Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#16 Bericht door pc1mb »

Ik snap je gevoel helemaal, maar probeer in elk geval constructief te blijven in je bezwaar. "Alleen maar lastig" is niet een stigma waar we ver mee komen, en dan heb ik het niet alleen maar over het punt van tarieven.

Natuurlijk is deze verandering van tariefstructuur voor jou persoonlijk heel vervelend met een eigen repeater én een eigen baken, maar niemand verplicht jou om ze te houden. Bij beperkt budget is zoiets misschien iets om aan een ander over te doen, of om in een vorm van clubverband onder te brengen.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#17 Bericht door pe1rxq »

PA0ETE schreef: 09 mei 2021, 13:36 Het is in Nederland gewoon toegestaan om actie te voeren hoor.
Dat is inderdaad toegestaan, maar heel iets anders dan misbruik maken van een bezwaar procedure.
Mijn belang is dat er zoveel mogelijk mensen bezwaar maken. Er zijn, weet ik een aantal mensen die dat niet willen doen omdat het "toch niet uitmaakt". Nou het maakt wel zeker uit. Want als veel mensen bezwaar maken (wat ze volgens mij wel willen, maar door gebrek aan vertrouwen in de afloop aangeven niet doen), dan zal er serieus naar die bezwaren gekeken worden, en dat lijkt me toch volledig in orde. Dat legitieme bezwaar maken, wat een vastgelegd recht is in het geval van zo'n beslissing, heeft daarnaast als onbedoeld bij-effect dat de kosten van de procedures (wat nou eenmaal zo is) ook flink zullen oplopen, tot aan het niveau dat dit bij de beslissing een rol kan spelen.
Als je werkelijk reden tot bezwaar hebt, moet je dat vooral doen.
MAAR: Als kosten werkelijk een 'onbedoeld bij-effect' zijn moet je je eigen oproep nog maar eens goed doorlezen, de overheid (mij dus ook als belastingbetaler) op kosten jagen werd door jouw echt niet als onbedoeld genoemd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#18 Bericht door PA0ETE »

Ik maak helemaal geen misbruik van de bezwaarprocedure. Dat bestrijd ik met klem. Ik heb overigens redelijk wat ervaring met dit soort procedures, ook in het kader van mijn zakelijke activiteiten. Ik heb er nog noit eentje verloren. (Maar ik sluit voor de toekomst uiteraard niets uit).

Het enige wat ik gedaan heb is de repeaterbeheerders een sappige worst voor de neus hangen, om ervoor te zorgen dat mensen die twijfelen om een bezwaar in te dienen dat toch gewoon te laten doen.

Daar is helemaal niets verkeerd aan. Zo'n bezwaar indienen is gewoon ieder's wettelijk vastgesteld recht die zo'n factuur ontvangt, dus er komt geen enkel misbruik aan te pas om dit middel zo in te zetten. Als de overheid het recht op bezwaar (dat verplicht vermeld moet worden op de aanzegging of op zo'n nota) een keer achterwege laat, zoals bij de toeslagenaffaire is gebeurd, dan is dat direct groot nieuws. Dus het is alleen maar goed dat ik de mensen daar nog een keer op wijs.

Ik zet de hele tekst zwaar aan. En dat is bewust. Bij een dergelijke ongegeneerde actie, die ook niet is aangekondigd zoals toch wel gebruikelijk is bij dit soort dingen, past ook alleen maar dat je het zwaar aanzet. Anders denkt men misschien dat je alleen pro forma roept dat het oneerlijk is.

Ik ga hierna op het forum niet meer op kritiek in op wat ik herboven heb geshreven in. Als je daarover van gedachten wilt wisselen, stuur mij dan een mailtje op het mailadres in kleine lettertjes onder mijn post.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#19 Bericht door pd1ahm »

Ik had al wat hier neergeschreven maar dat heb ik verwijderd en ben zelf maar eens gaan bellen met het A.T.
En inderdaad zijn er voor bakens ook verhogingen. Het is voor mij een hobby en laten we eerlijk zijn die is al duur genoeg.
Deze extra kosten van €202 kan/ga ik niet op mij nemen. En ik ben niet iemand die op de brandstapel gaat, deze strijd win ik nooit.
Na november 2021 zal PI7BXM (28.254 MHz) dan qrt gaan.

