Verzwakken RF signaal tbv metingen

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Verzwakken RF signaal tbv metingen

#1 Bericht door PA1RAM »

Ik ben in het bezit van een R&S CMU200 spectrum analyzer, pracht van een ding maar je moet wel opletten dat je de ingangen niet overstuurt...

Om het signaal te bekijken van b.v. 100W op 2M of 70cm maak ik nu gebruik van een oppikspoeltje maar dat is duidelijk natte vinger werk en ik wil dat dus meer rechtstreeks kunnen koppelen echter dan moet het vermogen drastisch naar beneden (max 2W).

Nu zat ik te denken om een spanningsdeler over mijn dummy te zetten, dummy kan 500W hebben dus dat zit wel snor. Bijvoorbeeld 2 weerstanden van 2k7 en 50Ohm in serie en dan meten over de 50Ohm weerstand. Uiteraard alles met minimale bedrading.

Is deze methode aan te bevelen of zijn er betere oplossingen?

Alvast bedankt voor het meedenken
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#2 Bericht door PH2UN »

Google directional coupler

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#3 Bericht door pe1cmo »

een echte verzwakker, dan heb je echte metingen. Richt coupler kan, maar heeft vaak (niet altijd) een frequentie afhankelijke koppeling.

Is wel wat duurder, maar de metingen zeggen meer.
Ik liep vorig jaar op Ebay tegen een Bird 500-WA-FFN-30 aan, incl porto 400 euro
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#4 Bericht door PA1RAM »

Dank voor de input PH2UN. Daar heb ik de hele week mee zitten spelen voor mijn SWR meter hi

Maar ik wist niet dat er geijkte directional couplers bestaan die over een breed frequentie gebied werken met een vaste demping waarde.

Ik ga dus op zoek naar een 40dB exemplaar voor VHF en hoger.

En bedankt!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#5 Bericht door PA1RAM »

pe1cmo schreef:een echte verzwakker, dan heb je echte metingen. Richt coupler kan, maar heeft vaak (niet altijd) een frequentie afhankelijke koppeling.

Is wel wat duurder, maar de metingen zeggen meer.
Ik liep vorig jaar op Ebay tegen een Bird 500-WA-FFN-30 aan, incl porto 400 euro
Ik vraag me af hoe dat er van binnen uit ziet. Maken ze gebruik van een ohmse aftakking? Dus eigenlijk ook een spanningsdeler over een dummy...

Thx
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#6 Bericht door pe5t »

Goedkope oplossing: 100 meter RG58. Kan 100 Watt opnemen, past goed aan maar de demping is uiteraard afhankelijk van de frequentie.
Op 2 meter ca. 15 dB en op 70 cm 24 dB.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#7 Bericht door pe1cmo »

Een goede PI of T verzwakker, zeker die vermogens dingen hebben een in en uitgang, mag je niet omdraaien.
Ze bestaan uit meerdere verzwakkers, vaak is de eerste meestal 3dB, krijgt dus de helft van het vermogen voor zijn kiezen.
Maar bij dikke vermogens zijn het misschien wel 3 a 4 trappen, en elke trap krijgt vermogen.

De mooie vlakke meetbruggen, die zijn er ook, maar 100 Watt is veel hoor voor die dingen, en kwa prijs toch nog behoorlijk duur.
Ik heb een HP 778D liggen, maar die is maar 50 Watt

Google er maar eens op, er staat er meerdere op ebay,
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#8 Bericht door PA1RAM »

Dus als ik het goed begrijp zijn deze verzwakkers ohms opgebouwd waarbij de diverse trappen vermogen opnemen.

Ik ga toch wat experimenteren met een ohmse spanningsdeler over een high power dummyload heen. Ik heb het gevoel dat dit een beter lineair beeld geeft van de harmonischen van mijn VHF en UHF versterkers waarvan ik zeker wil zijn dat ze geen zooi in de ether sturen 8)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

PE1LWT
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 feb 2020, 10:15
Roepletters: PE1LWT

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#9 Bericht door PE1LWT »

https://link.marktplaats.nl/m1599575879

dit zijn mooie couplers voor weinig geld
eenmalig koppel factor uitzoeken per frequentie en klaar.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#10 Bericht door Goos »

ga toch wat experimenteren met een ohmse spanningsdeler over een high power dummyload heen
Nano VNA is denk ik onmisbaar voor dit werk.
Let op de eventuele parasitaire capaciteiten kunnen nog roet in het eten gooien.

Pas op met dummy's of verzwakkers uit de dump. Door een te hoge piek belasting kunnen ze op hogere frequentie een afwijking gaan vertonen.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#11 Bericht door PA1RAM »

PE1LWT schreef:https://link.marktplaats.nl/m1599575879

dit zijn mooie couplers voor weinig geld
eenmalig koppel factor uitzoeken per frequentie en klaar.
Dit ziet er inderdaad uit als een meer praktische oplossing, zeker als je de demping weet op de verschillende frequenties. Heb er een besteld voor de test.

Thx
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#12 Bericht door PA1RAM »

Goos schreef:
ga toch wat experimenteren met een ohmse spanningsdeler over een high power dummyload heen
Nano VNA is denk ik onmisbaar voor dit werk.
Let op de eventuele parasitaire capaciteiten kunnen nog roet in het eten gooien.

Pas op met dummy's of verzwakkers uit de dump. Door een te hoge piek belasting kunnen ze op hogere frequentie een afwijking gaan vertonen.

Goos
Dank je Goos, ik heb een sweep generator tot 2,5GHz dus zal de lineariteit van de dummy ook even checken met de frequency analyzer.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#13 Bericht door PA1RAM »

Ik zou de resultaten nog even delen met de verzwakker opgebouwd met weerstanden. Berekend op -40dB is het in de praktijk -20dB geworden ;)
Snap nu waarom iedereen met SMD werkt op deze frequenties, zal daar maar eens een voorraadje van aanleggen dus. Maar de conclusie is dus dat de stray capaciteiten het experiment in de war hebben gegooid, ook de opbouw laat denk ik wat te wensen over. Enfin weer wat geleerd.

En de -40dB Ericsson attenuator is onderweg, ben benieuwd.

Hier zijn nog wat foto's. Het geheel is opgebouwd met 3 N-connector chassisdelen en wat parallel geschakelde 2W metaalfilmweerstanden.
2020-09-19 22.36.33.jpg
2020-09-19 22.36.47.jpg
2020-09-19 22.37.41.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#14 Bericht door pa2st »

Ik heb net de 50W 40dB verzwakker van M0MAT binnen. Ik wil hiermee van 37dBm naar minder dan 0dBm, het maximaal toegestane ingangsvermogen van de VNWA3E. Deze VNA kan als spectrum analyzer tot 100Mhz gebruikt worden.

Kan ik eindelijk eens kijken hoeveel de onderdrukking van ongewenste hoogfrequente uitstralingen is.
Bijlagen
IMG_3087-2.jpg
50W-40dB-att.png
CWops #2897

Martin vE
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2017, 21:23
Roepletters: PD0IDS

Re: Verzwakken RF signaal tbv metingen

#15 Bericht door Martin vE »

PA2ST waar heb je deze verzwakker besteld?
Gr Martin

Plaats reactie