Loodvrije soldeertin

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#31 Bericht door PA0BAK »

on4ged schreef: 06 dec 2021, 15:14 Ik weet niet of het met dat type soldeerstation mogelijk is, maar misschien kan je inwendig ergens iets regelen om de temperatuur (licht) op te drijven.
Het is de stift die de temperatuur bepaalt, een andere stift is de enige juist oplossing, om de temperatuur te verhogen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Loodvrije soldeertin

#32 Bericht door Snof »

Met loodvrije tin is het vermogen van een soldeerstation ook belangrijk, bv 50 watt is wat mij betreft te weinig.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Loodvrije soldeertin

#33 Bericht door sottezero »

ik geloof dat ouderwetse soldeertin een smeltpunt had van 180 graden en de andere legeringen een smelt-periode hadden van 200-220 graden.
dat zou kunnen betekenen dat je een hetere soldeerbout moet hebben.
ik ben begonnen met de wecp20...

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Loodvrije soldeertin

#34 Bericht door 0000 »

PA1AIS schreef: 05 dec 2021, 20:29 ..P121 Scheikunde, afd. elektronica is mij bekend, daar zat Paul van Dieren ..ben er vaker geweest :-)
..dan moet jij Dirk zijn!
ff offtopic, sorry

Paul van Dieren (PA0TMP) was mijn chef en zijn voorganger (ff kwijt). Ik ben daar begonnen in 1982 tot 1986. Maar ik ben niet Dirk?
[/quote]

Deze soldeertin gebruiken wij oa op 't werk, zie foto
1.jpeg

@PA1AIS, Jugo, alias Dirk :mrgreen:
Ik moest vandaag even in het keldermagazijn zijn en heb de oude projectmappen van Scheikunde (ECOS) eens doorgebladerd. Daar kwam ik nog projecten tegen op jouw naam.
2.jpeg
3.jpeg
Inked4_LI.jpg
5.jpeg
qrz.c/db/PA5E

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#35 Bericht door pe1cmo »

Zo vind je nog eens wat :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#36 Bericht door PA1AIS »

PA5E schreef: 07 dec 2021, 17:33
PA1AIS schreef: 05 dec 2021, 20:29 ..P121 Scheikunde, afd. elektronica is mij bekend, daar zat Paul van Dieren ..ben er vaker geweest :-)
..dan moet jij Dirk zijn!
ff offtopic, sorry

Paul van Dieren (PA0TMP) was mijn chef en zijn voorganger (ff kwijt). Ik ben daar begonnen in 1982 tot 1986. Maar ik ben niet Dirk?
@PA1AIS, Jugo, alias Dirk :mrgreen:
Ik moest vandaag even in het keldermagazijn zijn en heb de oude projectmappen van Scheikunde (ECOS) eens doorgebladerd. Daar kwam ik nog projecten tegen op jouw naam.

[/quote]

:lol: Wat ontzettend leuk!
Nooit verwacht dat dat nog eens zou gebeuren. Toch nog bewijs van mijn aanwezigheid. :D
Zo zal er nog wel meer liggen denk ik?

Jugo
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Loodvrije soldeertin

#37 Bericht door 0000 »

PA1AIS [/quote]
:lol: Wat ontzettend leuk!
Nooit verwacht dat dat nog eens zou gebeuren. Toch nog bewijs van mijn aanwezigheid. :D
Zo zal er nog wel meer liggen denk ik?

Jugo
[/quote]

Beste Jugo,

De oude 'papieren' project ladekast stond eerst op onze Elektronica locatie. Enkele jaren geleden hadden we in dit gebouw een hardnekkige muizenplaag, ook op onze afdeling. Als je als eerste 's morgens op je werk arriveerde hing er een bedompte 'dood iets' lucht. Geen idee waar 't vandaan kwam totdat we de Scheikunde la opentrokken! Vrijwel alles was ondergezeken, een muizennestje en een in vergaande staat dooie onderin ook nog!
We hebben de meest aangetaste mappen meteen weggegooid. Wat overbleef, is uiteindelijk naar onze kelderopslag verhuist.

Het oude W&N (Wis & Natuurkundegebouw) wordt ergens na 2023 gesloopt. De bouwers zijn al bezig met het nieuwe SWT gebouw (naast O|2), helaas met minder opslagcapaciteit dus deze oude project documentatie wordt zeer zeker weggegooid. De apparaten, modificaties van periode '82 - '86, die zijn er niet meer.

Indien je dit op prijs stelt, dan kan ik jouw inmiddels 'obsolete' project mappen bij elkaar zoeken en ze tzt naar je opsturen per post. Het zijn tenslotte wel een van je eerste pioniers ontwerpen, op jonge leeftijd :mrgreen:

Indien interesse?
graag 'n pb via dit forum, ..zal je adresgegevens bewaren en tzt stuur ik ze toe per post.
qrz.c/db/PA5E

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Loodvrije soldeertin

#38 Bericht door pe1hzg »

on4ged schreef: 06 dec 2021, 15:14 Ik weet niet of het met dat type soldeerstation mogelijk is, maar misschien kan je inwendig ergens iets regelen om de temperatuur (licht) op te drijven.
Gebruik van loodvrij met een"oude" soldeerbout is lastiger als je denkt.

De smelttemperatuur moet hoger zijn. Oude punten (WTCP) kunnen dat wel maar slijten dan veel te snel.
De "loodvrije" soldeerbouten die ik op QRL heb, draaien op lagere temperatuur als ze in de houder zitten en warmen razendsnel op als je de soldeerbout beetpakt. Zo hou je de punt heel.

Schoonmaken met een spons kan niet, temperatuurschok is te groot. Dat moet met die metaalkrullen die de meesten wel hebben gezien.

Een WTCP soldeerbout van 50W heeft, op de hogere temperatuur, te weinig reserve.

En ik vrees dat mijn lijst niet compleet is. Ik vrees dat complete "retooling" nodig is.

Er zijn vele, vele legeringen tegenwoordig - weet iemand of er tegenwoordig legeringen zijn waarmee een loodvrije soldeerverbinding er niet uitziet als een koude las?

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#39 Bericht door PA3DJS »

Als het er "mooi" uit moet zien, denk ik dat je uitkomt op SN100C (daar zit geen zilver in). Het smeltpunt ligt 10 graden hoger dan voor SAC305.

Je kunt eventueel zelf een oordeel vormen door te zoeken op SN100C vs SAC305 (wellicht heb je dat al gedaan). Het type flux zal ook de nodige invloed hebben. Ik gebruik nog weleens water oplosbare flux (CW8300 van Chemtronics), maar dan wordt het wel heel goed schoonmaken na het solderen, vanwege dat het bij gebruikstemperatuur corrosief blijft.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#40 Bericht door on4ged »

pe1hzg schreef: 09 dec 2021, 21:41
on4ged schreef: 06 dec 2021, 15:14 Ik weet niet of het met dat type soldeerstation mogelijk is, maar misschien kan je inwendig ergens iets regelen om de temperatuur (licht) op te drijven.
Schoonmaken met een spons kan niet, temperatuurschok is te groot. Dat moet met die metaalkrullen die de meesten wel hebben gezien.

Geert Jan
Ik maak mijn soldeerpunt regelmatig schoon door hem gewoon héél héél snel met mijn vinger af te vegen. En ik heb daar nog geen nadelige gevolgen van gemerkt.
Mijn soldeerpunt is altijd schoon en doet prima zijn werk, en hij gaat intussen al jaaaaren mee. En neen, ik heb nog nooit mijn vinger verbrand. Soms gebruik ik ook wel eens het sponsje.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#41 Bericht door PA0BAK »

on4ged schreef: 10 dec 2021, 10:33 Ik maak mijn soldeerpunt regelmatig schoon door hem gewoon héél héél snel met mijn vinger af te vegen.
Dat doe ik al ruim 50 jaar zo, tot verbazing van velen...........
Het is een erfenis van mijn hele korte Siemens periode :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#42 Bericht door on4ged »

PA0BAK schreef: 10 dec 2021, 10:49
on4ged schreef: 10 dec 2021, 10:33 Ik maak mijn soldeerpunt regelmatig schoon door hem gewoon héél héél snel met mijn vinger af te vegen.
Dat doe ik al ruim 50 jaar zo, tot verbazing van velen...........
Het is een erfenis van mijn hele korte Siemens periode :D
Dan gok ik dat je daar in de telecombranche zat en intussen al 10 jaar of meer met pensioen bent.
Ik zat in België bij onze nationale telefoonmaatschappij RTT, later Belgacom en nu Proximus. Bij ons deed bijna iedereen dat zo, zelf met bouten van 100 Watt die 's morgens om acht uur in het stopcontact gestoken werden en pas 's avonds om halfvijf weer uitgetrokken werden.
Idem zo ging bij de telefoondiensten van grote bedrijven zoals Agfa-Gevaert en andere die ook eigen grote telefooncentrales hadden, daar deed ook bijna iedereen dat op deze manier. Buiten de telecombranche heb ik het nooit iemand zo zien doen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#43 Bericht door PA0BAK »

on4ged schreef: 10 dec 2021, 23:06 Dan gok ik dat je daar in de telecombranche zat en intussen al 10 jaar of meer met pensioen bent.
Als leerling gewerkt in een telefoon centrale, ombouwen van hef-draai relais naar motor-kiezers.
Dat was ergens rond 1970.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Loodvrije soldeertin

#44 Bericht door PE1LGW »

Koop een andere punt voor de wtcp bout.

Opde punt staat een nummer waarschijnlijk standaard de 7, hoe hoger het nummer hoe hoger de temperatuur, je moet een 8 of 9 gebruiken.
Dat gaat solderen een stuk beter.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Loodvrije soldeertin

#45 Bericht door PE1RTC »

Precies, zo'n WTCP-S is prima. Heb m al jaren in gebruik. Was de standaard uitrusting op m'n vorige werk vanaf begin jaren 90!
Ook loodvrij gaat prima maar dan moet de temperatuur ongeveer 50 graden hoger liggen.
Koop een nieuwe punt 7 en gelijk een 8 en 9.
Dan kan je nog jaren vooruit en kost je misschien een keer 25 euro.
V.w.b. loodvrij solderen: dat lukt best maar mijn ervaring is dat het toch net even minder lekker vloeit dan wat we met 60/40 gewend waren.
Ik had van een cursus loodvrij solderen (voor het werk) wat rolletjes gekregen en daar thuis mee gewerkt maar ze liggen weer in de kast en ik maak eerst de 60/40 op.

Plaats reactie