signaalsterkte PI1UTR

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

signaalsterkte PI1UTR

#1 Bericht door pa3bya »

sinds een week of zo is het signaal van de PI1UTR D-Star repeater erg zwak. Het is gezakt van S6 naar S2, te zwak voor een goede verbinding. Terwijl PI2NOS vanuit Ijsselstein onverminderd hard binnen komt met 10 db over S9.
Is er zo'n groot verschil in antenne hoogte tussen deze twee systemen?
Ik woon in Rhenen en heb waarschijnlijk last van de Utrechtse heuvelrug.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: signaalsterkte PI1UTR

#2 Bericht door Thom PA9T »

Ik weet niet precies vanwaar PI1UTR wordt uitgezonden, maar ik heb niet het idee dat het vanuit Ijsselstein is. In Woerden is PI1UTR namelijk ook niet sterk, en dat is hemelsbreed 25km bij Ijsselstein vandaan. PI1UTR DMR is ook erg zwak. PI3UTR FM wordt vanuit Hilversum uitgezonden, maar is niet te werken met een porto. Ik ben een beetje cynisch, maar het gehele UTR systeem ligt al een paar jaar op apengapen. :(

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: signaalsterkte PI1UTR

#3 Bericht door pa3bya »

https://www.hobbyscoop.nl/status/pi1utr-d-star/
Volgens deze info gewoon vanuit IJsselstein.
Ik zit (wellicht) in het gele/witte gebied, maar Woerden zou een eitje moeten zijn.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: signaalsterkte PI1UTR

#4 Bericht door Thom PA9T »

Ja, volgens de info op de site wel. Maar de praktijk is dat die info niet (helemaal) klopt. De praktijksituatie van de hobbyscoopsystemen verandert veel sneller dan dat op de site staat. Zo stond er een hele tijd dat PI3UTR vanuit IJsstelstein én Hilversum, maar de praktijk is dat de zender in IJsselstein al een paar jaar zonder coax zit naar de zendantenne. Ze mochten wegens corona simpelweg de toren niet in voor onderhoud.

Mocht je snel antwoord willen op je vraag, dan is de facebook pagina van hobbyscoop een goede plek om je vraag te stellen. Over het algemeen worden vragen daar snel beantwoord.

edit

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: signaalsterkte PI1UTR

#5 Bericht door PA1OKZ »

Op dit moment zendt PI1UTR (ongeacht de mode) met beperkte antenne hoogte van ca. 80m aan de oostzijde van de toren. Binnen afzienbare tijd verwachten wij de antenne op 220m te kunnen (her)activeren. We hebben het een beetje druk met alle systemen dus het heeft even tijd nodig.

Plaats reactie