digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik bezit een digitaal soldeerstation en dat is Atten 938D. Deze is programmeerbaar middels drie geheugens. Dat heb ik toendertijd ingesteld omdat ik dacht dat het nodig en nuttig zou zijn :o
Maar nu zit ik ermee opgescheept met mijn eigen geklungel :oops:
Aangezien ik gebruik maak van klassiek harskernsoldeer (S-Sn60Pb40) zijn die instellingen en geheugens overbodig. Er is immers 1 temperatuur-instelling de juiste, 320 graden Celsius.
Hoe kan de Atten gereset worden zodat alles weer is zoals af-fabriek werd geleverd? Kan niets erover vinden op het net.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#2 Bericht door andre »

misschien open deur, maar meestal met dat soort dingen één of twee knoppen ingedrukt houden en dan de power on.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#3 Bericht door PA0CMU »

Volgens de handleiding lijken 200 C - 300 C en 400 C de standaard instellingen te zijn geweest. Je kan ze ook alle drie opnieuw instellen op de 320 C die jij wilt en dan opnieuw opslaan. Is het altijd dezelfde temperatuur. Over een 'Terug naar fabrieksinstellingen' wordt niks geschreven inderdaad.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#4 Bericht door ON7RA »

Misschien helpt dit?

Lang op * drukken en dan met de pijltjes op en neer?
Bijlagen
AT938D_AT980D_user_manual_EN.pdf
(812.9 KiB) 158 keer gedownload
73 Renaat :D ON7RA :D

-Verwijderd account

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#5 Bericht door -Verwijderd account »

PA0CMU schreef:Volgens de handleiding lijken 200 C - 300 C en 400 C de standaard instellingen te zijn geweest. Je kan ze ook alle drie opnieuw instellen op de 320 C die jij wilt en dan opnieuw opslaan.
Nee, dat kan juist niet. Elk van de drie geheugens heeft een eigen temperatuurbereik, zie page 6 van de manual die ON7RA bijgevoegd heeft in zijn post.

Als resetten echt niet mogelijk blijkt te zijn, zal er naar een andere oplossing gezocht moeten worden.
Resultaat zal dienen te zijn dat de juiste temperatuur ingesteld staat na het inschakelen. Zonder daarvoor toch weer nog op die knopjes te moeten drukken :) En welke temperatuur de juiste is, daarover zijn de opvattingen verdeeld, geloof ik.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#6 Bericht door PA0CMU »

Op pag. 6 staat dat je met de pijltjes toetsen de temperatuur voor elk van de drie presets kan instellen. Als dat niet gaat lijkt het of die instelmogelijkheid ge-locked is. ("#" toets)
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Een digitale soldeer bout?................................

Ik wordt oud........


Mijn eerste was een gasbout eindjaren 50. Kon ik de AMROH "Elektron kristal ontvanger in elkaar zetten. "niks resetten".........hi
Maar ja, gas is er binnenkort ook niet meer.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: digitaal soldeerstation resetten mogelijk?

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Reset is kennelijk een onbekend begrip bij digitaal soldeerstations.

Na het meermalen bekijken van diverse YT filmpjes en het lezen van de manual heb ik succesvol het volgende gedaan.
Onder memory 1 heb ik 200 graden ingesteld en onder memory 3 heb ik 400 graden ingesteld. Memory 2 zou volgens de manual de gebruikelijke soldeertemperatuur zijn, waarbij het bereik ligt tussen 300 en 350 graden. Die heb ik ingesteld op 340 graden.
Resultaat is nu dat na het inschakelen het soldeerstation ingesteld staat op die 340 graden.
Alleen als de soldeerpunt vervangen is, zou ik een calibratie dienen uit te voeren, als ik het goed begrepen heb. Voor het overige hoef ik dus niets meer aan die settings te doen. Staat nu op de juiste temperatuur :)

Mochten er nog op- of aanmerkingen zijn, of iets anders, roept u maar.

Plaats reactie