Onlangs kocht ik ter reparatie van mijn Waveteck Stabilock communicatie meetinstrument een vervangende verzwakker van DB3DA via Ebay. Ebay en Ali zijn wel risico-websites. Je weet nooit wat voor kwaliteit je krijgt en het kan mee of tegenvallen. Deze verkoper bleek zendamateur te zijn en op QRZ.com makkelijk te vinden. Hij verkoopt bijna 500 items per jaar. Het pakket heeft er meer dan een maand over gedaan vanuit Duitsland en was zoekgeraakt bij PostNL. Uiteindelijk 2 januari in de brievenbus en dacht het te kunnen monteren. Helaas geen 50 Ohm aan in en uitgang meet 10 tallen Kilo ohms met steeds wisselende meetresultaten. Hierover een klacht ingediend bij de verkoper maar antwoord bleef uit. Hij verkoop zonder terugkopen, ruilen en geen rekening. Dus een soort roulette of je een goed artikel krijgt. Dus maar eens kijken of ik 'm kon repareren. Dus voorzichtig open schroeven en behoedzaam te werk gaan want er zit BeO in.
Bijlage:
100_9599.JPG [ 492.06 KiB | 3680 keer bekeken ]
Het witte plakje met de twee kruisjes is de eigenlijke verzwakker. Daaronder zit een stukje u-metaal en er boven op een plak BeO met ook u-metaal. Aan de zijkant en onderkant van het verzwakkerplakje zit opgedampt goudkleurig metaal. Misschien is het wel goud. Dat bleek geen contact te maken met de massa van het blokje waar alles in zit. Een doekje met koperpoets bracht de oplossing om het schoon te maken.
Bijlage:
100_9601.JPG [ 418.78 KiB | 3680 keer bekeken ]
Voor het demonteren moest de N-connector er af. Want daar zit een pogo-pin in die op het verzwakkerplakje drukt. Je kun dan makkelijk het verzwakkerplakje er uit halen zonder kracht van een picet of naald en met gevaar beschadigen BeO. Aan de andere kant zit ook een heel kleine pogo-pin in de connector die er wel eens uit kan vallen. Werk dus boven een dienblad of in mijn geval een frisbee. Na alles in elkaar gezet te hebben meet die weer 50 Ohm aan beide kanten. Het stukje golfplaat dient om de druk te verdelen. Ondertussen heeft die er weer een te koop met de zelfde foto en dus mijn serienummer. Kreeg dus sterk het vermoeden dat bedrog in het spel was. Die is dus wel even oud en kan het zelfde probleem hebben. In elk geval weet je nu hoe je die kunt repareren. Ik vraag me af of passende verzwakkerplakjes los te koop zijn om een doorgebrand exemplaar te repareren. Die verzwakkerpillen die bij Ali te koop zijn krijg je daar natuurlijk niet in geprutst en je zit met de warmteafvoer die slechts op één punt zit. Daar zal dus een stukje koperplaat tussen moeten. Als die ingebouwd is dan heb ik weer twee stuks werkende communicatie testers, mooi voor eens een meetavond als de Corona voorbij is.