Hameg HM203-6 tijdbasis werkt niet meer

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Hameg HM203-6 tijdbasis werkt niet meer

#1 Bericht door PE5HV »

Ik heb een oude Hameg HM203-6 analoge 20 MHz 2-kanaals oscilloscoop. Tot voor 1 maand werkte deze prima, plotseling stopte de tijdbasis ermee.
Wat ik vastgesteld heb:

- Triggering werkt OK. Puls op pin 3 van IC504a is TTL niveau en OK (1 kHz calibrator of 50Hz AC bij AC triggering). Oneshot 74LS122 geeft een puls die volgens berekening ca. 125 ms zou moeten zijn. Die komt ook (= ca. 160 ms, bij een inputsignaal met een frequentie van ca. 2 Hz).

- Spanningen zijn OK: 12V / -12V / +5,2V / 150V. de hoogspanning 1900V heb ik niet gemeten, maar deflectie lijkt zowel voor X als Y OK.
130V is iets hoger nl. 140V.

- +12XY spanning = +12V (+12CT) of -6V (+12CT/) afhankelijk van stand CT (component tester), de -6 V wordt geclampt naar -0,7V op T522 (BC328)

- Component tester geeft wel een X-beeld, dus de X-deflectie lijkt wel te werken. In stand “component tester” gaat LED D525 aan.

- Y-versterkers werken wel (het eigen calibratie-signaal wordt als 2Vpp weergegeven), zowel van kanaal 1 als 2

- Als ik een driehoeksignaal tussen 0 en 5 V aanbiedt op de zaagtand-ingang van de XY versterker (R848 = 51 ohm), dan gaat het signaal in de X-richting ook met de driehoek op en neer. De X-versterker werkt dus wel.

- als ik de XY schakelaar bedien, zie ik de X-straal wel over het hele beeld, zeer kortstondig.

- Ik zie geen zaagtand ontstaan in de tijdbasis; omdat dit circuit wat ingewikkeld in elkaar zit, is dat lastig storing zoeken.

Probleem zit vooralsnog volgens mij in de zaagtandopwekking in de tijdbasis zelf op het TB-board, maar ik zit even op een doodlopend spoor.
Wie kan een goede hint geven?
Bijlagen
HM203-6 schematic diagram .pdf
(3.2 MiB) 215 keer gedownload
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Hameg HM203-6 tijdbasis werkt niet meer

#2 Bericht door PA2EFR »

Alle schakelaars en connectoren al gecheckt?
Bij een andere scope had ik daar wat problemen mee.

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Hameg HM203-6 tijdbasis werkt niet meer

#3 Bericht door PE5HV »

tot nu toe de vout niet kunnen vinden....
Aangezien ik wèl een correct triggersignaal binnenkrijg, en de X-amp en deflectie werken, heb ik nmiddels heb ik het plan om met een Arduino Due een zaagtand te creëren:

- op interrupt: het triggersignaal is de interrupt
- Zaagtand met Due te maken met DAC0 (8 bit resolutie is voldoende)
- level shifter en versterken om 0 tot +5 V zaagtand te maken (de Due geeft een analoog signaal tussen ca. 0,5V en 2,75V).

2 modes:

1. getriggerd op triggersignaal (interrupt)
2. vrijlopend zaagtand indien geen triggersignaal

De interrupt werkt al: vertraging tussen opgaande flank trigger en analoog signaal = 4 microseconden repetitief. Dus dat is goed bruikbaar om een stabiel signaal te producren.

nu nog wat software om de tijdbasis in seconden goed in te stellen.

De minimale tijd is mogelijk niet voldoende om het hele frequentiebereik te halen, maar het gaat me meer om het experiment om deze "bypass" te maken.

Inmiddels heb ik ook een schema om met een NE555 een zaagtand variabel te produceren.
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hameg HM203-6 tijdbasis werkt niet meer

#4 Bericht door pe1cmo »

Je moet eens meten rond T519. Ik denk dat die de oscillator is, en dat afhankelijk van de tijdbasis instelling de stroom geregeld wordt door T510 en T511. Via weerstanden en de tijdbasis schakelaar word er een condensator gevoed tot die een drempel overschrijdt.
Maar als de potmeter VR404 rot is, doet de basis van T519 niets en werkt het niet.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Hameg HM203-6 tijdbasis werkt niet meer

#5 Bericht door PE5HV »

T519 en VR404 zijn in orde.

Ook de potmeter "TB Variable" is OK (0 tot 12V op aftakking). Deze stand heeft WEL invloed op de X-positie.
Waar ik niet goed uitkom: De tijdbasisschakelaar heeft 3 secties:

S502: schakelt condensatoren op basis T512 (geselecteerd BC559C)

S503: schakelt precisieweerstanden

S504: schakelt 2 condensatoren voor "hold off"

wat ik niet goed zie: S502 en S504 hebben 1 doorverbinding in de schakelaar
S503 lijkt er 2 (of 3) te hebben ( bij alle 3 is bovenste stand doorverbonden volgens schema, maar dat klopt niet in mijn meting).
Tevens lijken er maar 12 van de 18 standen gebruikt te worden voor de tijdbasis, maar die heeft toch 18 standen.

Welke doorverbindingen zitten er (afhankelijk stand schakelaar) in S503 (middelste) sectie?

De schakeling vind ik moeilijk te doorgronden.
73
Harry
PE5HV / NL6594

Plaats reactie