Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#106 Bericht door PE1PQX »

PA1AIS schreef: 03 sep 2023, 08:32 Alleen jammer dat dit kant noch wal raakt: maritieme Marcom A licentie PH4005
Mee eens, ook het vermelden van de US en Poolse registratie helpt hierbij ook niet in mijn ogen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#107 Bericht door PE1PQX »

Ik heb enkele reacties op die consultatie gelezen en daarin gaat de bezwaarmaker er van uit dat de 70cm band voor 'ons' zendamateurs verdwijnt.
Dit is helemaal onjuist, voor de zendamateur zelf veranderd er niets, alleen dat er meer (secundaire?) zaken bij komen zoals de ultra-korte afstand devices toegang krijgen op een groter frequentie-band.

Wij gaan dus niets verliezen aan bandbreedte of zelfs een complete band.

En ja (voordat die vraag komt) ik heb wel bezwaar gemaakt...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Oortje
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2017, 18:42

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#108 Bericht door Oortje »

Is het iemand opgevallen dat het alleen om een enkele, specifieke medische toepassing gaat?
Ultralaag vermogen, 10 MHz breed en binnen in een lichaam? Die bovendien allang in heel Europa in gebruik is? Zie: https://www.alrijne.nl/aandoeningen-beh ... camerapil/

Geen lpd-gebruik dus en geen iot?
Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#109 Bericht door PA1AIS »

Charles_ schreef: 02 sep 2023, 15:12 Niet minder dan 4 licenties heeft meneer Elsinga, zou dat indruk maken?
Ik denk juist van niet, als je dat als ambtenaar leest denktie gelijk dat het van een fanaat is.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Oortje
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2017, 18:42

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#110 Bericht door Oortje »

PA1AIS schreef: 03 sep 2023, 18:20
Charles_ schreef: 02 sep 2023, 15:12 Niet minder dan 4 licenties heeft meneer Elsinga, zou dat indruk maken?
Ik denk juist van niet, als je dat als ambtenaar leest denktie gelijk dat het van een fanaat is.
Of de ambtenaar denkt dat die iemand draadloze communicatie fantastisch vindt en het waardeert dat hij of zij zich daar waar mogelijk erin bekwaamd heeft.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#111 Bericht door PA1AIS »

Oortje schreef: 03 sep 2023, 18:31
PA1AIS schreef: 03 sep 2023, 18:20
Charles_ schreef: 02 sep 2023, 15:12 Niet minder dan 4 licenties heeft meneer Elsinga, zou dat indruk maken?
Ik denk juist van niet, als je dat als ambtenaar leest denktie gelijk dat het van een fanaat is.
Of de ambtenaar denkt dat die iemand draadloze communicatie fantastisch vindt en het waardeert dat hij of zij zich daar waar mogelijk erin bekwaamd heeft.
Ja, dat is ook een mogelijkheid.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#112 Bericht door PA3DJS »

Oortje schreef: 03 sep 2023, 16:51 Is het iemand opgevallen dat het alleen om een enkele, specifieke medische toepassing gaat?
Ultralaag vermogen, 10 MHz breed en binnen in een lichaam? Die bovendien allang in heel Europa in gebruik is? Zie: https://www.alrijne.nl/aandoeningen-beh ... camerapil/

Geen lpd-gebruik dus en geen iot?
Of zie ik iets over het hoofd?
Het hangt er vanaf hoe je het leest. Het is wat verwarrend. Dit kan onbedoeld, maar ook bedoeld zijn Als men niet had gesproken over niet-specifieke korteafstandsapparatuur, zou ik ook denken dat het alleen om micro capsule endoscopie gaat.

Als je kijkt in bijv REC 70-03e is "medical data acquisition" een andere categorie dan "non-specific short range devices". Als het alleen zou gaan om de eerste categorie had men de tweede categorie niet hoeven noemen in het NFP (behalve dan voor de bestaande frequentieband).

Mijn reactie heb ik opgedeeld in twee delen: de micro capsules en de niet-spefieke korteafstandsapparatuur, voor als men van plan is om de laatste categorie ook toe te laten in nagenoeg de hele 70 cm band.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#113 Bericht door Charles_ »

PE1PQX schreef: 03 sep 2023, 08:50de bezwaarmaker er van uit dat de 70cm band voor 'ons' zendamateurs verdwijnt.
Dit is helemaal onjuist, voor de zendamateur zelf veranderd er niets, alleen dat er meer (secundaire?) zaken bij komen zoals de ultra-korte afstand devices toegang krijgen op een groter frequentie-band.

Wij gaan dus niets verliezen aan bandbreedte of zelfs een complete band.
Formeel klopt het, maar de praktijk is helaas anders.
Ondanks onze primaire status raken we de gebruiksmogelijkheden kwijt door het toenemend aantal medegebruikers. We hebben en krijgen daar last hinder van en uit ervaring weten we dat wij als rzam aan het kortste eind trekken. Voorbeelden genoeg waarin een rzam een zendverbod gekregen heeft omdat een medegebruiker (geen primaire status) teveel gestoord werd door een uitzending van een radiozendamateur. Dat zullen we vaker gaan ondervinden als die onzalige plannen werkelijkheid zijn geworden.
Wij zijn de 70cm band niet kwijtgeraakt, maar kunnen in de praktijk daar ook geen gebruik meer van maken.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Oortje
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2017, 18:42

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#114 Bericht door Oortje »

PA3DJS schreef: 03 sep 2023, 19:46
Oortje schreef: 03 sep 2023, 16:51 Is het iemand opgevallen dat het alleen om een enkele, specifieke medische toepassing gaat?
Ultralaag vermogen, 10 MHz breed en binnen in een lichaam? Die bovendien allang in heel Europa in gebruik is? Zie: https://www.alrijne.nl/aandoeningen-beh ... camerapil/

Geen lpd-gebruik dus en geen iot?
Of zie ik iets over het hoofd?
Het hangt er vanaf hoe je het leest. Het is wat verwarrend. Dit kan onbedoeld, maar ook bedoeld zijn Als men niet had gesproken over niet-specifieke korteafstandsapparatuur, zou ik ook denken dat het alleen om micro capsule endoscopie gaat.

Als je kijkt in bijv REC 70-03e is "medical data acquisition" een andere categorie dan "non-specific short range devices". Als het alleen zou gaan om de eerste categorie had men de tweede categorie niet hoeven noemen in het NFP (behalve dan voor de bestaande frequentieband).

Mijn reactie heb ik opgedeeld in twee delen: de micro capsules en de niet-spefieke korteafstandsapparatuur, voor als men van plan is om de laatste categorie ook toe te laten in nagenoeg de hele 70 cm band.
Volgens mij kan ik je geruststellen.

De toelichting in het ontwerpbesluit zegt dat het gaat om de implementatie van het EU SRD-besluit. Er is onder [6] ook een verwijzing opgenomen naar het EU-besluit. Een deel van de tekst in de toelichting komt nl. letterlijk uit het EU-besluit. De laatste regel in de toelichting op het ontwerpbesluit bevestigt het nog eens: "Dit geldt alleen voor draadloze medische toepassingen voor capsule-endoscopie met een ultra-laag vermogen."

Er wordt niet gerefereerd naar een aanbeveling in CEPT-verband. Aanbevelingen (REC) en besluiten (DEC), in CEPT-verband zijn overigens niet bindend voor de ongeveer 45? lidstaten. Een EU-besluit is dat voor de 27 EU-lidstaten wel. Nederland MOET dit besluit gewoon uitvoeren.
Soms neemt de Europese commissie wel een aanbeveling over vanuit de CEPT. Dat is dan een CEPT-report. De commissie mandateert dan eerst de CEPT om dit uit te zoeken en voor te bereiden. Maar uiteindelijk is het dan de Europese Commissie die de dwingende harmoniserende maatregel neemt.

Nationaal
De eerste stap is de aanpassing van het Nationaal Frequentieplan (NFP) zoals die voor consultatie werd aangeboden. Het NFP regelt allleen op hoofdlijnen en bedient zich van standaard termen. De verwijzing openomen in de tabel is ook belangrijk. Daar staat: "Onder voorwaarden." Dat verwijst in dit geval naar de Regeling frequentiegebruik zonder vergunnig en meldingsplicht 2015. Hierin worden de gedragingen technologieneutraal geregeld waaraan een spectrumtoepassing zoals deze moet voldoen. Deze regeling zal ook moeten worden aangepast conform het EU-besluit en zal binnenkort vast ook worden aangeboden voor een publieke consultatie.

Dus geen iot, lpd en andere meuk op basis van deze wijziging. Zeker weten.

Plaats reactie