N-licentie niet in Frankrijk?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#31 Bericht door PA3DAT »

Radioot schreef:Het is vast erg moeilijk om on-topic te blijven.
Is er geen N amateur die recent naar F op vakantie is geweest en kan vertellen wat de procedure nu is?
Ik ken er genoeg, maar die deden gewoon of ze gek waren... :mrgreen: Niks procedure dus, gewoon illegaal
gaan met die banaan. De volgende vraag is dan: is er al eens een N-amateur opgepakt, in Frankrijk?
En zijn ze al teruggekomen, of zitten ze daar nog vast? :wink:

Het antwoord op jouw vraag wellicht: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... jk#p160938
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#32 Bericht door PA3FPV »

Ik zou wat graag deze DX entity eens werken. Maar als ik een F/PDxxx hoorde aanroepen, zou ik beslist niet antwoorden.
Stay out if you can't lend a hand

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#33 Bericht door Radioot »

ach ja het zal altijd wel een raadsel blijven...

Wel beetje jammer van de tijd, ik had net zo goed naar een aflevering van de "Universiteit van Nederland" kunnen kijken.

Daar worden ook vragen geponeerd die vervolgens nooit worden beantwoord.

I love it when a plan comes together (Hannibal Smith)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#34 Bericht door pa3met »

PA0LMD schreef:
PA3DAT schreef:Als je kijkt hoeveel belangrijke(re) zaken in EU-verband (nog) niet zijn geregeld...
Denk aan een minimumloon, uitkeringen, pensioenen, AOW-leeftijd enz. enz.

Een voorbeeldje (bron): in België mogen mensen die 35 jaar hebben gewerkt, al op hun 60ste met de vut.
Binnenkort gaat de vut-leeftijd er naar 62, voor Belgen die 40 jaar hebben gewerkt. Nog soepeler is het
pensioensysteem in Frankrijk. In Frankrijk mag, tot 2018, iedereen op z’n 60ste stoppen met werken als hij
41 jaar heeft gewerkt. Daarna gaat de minimum-pensioenleeftijd omhoog naar 62 jaar. Wie doorwerkt tot
zijn 67ste en dan 42 jaar gewerkt heeft, ontvangt 100 procent van het laatstverdiende salaris.

Dus de EU heeft nog wel wat (beters? :wink: ) te doen!
Dat leuke kunnen de Fransen zich overigens helemaal niet permitteren...
het idee van de EU kunnen we zelf al niet permitteren.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#35 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef:[
Ik ken er genoeg, maar die deden gewoon of ze gek waren... :mrgreen: Niks procedure dus, gewoon illegaal
gaan met die banaan. De volgende vraag is dan: is er al eens een N-amateur opgepakt, in Frankrijk?
Volgende vraag die dan in me opkomt -- heeft het gevolgen als men hier (stel dat er handhaving zou zijn) terug komt?
Ik heb wel een idee, maar hoor ook graag de gedachten van anderen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#36 Bericht door PA5COR »

Geen idee, het A.T. luisterd wel mee op de amateubanden.
Persoonlijk houd ik het op je houden aan de regels en beperkingen, of een ander land voor de vakantie kiezen waar je wel met de N mag uitkomen, of opgaan voor de F.
Maar dat is voor een ieder zelf om uit te zoeken.
Ik heb nog nooit gehoord van optreden van het A.T. tegen dit soort zaken door het A.T. maar mogelijk is het wel.

In al de jaren dat ik in Frankrijk uitkwam met de F licentie ben ik nog nooit gecontroleerd, wel met diverse Franse amateurs in de directe omgeving gesproken.
Allemaal even vriendelijk en meewerkend ook.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#37 Bericht door PA3FPV »

Franse zendamateurs worden geroemd om hun meegaandheid. De een is nog liever dan de ander, eigenlijk. Het is dan ook bijna onbegrijpelijk dat Nederlanders de Fransen vaak als onvriendelijk en gereserveerd ervaren. Zendamateurs weten echter wel beter!

Maar wanneer in la douce France wetten worden overtreden, wordt zelden een oogje toegeknepen. En maak je borst maar nat als je de dans ontspringt! In de Europese Unie gelden gunstige uitleveringsvoorwaarden t.a.v. ingezetenen, zodat F/PD-boeven hun welverdiende straf niet hoeven te ontlopen.
Stay out if you can't lend a hand

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#38 Bericht door PA3JMS »

AT zal niets doen en er niet tegen optreden. Om de dood simpele rede dat de overtreding in het buitenland gemaakt wordt. Je hebt te maken met de Fransen wet.
73 Jan

Gebruikersavatar
pd0mjc
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2007, 12:11
Roepletters: Pd0mjc
Locatie: deventer

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#39 Bericht door pd0mjc »

ik neem al een paar jaar een vhf zender mee heb er nog nooit problemen mee gehad, alleen bij de buren die hadden geen tv ontvangst meer.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#40 Bericht door PA3DAT »

Maar in feite is het (en blijft het) illegaal...
Niemand weet blijkbaar wat de consequenties zijn, mocht je ooit worden "gepakt" in Frankrijk :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0JDF
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 nov 2009, 20:19

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#41 Bericht door PA0JDF »

PD0Q schreef: 18 mei 2015, 19:51 Voor UK geld trouwens hetzelfde ..geen N gastgebruik ... en die hebben zelfs een nog lagere 3e instap klasse ..voor zover mij bekend allemaal welkom hier.
In het Verenigd Koninkrijk zijn drie klassen, Foundation, Intermediate en Full.

De eerste is een simpele instap, de tweede staat ongeveer gelijk aan onze Novice en alleen de laatste mag hier worden gebruikt in het kader van CEPT / HAREC.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#42 Bericht door PA3DJS »

Helaas heeft PA0JDF gelijk, ondanks dat UK een license heeft die op de Novice lijkt, zie:
https://rsgb.org/main/operating/licensi ... -visitors/

Het klopt ook met de CEPT implementatietabel voor ECC/REC(05)06:
https://docdb.cept.org/implementation/1024

In Frankrijk mag je met je N ook nog steeds niet. Gezien de oploppende spanning in Europa, zou ik mij in Frankrijk maar aan de wet houden (dus radiospullen thuis laten).

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#43 Bericht door on4bgc »

Volgens welingelichte bronnen zou je in Frankrijk zelfs niet mogen zenden / apparatuur bezitten zonder de vermelding dat je wel degelijk CW kent.
Wat je dan ook op je vergunning zou moeten vermeld hebben.

Beetje raar als je bedenkt dat je bijna onmogelijk nog een cw examen kunt afleggen.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#44 Bericht door ON5GM »

Ik heb mij al een paar keer afgevraagd hoe ik aan de hand van de call kan merken of de persoon een full of een novice licentie heeft ?
Zoals bij jullie PD.... en in België ON3...
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#45 Bericht door elsinga »

on4bgc schreef: 16 jul 2022, 22:19 Volgens welingelichte bronnen zou je in Frankrijk zelfs niet mogen zenden / apparatuur bezitten zonder de vermelding dat je wel degelijk CW kent.
Wat je dan ook op je vergunning zou moeten vermeld hebben.

Beetje raar als je bedenkt dat je bijna onmogelijk nog een cw examen kunt afleggen.
Dit klopt dus niet. Je mag in Frankrijk ook zonder CW-included op HF uitkomen, maar je mag dan alleen A1B (geautomatiseerde CW) doen en geen A1A (handmatig CW).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie