Cept Novice machtigingen ...

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pd0hcv
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2019, 15:09
Roepletters: pd0hcv

Cept Novice machtigingen ...

#1 Bericht door pd0hcv »

Hier onder een link naar een site van de DARC met de landen die een erkende CEPT Novice machtiging kennen ,en de mogelijkheden die daar dan gelden .
Niet dat er niet meer landen zijn met een novice machtiging ,maar deze landen hebben een erkende Novice machtiging .

https://www.darc.de/der-club/referate/a ... nderliste/
Bijlagen
Cept_Laenderliste (1).pdf
(355.48 KiB) 225 keer gedownload

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Cept Novice machtigingen ...

#2 Bericht door PH7R »

Toch wel apart, Duitsland geen 40 en 20mtr en NL wel waarbij NL dan weer geen 80/160 mtr heeft voor N. Ook verschil met onze overzeese eilanden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#3 Bericht door elsinga »

Ah, kan ik mooi even checken tegen https://pc5e.nl/cept ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Cept Novice machtigingen ...

#4 Bericht door pd2ez »

Bedankt voor de link Gert,hier kunnen we wat mee 73 pd2ez

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#5 Bericht door PA3DJS »

Hoofdpagina voor zendamateurs binnen de CEPT (dan heb je de bron):
https://cept.org/ecc/topics/radio-amateurs

informatie m.b.t. de CEPT Novice License ( ECC Recommendation (05)06 ):
http://docdb.cept.org/Docs/doc98/offici ... EC0506.PDF

Beetje OT:
gedachten binnen de CEPT over een "entry level" License:
https://docdb.cept.org/download/1fb80ac ... REP089.PDF

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#6 Bericht door PA1AIS »

"Spectrum and power should be set to encourage progression to higher classes."

Je mag er hier niks meer over zeggen, op straffe van pek en veren, maar het Electronic Communications Committee heeft het beter begrepen dan het AT.

:lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Cept Novice machtigingen ...

#7 Bericht door PH7R »

Wel het geheel citeren, dit heeft betrekking op entry level en niet op Novice of Harec.
Wat mij dan wel weer opvalt is:
"Presently, to obtain an amateur radio licence (or in some countries a certificate), candidates attend a theoretical course,
often part time, given by instructors from local amateur radio clubs. An examination is then taken, often undertaken by the
national Administration or by an agent on their behalf. This process may take up to one year and during this time often no
real practical experience of amateur radio is gained since the candidate is not active ‘on the air’ and neither is any training
given in such aspects.
This is too long. The elapsed time from declaration of interest to obtaining a radio amateur licence should be a few weeks
or months at most.
"

Ik zie geen enkel initiatief op dit gebied van AT of verenigingen. Dus ook niet vreemd dat de aanwas van jongeren er niet is. Wat we nu zien is dat door Corona een hoop 40~50 plus licentie gaan halen (vandaar dat alle N-examens vol zitten). De vijftigers van nu waren 35 jaar terug aan het experimenteren met CB en kortegolf luisteren. Hun latente interesse is dus toen al gewekt. Dit ontbreekt dus bij de huidige 15-jarigen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#8 Bericht door PA3DJS »

{Beetje OT modus}
@Et discite:
Het is de bedoeling (van de mogelijkheden van de verschillende licenties/registraties) dat er een motivatie dient te blijven om naar de HAREC (onze F) door te gaan.

Ik ben overigens voorstander van een "entry level" registratie. De meeste redenen staan in het ECC report 89. Als er dan ook een praktische test bij komt, zou ik die test graag willen afnemen binnen Scouting. Het zal bij ons (Scouting) de nodige extra amateurs opleveren. Daarna zullen er dan echt een aantal doorgaan naar N en/of F, en daar is de amateurdienst als geheel bij gediend.

Ik vind het jammer dat landen als Frankrijk en Spanje niet meedoen in de CEPT Novice regeling, vanwege dat er in de vakanties aardig wat Nederlanders heen gaan, en die kunnan dan lekker op 40 m met bijvoorbeeld NL verbindingen opzetten. Dit even met de huidige zonne-activiteit in het achterhoofd.

{beetje OT modus uit}

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Cept Novice machtigingen ...

#9 Bericht door pa1bvm »

een " entry level" lijkt me wel een goed idee ...
aantal QSO's onder begeleiding maken .... logboekje bijhouden
een paar vaste plekken op de banden ..
een " tijdelijk" karakter ..

ehh ...zo ben ik toch zelf ook ooit begonnen , met 6 kanalen en 10 watt FM


zou dat tegenwoordig nog werken ???
is dat iets waar de " jeugd " naar uit kijkt ??

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Cept Novice machtigingen ...

#10 Bericht door PH7R »

Op zich is er een entry level op CB-band. Maar dit is natuurlijk "te min" :mrgreen: voor onze zendamateurs :lol: om zich mee bezig te houden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Cept Novice machtigingen ...

#11 Bericht door pc1mb »

Maak CB legaal all mode, dan heb je wel een leuke entry level optie denk ik, voor tijdens het traject naar het eerste examen.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Cept Novice machtigingen ...

#12 Bericht door 19DT2120 »

pc1mb schreef:Maak CB legaal all mode, dan heb je wel een leuke entry level optie denk ik,
Je loopt al een tijdje achter ,want SSB op 11m is al heel wat jaren toegestaan !
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#13 Bericht door PA1AIS »

Et discite schreef:Op zich is er een entry level op CB-band. Maar dit is natuurlijk "te min" :mrgreen: voor onze zendamateurs :lol: om zich mee bezig te houden.
Gezien het maatschappelijk sociale niveau aldaar wat ik wel eens waarneem van sommige mensen klopt dat inderdaad.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#14 Bericht door elsinga »

Mij lijkt de Amerikaanse manier van examineren wel wat, met Volunteer Examiner teams. Die kun je dan bijvoorbeeld op technische scholen regelen, waar je naast een natuurkunde toets ook je Novice toets (of zelfs Full) kunt doen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Cept Novice machtigingen ...

#15 Bericht door PH7R »

elsinga schreef:Mij lijkt de Amerikaanse manier van examineren wel wat, met Volunteer Examiner teams. Die kun je dan bijvoorbeeld op technische scholen regelen, waar je naast een natuurkunde toets ook je Novice toets (of zelfs Full) kunt doen.
+1, maar SRE zal niet zo snel monopoly opgeven. Veranderingen binnen SRE gaan niet zo snel zolang AT dit heeft uitbesteed.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie