Nieuwe licentie klasse in Duitsland

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#1 Bericht door PH7R »

Er komt een nieuwe licentieklasse (N) naast A en E in Duitsland. KLasse N (ECC Report 89) 2mtr/70cm met 10W EIRP en call DN.
Verdere aanpassing is examen systematiek cf Amerikaanse opzet dus eerst Technician, General en Extra ofwel N dan E en A.

Zie ook:

https://bmdv.bund.de/SharedDocs/DE/Pres ... dnung.html'
https://bmdv.bund.de/SharedDocs/DE/Gese ... dnung.html
https://www.darc.de/home

Edit: toch wel een grote verandering bij onze buren.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#2 Bericht door elsinga »

Interessante ontwikkeling. Lijkt inderdaad heel erg op de Amerikaanse manier. Ben wel benieuwd of ze klasse E nog steeds als Novice laten gelden volgens de CEPT regeling, dat was tot nu toe wel het geval.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#3 Bericht door PH7R »

elsinga schreef: 08 sep 2022, 06:57 Interessante ontwikkeling. Lijkt inderdaad heel erg op de Amerikaanse manier. Ben wel benieuwd of ze klasse E nog steeds als Novice laten gelden volgens de CEPT regeling, dat was tot nu toe wel het geval.
Ja, dit is ERC Report 32.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#4 Bericht door PA3DJS »

In mijn beleving prima wat onze oosterburen gaan doen. Een registratie op basis van ECC raport 089 biedt een prima kennismaking met de hobby. Laat maar zien dat je een zendinrichting kunt opbouwen, testen en kunt gebruiken. Zoiets zouden we hier ook "moeten" doen. Ik zie wel een rol voor Scouting weggelegd (het woord onderbezetting komt wel gelijk in mij op).

ECC rep 089 vind je in de documentendatabase van de CEPT:
https://docdb.cept.org/document/197

Ik ben het echter niet eens met een EIRP limiet. Het experimenteren met gerichte antennes wordt dan minder interessant, vanwege dat met iedere dB meer gain, je vermogen met hetzelfde aantal dB's naar beneden moet. De winst bij ontvangst blijft natuurliljk wel bestaan.

Het nadeel van het stellen van een vermogenslimiet is wellicht dat de examenstof wat dieper in dient te gaan op EMC en veiligheid. 10W in een 15 dBi antenne genereert toch zo'n 5 V/m op 20 m afstand.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik ben het met mijn voorganger eens, maar ook ik struikel over die vermogenseis van 10W EIRP.

We hebben het over 2m en 70cm, het risico dat je daar met een beetje vermogen storing veroorzaakt of iets dergelijks is klein. Bovendien is dat vermogen moeilijk/vrijwel niet te controleren. Dus een bovengrens van 25W op VHF/UHF, vergelijkbaar met de huidige N, lijkt me dan ook een beter idee. Dat zou zelfs voor laatstgenoemde categorieën kunnen worden opgetrokken tot 100W.

Het grootste verschil is dan dat men niet op HF mag. Dat heeft mijns inziens meerdere voordelen: aan de ene kant zal dat leiden tot een toename van radioverkeer op VHF/UHF, waar het vaak (helaas) toch al relatief stil is. Een tweede voordeel: door een categorie radioamateurs alléén op die banden toe te laten, zullen die banden minder snel het risico lopen te worden "afgepakt". Ten derde zal het niet toelaten op HF nieuwe radioamateurs wellicht stimuleren om op te gaan voor N (en misschien ook F).

Met andere woorden: ik ben voor! :D
We hebben er alleen geen speciale prefix meer voor, zoals de Duitsers...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#6 Bericht door PA3DJS »

@PA3DAT (en andere lezers natuurlijk):
Ik vermoed dat de Duitse AT niet zit te wachten op meer handhaving (vanwege de 10W EIRP). Wellicht dat die 10W EIRP verband houdt met andere regelgeving (antenneregistratie?). Met 25W, 15 dBi (wat op 70 cm zeker haalbaar is) kom je op 20 m op ongeveer 7.5 V/m, en dan neemt de kans op interferentie wel wat toe.

Als ik om mij heen kijk (Scouting), denk ik dat er best wat amateurs bij komen als er een praktisch deel bij komt in combinatie met weinig technische theorie. Het stuk praktijk kan dan gewoon op een Scoutinglocatie. Mijn onderbuik zegt dat de druk op handhaving wel mee zal vallen. De Entry Level amateurs kunnen veel leren van de N en F om eventuele EMC problemen zelf/samen op te lossen.

Als ik moet kiezen (bezien vanuit de amateur) voor 10W of 25W EIRP, dan ga ik voor de 10 W, dan kun je tenminste met je antenne het verschil maken. De Prefix had ik nog niet aan gedacht.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#7 Bericht door Gert_PA2LO »

Met andere woorden: ik ben voor! :D
We hebben er alleen geen speciale prefix meer voor, zoals de Duitsers...
Gelukkig hebben we nog tot 2029 de tijd om daarvoor een oplossing te zoeken: bij de herijking N-registratie heeft Agentschap Telecom in 2019 al aangegeven niet open te staan voor een extra registratie (ECC rep 089) en daaraan toegevoegd dat de komende 10 jaar geen nieuwe wijzigingen zullen worden doorgevoerd.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#8 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 08 sep 2022, 13:20
Met andere woorden: ik ben voor! :D
We hebben er alleen geen speciale prefix meer voor, zoals de Duitsers...
Gelukkig hebben we nog tot 2029 de tijd om daarvoor een oplossing te zoeken: bij de herijking N-registratie heeft Agentschap Telecom in 2019 al aangegeven niet open te staan voor een extra registratie (ECC rep 089) en daaraan toegevoegd dat de komende 10 jaar geen nieuwe wijzigingen zullen worden doorgevoerd.
Wellicht zegt dit wel alles over het belang van amateurs voor het AT; cybersecurity, digitale weerbaarhed ed is natuurlijk veel sexier :lol: . Met het overbrengen van examens naar CBR is natuurlijk een verder stapje gezet.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#9 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef: 08 sep 2022, 11:07 We hebben er alleen geen speciale prefix meer voor, zoals de Duitsers...
De huidige DN krijgen een andere roepletters. Wel mogelijk om DN te gebruiken bij opleiding / training onder toezicht van een gelicenseerde amateu, dus DN/xxxx voor mijn neefje oid.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#10 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef: 08 sep 2022, 11:07 Het grootste verschil is dan dat men niet op HF mag. Dat heeft mijns inziens meerdere voordelen: aan de ene kant zal dat leiden tot een toename van radioverkeer op VHF/UHF, waar het vaak (helaas) toch al relatief stil is. Een tweede voordeel: door een categorie radioamateurs alléén op die banden toe te laten, zullen die banden minder snel het risico lopen te worden "afgepakt". Ten derde zal het niet toelaten op HF nieuwe radioamateurs wellicht stimuleren om op te gaan voor N (en misschien ook F).
Inderdaad de argumentatie, men verwacht oa toename door sota. Kleine handheld en dan via repeaters etc.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#11 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DAT schreef: 08 sep 2022, 11:07 We hebben er alleen geen speciale prefix meer voor, zoals de Duitsers...
2 cijfers in de prefix? PD00AB.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#12 Bericht door pd1ahm »

Een soortelijke licentie was er ook in Frankrijk. Dat waren de FØxxx. Ze mochten daar ook qrv zijn 10 Watt (output) op 2 meter. Maar volgens mij geven ze die niet meer uit.

Zo een instap licentie is niet verkeerd, men kan mooi wat ervaring op doen en er is hopelijk wat meer activiteit op 2/70 in fm/ssb/cw.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#13 Bericht door pa3met »

pd1ahm schreef: 09 sep 2022, 09:09 Zo een instap licentie is niet verkeerd, men kan mooi wat ervaring op doen en er is hopelijk wat meer activiteit op 2/70 in fm/ssb/cw.
dat kan nu toch ook al? (leuk je qrp werk trouwens)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#14 Bericht door PA3DAT »

Nu zit 'iedereen' op HF.

Tot in de jaren '80/'90 mochten C- en D-amateurs alleen op VHF (2m) en hoger. Dat gold ook voor een deel van de PA-nullers zonder CW-examen. In die tijd zat dus de helft van alle radioamateurs in Nederland op 2m en 70cm, meer mochten ze niet. Toen was het daar druk, zelf had ik een 16 elements Tonna op het dak en een 10W Kenwood TR9000 all mode, gekocht in een aanbieding voor 1600 gulden. Ik reisde met de trein van Leeuwarden naar Brabant om die trx te kopen!

Vandaag de dag kopen nieuwe radioamateurs voor een paar tientjes een porto in China en denken dat dat alles is, wat betreft 2m en 70cm. "Een richtantenne voor 2m? Bestaat dat? En kun je daar dan wat mee? :shock: " Of deze: "doen ze ook SSB op 2 meter, kan dat?"

Ik heb mijn D-licentie gehaald na een korte cursus, gegeven door een PA-nuller. Die PA-nuller had een C-licentie (dus géén F), in HF was hij totaal niet geïnteresseerd. Op HF was weinig innovatie, alles was al uitgevonden, dat was "ouwe koek". VHF, UHF en hoger, dat was pas spannend! Zo waren er velen, in de jaren '80.

Dus dat we nu ook al kunnen werken op VHF/UHF, dat is waar. Maar de meesten doen het niet. Een nieuwe instap-licentie waarmee je alleen op 2m en 70cm mag kan hier het verschil maken. En begin dan niet met 10W EIRP, maar gewoon met bijv. 25W. Zodat men wellicht ook weer richtantennes gaat gebruiken.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Nieuwe licentie klasse in Duitsland

#15 Bericht door PA0AA »

PA3DAT schreef: 09 sep 2022, 11:48 ...... Ik reisde met de trein van Leeuwarden naar Brabant om die trx te kopen! .....
Bij welke leverancier dan ? In mijn tijd ( 1972 ) had je alleen Schaart in Katwijk, en Hoogstraal in Almelo.
Wat later kwam 'Joep uit Huizen' ook om de hoek kijken, Je kon dan met de 'koets' naar Huizen, om daar tegen een 'vergoeding' een set op te halen. :D
Volgens mij was ie piloot, en nam af en toe in de cockpit een paar sets mee vanuit Japan.
Ook had je toen ( 1977 ) de zaak van PA0WIL, op de Prins Hendrikkade, t/o het CS in Amsterdam, daar ging ik vaak langs, toen ik op de Zeevaartschool zat.

73, Ruben, PA0AA.

Plaats reactie