Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Implementatie herijking Novice

#16 Bericht door pd1ahm »

Zullen we ons weer bezighouden met de vraag van de TS?
Iedere keer gaat het weer over de Novice en wat die al niet erbij krijgt.
Het heeft niets met de vraagstelling van doen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Implementatie herijking Novice

#17 Bericht door pa3kc »

Heb het all eerder gezegd, de N mannen en vrouwen hebben te weinig vind ik.

Geef ze ook toegang tot de 6m, 4m en 23cm want nu is het daar een dooie boel.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Implementatie herijking Novice

#18 Bericht door PD2B »

pd1ahm schreef:Zullen we ons weer bezighouden met de vraag van de TS?
Iedere keer gaat het weer over de Novice en wat die al niet erbij krijgt.
Het heeft niets met de vraagstelling van doen.
Volgens mij is het antwoord op die vraag al gegeven in het 2e bericht en dus zulle we moeten wachten op het AT of de verenigingen wanneer er weer info naar buiten zal komen.
Mvg,

Bert

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Implementatie herijking Novice

#19 Bericht door PD4M »

Inderdaad is mijn vraag beantwoord. Zoals de interpretatie van vage zinnen zoals 'zich inspannen de aanbevelingen over te nemen' en het polsen of er wellicht inside information was over de daadwerkelijke invoeringsdatum.

Liever geen inhoudelijke N discussie graag. Er zijn formele verkenningen en consultaties uitgevoerd. Iedereen is gehoord of had gehoord kunnen worden. Op basis daarvan zijn weloverwogen keuzen gemaakt.
Maarten
PD4M

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#20 Bericht door PH7R »

Zelf nog minder recht van spreken aangezien ik nog bezig ben met mijn N-licentie te verkrijgen (cursus via DLZA) en met 55 jaar een late toetreder (alhoewel wel in mijn jonge jaren met een FRG7700 en een tono theta 350 geluisterd). Daarnaast geen technische achtergrond maar wel iemand die zijn hersencellen wil blijven gebruiken en ontwikkelen.

Ik vraag me af of in de consultatie ook gekeken is naar ontwikkeling van het aantal zendamateurs in Nederland. Als ik het goed heb neemt het aantal zendamateurs af in Nederland. Is er ergens een meer jaren overzicht van nieuwe uitgegeven licenties, ingetrokken en stand per jaareinde? Of wat is de gemiddelde leeftijdsontwikkeling over de laatste jaren/decennia?

Kern vraag is natuurlijk wat doen we hier aan anders zal het inderdaad een hobby worden voor de "happy few". Is dit beeld bijv hetzelfde in andere landen? In een aantal omringende landen (België, UK maar ook US) is het instap niveau lager (praktische toets en theoretisch). Zien we daar wel een relatieve groei?

Ik zie de discussie ook een beetje tussen rekkelijken en preciezen. Zelf weet ik nog niet waar ik precies sta in deze discussie en wellicht dat ik ook nog eens mijn F-licentie haal en op mijn 75ste morse examen doe maar als we niets bedenken om de jeugd erbij te halen dan vrees ik dat er een kleine groep overblijft. Is dat erg?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#21 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum en heel veel succes met de studie uiteraard!

Wat betreft de jeugd betrekken bij onze hobby; dat zit wel snor. Jaarlijks ondersteunen bijvoorbeeld honderden Nederlandse radioamateurs bij de JOTA, een activiteit waarbij Scouts van heel de wereld contact met elkaar maken en daarbij worden bijgestaan door zendamateurs. Waar het evenement vroeger alleen was gericht op wereldwijde contacten (een Wereld Jamboree maar dan jaarlijks en door de lucht) is dat in de huidige tijd van communicatie niet meer de rode draad. Die rode draad is nu veel meer techniek in de breedste zin van het woord. Jaarlijks 'rollen' uit deze JOTA weer nieuwe cursisten op de diverse online én offline trainingsplatforms en is er over een half jaar tot een jaar weer nieuwe aanwas vanuit de Scoutinghoek.

Een goede ontwikkeling en heel fijn dat Scouting, met behulp van een groep fanatieke zendamateurs, dit toch jaarlijks weer op touw weet te zetten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#22 Bericht door PH7R »

Inderdaad JOTA is een mooie mogelijkheid om jeugd te interesseren. Zelf ook actief geweest bij Scouting en ook daar loopt het aantal (jeugd) leden jaar na jaar terug (met af en toe een kleine opleving). En eigenlijk hetzelfde probleem. Hoe betrek je en hou je de jeugd en daarna 18+betrokken. Tot 16 jaar gaat het wel zowel bij de scouting als sport verenigingen. Maar daarna.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Implementatie herijking Novice

#23 Bericht door deg1er »

ik wil niet negatief overkomen maar deze hobby houd vanzelf op
het enigste dat ik nog aan de mensen kan laten zien en horen
is plc opladers tv ventilatiemotor enz :cry:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#24 Bericht door PA3DAT »

Gek eigenlijk. Ik zit middenin een woonwijk, mijn FD4 hangt met zijn lange poot van 27,5m dwars
over het woonerf, buren om me heen hebben zonnepanelen, net als ikzelf. En toch hoor je mij niet
klagen over storing. Ok, het ruisniveau is hoog maar daar weet de "Noise Reduction" van mijn
Icom IC-7300 wel aardig raad mee. En in cw, met een digitaal 300Hz of 500Hz filter ingeschakeld,
zakt de ruis zelfs terug naar S1 of S2 op 40m. Zal wel een vorm van bedrog zijn, maar ik werk er
de hele wereld mee, in een contest. Want ik contest graag.

Op 160m heb ik een stuk draad door de bomen van een naastgelegen parkje gehangen, een lengte
van circa 100m. Op een hoogte van 5m boven de grond, van boom naar boom in een soort taartpunt.
Uiteinden aan een open voedingslijn, een soort loop dus. Storingsniveau op 160m zonder filtering:
ruim S9. Als ik daar meer dan 20W in stop gaat het mis: vonkoverslag op de condensatoren van
mijn tuner. Dus meng ik mij met 5W als QRP'er in de CQWW DX 160m CW-contest. Ik ga runnen
(dus zélf CQ geven) en heb ik een paar uur tijd toch 115 QSO's in het log.

En minder radioamateurs? Elke hobby verliest deelnemers, tenminste in Nederland. Kijk eens naar
de postzegelverzamelaar, de duivenmelker etc. Welke hobby (buiten de smartphone :D ) groeit er
nou? Een teken van de tijd: mensen zijn té druk en hebben teveel andere bezigheden. Zat de
gemiddelde Facebook/Instagram-gebruiker niet gemiddeld 2 uur per dag op zijn telefoon te kijken?
Heb je dan nog tijd voor een (andere) hobby? :D

Sorry, off-topic. Ik reageerde op mijn voorganger...
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 29 jan 2020, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Implementatie herijking Novice

#25 Bericht door Bert_1 »

En ik denk juist dat dat weer beter wordt omdat de industrie zich steeds meer realiseert dat EMC er niet voor niets is en dat er steeds meer op gehandhaafd gaat worden en dat het steeds vaker financiële consequenties zal hebben. Daarnaast worden apparaten voortdurend verbeterd, ook in China... Ik kom al Chinese apparaten tegen waarvan de nummers op de ic's zijn weggeschuurd om nabouw te voorkomen :lol:

Ik woon in de bebouwde kom en ik heb absoluut geen last van storing (HF t/m 70cm) dus het is niet overal zo erg :)

Misschien een leuk poll waard om na te gaan hoeveel amateurs last van storing hebben?
Bert

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ga in het buitengebied van Dronten wonen dus hopelijk nauwelijks storing Bert.

Ik zie wel. Oh, nee, ik hoor het wel.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#27 Bericht door PA3DAT »

Of je hoort het niet, als je mazzel hebt! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Implementatie herijking Novice

#28 Bericht door Bert_1 »

Juul - PE0GJG schreef:Ik ga in het buitengebied van Dronten wonen dus hopelijk nauwelijks storing Bert.

Ik zie wel. Oh, nee, ik hoor het wel.
Welkom ;) en ik ben benieuwd waar je dan heen gaat.
Bert

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#29 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1KVL schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Ik ga in het buitengebied van Dronten wonen dus hopelijk nauwelijks storing Bert.

Ik zie wel. Oh, nee, ik hoor het wel.
Welkom ;) en ik ben benieuwd waar je dan heen gaat.

Ik ga aan het eind van het jaar naar 8256TC.
Maar ik heb al heel wat Dronten "gezien' sinds 1990 t/m 2005 ( IJslander, Ketelhaven en dan nu naar ...............)

Ze zeggen op het Gemeentehuis;"Ben je d'r weer?"..........................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#30 Bericht door PH7R »

Veron nieuws https://www.veron.nl/nieuws/speech-alge ... raad-2021/

"Ook deze keer stond het onderwerp N-herijking op de agenda. De voorzitter gaf aan dat de punten die door het AT zijn goedgekeurd in de nieuwe Regeling frequentiegebruik zijn opgenomen. Tevens deelde hij mee dat de regeling ter ondertekening bij de staatssecretaris ligt. Dit is een iets betere boodschap dan wat we in het verleden hebben gehoord, die luidde: “er wordt aan gewerkt”.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gesloten