Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#151 Bericht door PA3DAT »

PA1EJO schreef: 21 jun 2021, 12:59 Een kleine minderheid doet CW, en claimt een kwart van het spectrum, met 10 of 20 kHz zouden ze evenveel moeten kunnen doen.
Als ik over de banden draai hoor ik vaak meer cw-signalen dan ssb. Hoezo minderheid?
We zouden er wat onderzoeken naast kunnen leggen, maar ik denk dat cw met een kwart van de bandbreedte is onderbedeeld! :D

Voorbeeldje:
CQWW-contest afgelopen jaar: ssb 6238 logs, cw 6046 logs. Ok, ietsje minder, maar cw'ers een kleine minderheid? :wink:

Kijk nog eens goed naar het bandplan: cw mag eigenlijk (bijna) over de hele band: een klein deel is cw only, de rest is ssb + cw! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#152 Bericht door PA0FRI »

PA2RU schreef: 20 jun 2021, 14:57 Ander puntje in de herijking is dat de mogelijkheden voor ons op 30m ook zijn verruimd : zoals ik dat lees mogen we er zelfs van 10.100 tot 10.140 SSB doen :mrgreen:Dat word dan roepende in de woestijn want voor zover ik weet zijn wij de enigen zijn ter wereld die dat dan mogen..
Volgens mij mogen de Fransen het al jaren, althans ik heb ze gehoord met call en al. Of waren het toch piraten?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Implementatie herijking Novice

#153 Bericht door Gert_PA2LO »

De regel is: "PAS de téléphonie dans la bande 30m"

Maar:

"Bande 10 MHz :
- La SSB peut être utilisée pour des urgences relevant de la sécurité immédiate de la vie ou de la propriété et uniquement par des
stations réellement impliquées dans ces communications d’urgence.
- Le segment 10,120 – 10,140 MHz peut être utilisé pour des transmissions SSB dans les régions d’Afrique au sud de l’équateur
pendant les heures diurnes. Cette exception n'est donc pas applicable à la France métropolitaine.
- Sur la bande 10 MHz, il ne peut pas y avoir de diffusion de bulletin d’information dans aucun mode que ce soit. "

Of te wel: SSB kan als er sprake is van noodsituaties en in Afrikaanse regio's ten zuiden van de evenaar.


(bron: http://hf.r-e-f.org/planhf/plan_des_bandes_hf.pdf)

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#154 Bericht door PA1EJO »

PA3DAT schreef: 21 jun 2021, 16:08
PA1EJO schreef: 21 jun 2021, 12:59 Een kleine minderheid doet CW, en claimt een kwart van het spectrum, met 10 of 20 kHz zouden ze evenveel moeten kunnen doen.
Als ik over de banden draai hoor ik vaak meer cw-signalen dan ssb. Hoezo minderheid?
We zouden er wat onderzoeken naast kunnen leggen, maar ik denk dat cw met een kwart van de bandbreedte is onderbedeeld! :D

Voorbeeldje:
CQWW-contest afgelopen jaar: ssb 6238 logs, cw 6046 logs. Ok, ietsje minder, maar cw'ers een kleine minderheid? :wink:

Kijk nog eens goed naar het bandplan: cw mag eigenlijk (bijna) over de hele band: een klein deel is cw only, de rest is ssb + cw! :mrgreen:
dan draai je over andere banden waar ik draai, CW valt zwaar in de minderheid wat ik al noemde, en is een van de heilige huisjes in de hobby.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#155 Bericht door pa3a »

@Ernst, heilige huisjes zijn er om te koesteren.
🤣
Zeker CW, immaterieel erfgoed weet je wel.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#156 Bericht door PA1EJO »

pa3a schreef: 22 jun 2021, 12:57 @Ernst, heilige huisjes zijn er om te koesteren.
🤣
Zeker CW, immaterieel erfgoed weet je wel.
Het heeft historie, is erfgoed, maar eist ook het nodige op de banden terwijl CW qua modulatie niet zo heel erg efficient is.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#157 Bericht door PA0FRI »

pa3a schreef: 22 jun 2021, 12:57 Het heeft historie, is erfgoed, maar eist ook het nodige op de banden terwijl CW qua modulatie niet zo heel erg efficient is.
Het is maar hoe je het bekijkt, uitgezonden vermogen of opgenomen vermogen.
Al die digitalle systemen waar men een scherm en/of PC plus zender nodig heeft vreten energie.
Een CW zender kan zo gemaakt worden dat er alleen energie verbruikt wordt als de seinsleutel ingedrukt is.
De zender zelf hoeft maar uit een paar componenten te bestaan.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Implementatie herijking Novice

#158 Bericht door PA2S »

PA1EJO schreef: 22 jun 2021, 13:06 Het heeft historie, is erfgoed, maar eist ook het nodige op de banden terwijl CW qua modulatie niet zo heel erg efficient is.
Leg eens uit waarom het niet heel efficient zou zijn. Ook graag op basis van welke criteria.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Implementatie herijking Novice

#159 Bericht door johnvdpas »

Als je het mij vraagt is heel deze herijking er eentje welke vooral rekening gehouden heeft met praktische zaken. Das is mijn mening.

Waarom? Veel N amateurs, zeker niet allemaal zaten al met 100 watt op HF, dus wat ze al deden is bij deze dan legaal geworden. En nee, geen N, F discussie ik heb ook met een contest gezien die met 2 KW zaten, ook niet echt iets wat legaal is... Ik bedoel dit niet negatief, het is gewoon praktisch. Vandaar dat nu voor F ook een speciale regel is, waarop dit ook legaal kan wanneer je aan de voorwaarden voldoet.

Wat ook praktisch is, is is het opheffen van halve banden. Dat was oorspronkelijk om het verschil tussen N en F nog groter te maken, maar zinloos.

Waar ik zo overtuigd ben van het praktische? Stel dat je zegt, wij vinden vooral belangrijk dat je kennis overheen komt met de mogelijkheden van N of F.

Waarom dan VHF met 25 watt? Ten eerste, bij verkeerde aansluiting stoort HF eerder dan VHF, ten tweede kwa gevaarzetting kun je beter een antenne vasthouden met 100 watt PEP op 2 meter gemoduleerd en daar een schok van krijgen dan op HF met 100 watt PEP gemoduleerd. Maar 2 meter setjes hebben meestal minder dan 100 watt, terwijl elke HF set dat bijna minimaal heeft. Dus weer het praktische...

Naar mijn idee is deze herijking vooral wat praktische miskleunen uit het verleden recht zetten.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#160 Bericht door pa3a »

Los van de efficiëntie discussie over CW, ik kan geweldig genieten van een volle band met de CQ160 CW contest.
En weet je wat, op basis van mijn eigen skills kan ik nog begrijpen wat ze zeggen ook.
160m CW contest
160m CW contest
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#161 Bericht door PA1EJO »

CW efficientie ten opzichte van digitale modes, lees wat Pieter Tjerk de Boer erover schrijft, CW zit ver van de Shannon limiet af en andere technieken komen daar dichter bij in de buurt:

http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn09b.html

QSO statistieken, kijk naar de eerste pagina van deze handleiding, ik kan het niet helpen, maar FT4/FT8 zijn meer populair dan CW.

https://www.g4ifb.com/FT8_Hinson_tips_for_HF_DXers.pdf

Bovendien is het zo dat FT4 en FT8 niet meer dan 3 KHz per band gebruiken. Knap dat er operators zijn die CW goed beheersen, of het met een PC aan de zender goed kunnen doen, maar dat staat los van deze discussie.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#162 Bericht door PA3DAT »

Los van FT8: in die grafiek van Hinson zie je ook dat CW populairder is dan Phone. Is SSB hier niet het heilige huisje?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#163 Bericht door pa3a »

Als je geniet van digitale comm, doe dat
Als je geniet van phone, doe dat
Als je geniet van CW, doe dat
Vind je HF leuk, werk op HF
Vind je EME leuk, werk via EME
Enzovoort.
...
Wees blij dat het allemaal kan. En wat efficiënt is, is een technisch ding en dat hoeft je verder geen discussie aan te koppelen.
Laten we daar eens mee ophouden met zijn allen en gaan spelen met onze radio, al dan niet zelf in elkaar gezet.
We hebben een ontzettend leuke en brede hobby.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#164 Bericht door PA3DAT »

Precies!
En ga dan niet roepen van "een kleine minderheid doet CW, en claimt een kwart van het spectrum, met 10 of 20 kHz zouden ze evenveel moeten kunnen doen."
Want dat blijkt geheel niet te kloppen.

Logischer zou het dan zijn om een deel van het ssb-spectrum vrij te maken voor FT8... (grapje!) :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#165 Bericht door DK1NL »

Wat een zinloze discussie dit….
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gesloten