Ik heb geen berichtgeving hierover gezien, waar is dit bekend gemaakt?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#20 Bericht door PA0ETE »

Er is wat publiciteit over geweest, maar ik dacht dat er bij AT geen publiciteit aan gegeven is, anders dan op de factuur.

Ik vind het jammer als dingen verdwijnen. Het is niet altijd succesvol, maar je zou kunnen overwegen om mede-amateurs te vragen om mee te betalen. Ik doe dat zelf liever niet (te veel) omdat het er soms toe leidt dat amateurs ook invloed op de techniek van een baken of repeater willen. Dat laaste gebeurt vaker als afdelingen meebetalen. Maar als het een alternatief is voor het verdwijnen van het baken dan is het misschien de slechtste van twee keuzen.

Ik zou het jammer vinden als er repeaters door verdwijnen. PI7ETE (het baken) en PI3XDV (het repeatersysteem) die ik beide beheer verdwijnen niet. Misschien dat ik nog wel iets semi-legaals zal moeten doen de kop boven water te houden als een sponsormelding van een bedrijf op de repeater als dat voor mij de rekening betaalt. Tenminste als de maatregel niet van tafel gaat, want ook die strijd is wat mij betreft nog niet gestreden.

Een sponsormelding van een bedrijf achter de callgever van een repeater aan hebben we nog niet eerder gezien in Nederland denk ik :-) Maar ja als het het voortbestaan van de repeater verzekert, bij een overheid waar alleen het geld meetelt, dan is het misschien een mooie oplossing waar ook de overheid zich wel in kan vinden...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#21 Bericht door Steef »

PA0ETE, het komt redelijk gefrustreerd over.
Daar bereik je waarschijnlijk niet veel mee.

Misschien een samenwerking van repeaterbeheerders en het AT, om de kosten te verhalen op de overlastgevers?
Wellicht via een gezamenlijke rechtsbijstandsverzekering van de beheerders special hiervoor afgesloten.

Waarschijnlijk zal een vereniging toch het aangewezen orgaan zijn om met AT in gesprek te komen.
Dus dat zou een eerste aanspreekpunt kunnen zijn.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#22 Bericht door PA0ETE »

Vandaag is voor de meesten de laatste dag om je bezwaar in te dienen. Ik heb eventueel per mail een voorbeeld-bezwaarbrief.

Als je een maitlje stuurt aan x@xdv.me stuur ik je die zsm aan je op.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#23 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef: 12 mei 2021, 10:45 PA0ETE, het komt redelijk gefrustreerd over.
Daar bereik je waarschijnlijk niet veel mee.

Misschien een samenwerking van repeaterbeheerders en het AT, om de kosten te verhalen op de overlastgevers?
Wellicht via een gezamenlijke rechtsbijstandsverzekering van de beheerders special hiervoor afgesloten.

Waarschijnlijk zal een vereniging toch het aangewezen orgaan zijn om met AT in gesprek te komen.
Dus dat zou een eerste aanspreekpunt kunnen zijn.
Heel simpel, ik word door een onterechte maatregel getroffen, waarvoor de mogelijkheid van bezwaar open staat tot vanavond 12 uur in mijn geval. Ergo, ik ga niet wachten op wat de verenigingen doen. Het is net als een vroegere Amerikaanse president al zei: vraag je niet af wat je land voor jou kan doen vraag je af wat jij voor je land kunt doen. -)

Ik ben niet gefrustreerd. Ik ben wel teleurgesteld,en ook wel enigszins boos. Maar ik ben ook heel gemotiveerd om er wat tegen te ondernemen. Ik heb een keurig juridisch verweer geschreven, met name in het geval van de bakentarieven meld ik daarin, wat ongebruikelijk is, iets van mijn emoties. Maar dat is functioneel. Dit is gewoon zo onterecht.

En we gaan het zien wat eruit komt. Ik heb wel vaker wat met een dergelijke bezwaarprocedure bereikt. Zowel in het kader van de zendhobby als daarbuiten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#24 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef: 14 mei 2021, 15:11 Het is net als een vroegere Amerikaanse president al zei: vraag je niet af wat je land voor jou kan doen vraag je af wat jij voor je land kunt doen. -)
Je doet met dit bezwaar vooral iets voor jezelf hoor.

Niet dat daar iets mis mee is, maar pretenderen het voor "je land" te doen zou een goed stukkie naast de waarheid zijn.

Integendeel zelfs - als de kosten na jouw bezwaar op alle registraties afgewenteld worden, heb je alleen voor jezelf iets bereikt, en voor alle overige amateurs het tegendeel.

Terwijl als ik dit lees:
PA0ETE schreef:Het is niet altijd succesvol, maar je zou kunnen overwegen om mede-amateurs te vragen om mee te betalen. Ik doe dat zelf liever niet (te veel) omdat het er soms toe leidt dat amateurs ook invloed op de techniek van een baken of repeater willen. Dat laaste gebeurt vaker als afdelingen meebetalen.
Dan denk ik... misschien is het juist wel goed als zo'n registratie alleen in clubverband financieel interessant is; dan heb je er in groepsverband veel meer aan, dan als een handvol amateurs deze schaarse toewijzingen helemaal voor zichzelf privé houden.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#25 Bericht door ----- »

Ik vind het ook raar dat het AT de kosten voor het handhaven bij de houder van de vergunning legt.
De verkoop van zendaparatuur is door de overheid vrijgegeven en de bamiporto's worden overal aangeprezen zonder vermelding dat een licentie verplicht is, helemaal legaal.
Nu ontstaan mede daardoor (of is het vooral daardoor) problemen op repeaters en moet de vergunninghouder voor handhaving opdraaien.
Beetje omgekeerde wereld, we zouden korting moeten krijgen omdat we veel storing op onze banden ondervinden door dit beleid.

Het is alsof de fabrikant van een auto de flitspalen moet betalen omdat gebruikers soms te hard rijden in de door hen geproduceerde auto.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#26 Bericht door pc1mb »

Ja, idealiter worden die kosten verhaald op overtreders en niemand anders. Iedereen blij.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#27 Bericht door PA0ETE »

Ik heb nergens geschreven dat ik iets voor mijn land doe hoor. Ik heb alleen een vergelijking gemaakt tussen de verenigingen en een land, omdat heel veel amateurs roepen "dat zouden de verenigingen eens op moeten pakken", maar zelf gaan ze niet In een bestuur zitten om mee te helpen 'oppakken'..

En wat die invloed van een vereniging op een repeater betreft: ik betaal alles zelf. mijn repeaters en het baken hebben ongeveer 2000 euro gekost of net iets minder. Daar zit een beetje sponsoring bij door mede-amateurs. Dat zijn mensen de ik goed ken en die zich niet met de techniek bemoeien.

Maar aan de andere kant: natuurlijk houd ik rekening met wensen van amateurs hier in de buurt. Als er iemand iets speciaals wil, en zeker als dat makkelijk te doen is, dan wil ik daar graag voor zorgen. Ik ken echter voorbeelden waar afdelingen een relatief klein bedrag bijdroegen en vervolgens gingen dingen eisten als dat er een wurger in de repeater kwam of CTCSS of dat moest er juist weer uit etc.. Dat zijn natuurlijk uitzonderingen, en ik weet redelijk zeker dat dat bij de afdeling in mijn woonplaats niet zal gebeuren, hoewel er natuurlijk bij een bestuurswisseling daar ook verandering in kan komen.

Amersfoort heeft op een hoog punt drie repeaters met een groot bereik. Die doen wat je ervan kunt verwachten. Mijn repeaters hebben een bereik van 15 km. En ik experimenteer met die hardware met nieuwe dingen. Ik ben bezig om chatten via de repeater mogelijk te maken, en dat egelijk met spraak. Ik wil de digitale mode FreeDV toevoegen om ermee te experimenteren. Er zit een SSTV-repeater in, die ik wil uitbreiden met een breedbandige ingang (200 kHz) op 2 meter voor DVB-S.

Als het een afdelingsrepeater was zou ik zoiets misschien eerst moeten overleggen. Die SSTV-repeater bedacht ik me op een donderdag. En op zondag had ik hem al werkend (hij lift gewoon op de FM-repeater mee). Ik zou niet willen dat ik in zo n geval eerst de eerstvolgende bestuursvergadering of afdelingsvergadering zou moeten afwachten of zoiets. Of dat dat soort dingen dan niet mogen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#28 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 14 mei 2021, 16:02 Ik vind het ook raar dat het AT de kosten voor het handhaven bij de houder van de vergunning legt.
De verkoop van zendaparatuur is door de overheid vrijgegeven en de bamiporto's worden overal aangeprezen zonder vermelding dat een licentie verplicht is, helemaal legaal.
Nu ontstaan mede daardoor (of is het vooral daardoor) problemen op repeaters en moet de vergunninghouder voor handhaving opdraaien.
Beetje omgekeerde wereld, we zouden korting moeten krijgen omdat we veel storing op onze banden ondervinden door dit beleid.

Het is alsof de fabrikant van een auto de flitspalen moet betalen omdat gebruikers soms te hard rijden in de door hen geproduceerde auto.
Er zijn kosten, en er wordt ook uit voorzorg opgetreden. Er wordt gekeken hoe de bandbezetting is, en dat gebeurt ook bij amateurfrequenties (dat doen ze niet op de juiste manier trouwens, want de meetmethode doet niet voldoende recht aan hoe amateurverkeer in elkaar zit, waardoor de amateurbanden in de statistieken van AT leger lijken dan ze zijn, maar dat is weer een ander verhaal :-) ) Dat er mensen zijn die die ontvangers instellen (dat wordt per periode/frequentieband geprogrammeerd), en dat er mensenn zijn die werk hebben aan het interpreteren van die gegevens dat bestrijd ik allemaal niet. Er zijn ook kosten voor het verlenen van de vergunningen en met name bij de verlening van de vergunningen voor repeaters zijn er kosten voor een vooronderzoek, en redelijk veel kosten voor overleg met het buitenland daarover.

Ik stel dus absoluut niet dat die kosten er niet zijn. En ik denk ook dat de amateurdienst een dure klant is voor AT die waarschijnlijk een stuk meer geld kost dan dat ze met de tarieven (registraties en vergunningen voor o.a. repeaters) opbrengt.

Daar is wat mij betreft geen discussie over. Ik ben ook best bereid om daar meer voor te betalen. Het gaat me er alleen om dat dit een buitensporig grote verhoging is, en in elk geval bij de bakens ook zeer buitenproportioneel.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#29 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA0ETE schreef: 14 mei 2021, 15:05 Vandaag is voor de meesten de laatste dag om je bezwaar in te dienen. Ik heb eventueel per mail een voorbeeld-bezwaarbrief.

Als je een maitlje stuurt aan x@xdv.me stuur ik je die zsm aan je op.
Ik duim voor je, hoop dat het effect heeft.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeaterbeheerders, bezwaar maken tarieven heeft zin en kan nog ongv. een week

#30 Bericht door PA0ETE »

Yannick PE2YSB schreef: 15 mei 2021, 21:40
PA0ETE schreef: 14 mei 2021, 15:05 Vandaag is voor de meesten de laatste dag om je bezwaar in te dienen. Ik heb eventueel per mail een voorbeeld-bezwaarbrief.

Als je een maitlje stuurt aan x@xdv.me stuur ik je die zsm aan je op.
Ik duim voor je, hoop dat het effect heeft.
Dank je! Het feit dat er bezwaren zijn is al hoopgevend. Er hoeft er maar eentje te zijn die er flink gaten in schiet en het gaat niet door.

Dit is een kort artikel over de andere repeaters in mijn woonplaats:

http://www1.rcamf.nl/mededelingen/hoorz ... p-telecom/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie