101 Amateuroverleg

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

101 Amateuroverleg

#1 Bericht door PD1JAP »

Op de website van de Veron verscheen het verslag van Amateuroverleg 101
https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... 01-def.pdf

73,
John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 101 Amateuroverleg

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik las het inderdaad.

Phrase die wellicht extra aandacht verdiend;
EZK en AT geven nogmaals aan dat de druk op het (amateur)spectrum vanuit verschillende kanten toeneemt. Het gaat in elk geval om de volgende banden (tussen haakjes de hoek van waaruit er interesse (geweest)is of wordt verwacht):
-144-146 MHz (o.a. luchtvaart / PMR)
-430-440 MHz (o.a. PMR, PPDR)
-1240-1300 MHz (o.a. rail / drones / PMSE / GNSS (Galileo PRS))
-2320-2400 MHz (o.a. Verticals / PMSE / rail / )
-3400-3410 MHz (radar Guardband / 5G NR)
-5650-5850 MHz (SRD/ITS/RLAN/Drones/PMSE/verticals)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: 101 Amateuroverleg

#3 Bericht door Frankyboy »

PE2AAB schreef:Ik las het inderdaad.

Phrase die wellicht extra aandacht verdiend;
EZK en AT geven nogmaals aan dat de druk op het (amateur)spectrum vanuit verschillende kanten toeneemt. Het gaat in elk geval om de volgende banden (tussen haakjes de hoek van waaruit er interesse (geweest)is of wordt verwacht):
-144-146 MHz (o.a. luchtvaart / PMR)
-430-440 MHz (o.a. PMR, PPDR)
-1240-1300 MHz (o.a. rail / drones / PMSE / GNSS (Galileo PRS))
-2320-2400 MHz (o.a. Verticals / PMSE / rail / )
-3400-3410 MHz (radar Guardband / 5G NR)
-5650-5850 MHz (SRD/ITS/RLAN/Drones/PMSE/verticals)
Heel goed gezien, hij viel mij ook direct op.

deze er onder:
EZK en AT geven aan dat de verenigingen er goed aan doen om een helder
beeld te vormen welke banden of banddelen absoluut behouden moeten
worden,
Of te wel, werk nu eens een keer goed samen en zorg voor een standpunt waar iedereen achter staat.

Eigenlijk is het van de zotte dat we met een redelijk kleine groep zendamateurs, drie verenigingen nodig hebben.
Het gaat al mis tussen F en Novice, wat zeg ik tussen morse en niet morse zit nog wrevel ondanks afschaffing. (echt waarom?)

Nu is de gemiddelde techneut wat eigenwijzer (ja ik ook hoor :wink: ) en weet het natuurlijk veel beter dan een ander 8)
Maar het lijkt me wel verstandig dat we verder moeten kijken en over ons ego heen moeten kunnen stappen.

Ga er maar van uit dat we banden gaan kwijt raken en zeker wanneer we er niet uitkomen samen.
Verdeel en heers werkt al eeuwen. En die banden zijn gewild voor andere partijen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 101 Amateuroverleg

#4 Bericht door pa3kc »

PE2AAB schreef:Ik las het inderdaad.

Phrase die wellicht extra aandacht verdiend;
EZK en AT geven nogmaals aan dat de druk op het (amateur)spectrum vanuit verschillende kanten toeneemt. Het gaat in elk geval om de volgende banden (tussen haakjes de hoek van waaruit er interesse (geweest)is of wordt verwacht):
-144-146 MHz (o.a. luchtvaart / PMR)
-430-440 MHz (o.a. PMR, PPDR)
-1240-1300 MHz (o.a. rail / drones / PMSE / GNSS (Galileo PRS))
-2320-2400 MHz (o.a. Verticals / PMSE / rail / )
-3400-3410 MHz (radar Guardband / 5G NR)
-5650-5850 MHz (SRD/ITS/RLAN/Drones/PMSE/verticals)
Men had de N toegang moeten geven aan de 23cm en hoger dan was er veel meer activiteit misschien wel geweest op die banden. Afgezien van HAMNET is het dooie bedoeling boven 70cm behalve als er misschien een contest is dan hoor je er een handvol fanatiekelingen.

Afgezien waar HAMNET word bedreven zou ik alles boven 70cm niet missen als dat wegvalt.

2m en 70cm is een ander verhaal, deze twee banden worden veelvuldig door ons amateurs gebruikt en zijn van oudsher al toegewezen aan de radio zendamateurs.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: 101 Amateuroverleg

#5 Bericht door PH7R »

Frankyboy schreef:Ga er maar van uit dat we banden gaan kwijt raken en zeker wanneer we er niet uitkomen samen.
Verdeel en heers werkt al eeuwen. En die banden zijn gewild voor andere partijen.
De andere partijen hebben een economische model/belang. Gezamenlijk optrekken is enige alternatief. Ik herinner dezelfde discussie tussen Register Accountants (RA's - universitair) en Accountant-Administratieconsulent (AA's - HBO). Uiteindelijk 1 vereniging geworden maar bloedlijnen lopen nog steeds langs opleidingen waardoor er ook geen goed afgestemd beleid is (zie huidige discussie over richting accountancy).

Hoeveel F- en N licentie houders zijn er die jaarlijks licentie betalen? Als de Overheid de frequenties kan veilen is de beslissing snel gemaakt.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

-Verwijderd account

Re: 101 Amateuroverleg

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Frankyboy schreef:Of te wel, werk nu eens een keer goed samen en zorg voor een standpunt waar iedereen achter staat.

Eigenlijk is het van de zotte dat we met een redelijk kleine groep zendamateurs, drie verenigingen nodig hebben.
Dit is typerend voor Nederland :) Het is nooit anders geweest, waarom denk je dat we hier zoveel omroepverenigingen en politieke partijen hebben? Omdat elk cluppie een eigen groep (lees: vereninging , partij, etc.) wil hebben. Daarom staan er ook zoveel verschillende gebedshuizen (kerken en moskeën) in Nederland.

Maar wat de toekomst van het radiozendamateurgebeuren aangaat en de toegekende frequentiebanden, veranderingen waren er in het verleden ook al geweest. Niets nieuws dus eigenlijk. De 70cm band zijn we in de praktijk al zo goed als kwijt door piraterij en "vreemde gebruikers" die toegelaten zijn in de 70cm band. Ooit had de overheid bedacht om zgn LPD-portofoons toelating te geven tot de 70cm amateurband met een max. zendvermogen van 10mW. Wat is de praktijk? Iedereen gebruikt gewoon amateurapparatuur en amateurantennes onder het motto "het mag want het is LPD"...

Waarom zouden novices nog meer mogelijkheden moeten krijgen? Daar zijn hun exameneisen niet op gericht.
En ga nou niet beweren dat we die GHz-banden wel kunnen missen, want ze worden wel degelijk door radiozendamateurs gebruikt. Probleem is dat slechts weinigen dat beseffen en zijn niet alleen maar ATV-amateurs die daar actief zijn.

Overigens verwacht ik dat eventuele wijzigingen in frequentiegebruik wel in overeenstemming dienen te zijn met wat op internationaal niveau geregeld is. Dat we de 2 mtr band zullen kwijtraken lijkt me daarom onwaarschijnlijk. Wat betreft de andere frequentiebanden zou het goed kunnen zijn dat die smaller worden voor ons.
Maar inderdaad, dan is het wel zaak dat alle verenigingsbestuurders en hun achterban daadwerkelijk eensgezind zijn en met een helder en duidelijk standpunt komen naar het AT, zonder onderlinge verschillen.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 101 Amateuroverleg

#7 Bericht door pe5t »

Sommige amateurbanden zijn behoorlijk ruim bemeten als je kijkt naar de opmars van de smalband technieken.
Van de enorme 50 Mhz band wordt maar een fractie gebruikt.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 101 Amateuroverleg

#8 Bericht door PA3CQN »

Waarom PMR ? Als je op de nu toegestane frequenties luistert is het er vrijwel uitgestorven. En met 5G uitgerold is PMR niet eens meer nodig.
En waarom luchtvaart? Die heeft al alle ruimte en gezien het veranderend klimaatbeeld zal de luchtvaart moeten krimpen ipv toenemen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: 101 Amateuroverleg

#9 Bericht door pd2ez »

dag radiocollega,s hier jammeren heeft weinig nut het is beter de banden te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn het experimenteren en verbindingen maken propagatieonderzoek etc , use them ore loose them het geneuzel over de afschaffen van de morse eis mag wel eens stoppen en ga verder denken in jaren hoe ziet onze hobby er over 10 danwel 20 jr uit?probeer nieuwe modes uit en ga er voor. het is toch prachtig dat jouw signaaltje bv in zl gehoord wordt en dat er een verbinding tot stand komt .radio is nog steeds boeiend.De commercie jaagt op frequenties en de overheid wil graag verkopen maar bedenk wel wat verkocht is komt nooit meer terug;weg is weg.
73 pd2ez

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 101 Amateuroverleg

#10 Bericht door pc1mb »

2m en 70cm hebben internationaal belang ivm hoge haalbare afstanden. Verder is er ongelooflijk veel apparatuur voor in omloop.

Verder lijkt me dat je banden die op satellieten gebruikt worden moet behouden, en misschien wat uithoeken van het spectrum voor het experimentele karakter.

Er zijn op zich wel érg veel UHF banden voor maar een handjevol enthousiaste experimenteerders. Maar juist daar gebeurt dus meer experimenteel (alhoewel heel veel gebruik gemaakt wordt van commerciële modules) en zijn de antennes voor de buren minder vervelend... Dus ook daar is best wat voor te zeggen.

Of alles behouden en inzetten op inschikken in de breedte? Allocaties smaller maken dus. Heb je als amateurs ook nog wat meer kans dat je elkaar treft
:mrgreen:

Een 23cm allocatie van dik twee keer het hele HF spectrum is misschien niet héél hard nodig als er maar heel zelden iets te horen is?

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: 101 Amateuroverleg

#11 Bericht door PA3CWN »

Nou woon ik zelf in het hoge noorden en is het heeel erg rustig op vele frequenties, waaronder de amateurbanden boven pak em beet 30 Mhz.

Als ik zo de frequentielijst eens vluchtig doorneem welke ik gedownload heb van de site van Elsinga vallen mij wel verschillende zaken op.
Zo is de mobilofoonband vanaf 150 Mhz ontzettend rustig geworden en hier is mijns inziens nog ruimte zat aanwezig.
Ook heeft kerkradio vlak boven de 2 meter band een Mhz aan ruimte en zou ook daar best een en ander voor andere
gebruikers benut kunnen worden.
Vlak onder de FM omroepband vinden we legio kanalen welke voor politiediensten zijn gereserveerd, maar bij mijn weten is politieverkeer voornamelijk te vinden op het C2000 netwerk.

De vraag naar ruimte voor PMR lijkt mij persoonlijk overdreven omdat er binnen onze 70cm band al vele LPD kanalen beschikbaar zijn gesteld en ook PMR446 beschikbaar is.

Nou zal het in een grote stad wat drukker zijn op die kanalen, maar het lijkt me stug dat er qua PMR ruimtegebrek is.

Toch ben ik van mening dat onze banden op VHF en UHF best wel ingedamd kunnen worden. Op 2m zou 1 Mhz zat zijn. Het aantal FM simplex kanalen kan drastich verminderd worden, zo ook het aantal repeater frequenties.
Qua SSB / CW zou de nu beschikbare 400 kHz best wel teruggebracht knnen worden tot een 200 kHz en de bakenband zou ipv 100 kHz met de helft wel toe kunnen. Met passen en meten is alles prima binnen 1 Mhz in te vullen.

70 cm zou wel voor minstens de helft ingeperkt kunnen worden en op 6m is veel te veel ruimte aanwezig welke niet benut wordt.

Ik heb geen ervaring met SHF, maar het lijkt me stug dat daar de activiteit ' enorm' te noemen is gezien de hoeveelheid ruimte die daar beschikbaar is.

Mijns inziens is er ruimte genoeg, maar is de verdeling gewoon achterhaald.

Met de komst van FT8 en ook conversity repeaters worden onze banden effectief binnen een zeer beperkte bandbreedte benut, waardoor er veel lege ruimte is ontstaan.

Hoe dan ook ben ik niet bang dat we banden helemaal kwijtraken; er is geinversteerd qua apparatuur en ook de commercie heeft hier op ingespeeld, wat niet 123 door overheden op losse schroeven wordt geplaatst.

Maar veranderende tijden geven ook veranderingen in datgene wat we denken dat vanzelfsprekend is.
73 CWN

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 101 Amateuroverleg

#12 Bericht door pc1mb »

Sat up en down links kun je niet zomaar verhuizen, je kan de satelliet niet even omlaag halen om een kristalletje te wisselen. Verder heeft heel wat apparatuur ook op de grond een vaste programmering op de bandplannen zoals ze al heel lang zijn. Het lijkt me dus echt onpraktisch en ook onnodig om 2m of 70cm met de kaasschaaf te lijf te gaan.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 101 Amateuroverleg

#13 Bericht door pe1cmo »

Sat up en down links kun je niet zomaar verhuizen, je kan de satelliet niet even omlaag halen om een kristalletje te wisselen. Verder heeft heel wat apparatuur ook op de grond een vaste programmering op de bandplannen zoals ze al heel lang zijn. Het lijkt me dus echt onpraktisch en ook onnodig om 2m of 70cm met de kaasschaaf te lijf te gaan.
Geen probleem, als je een zend verbod krijgt voor die banden, mag je nog altijd luisteren hoor.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 101 Amateuroverleg

#14 Bericht door pc1mb »

Waarom had ik ook al weer dat examen gedaan... Oja!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: 101 Amateuroverleg

#15 Bericht door PH7R »

In het verslag onder 5.1 prio 4 staat: "De N-vragen zijn klaar, maar worden nog niet gebruikt in de examens. Bij het eerstvolgende examens (september) moet dat wel het geval zijn."

Kan iemand verduidelijken wat dit betekent aangezien ik zelf as September N examen doe.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie