Zorgen over 23cm band

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Zorgen over 23cm band

#1 Bericht door pe1hzg »

Het verbaast me een beetje dat het op dit forum stil blijft over de plannen rondom de 23cm band. Recent is er nieuws, zie https://www.veron.nl/nieuws/23cm-band-e ... orstellen/ en ik maak me zorgen over de "voorstellen".

Als beheerder van een 23cm repeater (om de activiteit een beetje te focusen) maak ik me zorgen over de claims rondom storingsgevoeligheid. "10W geeft op 30km storing" geeft mij aan dat de gebruikte systemen wel heel erg gevoelig zijn voor storing.
Er zijn grafiekjes die 20km aangeven voor een signaal van 1W; je moet aardig je best doen om met een 1W portofoon een verbinding over 20km te maken dus hoe zou dat moeten storen?

Op steeds meer banden moeten we "samen met andere gebruikers", en met "storing die geen storing is", bijvoorbeeld zonnepanelen die de ruisdrempel met 30dB of meer doen verhogen maar wat het AT "hinder" noemt, zelfs als een dienst als C2000 er helemaal op plat gaat. Moderne modes zouden juist goed bestand moeten zijn tegen "hinder" van anderen en je zou minimaal dezelfde eisen mogen stellen als die nu van ons als bestaande gebruikers gevraagd wordt maar de eisen zijn een compleet stille band want, oh jee, anders werkt 't allemaal niet meer.

(dit is de voornaamste reden dat ik CTCSS gebruik op mijn repeaters; PI3EHV bijvoorbeeld staat op de High Tech campus en die omgeving is bepaald niet radiostiller geworden over tijd; door CTCSS te gebruiken ben je wat resistenter tegen allerlei rare signalen waar je verder ("hinder") niks aan kan doen).

Ik weet dat een aantal zendamateurs druk bezig zijn met deze regels maar ik vraag me af of er qua compatibiliteit niet met verschillende maten gemeten wordt?

Ik maak me zorgen,

Geert Jan

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zorgen over 23cm band

#2 Bericht door pe1cmo »

Ik heb dat stukje ook gelezen en met zicht heb je snel harde signalen dus verstoring.

Maar nu is er oorlog, en veel wapentuig is tegenwoordig GPS gestuurd, maar of het nu GPS, Glonas, Galileo of wat voor GPS achtige signalen betreft, als het zo makkelijk te storen is, dan heb je een issue. Dan werkt dat wapentuig ook niet.
Nederland heeft aardig wat schiettuig geleverd, houwitsers met GPS gestuurde granaten die uiterst precies zijn, maar wat als je GPS nu eens jammt (stoort)

Las laatst wel een bericht dat vliegtuigen boven de oostzee weer op handmatige navigatie overgestapt waren omdat de GPS systemen nabij Kaliningrad gestoord werden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE5PVB
Berichten: 813
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Zorgen over 23cm band

#3 Bericht door PE5PVB »

Ik moet het allemaal nog eens zien. Kan me niet voorstellen dat zo'n systeem niet redundant is uitgevoerd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zorgen over 23cm band

#4 Bericht door PE2AAB »

Wat mij vooral opvalt is dat de laatste tijd vaak in het nieuws komt dat commerciële partijen menen een mooi stukje frequentie spectrum te hebben gevonden voor hun toepassing want er zit 'niks' als ze in alle tabellen kijken die men als referentie gebruikt. Zijn wij als amateurdienst dan zo slecht zichtbaar in die overzichten?

Zomaar een hersenspinsel. Ik doe vaker frequentieonderzoeken en heb nog niet zolang geleden een advies voor bepaalde devices in de 80m amateurband ten sterkste afgeraden. Dat was blijkbaar een goed werkende frequentie voor de toepassing. Toch vreemd.

En ja, ik maak me inderdaad wel zorgen over deze band. Mede omdat hier in Eindhoven een mooie 23cm NB voice repeater staat én een ATV repeater met eveneens een actieve WB uitgang op 23cm.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zorgen over 23cm band

#5 Bericht door sottezero »

23cm of 1200MHz lijkt me een uitstekende band voor mobiel dataverkeer...
Zowel naar satelliet als point 2 point.
Nu nog wat amateurs wegpoetsen en radiolocatie en je hebt een mooi stukje bandbreedte wat je erg goed kunt inzetten.

Plaats reactie