PA0LMD schreef:Ik heb er al eens eentje gerepareerd: gewoon openschroeven, weerstand is een keramisch plaatje zonder giftige rommel
Weet je zeker dat het keramiek niet stiekem BeO is? Het is een metaaloxide en daarmee keramiek. Vergelijk alumina (Al2O3). Overigens is BeO perfect veilig zolang het maar heel blijft. BeO stof is uitermate gemeen spul.
Zelf heb ik ook zo'n ding, gelukkig is de mijne goed. Grappig te zien hoe het weerstandselement een wig is waardoor de impendantie gezien aan de ingang een mooie 50 ohm is maar in het element zelf varieert.
Er zit wel degelijk beryllium oxide in deze dummy load.
Bijgaand een link naar de pdf over deze, en op pagina 2 bij "Technology" staat vermeld:
Therefore the resisting elements are built as
planar lines with a substrate of beryllium oxide ceramics. It
is harmless in the state of delivery, but before opening a
device please consult us.
PE9ZZ schreef: Overigens is BeO perfect veilig zolang het maar heel blijft. BeO stof is uitermate gemeen spul.
BeO is veilig als het niet verspaand (vijlen, boren, schuren etc.) wordt!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Heb m vorige week evenn verder klaar gemaakt, heb een stukje van t aluminium driehoekje afgehaald waar t orginele weerstand zat, vervolgens het nieuwe weerstandje gesoldeert en dmv de teflon center ringen alles mooi afgeschermt, heb m aan de analyzer gehad en gaf keurig een swr van 1.03
Betreft de discussie wel/ niet openhalen. Het blokje zag er nog keurig uit niks geen beschadigen of iets dergelijks dus er lijkt mij niks mis mee om
Hem open te halen, en ach, een een brommer afstellen in een dichte schuur is al zeer schadelijk, en als je begint te lassen al helemaal, zodra je er niet elke dag mee ik aanraking komt lijkt het mij niet echt ernstig
Op welke frequentie heb jij de SWR gemeten?
Heb je de SWR ook getest op de maximale gespecificeerde frequentie die de chip weerstand mag hebben?
Heb je wel koelpasta tussen de 50 ohm chip koellichaam en Spinner dummyload behuizing gedaan?
Van belang is een zeer dun laagje aanbrengen, teveel koelpasta droogt op den duur uit en word een slechte warmte geleider!
Ook zijn er veel mensen die de bouten door zo'n chip (of power module) enorm vast draaien.
Een koellichaam van zo'n chip (of powermodule) is van een andere materiaal gemaakt dan
een aluminium koelblok, en heeft een verschillende uitzettingscoëfficiënt!
Bij warmte ontstaan enorme thermische krachten waardoor een koellichaam bol gaat staan en
zo ontstaat er weinig koel opervlakte!
Ik ken een zendamateur die zo meerdere nieuwe powermodules defect heeft gehad.
Onder de kop van de bouten veeringen plaatsen en de bouten stevig vast draaien maar
niet enorm vast (ook niet te los!).
De rode Spinner heb ik ool gehad. Ik heb letterlijk de Spinner op de foto van de openingspost gehad. (Fotootje van mijn website.)
Omdat ik overgestapt ben op een 100 Watt 30 dB verzwakker heb ik de Spinner verkocht. Ik kon toch niet meer dan 100 Watt maken. Maar er komt een 200 Watt eindtrap aan, dus ik heb weer gezocht naar een geschikte dummy. En zo heb ik een kapotte Spinner gevonden.
Tot mijn verbazing heeft deze een andere constructie. Geen 'wig' ontwerp, maar een 'ordinaire' chip weerstand. Geen wonder dat deze uitgerookt is... Het aluminium is waarschijnlijk te traag om de hotspot te beperken. Er is geen heatspreader toegepast. Er ligt al een koperen blokje klaar voor de verbeterde versie. Maar zo blijkt dat er ook kwaliteitsverschil is tussen de dummyloads...
Juul - PE0GJG schreef:Gewoon zelf maken zoals ik 30 jaar geleden deed.
Hier ook DIY ongeveer 30 jaar geelden.
Bijlagen
DL.jpg (69.43 KiB) 30324 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.
Inderdaad, dat is ook waar ik mee aan de slag ga. Maar wat mij opviel is dat de weerstand op aluminium is gemonteerd. Als je flink haat stoken, krijg je een hot spot onder de weerstand en faalt deze. De warmte kan noeg genoeg weg. Vandaar dat ik er een koperen blok in monteer om de warmte beter te verspreiden. Koper heeft een geleidingscoefficiënt dat iets van 30 % beter is dan aluminium. In plaats van één 50 Ohm weerstand maak ik er twee 100 Ohm weerstanden in om de warmte al te verspreiden. Anders krijg ik nooit 400 Watt kwijt in de dummy.
Zelfouw is mooi, maar geen doel op zich voor mij. Ik maak het pas zelf als het goedkooer of beter kan. Voor de prijs van een radioset ga ik niet zelf aan het solderen. Ik kan het niet beter en niet goefkoper.
In mijn Stabilock mobilofoontestset zit ook een Spinner verzwakker van 20 dB Helaas ook spontaan er mee opgehouden terwijl ik niet idioot hoge vermogens er op heb gezet. Wel vreemd op het front staat max 125 watt en op de verzwakker staat 50 watt. Er staat ook max 0,2 Volt EMF en bij de gevoelige ingang zonder verzwakker staat max 5 volt EMF 50 watt gelijkstroom moet toch ook kunnen. Alles is origineel. Het is een langwerpig aluminium blok met aan de ene kant een N-connector en aan de andere kant een SMA connector. Dat blok zit op een luchtgekoelde koelplaat geschroefd. Er is ook een warmtesensor. Sluit ik die kort dan komt op het scherm reduce RF power. Ik wilde ook wel eens weten wat er in zit. Er zit een langwerpig plat ceramisch staafje aan één kant verguld met aan de kopse kanten contactvlakjes waar een verende middenpen uit de connecters contact mee maakt. Zo'n grote 100 watt spinner 20dB verzwakker als op de foto's heb ik ook. Uit shackopruiming verkregen maar is ook kapot. Niet te openen omdat ik de juiste maat imbussleutels niet heb. Wel de blokjes met de connectoren er af kunnen krijgen. Zie ik ook zo'n zelfde plat ceramisch staafje zitten maar deze is dus langer. In beide zo'n Ali chip inbouwen zal niet lukken. Het gootje waar die chip in ligt is precies op maat. Alternatief zou nog kunnen in de testset een alichip rechtstreeks op de koelplaat zien te monteren en daar coaxkabeltjes aan met pluggen. Een losse dummyload verzwakker zou nog te maken zijn. Heb nog koelplaten genoeg en een CPU koeler met blower lijkt mij ook wel een idee.