Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#106 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
Ik zie hem ook graag, die instaplicentie. Als ik even om mij hee kijk, zie ik voor Scouting een leuke rol weggelegd. Ik ben er niet uit over wel of niet zelfbouwen van zendapparatuur, ik neig naar niet zelfbouwen / ombouwen van zendapparatuur (maar de rest natuurlijk wel). Als je dat namelijk al kunt (dat zelfbouwen/ombouwen), dan moet N zeker mogelijk zijn.

Het doel "moet" in mijn beleving zijn dat je zelfstandig een radiozendinstallatie kunt opzetten en kunt gebruiken/bedienen zonder dat je brokken maakt in het radiospectrum. Daarmee kun je legaal contacten met andere RZA's leggen, experimenten doen, en als blijkt dat je het leuk vindt en meer wilt, kun je door naar N of F.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Implementatie herijking Novice

#107 Bericht door pe1rea »

Joh, als de D amateurs er iets bij krijgen, prima.
Zelf heb ik nooit een D licentie gehad.
Afgunst heb ik niet, het C examen kostte me namelijk totaal geen moeite..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#108 Bericht door PA0ETE »

Vandaag en het komend weekend is het nog vooral een feestje. Op een verjaardagsfeestje zeg je ook geen onaardige dingen over de jarige. Of wel? :oops:

Ik ben zelf vooral oprecht blij, en dat is gewoon echt zo. Maar dat ben ik ook als er iemand een veel mooiere en duurdere transceiver koopt dan ik kan of wil betalen. Ik ben vast heel naïef :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Implementatie herijking Novice

#109 Bericht door Rene - pg3r »

PA0ETE schreef: 18 jun 2021, 18:17 verjaardagsfeestje
Welnu.


youtu.be/zJooFjOluEM

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Implementatie herijking Novice

#110 Bericht door PA2S »

PA0ETE schreef: 18 jun 2021, 14:19 Ik vind een instaplicentie zelf een goed idee. Behoorlijk wat van de Nederlandse repeaters zijn gebouwd door mensen met een PD-call. Als je genoeg hebt aan de frequenties voor N, waarom zou je dan doorstromen?
Gelukkig is AT (nog) verklaard tegenstander van een instap"licentie". In 1976 hadden we ook zoiets. We weten wat er van terecht kwam. Al jaren bevinden we ons op een glijdende schaal en het resultaat is dat onze maatschappelijke relevantie (die nu al verwaarloosbaar is) tot nul daalt. Dat heeft niks te maken met gunnen of niet gunnen, maar het is een realiteit waar je niet omheen komt.

We hebben gezien dat de 60 m band bijna door het WRC-putje ging en de 50 MHz band hing vier jaar later ook aan een zijden draadje. Als tijdens volgende WRC's amateurbanden verdwijnen, kan je alleen maar in de spiegel kijken. Want het maatschappelijk nut van het kopen van een (type goedgekeurde?) transceiver kan ik niet zien.

Ik zag PA2REH die al jaren een WSPR baken heeft draaien. Ook zie ik af en toe spots van N amateurs op 60 m voorbij komen. Ook zie ik af en toe mooie bouwprojecten de revue passeren, gemaakt door N-amateurs. Dat zijn mooie illustraties van zinvolle experimenten.

Ook al is het examen niveau (te) laag, als de wil er is, komt het vanzelf. Propagatie is bij uitstek een onderwerp waar goede, consistente metingen een waardevolle bijdrage aan kunnen leveren. Maar drempels verlagen maakt de kans op zinvolle experimenten simpelweg kleiner.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#111 Bericht door PH7R »

PA2S schreef: 18 jun 2021, 19:59 Ook al is het examen niveau (te) laag, als de wil er is, komt het vanzelf.
In welk opzicht is het F- examen (te) laag?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#112 Bericht door PA3DJS »

@PA2S (en hilsgbt mag ook meelezen):
De instapdrempel verlaag je met een instaplicentie, maar de F blijft F. Je loopt alleen het "risico" dat je meer aanwas krijgt. Het systeem is in de meeste landen (ook hier) zo ingericht, dat er een motivatie blijft om tot de machtiging te gaan die de meeste kennis vereist.

Zolang er veel (invloedrijke) overheden denken dat RZA's een maatschappelijke meerwaarde hebben, zullen we niet al het spectrum kwijtraken. Maar we blijven niet in het oude, er is veel spectrum nodig voor andere toepassingen. Er bestaat een kans dat we interessant spectrum voor mobiele toepassingen kwijtraken. Dat verandert niet door het F-examen moeilijker te maken. Ik vraag mij trouwens af of "mijn" F-examen uit 1983 (dacht ik) moeilijker was dan die van nu.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Implementatie herijking Novice

#113 Bericht door PA2S »

Kennelijk was mijn opmerking over het examenniveau onduidelijk. Er werd gedoeld op het verlagen van de drempel met nog een eventueel instap-examen. Want wat zou dat dan moeten zijn? Verschil tussen de - en + bij gelijkspanning of zo?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#114 Bericht door PA0ETE »

PA2S schreef: 18 jun 2021, 19:59
PA0ETE schreef: 18 jun 2021, 14:19 Ik vind een instaplicentie zelf een goed idee. Behoorlijk wat van de Nederlandse repeaters zijn gebouwd door mensen met een PD-call. Als je genoeg hebt aan de frequenties voor N, waarom zou je dan doorstromen?
Gelukkig is AT (nog) verklaard tegenstander van een instap"licentie". In 1976 hadden we ook zoiets. We weten wat er van terecht kwam. Al jaren bevinden we ons op een glijdende schaal en het resultaat is dat onze maatschappelijke relevantie (die nu al verwaarloosbaar is) tot nul daalt. Dat heeft niks te maken met gunnen of niet gunnen, maar het is een realiteit waar je niet omheen komt.

We hebben gezien dat de 60 m band bijna door het WRC-putje ging en de 50 MHz band hing vier jaar later ook aan een zijden draadje. Als tijdens volgende WRC's amateurbanden verdwijnen, kan je alleen maar in de spiegel kijken. Want het maatschappelijk nut van het kopen van een (type goedgekeurde?) transceiver kan ik niet zien.

Ik zag PA2REH die al jaren een WSPR baken heeft draaien. Ook zie ik af en toe spots van N amateurs op 60 m voorbij komen. Ook zie ik af en toe mooie bouwprojecten de revue passeren, gemaakt door N-amateurs. Dat zijn mooie illustraties van zinvolle experimenten.

Ook al is het examen niveau (te) laag, als de wil er is, komt het vanzelf. Propagatie is bij uitstek een onderwerp waar goede, consistente metingen een waardevolle bijdrage aan kunnen leveren. Maar drempels verlagen maakt de kans op zinvolle experimenten simpelweg kleiner.
Ik schreef instaplicentie, maar wat ik bedoelde is de huidige D-licentie.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#115 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef: 18 jun 2021, 20:15 @PA2S (en hilsgbt mag ook meelezen):
De instapdrempel verlaag je met een instaplicentie, maar de F blijft F. Je loopt alleen het "risico" dat je meer aanwas krijgt. Het systeem is in de meeste landen (ook hier) zo ingericht, dat er een motivatie blijft om tot de machtiging te gaan die de meeste kennis vereist.

Zolang er veel (invloedrijke) overheden denken dat RZA's een maatschappelijke meerwaarde hebben, zullen we niet al het spectrum kwijtraken. Maar we blijven niet in het oude, er is veel spectrum nodig voor andere toepassingen. Er bestaat een kans dat we interessant spectrum voor mobiele toepassingen kwijtraken. Dat verandert niet door het F-examen moeilijker te maken. Ik vraag mij trouwens af of "mijn" F-examen uit 1983 (dacht ik) moeilijker was dan die van nu.
Ik heb het eerste meerkeuze-examen gedaan dat er gehouden is (2 november 1974), en ik denk dat dat makkelijker was dan de huidige examens.

Ik denk niet dat een lager examenniveau dit oplost. Er zijn redelijk wat jonge mensen geïnteresseerd in solderen en ook in het experimenteren met draadloze apparatuur. Die voelen zich alleen niet thuis bij het enigszins stoffige imago dat de amateurs hebben. Amateurs die ook vaak reuze hun best doen om mensen die vanwege hun leeftijd (of anderszins) iets anders over radiocommunicatie denken af te schrikken. Voor de gemiddelde zendamateur horen afwijkende dingen al snel niet tot onze hobby.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Implementatie herijking Novice

#116 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef: 18 jun 2021, 08:24 De wijziging is er om een milde onrechtvaardigheid voor de N-mensen uit de begintijd weg te werken.
Dat is ook een mening, en een oordeel.

Het is wat het is. Op zich fijn dat het N pakket wat completer is geworden, ipv de halve bandjes en niet te handhaven vermogens.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#117 Bericht door PA0ETE »

pc1mb schreef: 18 jun 2021, 20:54
PA0ETE schreef: 18 jun 2021, 08:24 De wijziging is er om een milde onrechtvaardigheid voor de N-mensen uit de begintijd weg te werken.
Dat is ook een mening, en een oordeel.
Moet ik dat nou serieus nemen?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

-Verwijderd account

Re: Implementatie herijking Novice

#118 Bericht door -Verwijderd account »

Ik mijn jonge jaren ben ik geslaagd voor wat destijds "D" machtiging heette.
Slechts enkele jaren later slaagde ik voor wat destijds "C" machtiging heette. En geheel ongevraagd is mijn machtiging opgewaardeerd naar "F" licentie. Iets waar ik in het geheel geen behoefte aan heb.
Mijn cursusleider van destijds was een leraar electrotechniek aan een middelbare school, daar had ik wat aan want die man wist was lesgeven is. Als ik iets niet begreep was hij in staat om het goed uit te leggen totdat ook deze cursist het snapte :) De cusus was enkel doelgericht om te slagen voor het zendexamen, immers het resultaat telt :D

Mijn ervaring met "N" amateurs is dat daar hele kundige mensen bijzitten met aanzienlijk meer technische kennis dan ikzelf. Datzelfde heb ik ook ervaren met CB amateurs. Ook daar ziiten mensen bij met kennis van zaken, maar om een of andere reden hebben die geen motivatie voor het zendexamen.
PH7R schreef:Waar zijn de F amateurs die hun kennis bijhouden bijv op SDR vlak of andere nieuwe ontwikkelingen (ja er zijn enkelen). Waarom alleen kijken naar kennis / privileges 30 jaar terug?
Herkenbaar, voor mij ook.
Ik snap he-le-maal niets van digitale technieken en ook niets van Arduino of Raspberry. Ik heb er niets mee, maar dat zal vast komen omdat ik daar nooit mee in aanraking ben gekomen. Dus dat zal ik dan ook niet nodig hebben.
Tot het tegendeel bewezen is :lol:

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Implementatie herijking Novice

#119 Bericht door PA2S »

PA0ETE schreef: 18 jun 2021, 20:47 Voor de gemiddelde zendamateur horen afwijkende dingen al snel niet tot onze hobby.
In het onbekende schuilen de mooiste ontdekkingen. Eindeloos herhalen wat anderen al
hebben voorgedaan, levert geen nieuwe inzichten op :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#120 Bericht door PA0ETE »

PA2S schreef: 18 jun 2021, 21:17 In het onbekende schuilen de mooiste ontdekkingen. Eindeloos herhalen wat anderen al
hebben voorgedaan, levert geen nieuwe inzichten op :-)
Helemaal mee eens!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten