Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protest !

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#16 Bericht door PA2RU »

on4avt schreef:Kijk dan even naar de reactie van de IARU! Het komt voor op de vergadering volgende maand.Wat betekend dat? Dat het zal overwogen worden. Een besluit kan snel veranderen.Kijk maar naar de verschillen per land voor de 60 m band.Frankrijk kan gemakkelijk zijn slag thuishalen.En dan, ? Dan zien ze in andere landen wel wat ze er mee doen. En voor wat het gebruik betreft van de banden. We hebben er veel te veel, ze worden niet allemaal gebruikt.
60m en 2m : appels met peren vergelijken..
Te veel banden?? Kul , tot en met 23cm kan iedereen vrij simpel qrv zijn , daarboven zijn we meestal aangewezen op zelfbouw en in mijn carrière als zendamateur heb ik op dat vlak hele mooie projecten gezien van anderen..

Daarbij is de IARU er voor ons en niet voor de luchtvaart :idea:
En nogmaals : voor het zover is zijn we vele jaren verder omdat het geharmoniseerd moet worden , dus niet te ver op de zaken vooruit lopen..
Laatst gewijzigd door PA2RU op 08 jul 2019, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
73 René PA2RU

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#17 Bericht door pe1ioc »

ATTENTIE !

Het voorstel van Frankrijk voor de 2 meter dat men voor eind deze maand in Praag op de agenda gekregen heeft wordt hier boven niet alleen door Willy, ON4AVT gemeld ( dank ) , maar staat nu ook op de Website van de VERON te lezen , met een link voor eventuele download van het voorstel..

( zie SCREENCOPY ) hier onder

Tjerk
Bijlagen
63A49583-A8D9-4880-84DD-FDF940535347.png
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#18 Bericht door on4avt »

Voila, zo zie je maar! Het gaat me niet over het verschil tussen de 60 en de 2 m band speciaal, noch appels nog peren. maar over het feit dat het in alle landen van Europa verschillend is en kan zijn.
Als je reageert zo van: god ja , we zien wel binnen 10 jaar dan zou het zo maar kunnen dan je dan helemaal niet meer moet reageren. Dat er mooi dingen gedaan worden op de hogere banden ja,door enkelingen. Zelfs nu is men met FT8 bezig op de 2m band en die heeft niks te zien met het downpunt op de hf .

De 2 m band staat vol met rptrs die nu weer worden afgebroken sommige, omdat ze misbruikt worden. ga eens luisteren in Parijs, daar is het al 20 jaar boel en brol. denk je dat de commerce dat ontgaan is? Is een goed argument om aan te brengen. Er word toch alleen maar gebrold op die frequinties. WIJ kunnen daar betere dingen mee doen; en we zijn bereid om te betalen.
Hoeveel huwelijken lopen er niet stuk als het op geld aankomt? De liefde mag dan nog zo groot zijn geweest, weg is ze, geld primeert overal.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#19 Bericht door PA2RU »

Willy , blijf even bij de les.
Ik weet niet anders dat de 2m band primair en exclusief voor de amateur dienst is , 60 is voor ons betrekkelijk nieuw en mogen wij in NL op secundaire basis gebruiken : dat zal bij jullie niet anders zijn denk ik..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#20 Bericht door pa0ejh »

Zo simpel ligt het niet Rene, de 2m Band staat ter discussie om dat de Thalesgroup die band wil hebben voor Luchtvaart doeleinden, en niet Frankrijk zoals in de Veron brief staat, Thales zit in oa. wel in Frankrijk.

Ook de CEPT en de PTO's hebben een stem, en de IARU vertegenwoordigt de Zendamateur gemeenschap samen met de Verenigingen die lid van de IARU zijn, zoals de Veron, RSGB, DARC,UBA enzv.

Als ik goed gelezen heb, moeten er 8 Landen tegen het voorstel zijn, tevens moeten die ook de vergadering bijwonen, en dat kost oa. de Veron veel geld...

Ook het AT wordt geraadpleegd als PTO , de Veron laat het van het AT afhangen begrijp ik, maar roept iedereen op om Lid van de Veron te worden, kortom, simpel is het zeker niet...

Als ik het mis heb hoor ik dat graag...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#21 Bericht door on4avt »

Dat de 2m band nu primair is betekend niet dat het zo zal blijven.
Ik blijf helemaal bij de les. Wij kunnen de band
kwijtraken
En dan degene die n aons komen ,die
hebben dan geen interesse meer.
Wie denkt dat er niks in ons nadeel kan en zal veranderen heeft het goed mis. Maar dat is mijn opinie. Het is momenteel houden wat we hebben. Ik ben geen pessimist,
maar realist.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#22 Bericht door PA2RU »

Ik zou het heel dom van de VERON vinden als die het van het AT laat afhangen..
Beter zou het zijn dat die haar stem laat horen.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#23 Bericht door PE1PQX »

on4avt schreef:Ik ben geen pessimist,
maar realist.
En heel vaak is een realist ook een slecht geïnformeerde pessimist of optimist, maar dit terzijde...

Net wat René PA2RU aangaf, denk ik niet dat dit binnen 5 à 10 jaar door Frankrijk er door gedrukt gaat worden.
Er zijn nog te veel factoren die dit voorstel kunnen (en waarschijnlijk zullen) dwarsbomen. Denk aan de nationale luchtvaart autoriteiten en telecom autoriteiten (vergelijkbaar met onze AT) van de landen om Frankrijk heen; België, Duitsland, Spanje, Italië en aan de andere kant van het Kanaal ook de VK. Deze moeten hier ook iets mee doen als het daadwerkelijk door zou gaan.
Verder heb ik begrepen dat de IARU hier ook niet blij mee lijkt te zijn. Maar dat weet ik niet 100% (ik kan er dus faliekant naast zitten!!)

Op dit moment staat Frankrijk volgens mij nog alleen in dit voorstel. De kans dat het gaat halen lijkt mij op dit moment niet bijster groot.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#24 Bericht door on4avt »

PE1PQX schreef:
on4avt schreef:Ik ben geen pessimist,
maar realist.
En heel vaak is een realist ook een slecht geïnformeerde pessimist of optimist, maar dit terzijde...

Net wat René PA2RU aangaf, denk ik niet dat dit binnen 5 à 10 jaar door Frankrijk er door gedrukt gaat worden.
Er zijn nog te veel factoren die dit voorstel kunnen (en waarschijnlijk zullen) dwarsbomen. Denk aan de nationale luchtvaart autoriteiten en telecom autoriteiten (vergelijkbaar met onze AT) van de landen om Frankrijk heen; België, Duitsland, Spanje, Italië en aan de andere kant van het Kanaal ook de VK. Deze moeten hier ook iets mee doen als het daadwerkelijk door zou gaan.
Verder heb ik begrepen dat de IARU hier ook niet blij mee lijkt te zijn. Maar dat weet ik niet 100% (ik kan er dus faliekant naast zitten!!)

Op dit moment staat Frankrijk volgens mij nog alleen in dit voorstel. De kans dat het gaat halen lijkt mij op dit moment niet bijster groot.

http://www.arrl.org/news/restraint-urge ... k.facebook

lees en lees
Als het allemaal zo erg niet is,waarom staat de IARU dan op haar achterste poten, En wordt er luid geroepen aan al de ham's om samen te werken, en te protesteren, Oh ja, t'zal nog wel een jaar of 10 duren, we zien wel wat er overblijft dan.
Frankrijk staat dan misschien alleen, maar de protesten komen van nergens!Dus verenig en zet je stem onder de petitie, heb ik al gedaan. het enige wat ik kan doen.Maar zo van ...... Nee

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#25 Bericht door PA2RU »

We gaan het zien , ik hoop dat er flink tegengas word gegeven..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#26 Bericht door PA0ETE »

Voor zover ik kan nagaan gelden de voorstellen voor 144 MHz en 1240 MHz uitsluitend de WRC in 2023. Verder is het ook niet zo dat we 2m door het voorstel per se kwijt zijn.

De situatie is echter wel ernstig. We zijn nu bijna overal de enige primaire gebruiker op 2m. Het is nog nergens zo gesteld, maar het zou wel kunnen dat in het uiteindelijke voorstel wij onze primaire status kwijtraken of zelfs wel de hele band.

Ook een gedeelde primaire status kan heel veel problemen geven. Stel dat elk commercieel vliegtuig wordt uitgerust met deze apparatuur. Een stuk van de IARU stelt dat één vliegtuig op dergelijke hoogten een frequentie op 2 meter over cirkel met een radius van 1000 km onbruikbaar kan maken. Je mag als je een (andere) primaire gebruiker waarneemt gewoon niet zenden op zo'n frequentie. Wat zal dit voor gevolgen hebben voor de bestaande repeatersystemen? En wat voor de satellieten die er al in gebruik zijn? Het kan best dat in de praktijk de band bij automatische zenders in veel vliegtuigen in het geheel niet meer bruikbaar is.

Gebruik van de amateurbanden, anders dan door zendamateurs houdt doorgaans in het geheel geen rekening met iets als een bandplan. In de jaren 80 waren er rond Parijs geen taxifrequenties meer beschikbaar. Die kregen vervolgens frequenties toegewezen op 2m. Die werden (er was toen nog een 25 kHz-raster) op raster uitgedeeld: 144,025 zat er eentje, een andere die ik met goede condities vaak goed kon ontvangen zat op de CW-aanroepfrequentie 144,050. Ook de frequenties voor EME, meteoor scatter en de SSB-aanroepfrequentie waren bij taxibedrijven in en rond Parijs in gebruik en gaven bij goede condities, wanneer je frequenties wilt gebruiken juist veel overlast. De hoogste frequentie die werd uitgegeven was 144,400 of iets daarboven. In de omgeving rond Londen bestaat nog steeds een dergelijke situatie. Amateurs mogen in een straal van 100 km rondom Londen op 70 cm de frequenties tussen 431 MHz en 432 MHz niet gebruiken omdat die frequenties daar in gebruik zijn bij mobilofoongebruikers en bij de overheid, inclusief defensie. Dit is de reden waarom PI2NOS een ingang heeft helemaal bovenin de 70 cm-band met een antenne die gericht staat op dit gebied waar de Engelse amateurs anders niet legaal over PI2NOS kunnen werken.

Er zijn overigens behoorlijk wat amateurbanden in gevaar. Boven de 100 MHz is eigenlijk alleen 10 GHz redelijk onbedreigd. 70 cm is al niet primair. In Nederland is momenteel 9 cm het meest in gevaar. Dat is niet een heel grote band, 10 MHz spectrum rond 3400 MHz. Maar ook 13 cm en 6 cm lopen gevaar. En 24 GHz en meerdere banden daarboven. 77 GHz is al voor een flink deel in gebruik door voertuigradars. Dat is grotendeels een primaire amateurband. In eerste instantie waren er in de VS, waar dit systeem begonnen is grote zorgen. Later leek ARRL gerustgesteld, en liet weten dat de amateurdienst en de korte-afstandsradarsystemen elkaar wederzijds goed zouden verdragen, maar nu zijn ze daar inmiddels van teruggekomen. Voor 5,6 GHz (6 cm) is een voorstel ingediend om Wi-Fi-gebruikers (die al in de amateurband zitten) voorrang te geven op de zendamateurs. Je kunt je wel voorstellen wat dat betekent. Als Wi-Fi-gebruik in die band toeneemt, kun je er in de praktijk niet meer op werken. Op een amateurantenne op het dak zul je dan te allen tijde een Wi-Fi-gebruiker kunnen waarnemen, die heeft voorrang, dus zolang je die hoort mag je dus niet zenden.

77 GHz ligt echter ook in het vizier van fabrikanten van internetrouters. Als 5,6 GHz vol loopt, dan moeten er alternatieven zijn. Momenteel zijn er al routers verkrijgbaar die op 77 GHz werken, die in meerdere landen zonder vergunning gebruikt mogen worden.

De laatste jaren is steeds gedacht dat de kortegolf weliswaar veel meer met QRM te maken zou krijgen, maar inmiddels neemt uit commerciële hoek daar ook de belangstelling voor datacommunicatie sterk toe. Het gaat dan om blokken van enkele 100 kHz of zelfs enkele MHz. Het voordeel van de kortegolf is de veel lagere latency dan glasvezelkabels over de zeebodem en andere internetverbindingen hebben. Belangstellenden zijn bedrijven die belang hebben bij zo'n lage latency, bijvoorbeeld bedrijven zoals beursbedrijven die soms zo snel mogelijk geautomatiseerd transacties in gang moeten kunnen zetten.

In de afbeelding de banden die zich momenteel in de gevarenzone bevinden.

Afbeelding

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#27 Bericht door on4avt »

PA2RU schreef:We gaan het zien , ik hoop dat er flink tegengas word gegeven..
Goed !

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#28 Bericht door PA2RU »

@PA0ETE
70cm hebben we deels primair : vanaf 430 tot 436 , daarboven secundair ;)
73 René PA2RU

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#29 Bericht door pe1cmo »

13cm valt mee hoor. De primaire gebruikers ervaren weinig overlast van de zendamateurs. Die hebben meer last van gemodificeerde analoge videolinkjes die wat lager uitkomen dan de standaard 2400 - 2480.
Zolang 13cm primair voor mobiele video verbindingen (PMSE) en veiligheid (politie + defensie) gebruikt word zal de zendamateur daar ook wel naast kunnen blijven bestaan. Anders wordt het als zend amateurs gaan zeggen, "dit is mijn frequentie, ophoepelen jullie" en daarmee de primaire gebruikers in het vaarwater gaan zitten.

Feit is wel dat Huawei interesse heeft in de 13cm band en daar met de primaire gebruikers over wil discuseren.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Frankrijk wil 2 meter voor luchtvaart : teken het protes

#30 Bericht door PA2S »

Dat het zou meevallen, ben ik minder van overtuigd. Spectrum levert veel geld op en omdat het tegenwoordig "all about money" is, vallen keuzen al snel in ons nadeel uit.

De industrie heeft spectrum nodig om nieuwe spullen aan de man te brengen en doen er dus alles aan om spectrum te laten toewijzen aan hun (toekomstige) klanten.

Het Franse voorstel is geschreven door Thales (zie bericht F4FXL, hij had dat achterhaald aan de eigenschappen van het Word document van de CEPT). De timing was ook goed over nagedacht, want er was amper tijd om er naar te kijken.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat de besluiten op de WRC worden genomen op basis van consensus. Dus niet op basis van meerderheid, zoals bij verkiezingen etc. Dat lijkt op zichzelf goed om minderheden te beschermen, maar het gevolg is dat er voorafgaand aan de WRC koehandel wordt bedreven. Een niet een beetje. Zo van: als jullie daarmee akkoord gaan, dan zullen wij dat steunen.
Daarbij komt dat er regionale afstemming plaatsvindt. In Europa in CEPT verband. Hier ligt het Franse voorstel, dat een volgende ronde in gaat. Als er geen bezwaren zijn, gaat het verder als z.g. European Common Proposal (ECP). uiteraard hangt het af van andere regio's wat er uiteindelijk op de WRC wordt besloten.

Laat ik even een zijstapje maken naar 60 meter. Er was een ECP voor een ruimere band met maximaal 100W. Frankrijk en Rusland waren tegen, maar te weinig om het ECP tegen te houden. Uiteindelijk is het ECP op de WRC toch gesneuveld (wie was tegen?) en is het een compromis geworden waarbij wij als brullende muizen in een 15 kHz bandje mogen piepen.

Alleen Duitsland was meteen tegen het 2 m voorstel. Stel dat het daarbij blijft, dan kan het een ECP worden met een 'tegen' van Duitsland (dus ongeveer als het 60 m ECP). Ook dan hangt het af van de rest van de wereld wat eruit rolt tijdens de WRC. Juist daarbij komt de koehandel om de hoek kijken. Want amateurs hebben amper economische betekenis, en dus zal er handjeklap plaatsvinden. Daarbij komt, dat er behalve de amateurs nu juist geen andere gebruikers zijn (boven 146 c.q. 148 MHz wel) die moeten wijken en dus protesteren. Thales en co. hebben heel goed nagedacht over het onderhandelingsproces.

Volgens mij de hoogste tijd om zoveel mogelijk middelen in te zetten. AT vragen om een standpunt, leuk maar gaat dat helpen? Er had bijvoorbeeld al lang persaandacht gevraagd moeten worden bij de recente 112 faal. Amateurs hadden met weinig moeite berichten kunnen doorgeven. Dan onderstreep je maatschappelijk nut. Zo lang de meesten in de shack blijven zitten en denken dat het allemaal wel zal loslopen, komen we bedrogen uit.

Zendamateurs zijn begonnen als piraten en zouden we ook zo eindigen?

Plaats reactie