Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#76 Bericht door PA2REH »

PA1FJ schreef: 17 jun 2021, 15:21 Jammer ik was al zo blij, helaas nu de hele 20 m. band voor de N Registratie. :evil:
Beste OM, je bent zelf als Novice begonnen met 6 kanaaltjes, wat is daar mis gegaan? Ik lees dit toch wel met plaatsvervangende schaamte. Ik wil benadrukken dat N of F geen enkel verschil maakt als het gaat om hamspirit. Laten we dat svp zo houden. Ieder z'n meug in deze hobby en respecteer dat. Overigens een beetje meer activiteit kan helemaal geen kwaad. Heb soms het idee dat vele hams meer tijd verdoen hier in het forum en maar een beetje brallen dan dat ze regelmatig eens proberen een echte verbinding te maken of met een serieus knutselproject in de weer zijn (waarbij dit forum dan prima kan ondersteunen). Enfin, succes en gegroet, ik ga weer over tot de orde van de dag,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#77 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA2REH schreef: 17 jun 2021, 19:36 Heb soms het idee dat vele hams meer tijd verdoen hier in het forum en maar een beetje brallen dan dat ze regelmatig eens proberen een echte verbinding te maken of met een serieus knutselproject in de weer zijn (waarbij dit forum dan prima kan ondersteunen). Enfin, succes en gegroet, ik ga weer over tot de orde van de dag,
Eindelijk eens iemand die het durft te schrijven. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1143
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#78 Bericht door PH7R »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 17 jun 2021, 20:14 Eindelijk eens iemand die het durft te schrijven. :wink:
:mrgreen: evil mode: vast herijking 2.0 (400w) topic beginnen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Implementatie herijking Novice

#79 Bericht door PA1FJ »

Ik ben het zeker eens wat betreft ham spirit.
Maar wat mij soms dwars zit dat wij 45 jaar geleden moesten doen om op HF uit te mogen komen Techniek en Morse examens.
En nu bijna alles met veelal een aanzienlijk minder kennis van zaken.
Maar ja bijna niemand bouwt nu nog zijn eigen apparatuur, ik ook niet meer, niet om dat ik het niet kan, maar om dat het niet meer rendabel is.
Probeer nu nog maar eens een HF transceiver te bouwen zoals b.v. een IC-7300, zoiets word 3x zo duur mits je nog de benodigde onderdelen kan kopen.
Ik moet me eigen er maar bij neerleggen en ga weer heerlijk CW, SSB en af en toe ook FT8 QSO's maken.

73 Fred

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Implementatie herijking Novice

#80 Bericht door PD5ML »

PA1FJ schreef: 17 jun 2021, 22:25 Ik ben het zeker eens wat betreft ham spirit.
Maar wat mij soms dwars zit dat wij 45 jaar geleden moesten doen om op HF uit te mogen komen Techniek en Morse examens.
En nu bijna alles met veelal een aanzienlijk minder kennis van zaken.
Maar ja bijna niemand bouwt nu nog zijn eigen apparatuur, ik ook niet meer, niet om dat ik het niet kan, maar om dat het niet meer rendabel is.
Probeer nu nog maar eens een HF transceiver te bouwen zoals b.v. een IC-7300, zoiets word 3x zo duur mits je nog de benodigde onderdelen kan kopen.
Ik moet me eigen er maar bij neerleggen en ga weer heerlijk CW, SSB en af en toe ook FT8 QSO's maken.

73 Fred
En omdat jij er een halve eeuw geleden veel voor moest doen, gun je een ander in een compleet andere tijd helemaal niets. Dit is exact het probleem wat ik met het type persoon zoals jou heb. Je mag blij zijn dat er uberhaupt in deze tijd nog mensen zich voor deze hobby interesseren en lui zoals jou, jagen een hoop mensen gewoon weg door dit soort onzin opmerkingen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Implementatie herijking Novice

#81 Bericht door pc1mb »

Tijden zijn inderdaad veranderd, daar hebben we het mee te doen. CW eisen voor HF is echt niet meer van deze tijd. Alsof je ATV gaat eisen voor UHF+: CW is gewoon één van de vele manieren geworden om deze hobby te bedrijven, niet meer dé essentiële.

Op de man spelen helpt trouwens ook niet. Ook dat draagt bij aan het onaantrekkelijk beeld van de chagrijnige oude mopperkont-zendamateur, ook als je er vernieuwing mee verdedigt.

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Implementatie herijking Novice

#82 Bericht door PD5ML »

pc1mb schreef: 18 jun 2021, 07:22 Tijden zijn inderdaad veranderd, daar hebben we het mee te doen. CW eisen voor HF is echt niet meer van deze tijd. Alsof je ATV gaat eisen voor UHF+: CW is gewoon één van de vele manieren geworden om deze hobby te bedrijven, niet meer dé essentiële.

Op de man spelen helpt trouwens ook niet. Ook dat draagt bij aan het onaantrekkelijk beeld van de chagrijnige oude mopperkont-zendamateur, ook als je er vernieuwing mee verdedigt.
Dat beeld wordt alleen maar versterkt door de opmerkingen van dit persoon zelf. Daar heeft hij mijn hulp niet voor nodig. Ik snap je punt en wat je wilt zeggen, maar ik heb sinds gisteren zowel hier als op de Zendamateur FB pagina's, legio opmerkingen van Full license meneren gezien die alleen maar een grotere kloof aan het creeeren zijn door hun afgunst. Ik en ik hoor van meerdere N-amateurs ook deze geluiden, begin helemaal klaar te zijn met deze onzin. Ik sta op het punt om mijn lidmaatschappen bij de verenigingen de deur te wijzen omdat er practisch geen samenhorigheid meer is op deze manier.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Implementatie herijking Novice

#83 Bericht door PD7HB »

De discussie krijgt weer eens een wending in de zin van wel of niet mee eens, ik moest er veel voor doen en nu krijgen de N amateurs het in hun schoot geworpen. Maar kijk eens terug, de oude D amateurs moesten zwoegen voor een paar kanalen en die kregen ook een verruiming, zelfde met de C amateurs van vroeger. Het is zoiets als de geschiedenis herhaalt zich.

Als we nou allemaal eens gewoon met de hobby bezig gaan en de zuurpruimen een slokje suikerwater nemen dan kan het toch veel leuker zijn?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

pe1mix
Berichten: 476
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Implementatie herijking Novice

#84 Bericht door pe1mix »

Helaas is het ook een kwestie van actie en reactie en wie begonnen is komen we niet meer achter.
Zeker, er zijn F amateurs die moeite hebben met zoals zij het zien het "cadeau geven" van hetgeen waar zij zoveel moeite voor hebben gedaan.
Tevens zijn er N amateurs die menen dat zij "overal recht op hebben" en regels niet voor hen gelden.
En in deze beide groepen zijn mensen die die blijven schreeuwen zonder te luisteren en makkelijk willen scoren door overdreven uitlatingen of op de persoon te spelen.

Het is erg kort door de bocht om het gebrek aan saamhorigheid daardoor bij de verenigingen neer te leggen.
Deze hebben, voor zover ik kan zien, hun uiterste best gedaan om onbevooroordeeld te informeren.
Het is een kleine groep die deze discussies aan blijft zwengelen en er ook allerlei zaken bij halen die er niet toe doen.
Discussiëren om het discussiëren is een hobby waarbij alleen een forum registratie zonder examen voldoet.

Gelukkig zijn er nog steeds heel veel uitzonderingen, hamspirit is niet dood.
Je kunt het alleen niet claimen, ook je eigen gedrag is daarop van invloed.
Hier in de regio is hamspirit ZONDER ENIG VOORBEHOUD nog volop aanwezig.
Luisteramateurs, N of F, elektronica hobbyisten, wie hulp nodig heeft kan worden geholpen.

Hamspirit is geen feature die je bij je lidmaatschap krijgt maar een "way of live" die velen gelukkig nog wel beheersen!

Laten we gewoon lekker met z'n allen aan de hobby gaan!
Groeten Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#85 Bericht door PA0ETE »

Mensen, dit is een onderwerp dat op het forum in het verleden vaak voor problemen heeft gezorgd. Een tijdlang was het zelfs verboden om nieuwe topics over het onderwerp te openen, nadat ongeveer 40% van alle nieuwe topics over dit onderwerp (N vs F, F vs N) ging.

Probeer niet op de man te spelen, en benadruk het liefst ook niet teveel de negatieve kanten. Die konden voordat de regeling van kracht werd al uitgebreid de revue passeren.

Het is voor de mensen met N een erg verheugende ontwikkeling. En wat dacht je wat: de mensen die F hebben, krijgen er niet minder mogelijkheden door. Dat laatste zeg ik met een knipoog.

De wijziging is er om een milde onrechtvaardigheid voor de N-mensen uit de begintijd weg te werken.

Toen N de mogelijkheid kreeg om ook op HF te werken, was 40 meter voor de N-mensen vooral bedoeld voor telefonie. Ze moesten zich met hun lagere zendvermogen handhaven in het drukste deel van de band, waar bijv. veel Russische rondes lopen die hier bijzonder sterk doorkomen.

Niet zolang nadat N die mogelijkheid erbij kreeg, was er nog een verheugende uitbreiding: F kreeg er op 40 meter 100 kHz.

Een paar maanden later had dat tot gevolg dat het bandplan op 40 meter werd aangepast: 20% van het toch al drukke phone-gedeelte voor N ging toen naar digitale mode's. Voor het tijdperk van mode's als FT8 was dat niet waar de meeste N-amateurs in geïnteresseerd waren. De krapte voor N op dat deel van de band werd daardoor nog groter.

Iemand merkte hierboven al op dat er gewoon niet genoeg QSO's gemaakt worden. Laten we hopen dat de uitbreidingen een nieuwe impuls geven aan de activiteit op HF binnen Nederland.

Ikzelf, ik ben gewoon oprecht heel blij voor degenen die deze mogelijkheden, waar heel lang op gewacht is erbij krijgen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#86 Bericht door PA1AIS »

Ondanks alle pro's en con's snap ik nog steeds niet wat er op tegen om de juiste proeve van bekwaamheid af te moeten leggen ter stimulatie?

Kan iemand mij dat nog eens uitleggen?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Implementatie herijking Novice

#87 Bericht door PD5ML »

PA1AIS schreef: 18 jun 2021, 09:17 Ondanks alle pro's en con's snap ik nog steeds niet wat er op tegen om de juiste proeve van bekwaamheid af te moeten leggen ter stimulatie?

Kan iemand mij dat nog eens uitleggen?
Daar is niets tegen vanuit mijn perspectief. Ik heb alleen geen behoefte om me te verdiepen in de F materie en ben prima tevreden met de mogelijkheden die ik met N heb. Dat was ik al voor de herijking.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Implementatie herijking Novice

#88 Bericht door PD7HB »

PA1AIS schreef: 18 jun 2021, 09:17 Ondanks alle pro's en con's snap ik nog steeds niet wat er op tegen om de juiste proeve van bekwaamheid af te moeten leggen ter stimulatie?

Kan iemand mij dat nog eens uitleggen?
Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoeld met "de juiste proeve van bekwaamheid"? Heb je nou echt zo'n probleem met een stukje bandbreedte meer op de banden die al waren toegestaan of is het omdat de N amateur tegenwoordig 100 watt mag maken?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Implementatie herijking Novice

#89 Bericht door PE1RTC »

Ik feliciteer de N amateurs van harte met de uitbreiding en 100 watt. Ik weet dat er door velen van hen (en ook door luisteramateurs) nog heel wat ge-experimenteerd wordt met antennes etcetera.
Laten we elkaar plezier in onze mooie hobby gunnen.
160m en 80m is nog steeds exclusief voor de F licentie dus verschil is er nog steeds.
Zolang we maar op een goede manier met elkaar omgaan en geen gescheld en gevloek zoals tegenwoordig op 27MHz. vind ik het prima.
73 PE1RTC

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Implementatie herijking Novice

#90 Bericht door Steef »

PA1AIS schreef: 18 jun 2021, 09:17 Ondanks alle pro's en con's snap ik nog steeds niet wat er op tegen om de juiste proeve van bekwaamheid af te moeten leggen ter stimulatie?

Kan iemand mij dat nog eens uitleggen?
Jep, ben blij voor de N ers.

Maar ergens is het toch verloren gegaan dat je bepaalde kennis dient te vergaren voor bepaalde privileges.
En de kans is natuurlijk dat we ons op een hellend vlak begeven, tot aan de plons dan ...
Maar dit uitleggen aan iemand die kennelijk niet F kan halen, is een contradictie :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gesloten