dat kan ook nog invloed hebben. Het probleem wat ik nu heb is dat te veel BFO signaal wordt doorgelaten hierdoor begint de AVC van de IF trap te regelen.
(ik maake gebruik van de wel bekende hycas IF versterker)
9mhz1png.png
return loss
return loss

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#6 Bericht door PH2LB »

Tja en zo blijven we bezig met onze hobby. Vind ook dat je er wel een paar rare pieken in hebt, misschien dat de kristal matching niet optimaal is.
Heb ook eens gekeken naar dishal. Das een mooi stukje software waar ik eens mee aan de gang ga. Wat me wel opviel is dat de software er vanuit gaat dat de kirstallen allemaal precies de zelfde waardes hebben. Of er moet een optie zijn die ik nog niet heb gevonden zodat dat je individueel kunt invoeren.
Hoe dan ook, meten en uitsorteren is wel een must dus.

Die hycas IF versterker heb ik gebookmarked, is interessant ontwerp en leent zich prima voor module experimenten.

Wat betreft je BFO signaal, je kristallen niet mishandelen met harde signalen (max -10dBm) ze gaan schuiven en kunnen hele rare dingen doen of zelfs beschadigen (helaas zelf ondervonden).


Met betrekking tot de adapter kan ik het volgende melden, ik heb er 3 gebouwd en allen tonen ze resultaten naar verwachtingen.
Een OM in de UK waar ik regelmatig contact mee heb, heb ik een setje componenten gestuurd en die gaat hem bouwen aan de hand van de handleiding en zal daarop zijn feedback geven. Ben benieuwd of hij nog spannende dingen gaat vinden (behalve dan gramatica en taal foutjes) :oops:

Ook heb ik deze week nog de hand kunnen leggen op een partij HC49/HC18 originele kristal voeten.
nanovna_xtal_025.jpg
Waardoor het geheel nu echt af lijkt te zijn.
Adapter in de final vorm.
Adapter in de final vorm.
Vandaag komen hopelijk de laatste onderdelen binnen (mijn SMD strips verzameling begon leeg te raken) en kan dan van de rest printen een aantal bouwpakketjes samen stellen voor de geintereseerden.
De verzameling onderdelen om het te maken.
De verzameling onderdelen om het te maken.
Kosten van dit bouwpakketje (SMD componenten reeds bestukt) zal euro 17,00 zijn excl verzending a euro 3,20 (3 postzegels + nieuwe bubbel envelop).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#7 Bericht door pa0phh »

Het BFO signaal probleem is intussen opgelost, het vfo wat ik gemaakt heb is gebasseerd op een paar si5351's en de output heb ik gebufferd. Maar iets te enthousiast :). Nu de stroom in de buffer verlaagd nu is het probleem opgelost. Ik denk directe instraling.
VFO-PCB4.jpg
Wat Dishal betreft, het gaat inderdaad uit van dezelfde kristallen maar er zit een optie in om kristallen te verschuiven (Xtal tuning calculator) die rekent een serie condensator uit.

Mijn meetopstelling is wat eenvoudiger .., een oscillator voor het meten middels G3UUR methode. Een een paar impedantie trafo's om met de nanova te meten. Jou setje ziet er wel erg mooi uit!
xtal-meten.jpg

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Kristal meet adapter voor NanoVNA / VNA etc.

#8 Bericht door PH2LB »

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden, ja te veel dBm in een kristal daar houden ze niet van.

De G3UUR is een uitstekende meetmethode om kristalen te parameteriseren. En m.b.t je meet opstelling : als het werkt, dan werkt het.

En dat die van mij er mooi uit ziet . . . ik ben dan wel geen instrument/gereedschap-maker van beroep, maar ben wel iemand die altijd gereedschappen heeft gemaakt (elektronisch, mechanisch of in software) zekers als het gaat om repeterende handeling. Dus de basis zal wel zijn dat ik gewoon efficiënt met energie wil zijn (sommige mensen noemen het ook wel eens lui HI).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie