PI3UTR openen

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE4RK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023, 22:44
Roepletters: PE4RK

PI3UTR openen

#1 Bericht door PE4RK »

Ik probeer PI3UTR te openen via de zender Hilversum. Ik woon 10.5 km NW van de zendtoren Hilversum. Ik gebruik een Yeasu FT857 met een Diamond D3000 antenne. Zender is ingesteld op 145.575MHz. Repeater shift ingesteld op -0.6Mhz. CTCSS tone op 77Hz. Tijdens zenden toont de zender 144.975Mhz en de SRW/Power meter toont het gebruikte vermogen. Ik monitor de live stream met een laptop. Ik test met verschillende vermogens van 15W tot 50W.

Ik kan PI3UTR berichten en ook berichten van andere amateurs goed ontvangen (59). Op een goede avond is het een paar keer gelukt om mijn eigen testaanroep terug te horen op de live stream: "Papa Echo vier Romeo Kilo test". Meestal lukt dit echter niet.

Ik ben op zoek naar hulp om uit te vinden waarom het meestal niet lukt PI3UTR te openen. Bij voorbaat dank voor suggesties en ideeën.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: PI3UTR openen

#2 Bericht door TheoP »

En als je gaat praten, komt er dan ook een tegen station terug?

Theo

PE4RK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023, 22:44
Roepletters: PE4RK

Re: PI3UTR openen

#3 Bericht door PE4RK »

Hi Theo, dank je wel voor je reactie. Ik krijg geen antwoord op mijn oproepen naar PI3UTR.

Ik heb een Boafeng 5W 2m/70cm handheld. Met de Yeasu kan ik wel simplex verbindingen maken met die Boafeng, bijvoorbeeld op 145.525Mhz. Werkt prima tot een afstand van ca. 6 km.

Met vriendelijke groet, Ruud.

PE4RK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023, 22:44
Roepletters: PE4RK

Re: PI3UTR openen

#4 Bericht door PE4RK »

Vanavond heb ik nog even een paar U-tube video's bekeken. Blijkt dat ik de CTCSS niet alleen moet instellen op 77Hz, maar ook moet activeren. Dat had ik over het hoofd gezien.

Nadat de CTCSS geactiveerd is kan ik de PI3UTR openen en mezelf terughoren op de live-stream. Zelfs met 5W zie op de staafdiagram van de repeater dat ik op verschillende receivers opgepikt wordt. Zo te zien is Almere de dominante ontvanger (staaf in rood). Dat terwijl de afstand van mijn zender naar Almere ca 18 km is ipv de 10.5 naar Hilversum.

Anyway, het werkt.

Grt, Ruud.

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: PI3UTR openen

#5 Bericht door PA0AA »

PE4RK schreef: 17 okt 2023, 23:14 .... Dat terwijl de afstand van mijn zender naar Almere ca 18 km is ipv de 10.5 naar Hilversum .......
Misschien bevind er zich een berg in Hilversum tussen jou en de repeater ? :wink:
Ik heb ooit aan de HTS in Hilversum gestudeerd, en dat gebouw stond op een berg, de betreffende straat is er zelfs naar genoemd .... :lol:

73, Ruben, PA0AA.

PE4RK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023, 22:44
Roepletters: PE4RK

Re: PI3UTR openen

#6 Bericht door PE4RK »

Dank je voor je reactie Ruben.

Vanaf het dak van mijn woning, waar ook de antenne staat, kan ik de zendmast in Hilversum zien. Althans als het zicht goed is. Dat is een echte 'line of sight'. De mast in Almere zie ik zelfs met het mooiste weer niet. Mss speelt er toch nog iets anders mee?

Grt, Ruud.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: PI3UTR openen

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0AA schreef: 18 okt 2023, 15:47
PE4RK schreef: 17 okt 2023, 23:14 .... Dat terwijl de afstand van mijn zender naar Almere ca 18 km is ipv de 10.5 naar Hilversum .......
Misschien bevind er zich een berg in Hilversum tussen jou en de repeater ? :wink:
Ik heb ooit aan de HTS in Hilversum gestudeerd, en dat gebouw stond op een berg, de betreffende straat is er zelfs naar genoemd .... :lol:

73, Ruben, PA0AA.

Maar ja, dat was toen Ruben.Ben je ook afgestudeerd? Ik heb ook veel mensen ontmoet die zeggen ;"Ik heb bij Rens gezeten"......En als ik dan vraag;"Diploma?" "eh......."
Ik zat daar aan de overkant;"Lindenheuvel - Philips". Wel diploma, dat wel. Bestaat ook al niet meer.

Maar weer terug naar de vraagsteller. Raar hoor dat probleem.
Heeft iemand in de buurt al eens geluisterd als je probeerd de repeater te openen of ie audio hoort op de ingangs frequentie? Dus in de repeatermode
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: PI3UTR openen

#8 Bericht door TheoP »

het is al opgelost Juul, een bediening fout van het toestel.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3UTR openen

#9 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar in het verleden had PI3UTR een bijzonder soort van CTCSS-werking. De reden van het introduceren van CTCSS was dat er enig verkeer op de ingang van de repeater was, van mensen die daar (ver weg) al zaten van voordat de gebruikte frequentie een repeaterfrequentie was.

In die tijd was het in elk geval zo dat je boven S7 of S9 geen CTCSS nodig had, maar als je signaal zwakker was wel. Dat is waarschijnlijk de reden dat je een enkele keer zonder CTCSS wel hoorbaar was.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie