ter lering en onvermaak

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

ter lering en onvermaak

#1 Bericht door PA3CQN »

Ik had bij Ali wat sma spul besteld waaronder ook wat F-F koppelingen. 1 van die koppelingen paste niet zo lekker maar gewoon stevig doordraaien en opgelost. Dat dacht ik tenminste.
Want het begon me op te vallen dat mijn metingen wat onduidelijk werden en kalibreren van de nanovna ook niet goed ging. Na veel gedoe en testen en zelfs nieuwe meetsnoertjes de leesbril erbij en de oorzaak gevonden: door dat stevig doordraaien waren minuscule schilfertjes metaal losgekomen van de F-F connector. Die zaten vast gekleefd tegen de witte isolatie. En door het wisselend gebruik hadden ze zich verspreid over mijn testsnoertjes/adapters waar ik ze ook in aantrof. Hoewel het geen korsluiting veroorzaakte was het toch van invloed, zeker boven de 700 MHz. Alles schoongemaakt en de meetresultaten/kalibratie waren weer als van ouds.

Moraal: als het niet soepel past meteen weggooien!

andre
Contacteer:

Re: ter lering en onvermaak

#2 Bericht door andre »

Ik had dat ook al eerder ondervonden. De 'vergulde' F of SMA connectors van Ali zijn niet echt verguld zoals gebruikelijk bij vergulde connectors. Spul 'verschilferd' bij intensief gebruik heel snel. Maarja, voor die centen heb je ook geen A kwaliteit.. :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

coolepascal
Contacteer:

#3 Bericht door coolepascal »

Tja, ik zag dat een calibratie setje voor een Siglent zo even 500 Euro mag kosten.
Voor de hobby vind ik dat best een boel centjes.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

sottezero

#4 Bericht door sottezero »

tja, voor sommige zaken die gevoelig zijn is het wellicht handiger om a kwaliteit (niet perse a merk) spul te pakken.. en sma en f zijn ook niet echt bedoeld voor intensief gebruik.
ik heb amphenol en telegartner en goobay in de kist liggen en wat EA spul.. meestal gebruik ik amph vanwege dat de tijd die het kost als het niet meteen goed is meer kost dan de meerprijs connector..

printplaten, soldeer, domme chips, simpele schakelingen, altijd AE..

zaken die heel veel tijd en uitzoekwerk kosten als het niet werkt, altijd a merk... dus weerstandjes, elco's, connectoren

PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

#5 Bericht door PA3CQN »

Tja, een F-F koppeling leek me niet zo spannend. 5 besteld, 4 in orde, 1 dus waardeloos. Ik kan er mee leven. Wat ik mezelf wel verwijt is dat ik niet wou accepteren dat er een misser bij zat en stug door bleef met hard schroeven. In plaats van meteen de oud ijzer bak.

Plaats reactie