Nieuwe licentie klasse in Duitsland

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#16 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef: 09 sep 2022, 11:48 Dus dat we nu ook al kunnen werken op VHF/UHF, dat is waar. Maar de meesten doen het niet. Een nieuwe instap-licentie waarmee je alleen op 2m en 70cm mag kan hier het verschil maken. En begin dan niet met 10W EIRP, maar gewoon met bijv. 25W. Zodat men wellicht ook weer richtantennes gaat gebruiken.
de meesten doen het niet nee. Ik verwacht ook niet dat ze het gaan doen. Daarnaast D is uiteindelijk N geworden; de "instap-licentie" van nu.

Er zijn mogelijkheden om gebruik te stimuleren maar dat zal niet zo goed vallen en is nu wel te laat ook. Dus mi: laat maar zitten.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#17 Bericht door PA3DJS »

pa3met schreef: 09 sep 2022, 13:21
PA3DAT schreef: 09 sep 2022, 11:48 Dus dat we nu ook al kunnen werken op VHF/UHF, dat is waar. Maar de meesten doen het niet. Een nieuwe instap-licentie waarmee je alleen op 2m en 70cm mag kan hier het verschil maken. En begin dan niet met 10W EIRP, maar gewoon met bijv. 25W. Zodat men wellicht ook weer richtantennes gaat gebruiken.
de meesten doen het niet nee. Ik verwacht ook niet dat ze het gaan doen. Daarnaast D is uiteindelijk N geworden; de "instap-licentie" van nu.

Er zijn mogelijkheden om gebruik te stimuleren maar dat zal niet zo goed vallen en is nu wel te laat ook. Dus mi: laat maar zitten.
Het niveau van de instaplicentie zoals de bedoeling is in Duitsland, ligt onder dat van onze oude D. De Duitse klasse E is de CEPT Novice. De Duitse N komt daar weer onder te liggen. De toetsing gaat de focus leggen op het gebruik van een radiozendinrichting en natuurlijk voorschriften. Oh ja, ook de Duitse N-houders mogen zelfbouwen.
Zie eventueel:
https://www.youtube.com/watch?v=UvMAu8yM7Lw vanaf 6 minuten.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#18 Bericht door PA3DAT »

PA0AA schreef: 09 sep 2022, 12:49
PA3DAT schreef: 09 sep 2022, 11:48 ...... Ik reisde met de trein van Leeuwarden naar Brabant om die trx te kopen! .....
Bij welke leverancier dan ? In mijn tijd ( 1972 ) had je alleen Schaart in Katwijk, en Hoogstraal in Almelo.
Het was -denk ik- in 1982, bij Jacobs in Breda.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#19 Bericht door PH7R »

Zeer goede bijdrage (enkele kritische kanttekeningen) van DL2ART (Funkwelle), wel duitstalig (maar eventueel ondertiteling via Youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=HAvn0la ... =Funkwelle
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#20 Bericht door elsinga »

Samenvatting van de kritische noot: bijna net zo moeilijk als nu hun E (Novice) licentie, maar je mag weinig, minder haast dan 27Mc of Freenet en daar hoef je geen examen voor te doen. En E wordt waarschijnlijk moeilijker.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#21 Bericht door PA3DJS »

Als zijn (DL2ART) vermoeden klopt dat de Duitse A en E moeilijker worden en daarmee de Duitse nieuwe N ook nog best zwaar, dan schiet de DARC zichzelf in de voet. Ik hoop echt dat DL2ART (video in bijdrage #19) het niet goed ziet.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#22 Bericht door PH7R »

PA3DJS schreef: 10 sep 2022, 21:12 Als zijn (DL2ART) vermoeden klopt dat de Duitse A en E moeilijker worden en daarmee de Duitse nieuwe N ook nog best zwaar, dan schiet de DARC zichzelf in de voet. Ik hoop echt dat DL2ART (video in bijdrage #19) het niet goed ziet.
elsinga schreef: 10 sep 2022, 15:57 Samenvatting van de kritische noot: bijna net zo moeilijk als nu hun E (Novice) licentie, maar je mag weinig, minder haast dan 27Mc of Freenet en daar hoef je geen examen voor te doen. En E wordt waarschijnlijk moeilijker.
Na het lezen van de verschillende voorstellen en YT bijdragen vraag ik me toch af welk probleem men wil oplossen. Primair natuurlijk "veroudering" van het aantal zendamateurs en toetreding jeugd. Iets waar we in NL ook last van hebben. Zelf denk ik dat N stof voor de meeste te doen is. Met wellicht de kanttekening dat voor sommige de focus moet liggen op gewoon uit het hoofd leren van het juiste antwoord, ofwel het examen truckje. Is dat erg? Persoonlijk denk ik niet. Zeker nu we meer plug- en play apparatuur hebben is de mogelijk storing die we veroorzaken, in vergelijking met de omgevings storing, minder relevant.
Zelf ben ik op 56 jarige leeftijd in 2021 geslaagd voor N en F met geen enkele specifieke technische achtergrond. Ik merk dat ondanks de theoretische kennis tijdens de cursus ik eigenlijk nog weinig (praktische) kennis heb. Via de lokale vereniging, YouTube en internet probeer ik mijn kennis te vergroten.
Persoonlijk denk ik dat er een kant- en klare cursus moet komen voor bijv MBO/HBO elektro techniek (bijv in 3 maanden naar N). Mijns inziens ligt hier het "laag hangend fruit". Voor deze groep hoef je bijv alleen de wet- en regelgeving, propogatie ed te leren. Hier ligt denk ik ook een taak voor de lokale verenigingen om praktische vaardigheden aan te leren.

Afsluitend, is een in NL een extra licentie nodig? Nee, maar meer inzet op de jeugd wel. Ipv 80% op de 50+ generatie laten we proberen 80% van onze energie te stoppen in de jeugd.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#23 Bericht door PA3DAT »

In dit licht bezien is het ook jammer dat de overheid weer een jaarlijkse vergoeding is gaan vragen voor de registratie. Ik ken meerdere mensen (waaronder scouts) die een N-registratie hadden, maar toen daar weer jaarlijks geld voor moest worden betaald zijn afgehaakt. Het is toch een drempel, vooral wanneer je een aantal jaren niet actief bent.
En die vergoeding is helemaal niet zo vanzelfsprekend: in de VS bijvoorbeeld hoef je niet jaarlijks te betalen, ook voor mijn Deense call 5P4W heb ik slechts eenmalig administratiekosten betaald.

En ik denk niet dat er voor MBO/HBO elektro een cursus van 3 maanden voor N nodig is. Die jongens/meisjes doen dat met 2 vingers in de neus, gewoon zelfstudie. Maar wat moeten ze ermee? Ook lid worden van onze "ouwe mannenclub"? Ik bezoek zo nu en dan verschillende verenigingsavonden: zelden zie ik daar jongeren van onder de 50...

Ik denk dat eventuele aanwas eerder zal komen van laagopgeleiden, die voorheen op 11 meter zaten of in de illegaliteit, dan van jonge hoogopgeleiden. Die zijn te druk met studie, jong zijn, sociale media en noem maar op.

Zou er recent wel eens onderzoek zijn gedaan naar nieuwe radioamateurs: hoe oud zijn ze, wat is hun vooropleiding enz.?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#24 Bericht door PA2RU »

Die nieuwe klasse doet me denken aan de DO amateurs in hun begindagen..
Om kort te gaan vind ik het een slechte zaak , dat zorgt voor nog meer versplintering en onduidelijkheden binnen de EU want wat mogen ze wel/niet buiten hun eigen landsgrenzen..
Vanuit Portugal en Duitsland hoor ik geregeld PD stations op banden waar ze in eigen land niet op uit mogen komen...en ik vraag me af en hoeverre dat wel mag.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#25 Bericht door pd1ahm »

Natuurlijk mogen PD stations in bijvoorbeeld Duitsland uitkomen op banden die hier niet toegewezen zijn. Andersom mag een PD niet op 20 meter zenden in Duitsland maar wel weer op 160 meter. Dat zijn de bepalingen van dat land.

Zonder CW included was er een tijd dat een F amateur ook niet uit mocht komen op hf in Frankrijk. Aan die lokaal geldende regels moet je je gewoon houden.

Om die reden (ik geef het eerlijk toe) ben ik in Duitsland qrv op 10 GHz, simpelweg om dat daar toegestaan is.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#26 Bericht door Gert_PA2LO »

PA3DAT:
En die vergoeding is helemaal niet zo vanzelfsprekend: in de VS bijvoorbeeld hoef je niet jaarlijks te betalen

Kleine kanttekening daarbij is dat sinds dit jaar de FCC $35 in rekening brengt op het moment dat je je roepletters verlengt, wat eens in de 10 jaar moet gebeuren.

pe1cmo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#27 Bericht door pe1cmo »

Ik kocht mijn eerste set in de jaren 70 in de 2e oosterparkstraat te Amsterdam. Naam van de winkel al lang vergeten.
Was een TR7200 kristallendoos met alle D kanalen, aangevuld met enkele kanalen rond 145.500
Laatst gewijzigd door pe1cmo op 11 sep 2022, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#28 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef: 11 sep 2022, 07:14 In dit licht bezien is het ook jammer dat de overheid weer een jaarlijkse vergoeding is gaan vragen voor de registratie. Ik ken meerdere mensen (waaronder scouts) die een N-registratie hadden, maar toen daar weer jaarlijks geld voor moest worden betaald zijn afgehaakt. Het is toch een drempel, vooral wanneer je een aantal jaren niet actief bent.
En die vergoeding is helemaal niet zo vanzelfsprekend: in de VS bijvoorbeeld hoef je niet jaarlijks te betalen, ook voor mijn Deense call 5P4W heb ik slechts eenmalig administratiekosten betaald.

En ik denk niet dat er voor MBO/HBO elektro een cursus van 3 maanden voor N nodig is. Die jongens/meisjes doen dat met 2 vingers in de neus, gewoon zelfstudie. Maar wat moeten ze ermee? Ook lid worden van onze "ouwe mannenclub"? Ik bezoek zo nu en dan verschillende verenigingsavonden: zelden zie ik daar jongeren van onder de 50...

Ik denk dat eventuele aanwas eerder zal komen van laagopgeleiden, die voorheen op 11 meter zaten of in de illegaliteit, dan van jonge hoogopgeleiden. Die zijn te druk met studie, jong zijn, sociale media en noem maar op.

Zou er recent wel eens onderzoek zijn gedaan naar nieuwe radioamateurs: hoe oud zijn ze, wat is hun vooropleiding enz.?
Oplossing voor de jaarlijkse registratie kosten kan zijn bijv een verlaagd tarief voor jeugdigen of dit door de verenigingen te laten betalen. Ook kunnen de verenigingen een gratis lidmaatschap ipv verlaagd hanteren.

De 3 maanden (als voorbeeld) is met 1 a 1,5 per week (rekening houdend) met vakanties is 12~18 uur incl examen training en het leren van praktische vaardigheden.
Wellicht dat van deze groep 1 a 2 direct aktief blijven, de rest (zoals velen) pakken de hobby weer op nadat ze gesettled zijn. Deze laatste hebben dan de licentie waardoor de lat (leren en examen doen) er niet meer is.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#29 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef: 11 sep 2022, 07:14 En ik denk niet dat er voor MBO/HBO elektro een cursus van 3 maanden voor N nodig is. Die jongens/meisjes doen dat met 2 vingers in de neus, gewoon zelfstudie.
ik deed indertijd electronica op de MTS. alleen de voorschriften doorgelezen, verder niets. (C)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#30 Bericht door PA2RU »

pd1ahm schreef: 11 sep 2022, 08:03 Natuurlijk mogen PD stations in bijvoorbeeld Duitsland uitkomen op banden die hier niet toegewezen zijn. Andersom mag een PD niet op 20 meter zenden in Duitsland maar wel weer op 160 meter. Dat zijn de bepalingen van dat land.

Zonder CW included was er een tijd dat een F amateur ook niet uit mocht komen op hf in Frankrijk. Aan die lokaal geldende regels moet je je gewoon houden.

Om die reden (ik geef het eerlijk toe) ben ik in Duitsland qrv op 10 GHz, simpelweg om dat daar toegestaan is.
Alleen daarom al vind ik het een slechte zaak dat er weer een klasse bijkomt : behalve de (pl)euro is er in heel de EU maar bar weinig gelijk getrokken.
73 René PA2RU

Plaats reactie