N-licentie niet in Frankrijk?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#16 Bericht door PA3BAS »

Er wordt ook niet gezegd dat het niet kan, er wordt gezegd dat je papiertje niet gwoon geldig is. Je moet dan dus een gastlicentie aanvragen. Het kán dus misschien wel, maar niet automatisch.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#17 Bericht door PA3JMS »

Bastiaan heft daar een punt. CEPT regelt inderdaad het gast gebruik. Een aantal landen heeft met elkaar afgesproken dat amateurs zonder dat zij dit hoeven aan te vragen in hun land mogen uitkomen zonder een gast licentie aan te hoeven vragen als je niet langer dan een x periode blijft. Maar het staat je inderdaad verder gewoon vrij om een gast licentie aan te vragen.

PD0Q, Ik heb gekeken naar het hebruik in Thailand en dat is inderdaad een stuk lastiger. Lid worden van de plaatselijke VERON moet lees ik ergens, je apperatuur registrere etc. Weer wat geleerd. Dacht dat ik met F alles kon. Is ook al niet meer zo. Valt dat tegen :lol:
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#18 Bericht door PA3FPV »

Jammer dat het vorige topic over deze materie is gesloten. Maar hierop inhakend, mag een F-registratiehouder; CW not included, in Frankrijk nu wel of niet uitzenden in de klasse A1A?
Stay out if you can't lend a hand

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#19 Bericht door PA3JMS »

Is in dit topic http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... =frankrijk ook al eens aan de orde geweest.

Daar was mijn eind conclusie dit:

Als zendamateur moeten wij voldoen aan de regels van het land wat wij bezoeken.

De EU documenten helpen om uit te zoeken welke licentie van het land overeenkomt met onze F en N licentie.

Ik heb me even beperkt tot Frankrijk en de F licentie. De F licentie komt in Frankrijk over een met een klasse 1 of 2.

Via de link
http://www.legifrance.gouv.fr/affichTex ... 0019564222

Kom ik bij naar wat naar mijn idee de Franse regelgeving is. Mijn Frans is niet zogoed (zeg maar gerust slecht). Maar ik ben grof weg tot de volgende conclusie gekomen.

Annex 1 zegt iets of we een primaire of secundaire status voor die frequenties hebben.

Annex 2 zegt iets over welke frequenties, het vermogen en de klasse van uitzending.
Als klasse 1 of 2 amateur mag ik op alle amateur frequenties werken.

Tot 28 Mhz met 500W, van 28 to 29,7 MHz met 250W en vanaf 29,7 MHz met 120W. Er gelden wel twee voet noten die ik nog niet begrijp.

De toegestane modes zijn: A1A*, A1B, A1D, A2A*, A2B, A2D, A3E, A3F, A3C, C3F, F1A*, F1B, F1D, F2A*, F2B, F2C, F2D, F3C, F3E, F3F, G1D, G1F(6), G2D, G3C, G3E, G3F, R3C, R3D, R3E, J1D, J2A*, J2B, J2C, J3C, J3E, J7B. Ook hier weer met voet noten en opmerkngen die ik nog niet begrijp.

Voet noot 5 zegt:
Les opérateurs de classe 2 ne sont pas autorisés à utiliser les classes d'émissions marquées d'un astérisque (*) dans les bandes de fréquences inférieures à 29,7 MHz.

Hierstaat volgens mij dat een klasse 2 amateur niet in de met de astriks gemarkeerde modes mag zenden. Dus A1A (morse), A2A, F1A en J2A. (weet even niet zo snel welke modes dit zijn) Alle andere zijn dus toegestaan!

Een klasse 1 amateur mag dus alles en een klasse 2 amateur alles met uitzondering van de genoemde modes. Met naar wat naar mijn idee ook belangrijk is op ALLE amateur frequenties! Even kort door de bocht als ik geen CW heb mag ik ook niet op VHF en hoger komen.

De vraag is dus wat is het verschil tussen een klasse 1 en 2 amateur in Frankrijk? Is dit CW? En dus onze F met cw included (klasse 1) en onze F zonder cw (klasse 2). Of is onze F gelijk aan zowel klasse 1 als 2?

mogelijk staat het antwoord in dit document http://www.legifrance.gouv.fr/affichTex ... =rechTexte Hier in staan de eise voor een klasse.

Ga nog wat verder spitten of wellicht is er iemand die hier een antwoord op heeft.


In http://www.legifrance.gouv.fr/affichTex ... =rechTexte staat in artikel 3 het volgende;

2. L'examen pour l'obtention du certificat d'opérateur des services d'amateur de classe 2 comporte l'épreuve mentionnée au 1 et une épreuve, dont le programme est défini à la deuxième partie de l'annexe I, de vingt questions portant sur la technique de l'électricité et de la radioélectricité d'une durée de trente minutes ;

3. L'examen pour l'obtention du certificat d'opérateur des services d'amateur de classe 1 comporte les épreuves mentionnées au 2 ainsi qu'une épreuve de réception auditive dont le programme est défini à la troisième partie de l'annexe I. Cette épreuve consiste en la réception auditive de signaux du code Morse, à la vitesse de douze mots par minute, en deux parties portant sur un texte de trente-six groupes de lettres, chiffres ou signes et sur un texte en clair d'une durée de trois minutes plus ou moins 5 %.

Hier maak ik uit op dat een klasse 2 examen zonder CW is en een klasse 1 examen met CW. Dus F zonder CW is klasse twee en F met CW is klasse 1.

Ik kan dus als F amateur zonder CW op alle banden (dus ook HF) uitkomen in de toegestane modi voor een Franse klasse 2 amateur.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Dus F met CW, mag je in CW uit komen en F zonder CW mag je niet in CW uitkomen. Verder mag je gewoon op HF.
73 Jan

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#20 Bericht door pe5t »

Wat een gedoe, nee dan China. In 1994 al een gast licentie, hoogstpersoonlijk en ter plekke door Chen Ping uitgeschreven. En nog wel geplastificeerd ook!
Bijlagen
P1010137.JPG

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#21 Bericht door PA3FPV »

Zou ik met mijn speciale jubileum roepletters PA25FPV tegenwoordig zonder aparte toestemming op HF mogen uitkomen in China? Of kan ik daar beter eerst even naar informeren voordat ik op reis ga?
Stay out if you can't lend a hand

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

En 36 jaar geleden deden ze in Canada ook niet moeilijk........

Juul - PE0GJG

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#23 Bericht door PA3DJS »

PA3DJS schreef:
Ik heb nog even gekeken op http://www.ure.es.
Spanje heeft geen N-registratie/licentie, dus dit verklaart een hoop.

Volgens diverse Engelstalige bronnen (mijn Frans is niet goed genoeg) heeft Frankrijk ook geen N-license.
Ik ben wat te kort door de bocht gegaan. Frankrijk heeft wel een soort N-licentie:
http://promotion.ref-union.org/racq/dev ... lasses.php
Alleen geldig in Frankrijjk.

maar (document van maart 2015) er is geen overeenkomst voor N-gastgebruik
http://www.anfr.fr/fileadmin/mediathequ ... Mars15.pdf

There is no reciprocal agreement in France regarding beginner amateur radio classes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#24 Bericht door PA3DAT »

PA3FPV schreef:Zou ik met mijn speciale jubileum roepletters PA25FPV tegenwoordig zonder aparte toestemming op HF mogen uitkomen in China? Of kan ik daar beter eerst even naar informeren voordat ik op reis ga?
De vraag is eerder: mag je met een speciale callsign, tijdelijk gekregen van het AT, wel in het buitenland uitkomen?
Ik dacht van niet, maar weet het niet zeker.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb begrepen dat in Nederland uitgegeven special calls niet in het buitenland gebruikt mogen worden.

Is dit ook nog steeds voor PA6 calls zo? En wat voor periode worden deze afgegeven?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#26 Bericht door PD0Q »

Voor hen die net als ik geinteresseerd zijn in operating vanuit Thailand ..Nederland staat wel op de lijst waarmee nu bilaterale onderhandelingen gevoerd worden .
Gaat alleen heeeeeel erg traag .. Belgie en Luxemburg en Canada zijn inmiddels allang en breed vol geratificieerd ..afwachten dus , er word wel degelijk over overlegt.

Men dient idd wel vooraf lid te worden van de RAST . en men kan maar van beperkt aantal merken/type trx gebruik maken cq invoeren.
Thaise leger houd plots weer hardnekkig vast aan monopolie op 6m band , men staat bv geen scanners of sets toe die hier kunnen ontvangen, laat staan zenden .
(Blijkbaar heeft men in het leger nog geen flauwe notie van bestaan SDR sticks tegenwoordig die ter plekke overal verkrijgbaar zijn :) )

De procedures omtrent aanvraag station license zijn te lezen op RAST website ..hoop bureaucratie :)
Anyway ..maak niet de fout bv op vakantie een set of porto mee te nemen ..hun straffen op invoer en bezit apparatuur zijn absurd ..

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#27 Bericht door PA0LMD »

PA3DAT schreef:Als je kijkt hoeveel belangrijke(re) zaken in EU-verband (nog) niet zijn geregeld...
Denk aan een minimumloon, uitkeringen, pensioenen, AOW-leeftijd enz. enz.

Een voorbeeldje (bron): in België mogen mensen die 35 jaar hebben gewerkt, al op hun 60ste met de vut.
Binnenkort gaat de vut-leeftijd er naar 62, voor Belgen die 40 jaar hebben gewerkt. Nog soepeler is het
pensioensysteem in Frankrijk. In Frankrijk mag, tot 2018, iedereen op z’n 60ste stoppen met werken als hij
41 jaar heeft gewerkt. Daarna gaat de minimum-pensioenleeftijd omhoog naar 62 jaar. Wie doorwerkt tot
zijn 67ste en dan 42 jaar gewerkt heeft, ontvangt 100 procent van het laatstverdiende salaris.

Dus de EU heeft nog wel wat (beters? :wink: ) te doen!
Dat leuke kunnen de Fransen zich overigens helemaal niet permitteren...
Meten is (z)weten

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#28 Bericht door Radioot »

Het is vast erg moeilijk om on-topic te blijven.

Is er geen N amateur die recent naar F op vakantie is geweest en kan vertellen wat de procedure nu is?

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#29 Bericht door PD0SDO »

niet zo moeilijk doen voor die paar verbindingen in de vakantie.
gewoon gebruiken wat hier in NL ook mag zou ik doen en volgens mij is dit wat in de praktijk ook gebeurt.
en anders een D-Star spulletje meenemen kun je maar raak babbelen :D

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#30 Bericht door PD0Q »

Zoals ik al eerder aangaf wordt er met Thailand NIET bilateraal onderhandeld.

Groet!

Eric-Jan
Well.. op de Thaise RAST website staat NL wel degelijk sinds 2010 al op de lijst "willing to apply for reciprocal agreement'ASAP ... vreemd .
Eerder stond NL gewoon op de spoedig toe te laten landen op bv QSL net ..blijkbaar afgebroken gesprekken dan ..slechte zaak !

http://forum.rast.or.th/index.php?topic=418.0

Plaats reactie