Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#31 Bericht door elsinga »

[mod] Even wat off-topic gedoe verwijderd. Wees lief voor elkaar... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#32 Bericht door -Verwijderd account »

Op Hamnieuws staat te lezen dat een DMR-repeater uit de lucht gehaald is vanwege het kostenplaatje. Maar ook het niet langer beschikbaar zijn van de betreffende lokatie. Op de website van de repeaterbeheerder staat echter dat het om een APRS-repeater zou gaan. De argumenten zijn wel hetzelfde.

Het is duidelijk dat het in bedrijf houden van een repeater geld kost. En dat de kosten oplopen door diverse oorzaken, de prijsverhoging door AT is er daar slechts eentje van.
Echter, ik denk dat het verkrijgen en behouden(!) van goede opstellokaties veel moeilijker is en nog verder zal gaan toenemen.
Er spelen feitelijk dus twee problemen voor repeaterbeheerders die beiden veel aandacht vragen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#33 Bericht door PA0ETE »

Ik dacht even dat het om PI1GRL ging, van dezelfde stichting, maar dat is dus niet zo. PI1GRL wordt morgen (zaterdag) een paar uur uit de lucht gehaald voor onderhoud.

Mijn repeaters en baken bijven in elk geval nog gedurende deze vergunningspeiriode in de lucht en waarschijnlijk ook daarna nog.

Op 24 juni heb ik de hoorzitting bij AT voor het bezwaar dat ik tegen de verhoging heb ingediend.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#34 Bericht door PA3RIS »

Maar als ik hun site zie, was PI1TWE aprs en DMR dus zo te zien zijn die beiden uit de lucht.

(Ik vraag Henry wel even)

[edit] En via whatsapp gaat dat snel. PI1TWE was inderdaad DMR en APRS. Beide zijn ontmanteld.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#35 Bericht door pd1ahm »

Het baken PI7BXM is nu qrt. Ook in verband met de kosten verhoogd werden. Nu blijkt achteraf dat het voor bakens weer ingetrokken is, en dat is geweldig nieuws. Maar mijn vergunning was reeds ingetrokken en zonder een nieuwe aanmelding (met extra kosten) niet meer te activeren.

@PA0ETE
Ik vind het geweldig John dat je dit voor elkaar hebt gekregen!
duim.jpg
duim.jpg (1.84 KiB) 7367 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#36 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet of je het geprobeerd hebt. 8 jaar geleden heb ik om dezelfde reden (toen werden de tarieven ook verhoogd) zonder aanvullende kosten mijn vergunning weer tegen het oude tarief terug kunnen krijgen. Dat ging toen om een repeater, maar ook toen werd de maatregel achteraf teruggedraaid. Als je de spullen voor het baken nog hebt heeft het allicht zin om te proberen. Ik had toen mijn vergunning per brief opgezegd, maar een paar maanden later kon ik hem dus weer terugkrijgen. Als je de vergunning om die reden hebt opgezegd heeft het bij veranderde omstandigheden zeker nut om dit te proberen. Het is wel zaak om dan niet te lang hiermee te wachten. Dit kan waarschijnlijk gewoon telefonisch of met een simpel mailtje.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#37 Bericht door pe1hzg »

Laten we "lief zijn" voor het AT inzake repeaterzaken.

Tientallen jaren lang waren het verenigingsvrijwiligers die in de praktijk de repeaters regelden.
Niet alleen frequentieallocatie en coordinatie, maar ook "'s avonds met de auto op locatie" om problemen uit te praten. De mensen die dat deden, deden goud en kregen nooit erkenning.
Maar dit harde werk zorgde ervoor dat alles soepel ging, en tegen lage kosten.

Een flink aantal jaren geleden is er iemand geweest die dit niet snapte, zich niet kon vinden in wat er gedaan is en flink met rechtszaken is bezig geweest. In plaats van "een ding wat de gebruikers zelf regelden" werd dit nu een bedrijfsrisico voor het AT en zijn hier betaalde krachten op gezet. Dit is een paar jaar een enorm probleem geweest wat flink in het AT budget gesneden heeft. De gevolgen voor de tarieven kennen we.
(ik wil verder geen details geven behalve dat ik de call van de veroorzaker een paar jaar geleden op de SK-lijst gezien heb)

Daarbij en daarna zijn de "sociale problemen" gekomen van de large-area repeaters die nog meer werk gaven.
Velen konden het niet laten op opmerkingen te maken als er gerommeld werd. De misbruikers vonden die aandacht fantastisch en deden steeds meer. Ondanks uitdrukkelijke instructie van de beheerder bleven we met zijn allen dit probleem aanjagen. En de misbruikers vinden het allemaal fantastisch.

Dus ga vooral door met misbruikers aanjagen. Ga vooral door om van AT te eisen dat ze met gillende sirenes deze mensen oppakken. En over een poos zijn we van de repeaters af, want als amateurgemeenschap kunnen we en willen we de kosten van ons eigen gedrag niet betalen.

Kan het anders?

-Verwijderd account

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#38 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg: Helder en duidelijk verhaal.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#39 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij zat dat toch iets anders in elkaar hoor.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie