repeater voor packet radio?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#16 Bericht door PA0AA »

PE1PQX schreef: 08 sep 2023, 18:16 ...... Een APRS tracker is niets meer dan een zendertje dat alleen maar vertelt waar hij uithangt en dat doet ie met het AX.25 protocol......
Is het niet zo, dat ( de eigenaar van ) een zendertje, zonder de bijbehorende ontvanger, eigenlijk in het bezit zou moeten zijn van een ATOF met een PI7 prefix ?
In dat geval is het ook meteen aan de prefix duidelijk te zien, dat connecten van een dergelijk TX-only station onmogelijk is.
Echter, ik heb nog nooit een PI7 station gehoord op 144.800 MHz .... :?

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#17 Bericht door PE1PQX »

@Ruben: nee, als je een tracker gebruikt ben je er zelf bij om het apparaatje in- of uit te schakelen.
Als je zo'n geval in je auto hebt, dan ook alleen aan als jij er zelf bij bent, en niet aan als je partner de auto gebruikt zonder dat jij mee reist.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#18 Bericht door PA1AIS »

Nu we het toch over packet hebben. Ik zie vaste stations met -9 (Primary Mobile)?

http://www.aprs.org/aprs11/SSIDs.txt

Ik ben verder een leek, dwz gebruiker, ook uit de 80-90er jaren.
Maar wat doet dit: NODES broadcast from LPMNOD?

De godganze dag staat hier in de buurt eindeloze lijsten elke 10 seconden te pompen op 144,850.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#19 Bericht door - PD2SKZ - »

Dat is een Net/Rom node met als alias LPMNOD.

Die zou je kunnen connecten en vanuit daar verder hoppen. Net als vroegah :)

En dat deze sysop ervoor gekozen heeft om elke 10 seconden enorme lijsten uit te zenden is denk ik om wat verkeer op de frequentie te genereren zodat het mensen gaat opvallen en deze dus weer hun packetmodem aansluiten.

Wat dus gelukt is zo te lezen :)

En nee, dit zou niet elke 10 seconden moeten zijn. Sterker nog, het zou helemaal niet zo moeten zijn.
Maar dat alles heeft te maken met parameters welke de sysop in kan stellen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#20 Bericht door PA1AIS »

- PD2SKZ - schreef: 08 nov 2023, 19:37 Dat is een Net/Rom node met als alias LPMNOD.

Die zou je kunnen connecten en vanuit daar verder hoppen. Net als vroegah :)

En dat deze sysop ervoor gekozen heeft om elke 10 seconden enorme lijsten uit te zenden is denk ik om wat verkeer op de frequentie te genereren zodat het mensen gaat opvallen en deze dus weer hun packetmodem aansluiten.

Wat dus gelukt is zo te lezen :)

En nee, dit zou niet elke 10 seconden moeten zijn. Sterker nog, het zou helemaal niet zo moeten zijn.
Maar dat alles heeft te maken met parameters welke de sysop in kan stellen.

Het vervelende is dat deze node een slechte DCD heeft of de antenne op straatniveau en hoort dus niks. Hij walst over alles en iedereen heen. De DARES en andere EmComm stations ( ja die bestaan!) hebben daar in het noorden veel last van. De goede man lijkt niet voor goede reden vatbaar en reageert geërgerd als we (enkele amateurs) hem er op aanspreken, ik denk dat hij totaal niet begrijpt wat hij doet. Hij heeft de spullen overgenomen van iemand en gewoon aan gezet.

Voor over overige gebruikers in de wijde omgeving is 144,850 niet tot minder bruikbaar.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

baycom
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2020, 12:46
Roepletters: pa2snk

Re: repeater voor packet radio?

#21 Bericht door baycom »

Jouw baken word anders keurig herhaald door betreffende station.. en dares/emmcom stations in friesland zijn ver heel ver te zoeken.. jarenlang een rms gedraaid en als daar 10 verbindingen buiten mijzelf om mee gemaakt werden zijn het er een hoop. Er word alleen altijd naar geklaagd en das erg jammer.. ook de manier waarop betreffende station aangesproken word in mails kan wel anders.. wees blij dat er iemand kostenloos nog iets in de lucht heeft staan, en komt bij parameters etc. Kunnen alleen goed gezet worden met tegen stations en die zijn schaars.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#22 Bericht door PA1AIS »

baycom schreef: 12 nov 2023, 17:52 Jouw baken word anders keurig herhaald door betreffende station.. en dares/emmcom stations in friesland zijn ver heel ver te zoeken.. jarenlang een rms gedraaid en als daar 10 verbindingen buiten mijzelf om mee gemaakt werden zijn het er een hoop. Er word alleen altijd naar geklaagd en das erg jammer.. ook de manier waarop betreffende station aangesproken word in mails kan wel anders.. wees blij dat er iemand kostenloos nog iets in de lucht heeft staan, en komt bij parameters etc. Kunnen alleen goed gezet worden met tegen stations en die zijn schaars.

Danny,
Ik klaag alleen maar over het uitzend gedrag van de jouw bekende persoon, waarbij ook het sterke vermoeden is dat hij niet alle settings beheerst dan wel begrijpt. Over EmComm heb ik nog niks te klagen. Over Dares valt genoeg op te merken, maar daar hebben we in FRL weinig mee van doen.

Of ik blij moet zijn met iemand die kosteloos 20 uur de frequentie vrijwel plat legt valt te bezien. Parameter instellen zijn niet afhankelijk van tegenstations, wel van kennis en ervaring.
Ik heb verder geen mailcontact, daar kan ik dus niet over oordelen.

Op dit moment lijkt het opgelost.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

baycom
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2020, 12:46
Roepletters: pa2snk

Re: repeater voor packet radio?

#23 Bericht door baycom »

De wegen naar rome zijn ook niet 1 dag gebouwd. Packet is en blijft experimenteel wat op het ene moment goed werkt kan op een ander moment wel niet meer goed werken.. er word ook niet gewerkt met een plug en play iets.. alles is van scratch opgebouwd. Komt bij het is maar hobby... Maar idd opgelost. Het is gelukt om hem weg te jagen..

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: repeater voor packet radio?

#24 Bericht door PA1AIS »

baycom schreef: 12 nov 2023, 21:01 De wegen naar rome zijn ook niet 1 dag gebouwd. Packet is en blijft experimenteel wat op het ene moment goed werkt kan op een ander moment wel niet meer goed werken.. er word ook niet gewerkt met een plug en play iets.. alles is van scratch opgebouwd. Komt bij het is maar hobby... Maar idd opgelost. Het is gelukt om hem weg te jagen..
Experimenteren is prima, maar kies daar dan even een aparte frequentie voor die niet landelijk gebruikt wordt, dat lijkt me meer dan logisch en sociaal.

En als je op een ander medium schrijft dat je "scheitziek wordt van die galbakken van dares" maak je zeker geen vrienden mee en stel je jezelf gelijk weer in het nadeel. Gelukkig heb ik niks met dares. (heb trouwens ook geen fb.)
Toen het nog bij jouw thuis stond werkte het goed en was iedereen tevreden, daarom valt het nu op dat het van slag was.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

baycom
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2020, 12:46
Roepletters: pa2snk

Re: repeater voor packet radio?

#25 Bericht door baycom »

Mijn opmerking daar was ff wat kort door de bocht, maar was beetje boos op dat moment.. die man vult het gat op omdat ik mijn aktiviteiten gestaakt had dus dat was allang mooi, maar zitten nu op 825 en daar blijven we ook mooi zitten.

Plaats reactie