ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#16 Bericht door Theo »

on7wp schreef:Theo,

ooit al van temperatuurdrift gehoord. En dat Q-factoren niet onbeperkt zijn ?
Ja daar heb ik wel mee te maken, twee keer per jaar :D
on7wp schreef: Ik wil je wel eens 50 watt output (na de cavity) zien draaien in een onverwarmde niet van het klimaat afgeschermde toren zonder meetbare desensing...
Bij een 0.6 KHz shift, heb ik 300 watt na het filter gehad.
Het filter zelf had een demping van 0.5 DB, te verwaarlozen.
Ik kon tot min 130 dbm kijken, en geen rimpelteje op de ingang van de zender.
on7wp schreef:Het is gewoon DOM om een kleine shift te gebruiken, en de filters die ervoor bestaan zijn voor de doorsnee amateurgroep onbetaalbaar.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, meer als 3000 euro voor filters, dan ben je bij veel repeaters, snel aan het eind van je tax :wink:
En dan nog niet goed te krijgen?
on7wp schreef: Maar weet dat wij in Belgie Primair zijn, en ik wil met alle plezier in de buurt van de grens los bovenop zo'n traktorstuurding gaan zitten.... Die horen daar niet thuis. PUNT.
Weet dat wij dat in Nederland ook zijn, waar de repeaters volgens bandplan thuis horen.
Met de kop tegen de muur staan te rammen, is slecht voor je hoofd, en brengt je niets.
Dus om bewust storing te gaan maken, daarmee verlaag je je tot buiten de amateur gemeenschap.
Dat zijn 27 MHz praktijken, kom je niet verder mee.
on7wp schreef:Maar dat is nu eenmaal het mentaliteitsverschil boven en onder de Moerdijk :-)

No offense.... :mrgreen:
Ik heb er geen hinder van, en voel ook niet zo de behoefte om te scoren ten koste van en ander.
Ben niet zo het type van ik heb dit en heb dat.
Wel wil ik mijn ervaring delen aan anderen.
Mentaliteits verschil merk ik wel, hoe zuidelijker, hoe losser in taal gebruik :D
Maar nogmaals, als dit jou beleving van de hobby is?
Ik heb er vrede mee.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#17 Bericht door PE7EB »

Theo schreef:waar de repeaters volgens bandplan thuis horen
Theo, het IARU Region1 bandplan geeft ruimte aan zowel 1,6 alsook 7,6 MHz shift repeaters, dat wij hier in Nederland 1,6 MHz gebruiken komt uit het Nationaal Frequentie Plan (NFP) en is een erfenis uit het verleden.
Momenteel worden in Nederland ook DSTAR repeaters in gebruik genomen met een 7,6 MHZ shift terwijl dit volgens het bandplan eigenlijk 9,4 MHz shift zou moeten zijn 430,600-431,025 MHz in - 439,800-439,975 MHz uit, alleen kan dat niet omdat Nederland in al haar "wijsheid" in het stuk voor de uitgangen volkomen onterecht de "prutpulsen" van DGPS heeft ondergebracht.
Laatst gewijzigd door PE7EB op 20 jan 2010, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#18 Bericht door Theo »

Met mijn stukje wilde ik alleen duidelijk maken, dat Nederlandse repeaters, in het primaire gedeelte werken.
En dat het zo volgens de Nederlandse bandplan is.
Ik weet niet beter dan dat het in ON land, net zo is of is geweest, als in ons land.
Duitsland heeft als enige een 7.6 MHz system, ook zo ingedeeld om AM TV mogelijk te maken op 70 cm.

Dat is mijn kennis v/h het bandplan voor de 70 cm.

Maar waar staat de afkorting NFP voor?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#19 Bericht door PE7EB »

NFP zie edit

Dat we in NL secundair zijn boven de 438 MHz is ook zo'n erfenis die snel aangepast moet worden, liever gisteren dan morgen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#20 Bericht door on7wp »

Maar aangezien er in nederland veel mensen denken als Theo kan je dat op je buik schrijven...

het is een mentaliteitsverschil, en dat uit zich niet alleen in de schrijfstijl, neem nu dat belachelijke systeem van de BT's die vervallen, ideaal om goede zendstekken kwijt te spelen...

Zowel Belgie als Nederland lijden aan OVER-reglementering, en op de duur beginnen de mensen dat "normaal" te vinden.

gezond boerenverstand moet primeren...

Ik zou de CTCSS frequenties ook nog bij wet toekennen... (grapje voor de slechte verstaander)

Trouwens Theo, zet er eens een roepnaam bij, het is hier een zendamateur forum, dan weet ik tegen wie ik het heb....

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#21 Bericht door Steef »

on7wp schreef:Trouwens Theo, zet er eens een roepnaam bij, het is hier een zendamateur forum, dan weet ik tegen wie ik het heb....
Tegen Theo.

73

Steef
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#22 Bericht door pa5cal »

Heren, dit loopt weer iets uit de klauw.

Als ik de opmerking over schrijfstijl aan mag halen, dan is die zeker niet van een ieder hetzelfde en laten we dat ook vooral zo houden. Ik zou het echter wel waarderen als we ons allen aanpassen op een dusdanige manier dat het voor een ieder duidelijk is wanneer er wel en niet gegrapt wordt of tongue-in-cheek wordt gesproken. Daarvoor zijn als hulpmiddel ooit de emoticons uitgevonden (ook wel smileys genoemd heden ten dage). Dit is vooral omdat emoties heel slecht af te lezen zijn van een digitaal medium.

Opmerkingen als "bekrompen kleinburgerlijke opmerkingen" en "Tegen Theo." zijn nu niet bepaald... constructief te noemen. Mijn eigen opmerking, voorzien van de nodige emoticons om verkeerde interpretatie zoveel mogelijk uit te sluiten, mbt de frans talige heren die ik tegenkwam waar ik geen kaas van maken werd ook niet direct goed opgepikt. ja ik heb ondertussen ook allerlei talen voorbij horen komen en ik vind het voorwaar een heuse prestatie van zowel de repeater als de mensen die erover werken en hun best doen. punt. geen verder woorden voor nodig.

Persoonlijk vind ik ook dat het nederlandse beleid minder slim is dat het niet aansluit op de rest van europa. Verder ben ik mij ook ooit gaan verdiepen in ATV op 70cm met de bedoeling "per ongeluk" al die apparaten in de afvalbakken band (rond 434mhz) in de weg te zitten. Zo mogen we dit niet benoemen wellicht maar ok. Zo kan ik me OOK wel voorstellen dat bij goed recht een repeater in de band van dpgs te plaatsen een effect kan hebben.

Het bovenstaande is echter allemaal "prima" zolang we dit we dit wel met z'n allen normaal bespreken en elkaar normaal behandelen. Het is niet nodig om te sterk te argeren op uitspraken (neem dat korreltje zout nu eens) enerzijds en het is ook niet nodig om zaken heel pontificaal neer te kliederen. Er is een verschil tussen:

(LET OP DIT IS EEN VOORBEELD)

Hallo, kaaskoppen, we hebben een repeater op de DGPS band neer geplempt omdat jullie er niks van snappen en zoek het maar uit

en

We hebben een repeater geplaatst daar en daar op die en die frequentie. Machtig mooi en machtig hoog, we hopen niet te veel last te hebben van DGPS en vice versa. Mocht dit wel het geval zijn dan gaat wellicht de discussie lopen tussen onze beider landen.

Om maar eens wat te nooemen. Affijn, ik heb geen zin om van alles en iedereen aan te halen. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest. Neem eens wat meer van de ander en denkt eens wat meer over wat je zelf schrijft. Niemand heeft de wijsheid in pacht mag ik aannemen, want de zojuist gepasseerde tekst is ook maar een goed bedoelde poging van ondergetekende.

Uw moderator/beheerder.

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#23 Bericht door Steef »

PA5CAL,

Mijn opmerking was toch duidelijk?
Dit is de 2de keer op rij dat je gaat modereren als ik iets post.
Ik hoop dat, dat geen vete wordt? Ben het met je eens dat we het gezellig moeten houden.
Maar volgens mij probeer ik veel bij te dragen aan dit forum, en dan vind ik tot 2x toe, een beetje sneu.

Ik heet Steef. En een ieder waar ik mee om ga, noemt mij Steef.
Of dat de directeur van een multinational, of mijn vrouw is maakt niet uit.
Dus als je wilt weten tegen wie jij of een ander het heeft, Steef.

Ik vind het zeer aanstoot gevend als iemand typte dat dit een forum van zendamateurs is, en dat je daarom je call er bij moet zetten.
Mensen zonder call zijn dan minder of zo?

Was Einstein zendamateur?

En nog even een note; Wie de bal kaatst...
Ik bedoel, kijk eens naar de toon zetting in dit topic.
Wie praat luistert niet

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#24 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#25 Bericht door Theo »

on7wp schreef:Trouwens Theo, zet er eens een roepnaam bij, het is hier een zendamateur forum, dan weet ik tegen wie ik het heb....
Ik sluit elke bijdrage met met roep naam af. :D

Uw stukjes, komen bij mij beledigend over.
U kent mij niet eens, maar meent wel te weten wat ik denk.
Ik distantieer me daar van.

Voor een tweede keer, wordt er door PA5CAL ingegrepen, in een topic, waaraan ik ook deelneem.
Dit vind ik niet leuk, heb altijd gedacht dat ik met respect voor een ander, en duidelijk schrijf op het forum.
Nu ga ik hier aan twijfelen :?

Ik wens U veel plezier met al UW repeaters.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#26 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#27 Bericht door on7wp »

één: nu weet ik nog steeds niet wie Theo is. Lees je eigen postings eens, er staat nergens een roepnaam in, ook niet aan het einde zoals je beweert.

twee: alle goedbedoelde postings op forums ontaarden meestal in totaal uit de hand gelopen scheldpartijen die niets meer met het initiële onderwerp te maken hebben. Ik begin ondertussen te snappen waarom het Belgische repeaterforum registratie van gebruikers vraagt en niet open is. Ik was hier van den beginne tegen gekant, maar ben nu van gedacht veranderd.

gegroet heren. Als er nog wat is stuur dan maar een mail. Ben deze toestanden beu.

:twisted:

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#28 Bericht door PA3 »

Beste OM,

Ik heb u een PB gestuurd met enige gedachten over uw berichtenstijl op dit forum. Aangezien u dat niet gelezen hebt dan maar het volgende:

Zoals al eerder opgemerkt komt uw schrijfstijl vrij agressief over. Verder gooit u olie op het vuur waar dat niet nodig is. Ik raad u aan uw berichten nog eens na te lezen. Mocht u vinden dat deze goedbedoeld zijn, verplaats u dan eens in een lezer en reageer alsof u die lezer bent. Misschien zult u dan merken dat opmerkingen zoals de volgende (beiden verbatim uit uw berichten overgenomen):

"even reageren...op wat "bekrompen kleinburgerlijke opmerkingen" uit PA land.."

"Veel radiomateurs (lees idioten) weten niet dat ze hun set op FM NARROW moeten zetten (laat staan hoe). "

zelfs bij u irritatie zullen opzetten. Mocht dat uw bedoeling zijn dan zullen velen u graag zien vertrekken uit dit forum. Mocht dat niet uw bedoeling zijn, dan raad ik u aan om volgende keer een bericht eens goed na te lezen en u te verplaatsen in de potientiele lezer voordat u het bericht op dit forum plaatst.

Ik hoop dat u deze goedbedoelde en m.i. opbouwende kritiek kan waarderen.

M.v.g.

Hans
PD3WHO

P.S.
on7wp schreef:één: nu weet ik nog steeds niet wie Theo is. Lees je eigen postings eens, er staat nergens een roepnaam in, ook niet aan het einde zoals je beweert.
Voor mensen die de verwarring niet snappen: de roepnaam van Theo is Theo. Zijn roepletters houdt hij liever voor zich, en daar zal hij vast zijn redenen voor hebben.

Theo

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#29 Bericht door Theo »

hansfong schreef:
on7wp schreef:één: nu weet ik nog steeds niet wie Theo is. Lees je eigen postings eens, er staat nergens een roepnaam in, ook niet aan het einde zoals je beweert.
Voor mensen die de verwarring niet snappen: de roepnaam van Theo is Theo. Zijn roepletters houdt hij liever voor zich, en daar zal hij vast zijn redenen voor hebben.
Ik heb wel een call, maar de beste OM, heeft niet eens gebruik gemaakt van de zoekfunktie van dit forum.
Als hij dit wel had gedaan, en op de eigenschappen van de foto's had gekeken, wist hij wie hij voor zich had.
( niet dat ik dan zo belangrijk zou kunnen zijn :mrgreen: )

Dank je wel voor je ondersteuning, ik dacht al dat ik gek was.
Dat de wijze van schrijven van deze Belg, normaal zou zijn.
Ik vind, het een grote mate van brrrrr gehalte hebben .

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ON0TB in test op het hoogste punt van Belgie 718 m

#30 Bericht door pa5cal »

Tjonge jonge.

De heren steef en theo hebben lange tenen? Waaruit kan opgemaakt worden dat ik OM jullie modereer? Bij toeval maken jullie onderdeel uit van dit topic en ook zijn jullie beide niet vies van een stevig argument weergeven. Als je je aangesproken voelt tjah, dan moet je bij jezelf ten rade gaan.

Het is mij iig wel heel duidelijk waarom de repeater regels zijn zoals ze zijn en dit is precies gekomen door de tegenstellingen die we hier op het forum nu ook duidelijk merken. Het beeld wat een "buitenstaander" heeft van zendamateurs begin in ook ineens te begrijpen.

Hoe het ook moge zijn. Ik denk dat ik verder wel duidelijk ben geweest. Voor die het aangaat: minder scherp posten en voor die andere die het aangaat: minder scherp reageren. Vraag ik nou zo veel? Het hoeft het toch geen oog om oog tand om tand...

Danku!

-P

Plaats reactie