N-licentie niet in Frankrijk?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#61 Bericht door PA3DAT »

Sinds wanneer is "actief zijn met radio op vakantie" hetzelfde als "kloten"? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#62 Bericht door Steef »

PA3DAT schreef: 21 jul 2022, 12:58 Sinds wanneer is "actief zijn met radio op vakantie" hetzelfde als "kloten"? :roll:
Je had ambtenaar moeten worden, oh wacht ...

Als je als PD er uitkomt in F of EA dan loop je te klooien, of niet?
Maar lees lekker wat je wil lezen kanjer :lol:
Wie praat luistert niet

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#63 Bericht door on4bgc »

Als ambtenaar durf ik te schrijven: nou nou nou was jij dan zelf altijd zo in orde met jouw spullen / activiteiten?

Ik dus niet ;-)

Maar ik denk dat we ondertussen toch al wat beter weten wat er nou mag en wat er liefst niet gebeurd in Frankrijk.
En bij uitbreiding de andere landen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#64 Bericht door PA3DJS »

@Steef, en anderen natuurlijk:
Het verbaast mij niet dat je bezoek hebt gekregen van een van de vele politiediensten in Spanje. Als je als zendamateur opvallend bezig bent, ben je een honingpot (voor handhavers). Mensen zien wat vreemds, vertrouwen het niet, en doen een melding, en dan komt de politie of soortgelijke dienst even langs. Dat gebeurt zowel in het buitenland als hier. Ik heb in NL regelmatig de politie bij mijn experimenten op bezoek gehad (zowel tijdens hobby als werk).

@PA3DAT:
Legaal "actief zijn met radio op vakantie" in het buitenland is: uitkomen in het buitenland.
Illegaal "actief zijn met radio op vakantie" in het buitenland is: kloten.

Dat het "kloten" is merk je vanzelf als je zoals steef Policia Nacional of andere dienst op bezoek krijgt. In het eerste geval kom je er (uiteindelijk) goed mee weg, in het tweede geval is die kans een stuk kleiner.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#65 Bericht door PA3DAT »

Steef schreef: 21 jul 2022, 15:38 Je had ambtenaar moeten worden, oh wacht ...
Meteen een aanval op de persoon. Dat zegt weer wat over jou...

Overigens, voor de belasting ben ik nog steeds een ondernemer, Steef, al meer dan 20 jaar.
Daarnaast was ik parttime docent in het openbaar onderwijs, dat zijn geen ambtenaren meer.

Maar ik begrijp het wel, ik kwam op voor de D-amateur die volgens jou zit "te kloten". En
daar heb jij blijkbaar niet zoveel mee.

Krijgt zo'n topic meteen een onaangenaam karakter, dank je wel "kanjer".
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#66 Bericht door PA1RLM »

Tja Aloys. Misschien moet je eens na gaan of een reactie nuttig is. Als hij niet nuttig is (in mijn ogen was jou opmerking niet nuttig in deze discussie) dan loop je de kans op een narrige reactie (ook niet goed). Soms is minder zeggen/schrijven juist meer..

Ik ga nu lekker op vakantie. Hoop, met toestemming van de Nedelandse camping eigenaar, uit te komen vanuit Luxemburg.
En als het niet kan/mag dan gewoon niet. Lekker vakantie houden is het grootste doel. Met of zonder hobby.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#67 Bericht door PA3DAT »

Fijne vakantie! Ik ben ook regelmatig actief vanuit Luxemburg.
Ik was zelfs al eens tweede van Luxemburg in een grote ARRL-contest, in de sectie alle banden/cw :D

NL'se D-amateurs zijn al tientallen jaren actief vanuit Frankrijk, dat mag niet maar er is er ook nog nooit één voor "aangehouden", voor zover mij bekend. Ik vind niet dat die D-amateurs dan zitten "te kloten". Die Fransen (en talloze andere landen) zijn zo mistig en onduidelijk als wat, wanneer het gaat om wat je wel/niet mag als radioamateur op vakantie.

In Denemarken kun je als D-amateur een machtiging aanvragen, dan kies je bijv. iets als 5P4A, zoals ik 5P4W heb. Daaraan is de klasse (D of F) niet af te leiden. Vervolgens werk je vanuit Frankrijk op alle banden als F/5P4A. Ik ken ze, die dat doen, en geen haan die er naar kraait!

Ik was bijna begonnen met het maken van talloze "firsts" op 4m vanuit Frankrijk... Tot ik er achter kwam dat die Fransen helemaal niet op 4m mogen uitkomen! Ik schrijf "bijna", ik ben dus NIET actief geweest op 4m vanuit Frankrijk.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#68 Bericht door erikpost »

on4bgc schreef: 17 jul 2022, 19:49
PA3DJS schreef: 17 jul 2022, 11:22 Zie RECOMMENDATION T/R 61-01:
https://docdb.cept.org/download/4045

Frankrijk geeft HAREC uit en accepteert HAREC, zie bladzijde 5.
Eigenlijk is het de Franse wettekst die duidelijkheid moet geven.

https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/ ... 000401783/

Artikel 3: het huidige Franse examen is HAREC. Er is geen CW-eis, in het examen wordt alleen regelgeving en technische kennis getoetst.

Artikel 7-1: kom je uit een andere EU-lidstaat en is jouw registratie gelijkwaardig aan het niveau van artikel 3 (lees: is jouw registratie gelijkwaardig aan HAREC), dan mag je max. 3 maanden als gast uitkomen. Er wordt nergens vereist dat je morse moet beheersen (voor HAREC is dat niet nodig, dus ook niet in FR).

Erik PH9E

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#69 Bericht door on4avt »

erikpost schreef: 22 jul 2022, 19:26
on4bgc schreef: 17 jul 2022, 19:49
PA3DJS schreef: 17 jul 2022, 11:22 Zie RECOMMENDATION T/R 61-01:
https://docdb.cept.org/download/4045

Frankrijk geeft HAREC uit en accepteert HAREC, zie bladzijde 5.
Eigenlijk is het de Franse wettekst die duidelijkheid moet geven.

https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/ ... 000401783/

Artikel 3: het huidige Franse examen is HAREC. Er is geen CW-eis, in het examen wordt alleen regelgeving en technische kennis getoetst.

Artikel 7-1: kom je uit een andere EU-lidstaat en is jouw registratie gelijkwaardig aan het niveau van artikel 3 (lees: is jouw registratie gelijkwaardig aan HAREC), dan mag je max. 3 maanden als gast uitkomen. Er wordt nergens vereist dat je morse moet beheersen (voor HAREC is dat niet nodig, dus ook niet in FR).

Erik PH9E
In France from 23 April 2012 there is only one licence class “HAREC”. Old licence class 1 and 2 holder keep the benefit of their class
and their personal call sign.
Edition of 10 June 2022
Volgens mij moet je de Harec hebben, met of zonder morse proef.

Ze maken een onderscheid meer.
Maar moet wel Harec zijn.
Geen Harec, geen zenden in F!

Dat had ik hier toch al vermeld!

erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#70 Bericht door erikpost »

@ON4AVT: ON4BGC vroeg om de Franse wettekst. Die link heb ik gegeven. Met een kleine toelichting op de inhoud van de meest relevante artikelen. Dat u dat hier al vermeld zou hebben, was blijkbaar onvoldoende duidelijk. En die link naar de wettekst had u dan ook wel even kunnen geven.

Erik PH9E

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#71 Bericht door on4avt »

Ik heb duidelijk de tekst erop gezet in het Engels gekopieerd. Aangezien het Frans niet zijn beste was. Het zou moeten duidelijk zijn.
De link had hij al.
Als het nu nog twijfel oproept: GEEN HAREC is GEEN ZENDEN in Frankrijk. WEL HAREC (ongeacht morse proef of niet )IS WEL ZENDEN in Frankrijk.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#72 Bericht door elsinga »

[mod] Ik merk dat de reacties wat lichter ontvlambaar beginnen te worden. Is niet nodig en lief reageren is wel zo prettig. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pd0hcv
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2019, 15:09
Roepletters: pd0hcv

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#73 Bericht door pd0hcv »

ik heb jaren lang een machtiging gehad in Frankrijk , was nooit een probleem .....
Bijlagen
frans lic.jpg

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#74 Bericht door PA3OZB »

pd0hcv schreef: 22 mar 2023, 22:47 ik heb jaren lang een machtiging gehad in Frankrijk , was nooit een probleem .....
Och 37 jaar geleden kon er wel meer in der wereld
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N-licentie niet in Frankrijk?

#75 Bericht door PE1PQX »

pd0hcv schreef: 22 mar 2023, 22:47 ik heb jaren lang een machtiging gehad in Frankrijk , was nooit een probleem .....
Jaren lang... Er staat "Valable trois mois a partir du", (door Google) vertaald: "3 maanden geldig vanaf" 25 juli 1986... Dus niet bepaald jaren lang. :wink:

(Sorry, kon het niet laten)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie