N-licentie niet in Frankrijk?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

N-licentie niet in Frankrijk?

#1 Bericht door Remco »

Helaas was het vorige draadje, inzake F-licentie in Frankrijk, afgesloten.

Wat in het ANFR document heel duidelijk staat, is:

Il n’y a pas de réciprocité en France pour les classes Novice de radioamateur.
(There isn’t reciprocity in France for novice amateur)

M.a.w. Nederlandse novice amateurs (PD) mogen niet zenden in Frankrijk?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#2 Bericht door PA3DJS »

Helaas klopt dit.

REC (05)06 is niet door Frankrijk ondertekend (door Spanje ook niet).

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#3 Bericht door PD0Q »

Dan word het toch eens tijd dat wij op onze beurt Fransen en Spanjaarden ook weigeren op NL grondgebied te kunnen uitkomen?
Gelijke monniken , gelijke kappen...

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#4 Bericht door Remco »

@PD0Q: Als het Franse of Spaanse novices zouden zijn, misschien.

Hebben ze in .fr en .es wel novice licenties?

Er geldt trouwens ook 'ongelijke monikken, ongelijke kappen' ...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#5 Bericht door PA3DJS »

Remco schreef:@PD0Q: Als het Franse of Spaanse novices zouden zijn, misschien.

Hebben ze in .fr en .es wel novice licenties?

Er geldt trouwens ook 'ongelijke monikken, ongelijke kappen' ...
Ik heb nog even gekeken op http://www.ure.es.
Spanje heeft geen N-registratie/licentie, dus dit verklaart een hoop.

Volgens diverse Engelstalige bronnen (mijn Frans is niet goed genoeg) heeft Frankrijk ook geen N-license.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Veel landen kennen geen N vergunning, dan valt er weinig recht te trekken.
Info die al vaker op dit forum is gepasseerd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#7 Bericht door PD0Q »

Mwaah ..dus omdat F bv in frankrijk wel erkend word is het dan allemaal wel okee? Of dat Spanje weigert omdat zij zelf geen N zouden kennen?
Lekker solidair .. :P
Als ik de machtigings voorwaarden lees staat er letterlijk dat er geen juridisch verschil is tussen onze N en F , slechts beperking vermogen en toegelaten freq banden.. Valt nog hoop te lobbyen in Brussel voor onze verenigingingen ..en het AT .

Voor UK geld trouwens hetzelfde ..geen N gastgebruik ... en die hebben zelfs een nog lagere 3e instap klasse ..voor zover mij bekend allemaal welkom hier.
Normale reactie voor ons land zou gewoon moeten zijn weigeren frequentie gebruik alle amateurs uit deze landen ..tot ze wel onze licenties en de juridische status ervan erkennen.. Zo gaat het ook met andere internationale verdragen tussen Nederland en andere buitenlanden binnen en buiten europa .. zie BV relatie Thailand ..
(Das voor NL zendamateurs helemaal een drama , alle landen om ons heen worden er erkend , NL niet ..ook F niet !)

Zoals de situatie is is ie nu eenmaal , helaas, tis meer dat ik me er over verwonder hoe knullig de huidige euro regelgeving op dit moment nog in elkaar steekt.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#8 Bericht door PA3JMS »

Als ik als F amateur een HAREC certificaat (bij het AT te verkrijgen tegen een kleine vergoeding) aanvraag kan ik overal terwereld een gast licentie aanvragen. Is volgend mij geen enkel probleem.

Het HAREC certificaat is dus iets anders als het creditkaartje en het a4tje wat je via de post krijgt.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#9 Bericht door PA3JMS »

Zie ook de site van het AT:

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... -289156606

Gaat over amateurs die Nederland bezoeken MAAR lees voor Nederland elk willekeurig land en het verhaal is ook van toepassing.

Lees dan ook dit nog en je weet (bijna) alles:

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... buitenland
73 Jan

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#10 Bericht door PD0Q »

Als ik als F amateur een HAREC certificaat (bij het AT te verkrijgen tegen een kleine vergoeding) aanvraag kan ik overal terwereld een gast licentie aanvragen. Is volgend mij geen enkel probleem.
Bedankt voor je info JMS ..kende de AT sites al ..maar er zijn best nog wel landen waar je met NL HAREC (nog) helemaal niks kunt.

Thailand has concluded Reciprocal Agreements with the following countries:

Austria
Germany
Sweden
Switzerland
UK
USA

Dus ook met HAREC geen NL zendfun vanaf thaise QTHs helaas.... ook geen guest use , slechts bediening RAST clubzender in Bangkok only...

(Ze zijn Belgie vergeten te vermelden lol ..Belgische HAREC daar inmiddels gewoon geldig..dacht Luxemburg en Canada nu ook..)
Laatst gewijzigd door PD0Q op 18 mei 2015, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#11 Bericht door PA3DAT »

PD0Q schreef:Zoals de situatie is is ie nu eenmaal , helaas, tis meer dat ik me er over verwonder hoe knullig de huidige euro regelgeving op dit moment nog in elkaar steekt.
Dit is toch ook geen EU-regelgeving? Deze regelgeving is nationaal, "regionaal" (Regions 1, 2 en 3) en mondiaal.
Radioamateurisme en de Europese Unie zijn volgens mij twee heel verschillende zaken die in wezen NIETS met
elkaar te maken hebben...

En laten we blij zijn met onze CEPT-machtiging. Ik herinner me nog goed dat je voor élk land een aparte
gastlicentie moest aanvragen als je een setje mee wou nemen op vakantie. En per land moest je maanden van
te voren een hele correspondentie voeren (in de taal van dat land!), geld overmaken naar het buitenland (met
allerlei extra kosten) etc.

Ik ben in '84 zelfs nog doorgelicht door de Marokkaanse binnenlandse veiligheidsdienst voor een gastlicentie.
En afgewezen... :? Ondanks de bemiddeling door Sjoerd Quast, CN2AQ, ik heb de brieven nog bewaard.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#12 Bericht door PD0Q »

Mooi bijschrift Aloys ..lol afgewezen door de Maroc Geheime dienst grinnik :P

Natuurlijk ben ik blij dat er iets als CEPT is ..maar vergelijk de situatie eens met bv rijbewijzen.. daar was er harmonisatie vanaf dag 1 dat grenzen open gingen.
CEPT bestaat al jaren nu , maar nog immer doet blijkbaar ieder EU land nog steeds alles op eigen houtje .. das toch gek?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#13 Bericht door PA3DJS »

PD0Q schreef:Mooi bijschrift Aloys ..lol afgewezen door de Maroc Geheime dienst grinnik :P

Natuurlijk ben ik blij dat er iets als CEPT is ..maar vergelijk de situatie eens met bv rijbewijzen.. daar was er harmonisatie vanaf dag 1 dat grenzen open gingen.
CEPT bestaat al jaren nu , maar nog immer doet blijkbaar ieder EU land nog steeds alles op eigen houtje .. das toch gek?
Dit is niet gek. Frequentiegebruik is historisch gezien een gevoelig onderwerp. Ook het harmoniseren van frequentiegebruik heeft lang geduurd (en is nog steeds niet voltooid).

In veel landen was het bezit van een ontvanger die meer dan de omroepbanden kon ontvangen verboden voor de gewone consument.

Naast financiële zaken in het nieuws is Griekenland eerder in het nieuws geweest vanwege NL-vliegtuigspotters (werden vastgehouden op grond van spionage dacht ik).

Ik vind Europa voor wat betreft telecommunicatie-apparatuur een hele vooruitgang. Toen ik pas met werken begon, was telecom-apparatuur mee naar België nemen een hele papierwinkel. Nu gooi/zet ik de spullen in de auto en rij zonder er bij na te denken de grens over.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#14 Bericht door PA3DAT »

Als je kijkt hoeveel belangrijke(re) zaken in EU-verband (nog) niet zijn geregeld...
Denk aan een minimumloon, uitkeringen, pensioenen, AOW-leeftijd enz. enz.

Een voorbeeldje (bron): in België mogen mensen die 35 jaar hebben gewerkt, al op hun 60ste met de vut.
Binnenkort gaat de vut-leeftijd er naar 62, voor Belgen die 40 jaar hebben gewerkt. Nog soepeler is het
pensioensysteem in Frankrijk. In Frankrijk mag, tot 2018, iedereen op z’n 60ste stoppen met werken als hij
41 jaar heeft gewerkt. Daarna gaat de minimum-pensioenleeftijd omhoog naar 62 jaar. Wie doorwerkt tot
zijn 67ste en dan 42 jaar gewerkt heeft, ontvangt 100 procent van het laatstverdiende salaris.

Dus de EU heeft nog wel wat (beters? :wink: ) te doen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#15 Bericht door Radioot »

Vroeger kon dat wel. In 1981 als pd0 legaal actief geweest als f0.

Pas de problème.

Plaats reactie