Repeaters ontvangen mij wel, maar ik de repeater niet...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Repeaters ontvangen mij wel, maar ik de repeater niet...

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bij PI2NOS kan het volgende aan de hand zijn. Deze repeater heeft meer ontvangers in het land. Al hoewel dit wel is afgenomen.

Ik heb hier ook zó'n soort setje liggen. Uit onvrede is deze bij mij in de kast beland.
De squelch regel je volgens mij via het menu, geen draaiknop. Zet deze op zo'n waarden dat je net geen ruis hoort bij ontvangst.

Hoe is de stand van de RF gain? Bij geen ontvangst slaat je ledbar dan ook uit?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeaters ontvangen mij wel, maar ik de repeater niet...

#17 Bericht door pe1rxq »

De tyt-9800 heeft nog een echte squelch knop (twee zelfs)
Het is de ring onder de volume knoppen.
Afhankelijk van of je 'links' of 'rechts' gebruikt voor de ontvangst moet je de betreffende squelch ring tegen de klok in draaien om hem 'open' te zetten.

Bas114
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mei 2021, 06:58
Roepletters: PD4BC

Re: Repeaters ontvangen mij wel, maar ik de repeater niet...

#18 Bericht door Bas114 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 02 jun 2021, 17:07 Bij PI2NOS kan het volgende aan de hand zijn. Deze repeater heeft meer ontvangers in het land. Al hoewel dit wel is afgenomen.

Bedoel je doordat er meer ontvangers zijn mijn signaal beter wordt ontvangen maar omdat er maar 1 repeater zend hierdoor mijn ontvangst slechter kan zijn? Of begrijp ik je verkeerd?
April 2021 N-licentie, Baofeng UV-9R, TYT-9800, N9TAX dual band roll up antenne.

Bas114
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mei 2021, 06:58
Roepletters: PD4BC

Re: Repeaters ontvangen mij wel, maar ik de repeater niet...

#19 Bericht door Bas114 »

pe1rxq schreef: 02 jun 2021, 18:17 De tyt-9800 heeft nog een echte squelch knop (twee zelfs)
Het is de ring onder de volume knoppen.
Afhankelijk van of je 'links' of 'rechts' gebruikt voor de ontvangst moet je de betreffende squelch ring tegen de klok in draaien om hem 'open' te zetten.
Hee, dat is top! Ik ontvang nu tijdens het scannen inderdaad veel meer kanalen! Haha, dat iets zo simpel kan zijn.
Bij PI3UTR ontvang ik maar 2 streepjes als ik de squelch helemaal open zet. Ik hoor wat in de verte maar lijkt gemopel. Ik hoorde zojuist wel iets van morse piepjes dus het lijkt dat ik de repeater toch wel kan ontvangen maar gewoon niet helemaal zuiver. Misschien toch mijn antenne of obstakels onderweg.

Heel veel dank voor het meedenken allemaal!!
April 2021 N-licentie, Baofeng UV-9R, TYT-9800, N9TAX dual band roll up antenne.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Repeaters ontvangen mij wel, maar ik de repeater niet...

#20 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bas114 schreef: 02 jun 2021, 18:48 Bedoel je doordat er meer ontvangers zijn mijn signaal beter wordt ontvangen maar omdat er maar 1 repeater zend hierdoor mijn ontvangst slechter kan zijn? Of begrijp ik je verkeerd?
Inderdaad. Je kan een ontvanger in de buurt hebben. De zender van de repeater kan verder weg staan. Ik weet niet de status van dit experiment.
Kijk eens op:
https://www.hobbyscoop.nl/status/pi2nos/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie