Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Implementatie herijking Novice

#91 Bericht door Steef »

PD7HB schreef: 18 jun 2021, 10:21 Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoeld met "de juiste proeve van bekwaamheid"?
Het was natuurlijk een inkoppertje
Wie praat luistert niet

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Implementatie herijking Novice

#92 Bericht door nanko »

Met de juiste "proeve van bekwaamheid" is er een kans dat het het wat vaker over techniek gaat, want wat is uiteindelijk wat het zendamateurisme behelst.
Nu bestaan veel QSO's uit wat van elkaar afgeluisterde zinnetjes met volslagen misplaatst "vakjargon" zoals verkeerd gebruikte Q codes.
In die proeve van bekwaamheid moet ook veel operatingpractice zitten en kennis over propagatie.
Wij nederlanders zijn inmiddels berucht om het gebrek aan het bovenstaande. "The wall of clogs" hoorde ik onlangs een Engelsman verzuchten.
Laatst gewijzigd door nanko op 18 jun 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#93 Bericht door Laurens PD9X »

Ik ben blij met deze verruiming! Met name op 40m, nieuwe DXCC’s raakten voor mij daar wat uitgeput met 50kc bandbreedte.

Waar ik benieuwd naar ben, wat kunnen we aantreffen boven de 7.100? Naar mijn weten mogen bijvoorbeeld USA stations niet onder de 7.100 in SSB uitkomen

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#94 Bericht door PA1AIS »

PE1RTC schreef: 18 jun 2021, 10:34
Zolang we maar op een goede manier met elkaar omgaan en geen gescheld en gevloek zoals tegenwoordig op 27MHz. vind ik het prima.
73 PE1RTC
Nee, de meeste zitten nu gewoon ergens met een amateurset op 433,200-433,400 met 50watt te tetteren.
ga maar eens luisteren....


Vaak netjes, maar geen inhoud van enige betekenis.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#95 Bericht door PH7R »

Steef schreef: 18 jun 2021, 10:35 Maar ergens is het toch verloren gegaan dat je bepaalde kennis dient te vergaren voor bepaalde privileges.
En de kans is natuurlijk dat we ons op een hellend vlak begeven, tot aan de plons dan ...
Maar dit uitleggen aan iemand die kennelijk niet F kan halen, is een contradictie :mrgreen:
Zelfde redenatie kun je ook voor F ophangen. Waar zijn de F amateurs die hun kennis bijhouden bijv op SDR vlak of andere nieuwe ontwikkelingen (ja er zijn enkelen). Waarom alleen kijken naar kennis / privileges 30 jaar terug? In het laatste geval opteer ik bijna voor een soort permanente educatie (maar niet haalbaar). Als ik bijv luister op NTA-net wat voor onzin er door F amateurs op bijv antenne gebied wordt gezegd of überhaupt geen kennis (meer) hebben van hoog-laag impedantie, jemig dan schrik ik.
Maar nu weer verder met mijn WSPR experiment.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#96 Bericht door PA2REH »

He da's leuk. WSPR experiment. Maar nu ga ik off topic. Heb zelf al meer dan 4 jaar 50 mW in een fullsize deltaloop verticaal stralend op 20m draaien. Bak aan data verzameld, nu ga ik op zoek naar een goed analyse tool. Uiteraard kun je zelf maken, maar waar begin je dan? Zullen we daar een nieuw draadje over starten?
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#97 Bericht door PA0ETE »

PA2REH schreef: 18 jun 2021, 11:20 He da's leuk. WSPR experiment. Maar nu ga ik off topic. Heb zelf al meer dan 4 jaar 50 mW in een fullsize deltaloop verticaal stralend op 20m draaien. Bak aan data verzameld, nu ga ik op zoek naar een goed analyse tool. Uiteraard kun je zelf maken, maar waar begin je dan? Zullen we daar een nieuw draadje over starten?
Ik kan deze wel naar een bestaande topic over WSPR verplaatsen hoor
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#98 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 18 jun 2021, 11:14
Steef schreef: 18 jun 2021, 10:35 Maar ergens is het toch verloren gegaan dat je bepaalde kennis dient te vergaren voor bepaalde privileges.
En de kans is natuurlijk dat we ons op een hellend vlak begeven, tot aan de plons dan ...
Maar dit uitleggen aan iemand die kennelijk niet F kan halen, is een contradictie :mrgreen:
Zelfde redenatie kun je ook voor F ophangen. Waar zijn de F amateurs die hun kennis bijhouden bijv op SDR vlak of andere nieuwe ontwikkelingen (ja er zijn enkelen). Waarom alleen kijken naar kennis / privileges 30 jaar terug? In het laatste geval opteer ik bijna voor een soort permanente educatie (maar niet haalbaar). Als ik bijv luister op NTA-net wat voor onzin er door F amateurs op bijv antenne gebied wordt gezegd of überhaupt geen kennis (meer) hebben van hoog-laag impedantie, jemig dan schrik ik.
Maar nu weer verder met mijn WSPR experiment.
Ik ben het met je eens dat er een grote groep F amateurs is die het wel voor gezien houdt en de cognitieve vaardigheden verloren heeft of nooit gehad heeft. (maar weten wel hoe buizen werken...)
Maar tot aan het behalen van hun machtiging (toen) hebben ze wel cognitieve vaardigheden getoond waardoor ze hun machtiging wél konden halen.
Ik ken ook F amateurs die pas op hun 65e dmv doorzetten toch nog hun F gehaald hebben en toch niet bepaald intellectueel waren. Gewoon op doorzettings karakter!

Ik vind persoonlijk dat als je geen F kunt of wilt halen, dat je je moet schikken in je lot, daar kies je tenslotte zelf voor.
Ook vind ik wel dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn voor b.v. de situatie van PD7HB.
Maar de meeste rupsje NG vinden dat ze kennelijk ergens recht op hebben?

Maar oke, genoeg gemopperd, het wachten is op de politiek, en dan is het een feit wat ik ook niet kan negeren.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#99 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 18 jun 2021, 11:14 [ Waar zijn de F amateurs die hun kennis bijhouden bijv op SDR vlak of andere nieuwe ontwikkelingen (ja er zijn enkelen). W
Dat is inderdaad een punt . Ik ben groot voorstander van SDR kennis, vooral de integratie in de huidige toestellen. De noodzaak dat iedereen weet hoe een dubbelsuper werkt wordt navenant minder. Hetzelfde ook voor digimodi.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#100 Bericht door DK1NL »

PA1AIS schreef: 18 jun 2021, 11:38 Ik ken ook F amateurs die pas op hun 65e dmv doorzetten toch nog hun F gehaald hebben en toch niet bepaald intellectueel waren. Gewoon op doorzettings karakter!
Na bijna 40 jaar geleden mijn D-licentie gehaald te hebben en en een hele poos niets meer aan de hobby gedaan te hebben heb ik een paar jaar geleden dmv zelfstudie mijn Full behaald.
Geen moment spijt van gehad en zou het zo weer doen!

Toch vraag ik mij af of de huidige generatie met een Novice nog de drive kan vinden om in de boeken te duiken?

Nederland was al een land met veel Novice registraties t.o.v. Full namelijk 25% en dat aantal zal nu alleen maar gaan groeien.

Als je dat vergelijkt met Duitsland daar is dit nog geen 11%.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#101 Bericht door PH7R »

DK1NL schreef: 18 jun 2021, 13:24Als je dat vergelijkt met Duitsland daar is dit nog geen 11%.
Maar ook in Dld stijgt het aandeel E-klasse, van 6.000 in 2005 naar 8.000 in 2020. Klasse A daalt (oa door ouderdom) van ca 70.000 (2005) naar 55.000 (2020), bron Funkwelle - DL2ART.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#102 Bericht door PA0FRI »

Men kan het besluit ook van de positieve kant bekijken.
De activiteit op 20 en 40 meter (misschien ook 10m) zal toenemen en dat is meer reden om de ons toegewezen frequentie gebieden te behouden.
Alleen ontbreekt het aan argumenten waarom voor die banden gekozen is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#103 Bericht door PA0ETE »

Ik vind een instaplicentie zelf een goed idee. Behoorlijk wat van de Nederlandse repeaters zijn gebouwd door mensen met een PD-call. Als je genoeg hebt aan de frequenties voor N, waarom zou je dan doorstromen?

Ik heb in de jaren 80 een poosje cursus gegeven, en ik heb toen gemerkt dat sommige mensen met alleen maar lagere school (die zijn er) grote problemen met het F-examen hebben. Het was voor mij (mede door een grote technische interesse) absoluut niet moeilijk, en ik kon me lange tijd niet voorstellen dat dat voor anderen anders lag, maar het is gewoon echt zo.

Maar goed, iemand die nooit zijn vergunning haalt en die gewoon plezier beleeft aan het luisteren en daarnaast misschien zelfbouw is voor mij niet minder dan iemand met F.

Waar ik wel tegen ben is een instapvergunning waarmee je geen zenders meer mag gebruiken waar je zelf aan geknutseld hebt, zoals in België en Australië. Duitsland heeft een paar jaar geleden 'nee' gezegd tegen een eenvoudige instapvergunning, als de consequentie daarvan was dat er niet meer zelf gebouwd mag worden. De instaplicentie (waarvoor je in Australië de stof in een dagdeel kunt leren, dat is heel letterlijk zo) heeft daar er wel voor gezorgd dat het aantal amateurs dramatisch is gestegen. Ik zit echter via EchoLink en D-STAR wel eens op repeaters daar, maar dan hoor je bijvoorbeeld dat iemand met een call, die zelfs niet weet wat een superheterodyne is, en soms zelfs niet eens wat een antennetuner is. Dat lijkt met niet waar we heen moeten.

Als iemand zegt dat hij tevreden is met N, of met een luisterstatus, waarom niet? Dat is toch prima.

De zendhobby is een hobby van experimenteren met techniek, maar ook van zelfstudie. En zelfs met het maken van verbindingen over een bepaalde afstand vergroot je je eigen kennis van de propagatie. Dat voldoet dan geheel aan de definitie. Iedereen kan de hobby binnen zijn eigen interesses, maar ook zijn (of haar) eigen interessebehoefte uitvoeren. We hoeven niet allemaal nummer 1 van de contest te worden of allemaal een innovatieve technische uitvinding te doen (al is het wel leuk als dat gebeurt :-) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Implementatie herijking Novice

#104 Bericht door PH7R »

+1 voor een instaplicentie. Ben zelf geen voorstander van Novice en Full benaming, toch een beetje eerste en tweede klasse gevoel en dat zie je ook terug in allerlei discussies. Waarom geen algemene basis licentie (N en F) waarbij je aan call bepaalde frequentiebanden en vermogens koppelt.

De instaplicentie bijv alleen via de verenigingen te behalen in bijv 4 zaterdagen oid incl praktische toets. Zo heb ik een aantal jaren terug op 4 zaterdagen vliegvis vaardigenheden eigengemaakt via VNV. Of langer geleden parachute springen geleerd.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Implementatie herijking Novice

#105 Bericht door pd2ez »

ik merk wederom zeer veel afgunst en tegenwerkingen van een aantal die het zeer spijtig vinden dat er een verruiming voor de n registratiehouders heeft plaats gevonden ,ja na 7 jaar soebatten mag/kan dat ook wel. trouwens toen de cw eis verviel waren er ook n registratiehouders die protesteerden bij het AT dat dit toch echt niet kan.......??? neen geen een !! dus heren f geleerden stop uw tijd in het maken van verbindingen op bv 23,13 en hoger of ga iets ontwerpen onze hobby is mooi breed en een tip voor AT en examencommissie misschien een schriftelijk examen en daarbij een praktijktest zou veel ellende voorkomen. bij onze zuiderburen is ook een soort n registratie hebben ze binnen 1,5 jr voor elkaar gekregen zonder veel gedram gezeur en ellenlange discussies ,dus zo kan het ook.

Gesloten