Wijziging beleid meegeven examenopgaven

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#16 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:Verder zie ik wel eens gevallen waar er alleen maar examens getampt worden om zo het examen in te gaan. Mijns inziens een foute manier om een bevoegdheid te halen, je beheerst de stof niet want iedere situatie is weer anders.
De juist antwoord geven op een vraag kan iedereen leren, maar waarom en hoe je tot die antwoord komt is een heel ander hoofdstuk.
Het is wel de lesmethode geweest destijds van de cursusleider. Het doel was (en is nog steeds) om succesvol het examen af te leggen. Zo dat de cursusleider/afdeling met trots kan melden dat xx aantal cursisten is geslaagd van de door hun gegeven cursus. Immers, alleen het resultaat telt.

Ik heb het al vaker gezegd, het is allemaal puur theorie en de antwoorden staan er al bij. De examenkandidaat hoeft alleen nog een kruisje te plaatsen bij het antwoord, da's alles. Makkelijker kan je het niet krijgen als examenkandidaat :D
En nu pas, na zoveel jaar, komt het besef dat dit niet de juiste weg is naar het examen.
Kan je nagaan hoe traag alles werkt daar in Groningen :lol: Je moet ook nog weken wachten voordat je eindelijk je call kan aanvragen...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#17 Bericht door PA3DJS »

Ik heb er een gemengd gevoel bij.

Een kandidaat zou op zijn minst moeten weten wat zij/hij/etc kan verwachten (de stijl van vraagstelling en zo), en dat gaat meestal via proefexamens. Doe maar eens een proefverkeersexamen nieuw stijl als je dat niet gewend bent. Als de manier van vraagstellen niet verandert, kun je (voorlopig) oefenen met de oude examens.

Ook docenten dienen te weten hoe er geexamineerd wordt, zodat de lesstof daar op aangepast kan worden. Daar valt bijvoorbeeld ook onder hoe grafieken en schema's weergegeven worden.

Wat voor mogelijkheden heb je om bezwaar te maken tegen bepaalde vragen? Je hebt dan de vraag met antwoorden nodig om je bezwaar te onderbouwen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#18 Bericht door PH7R »

Ik heb zitten kijken maar ik vind nergens een examenregeling met beroep en bezwaar procedure. Enige is Regels voor het examen https://www.radio-examen.nl/regels-voor-het-examen. Bij een onder verantwoordelijkheid van de Overheid afgenomen examen is dit, volgens mij, verplicht. Of valt dit onder bezwaarprocedure AT https://www.agentschaptelecom.nl/over-a ... -en-beroep ?
Erg onduidelijk allemaal, kan iemand dit verhelderen?
[Edit 1 Nee dus, door het private karakter geen bezwaarprocedure via AT. Dus waar is beroep- en bezwaarprocedure van SRE?].

De Stichting Radio Examens organiseert, erkend als Examinerende Instelling, de examens. Is daarmee SRE een private organisatie? En wie is het bestuur?

[Edit 2- gevonden: Vanaf 2008 is het afnemen van de examens geprivatiseerd. Op 2 oktober 2008 hebben de VERON en VRZA gezamenlijk de Stichting Radio Examens (SRE) opgericht].

Daarnaast staat op de website nog wel een 4-tal links naar 2-tal examens mei 2011 en naar ham-radio.nl / pc5e.nl
https://www.radio-examen.nl/examenvoorbeelden. Nu de vraagstelling aangepast gaat worden dan de links ook weg?
Laatst gewijzigd door PH7R op 23 aug 2020, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#19 Bericht door PH7R »

PA3DJS schreef:Ik heb er een gemengd gevoel bij.

Een kandidaat zou op zijn minst moeten weten wat zij/hij/etc kan verwachten (de stijl van vraagstelling en zo), en dat gaat meestal via proefexamens. Doe maar eens een proefverkeersexamen nieuw stijl als je dat niet gewend bent. Als de manier van vraagstellen niet verandert, kun je (voorlopig) oefenen met de oude examens.

Ook docenten dienen te weten hoe er geëxamineerd wordt, zodat de lesstof daar op aangepast kan worden. Daar valt bijvoorbeeld ook onder hoe grafieken en schema's weergegeven worden.

Wat voor mogelijkheden heb je om bezwaar te maken tegen bepaalde vragen? Je hebt dan de vraag met antwoorden nodig om je bezwaar te onderbouwen.
Hier ligt dus m.i taak van VERON/VRZA als stichtingsbestuur SRE. Hoe gaat men dit invullen?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#20 Bericht door PE1PQX »

PE2CH schreef:Het is wel de lesmethode geweest destijds van de cursusleider. Het doel was (en is nog steeds) om succesvol het examen af te leggen. Zo dat de cursusleider/afdeling met trots kan melden dat xx aantal cursisten is geslaagd van de door hun gegeven cursus. Immers, alleen het resultaat telt.
Dan is in mijn ogen de cursusleider volledig ongeschikt. Het leren van examens is NIET de manier. Daarmee beheers je de stof immers niet, je leert een dom kunstje: herken de vraag en geef daarbij het antwoord. Dom stampwerk kan (bijna) iedereen.

Als je een examen in gaat moet je weten HOE je tot een bepaald antwoord komt, dus berekenen/beredeneren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#21 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef:Ik heb er een gemengd gevoel bij.

Een kandidaat zou op zijn minst moeten weten wat zij/hij/etc kan verwachten (de stijl van vraagstelling en zo), en dat gaat meestal via proefexamens. Doe maar eens een proefverkeersexamen nieuw stijl als je dat niet gewend bent. Als de manier van vraagstellen niet verandert, kun je (voorlopig) oefenen met de oude examens.

Ook docenten dienen te weten hoe er geexamineerd wordt, zodat de lesstof daar op aangepast kan worden. Daar valt bijvoorbeeld ook onder hoe grafieken en schema's weergegeven worden.

Wat voor mogelijkheden heb je om bezwaar te maken tegen bepaalde vragen? Je hebt dan de vraag met antwoorden nodig om je bezwaar te onderbouwen.
Ik snap je redenatie.
Het maken van een proefexamen kan zeker helpen bij een opleiding, je weet dan immers hoe het examen in zijn werk gaat en hoe de vraagstelling is en is voor de docent de manier uit te zoeken of de nodige puntjes op de spreekwoordelijke 'I' gezet zijn.
"Examens stampen" mag in geen geval de enige middel zijn van een cursus.

Ik vind het belangrijker dat de kandidaat weet welk antwoord de juiste is en hoe je tot die conclusie/redenatie/berekening komt. Geen geval van vraagherkenning en 'daar hoort die antwoord bij'.

Ook ik pas proefexamens toe bij mijn 'pupillen' (ben instructeur lifeguard open water en pool bij een reddingsbrigade) puur om te zien of ik wat vergeten ben en/of de kandidaten het begrepen hebben en klaar zijn voor hun examen die door een externe bonds-examinator afgenomen wordt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#22 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef:
PE2CH schreef:Het is wel de lesmethode geweest destijds van de cursusleider. Het doel was (en is nog steeds) om succesvol het examen af te leggen. Zo dat de cursusleider/afdeling met trots kan melden dat xx aantal cursisten is geslaagd van de door hun gegeven cursus. Immers, alleen het resultaat telt.
Dan is in mijn ogen de cursusleider volledig ongeschikt. Het leren van examens is NIET de manier. Daarmee beheers je de stof immers niet, je leert een dom kunstje: herken de vraag en geef daarbij het antwoord. Dom stampwerk kan (bijna) iedereen.

Als je een examen in gaat moet je weten HOE je tot een bepaald antwoord komt, dus berekenen/beredeneren.
Ik ben het met je eens, maar als ik om mij heen kijk en luister, wordt de stampmethode toch vaak toegepast en niet alleen i.g.v. RZA-examens.

Op zich is daar wat aan te doen (dat stampen niet meer helpt), maar dat vergt meer tijd van de mensen die de examens opstellen.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#23 Bericht door pe1hzg »

In de tijd dat ik examen deed (in de jaarbeurshal, mijn roepletters zijn alphabetisch uitgegeven) gingen we met vele honderden kandidaten tegelijk op, mischien wel duizend tegelijk. Tegenwoordig doet een SRE sessie slechts enkele tientallen examens per keer. In principe zou je voor iedere keer nieuwe vragen moeten ontwikkelen.

Het ontwikkelen van vragen kost tijd, en daarmee geld. Als je dat met vele honderden kandidaten moet delen, kun je kosten maken. Als je voor slechts enkele tientallen kandidaten hetzelfde werk moet doen, wordt dat moeilijk.

Daarbij komt: het maken van goede examenvragen is moeilijk. Gegeven spanning, stroom, gevraagd weerstand. Volgend examen: gegeven weerstand en stroom, gevraagd spanning. En nog een andere vraag: gegeven spanning en weerstand, gevraagd stroom. Het aantal keuzes is beperkt.

Dat brengt me op een ander examen-topic: het Amerikaanse systeem maakt het mogelijk om ook op beurzen examen af te nemen. De DvdI gaat dit jaar niet door, de ijsselmeerhallen in Zwolle worden afgebroken, is een examen een ding voor de nieuwe DvdI op de nieuwe locatie volgend jaar?

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#24 Bericht door DK1NL »

Ik heb mijn Harec behaald in Brussel.

Je kunt daar iedere maand minstens eenmaal terecht voor een examen af te leggen en het kost slechts €25.

Het examen is volledig geautomatiseerd, het bestaat uit meerkeuze vragen en na het invullen van de laatste vraag rolt de uitslag al uit de printer.

In het zaaltje worden meerdere examens tegelijkertijd afgenomen zoals Harec, Novice, marifoon en dan ook nog eens Frans- en Nederlandstalig, spieken bij de buurman heeft dus geen enkel nut.

Een calculator staat op het bureaublad en deze mag je gebruiken voor de berekeningen dus geen eigen rekenmachine.

In mijn ogen een perfecte manier om iemand te toetsen!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#25 Bericht door elsinga »

Et discite schreef:Daarnaast staat op de website nog wel een 4-tal links naar 2-tal examens mei 2011 en naar ham-radio.nl / pc5e.nl
https://www.radio-examen.nl/examenvoorbeelden. Nu de vraagstelling aangepast gaat worden dan de links ook weg?
LOL! Ik wist niet eens dat de examencommissie naar mijn site verwijst! Veel te veel eer overigens...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wijziging beleid meegeven examenopgaven

#26 Bericht door elsinga »

Ik geef toe dat ik van het herkennen van vragen uit voorgaande examens wel profijt heb gehad... Het examen dat ik deed was een kopie (op de datum na) van een half jaar eerder en dat was al een kopie van iets eerder... Examinator trok wel wit weg toen ik dit zei, nadat hij vroeg of ik het antwoordblad ook nodig had (nee dus, dat had ik al). Had exact hetzelfde examen de avond ervoor nog als proefexamen gemaakt.

Mijn studeren was er overigens niet op gericht, het was "bijvangst". Ik heb eerst de stof doorgenomen, samenvatting gemaakt (nog steeds bij mij te downloaden trouwens) en toen historische examens gemaakt. Bij foutief antwoord stof er weer bij, nagaan waar ik de mist in ging en kijken of ik dan wel het juiste antwoord wist te geven. Dan zie je heel wat examens.

Toen ik vorige zomer op de World Scout Jamboree in Amerika de Amerikaanse examens deed heeft mijn kort termijn geheugen vast ook meegewerkt, want toen alleen proefexamens gemaakt in een app. Aan de andere kant scoorde ik vanaf het eerste proefexamen meer dan 50%, dus ergens moet ik ook wat technische kennis hebben gehad. Nou ja, hoe het ook kon, 3x examen in 1 uur en Amateur Extra. Was ook alleen "omdat het kon", dus veel hing er niet van af.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie