Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#1 Bericht door PA0ETE »

Repeaters moeten volgens de regelgevers ineens kosten voor handhaving betalen. Dat kan flink in de papieren lopen. Ik heb zelf zowel een repeater als een baken, en vorig jaar kreeg ik een rekening vn 37 of 39 euro, en dit jaar 202 euro voor een jaar. En dat is nog exclusief de 30 euro per drie jaar die ook nog steeds gewoon voorbij komt.

Ik heb daar maar één woord voor: SCHANDALIG!

Kunnen we daar iets tegen doen? Dat kan inderdaad. Iedere bezwaarprocedure kost de overheid namelijk een bedrag dat heel veel hoger ligt dan het bedrag dat nu voor handhaving extra in rekening wordt gebracht.

Wanneer dus voldoende repeaterbezitters bezwaar aantekenen, dan levert dit de overheden op korte termijn zoveel extra kosten op dat het voor AT niet meer aantrekkelijk is om de maatregel dan nog door te zetten.

Wanneer de maatregel niettemin doorgaat, ligt verder de conclusie voor de hand dat de maatregel niet is ingegeven door het kostenaspect. Het is dan waarschijnlijker dat het doel van de hele actie vanuit het ministerie is, om de amateurdienst de nodige schade te berokkenen, zodat het gemakkelijker wordt om in de toekomst een aanslag te doen op ons kostbare spectrum.

Bezwaar maken kan nog ongeveer een week. Aarzel niet en dien nog dit weekend bezwaar in tegen deze volstrekt onredelijke stap vanuit het Groningse!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#2 Bericht door PA0ETE »

Omdat meerdere mensen daarom gevraagd hebben ben ik van plan om een standaardbrief voor de repeaterbeheerders te maken die je zo kunt gebruiken om je bezwaar in te dienen. Waarschijnlijk plaats ik die morgen ook hier op zendamateur.com.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#3 Bericht door pc1mb »

Het is jammer dat de beheerder opdraait voor de kosten veroorzaakt door piraten en ander misbruik.

Je actie riekt echter een beetje naar traineren, bezwaar maken om de overheid op kosten te jagen. Die we volgend jaar dan gewoon zelf weer op ons bord krijgen natuurlijk. Hetzij via het AT hetzij via de algemene belastingen. Uiteindelijk betalen we het allemaal zelf. Schiet je daar echt wat mee op?

Of erger: "Laten we die lastige repeater vergunningen dan maar helemaal niet meer verlenen."... Een keuze die een ambtenaar zonder affiniteit met onze hobby best zou kunnen maken als er zo veel duur gedoe omheen is.

Staat er in die standaardbrief ook een constructieve noot? Bijvoorbeeld de suggestie om de handhavingskosten door te belasten op de veroorzaker a la "vervuiler betaalt"? Zoals je bij het CJIB tegenwoordig ook administratiekosten over je eigen bekeuring betaalt.

De repeater is immers de vervuiler niet, al maakt ie wel meer gebruik van z'n frequentie dan de gemiddelde amateur. Dus in die zin zou een hoger tarief ook verdedigbaar zijn.

Hoop dat eea constructief blijft, dat wilde ik maar zeggen. Wat vinden de verenigingen ervan?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#4 Bericht door PA3HMP »

met resultaten bij andere vergunning kan ik helaas aangeven dat de actie het tegengestelde oplevert, onder de leugen 'kostendekkend' wordt gewoon alle extra kosten die er dan gemaakt worden verdeeld over alle vergunningshouders en wordt voor iedereen de vergunning duurder.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#5 Bericht door PA0ETE »

Dit is acht jaar geleden ook gebeurd, en toen was het grote aantal bezwaren mede de oorzaak dat het destijds niet is doorgegaan.

Ik had toen 7 vergunningen waarvan ik de rekening betaalde. Eentje daar heb ik de vergunning toen direct van opgezegd, omdat we toch al met die repeater stopten. 10 weken later kreeg ik zelfs nog de mogelijkheid om zonder kosten die opgezegde vergunning weer terug te krijgen.

De tweede reden dat AT de maatregel toen terugdraaide was het grote aantal opzeggingen van vergunningen toen. Dat is ook de reden dat ik nu vermoed dat dit wel eens de opzet zou kunnen zijn. (D.w.z. dat het doel is dat er veel vergunningen worden opgezegd).

De maatregel komt overigens niet bij AT vandaan maar hoogstwaarschijnlijk uit Den Haag.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#6 Bericht door PA0ETE »

Oh ja, "kostendekkend" in samenhang met handhavingskosten. Daarvan kan toch bij een bakenvergunnin geen sprake zijn? Het gaat in mijn geval bovendien om een baken van 300 mW (op 28,302) met een antenne binnen.

Dat een dergelijk baken wel nut heeft blijkt uit dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=PjqDQwjdU9c
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#7 Bericht door pe1rxq »

Voor een baken kunnen best wel handhavingskosten gemaakt worden. Namelijk om de frequentie vrij van verstoringen te houden.
Wat dat betreft is jouw baken te vergelijken met een omroepzender. Die ontvangen ook niet, maar het AT heeft veel werk om de band vrij van piraten te houden.

Je geeft zelf al aan dat je het doel hebt om de overheid op kosten te jagen. Dat riekt naar 'misbruik van recht'.
Je logica is ook nog eens krom, als het toch doorgaat hebben ze juist extra bewijs voor de kosten: repeaterbeheerders die moedwillig de overheid op kosten jagen.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#8 Bericht door PA0LMD »

Nee John, ik ben het niet eens met je actie om de overheid op kosten te jagen.
Uiteindelijk betalen we dat toch zelf.
Deze beheerder heeft de rekening voor twee repeaters betaald en gaat geen bezwaar maken.
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#9 Bericht door pc1mb »

Constructief bezwaar maken kan natuurlijk, als je bv. een goed alternatief aandraagt.

Ik kan goed begrijpen dat deze verhoging wel heel fors voelt (al heeft ie nog altijd m'n mobiele telefoon abonnementje amper ingehaald) en dat je baalt. Maar grond voor bezwaar? Ik weet het niet.

Is het niet gewoon reëel dat permanent frequentiegebruik, (bij tijd en wijle zelfs wereldwijd, getuige het filmpje) íets duurder is dan de registratie van iemand die zo eens per maand een kwartiertje in de lucht is?

Als het doel van AT zou zijn dat we met z'n allen kritischer zijn op waar een repeater of baken echt zinvol is (de opzeggingen dus) dan snap ik dat overigens óók. Met de opkomst van WSPRnet, PSKreporter en andere RBNs hebben de traditionele bakens wel een wat smaller toepassingsgebied gekregen. De makke van die alternatieven is natuurlijk dat ze niet geschikt zijn voor permanente monitoring van één vast pad.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#10 Bericht door pc1mb »

pe1rxq schreef: 09 mei 2021, 10:02 Voor een baken kunnen best wel handhavingskosten gemaakt worden. Namelijk om de frequentie vrij van verstoringen te houden.
In de praktijk zullen ze aan repeaters echter meer tijd kwijt zijn, dus met alleen de motivatie van handhavingskosten is het wel een beetje scheef om dat ook op bakens af te wentelen. Maarja dat is blijkbaar samen één categorie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#11 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 09 mei 2021, 10:09 Nee John, ik ben het niet eens met je actie om de overheid op kosten te jagen.
Uiteindelijk betalen we dat toch zelf.
Deze beheerder heeft de rekening voor twee repeaters betaald en gaat geen bezwaar maken.
Ik vind dat echt onzin. Vorig jaar betaalde ik 37 euro, nu 202 euro, en dat vind je redelijk? Natuurlijk zijn er kosten, en wie weet is de amateurdienst wel duurder dan dat het oplevert.

Het is onredelijk om dit geld te halen bij de mensen die op eigen kosten bijdragen aan de infrastructuur voor de amateurs. Waarom de registraties van iedereen niet 20 euro duurder gemaakt? Dat zou bovendien veel meer opleveren.

8 jaar geleden werkte het om veel bezwaren in te dienen (en daarnaast waren er nogal wat opzeggingen). Het doel is niet om de overheid op kosten te jagen, maar om ze op andere gedachten te brengen door een krachtig signaal neer te zetten. Dat is een heel legitiem actiemiddel. Als er veel bezwaren binnenkomen, dan kunnen ze de kosten daarvoor voorkomen door deze slechte maatregel in te trekken en iets beters te bedenken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#12 Bericht door PA0ETE »

pc1mb schreef: 09 mei 2021, 10:37
pe1rxq schreef: 09 mei 2021, 10:02 Voor een baken kunnen best wel handhavingskosten gemaakt worden. Namelijk om de frequentie vrij van verstoringen te houden.
In de praktijk zullen ze aan repeaters echter meer tijd kwijt zijn, dus met alleen de motivatie van handhavingskosten is het wel een beetje scheef om dat ook op bakens af te wentelen. Maarja dat is blijkbaar samen één categorie.
Het zijn aparte categorieën. Bij de bakens wordt de coördinatie grotendeels door de amateurs gedaan, bij de repeaters is dat sinds een aantal jaren AT. De coördinatie is de grootste postenkost. Dat kan inderdaad financieel niet uit. Bij bakens is daar echter geen sprake van. Voor VHF/UHF is het volgens mij nog steeds mijn naamgenoot PH3UNX die de coördinator is, en in het geval van de kortegolf is het iemand buiten Nederland zelfs, dat gebeurt in IARU-verband.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#13 Bericht door PA0ETE »

pe1rxq schreef: 09 mei 2021, 10:02 Voor een baken kunnen best wel handhavingskosten gemaakt worden. Namelijk om de frequentie vrij van verstoringen te houden.

[...]

Je geeft zelf al aan dat je het doel hebt om de overheid op kosten te jagen. Dat riekt naar 'misbruik van recht'.
Je logica is ook nog eens krom, als het toch doorgaat hebben ze juist extra bewijs voor de kosten: repeaterbeheerders die moedwillig de overheid op kosten jagen.
AT heeft niets hoeven doen om de frequentie leeg te houden. Ze doen dat pas als amateurs erom vragen om dat te doen. En dan nog maar in een beprkt aantal van de gevallen. Het is geen omroepzender die miljoenen mislopen als ze een dag niet uitzenden. Amateurfrequenties hebben zo'n bescherming helemaal niet. En dan nog het is een echt heel klein bakenzendertje, dat al zonder enig probleem of incident sinds 1987 in de lucht staat.

Het is in Nederland gewoon toegestaan om actie te voeren hoor. Mijn belang is dat er zoveel mogelijk mensen bezwaar maken. Er zijn, weet ik een aantal mensen die dat niet willen doen omdat het "toch niet uitmaakt". Nou het maakt wel zeker uit. Want als veel mensen bezwaar maken (wat ze volgens mij wel willen, maar door gebrek aan vertrouwen in de afloop aangeven niet doen), dan zal er serieus naar die bezwaren gekeken worden, en dat lijkt me toch volledig in orde. Dat legitieme bezwaar maken, wat een vastgelegd recht is in het geval van zo'n beslissing, heeft daarnaast als onbedoeld bij-effect dat de kosten van de procedures (wat nou eenmaal zo is) ook flink zullen oplopen, tot aan het niveau dat dit bij de beslissing een rol kan spelen.

Kijk, ik ben doorgaans een van de meest beleefde en brave mensen. Ik ben nu 64 jaar oud, ik heb zelfs nog nooit een verkeersboete gehad. Wie kan dat ook zeggen?

Ik vind dit echter een flagrante en onnodig grievende maatregel, die in mijn geval nog eens extra zuur uitpakt. Bij de frustratie daarover past een krachtige reactie. Dat is de reden waarom ik het zo scherp stel. Ik voel me in mijn belang aangetast. Dit bedrag slokt bijna de helft op van het bedrag dat ik jaarlijks aan de zendhobby wil uitgeven.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#14 Bericht door PA4WK »

Het klopt dat bakens en repeaters 1 categorie zijn namelijk onbemand frequentie gebruik.
Als ik mij goed herinner lag vroeger heeeeel lang geleden de coördinatie van repeaters bij de landelijke verenigingen.
Misschien is het een idee om dat weer te gaan doen dat gaat zeker schelen in de kosten.
Ook lijkt het mij zoals al eerder opgemerkt een goed idee om de opgespoorde verstoorders te veroordelen tot het betalen van de kosten van die opsporing.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik zei voor het gemak categorie, maar die indeling in categorieën kun je verschillend zien.

Als amateur kun je naast je registratie de volgende aanvullende vergunningen aanvragen:
:
- Repeaters
- Bakens
- 6 dB extra zendvermogen
- Bijzondere dingen die af en toe ook worden toegestaan, maar dat is uitzonderlijk.

In de regeling wordt bij deze kosten slechts gesproken over repeaters en bakens. Het feit dat niet ook de andere twee erbij genoemd worden, doet vermoeden dat de keuze om de bakens erbij te pakken ook een vrijwillekeurige is. Waarom hoef je anders voor hoog vermogen niet ook meer te betalen, en bljft daar wel het oude tarief van kracht?

De reden van de kosten is dat de handhaving op slechts enkele repeaters in de afgelopen jaren extra kosten op heeft geleverd. Er is geen enkel baken waar mensen op hebben zitten storen. Tenminste niet zodanig dat daar extra inspanningen van AT voor nodig waren.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie