kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#46 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:
PI4ASD-L schreef:Het is jammer dat veel zendamateurs zullen afzien om lokaal een repeater in de lucht te brengen als experiment. Wat betreft een bedrag van 280 euro ga je nog wel even nadenken voordat je een vergunning zal aanvragen. Ik blijf erbij dat de kosten voor storingen, overlast etc door de veroorzakers betaald moeten worden en niet door een zendamateur bij het aanvragen van een vergunning.
En dat zul je helaas nooit voor elkaar krijgen. De 'stoorder' koopt in goed vertrouwen spullen, helaas te vaak uit Ali-land, zo goedkoop mogelijk en gebruikt het gewoon. Niet wetend dat het troep kan en vaak zal zijn. Zijn/haar WiFi netwerk werkt dan ineens niet meer en dan ben jij het haasje omdat jij de grootste antenne mast van de buurt in je tuintje hebt staan, want hoe groter de mast hoe groter de kans op storing, toch?

Dat is ook het beroerde van een open handels klimaat. Controles zijn er vrijwel niet, zowel in de fabriek als bij de grens, en als je de leverancier aanpakt schuift hij het, terecht of niet, af op de fabrikant in China. Daar zul je nooit enige Yuan (Chinese munteenheid) of Eurocent vandaan krijgen omdat de AT daar geen enkele bevoegdheid heeft.

Ergens moeten de centen vandaan komen en helaas is de Nederlandse geregistreerde daar van de pineut.
Ik ben het wel met je eens dat het storing-slachtoffer niet financieel verantwoordelijk kan en mag worden gehouden voor de door AT ondernomen acties.
De vrije verkoop van apparatuur wordt vaak genoemd als oorzaak, maar dat is nooit aangetoond. Integendeel, in veel gevallen blijken de gepakte veroorzakers uit eigen amateurkring afkomstig te zijn en gewoon over de papieren te beschikken. Je kunt dan de verkoop en verspreiding aan nog zulke sterke banden leggen, dat gaat voor het gestoor niet heel veel uitmaken.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#47 Bericht door pe1nil-cor »

Word het misschien eens tijd dat de verenigingen van zendamateurs een brief richting het ministerie van
economisch zaken en klimaat schijven om enige coulance te tonen ten aan zien van de hoogte van de jaarlijkse registratie nota's van deze hobby matige groep cq verstelling van betaling voor onbemande stations en repeater 's .

73 Cor

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#48 Bericht door pe1cmo »

Dat zou ik niet doen, keerpunt van de medaille zou kunnen zijn dat de prijzen marktcomfort worden bijgesteld en dat je meer gaat betalen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#49 Bericht door pe1nil-cor »

ok ze kunnen toch een onderscheid maken tussen bedrijfsmatig nota's en niet bedrijfsmatig nota's
ze kunnen toch altijd en poging wagen.

73 Cor

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#50 Bericht door PA0ETE »

Ik denk niet dat ze het nu meteen nog een keer zullen verhogen.

Het is echter inderdaad wel zo dat wij niet betalen wat AT aan kosten aan de repeaters heeft. Ik vind niettemin een verhoging op deze manier, zonder overleg of vooraankondiging niet van veel respect naar de amateurs toe getuigen. Doorgaans is AT heel amateurminded naar mijn opinie, dit vind ik dan ook een echte misser. Hopelijk is dit inderdaad niet de voorbode van een trendbreuk.

Het zou dus zeker kunnen dat er (protesteren of niet) meer verhogingen aan zitten te komen. Hopelijk wordt dat dan aangekondigd en bovenal vindt er overleg over plaats hoe dat met de minste pijn voor een aantal mensen kan gebeuren. Ik vind nog steeds dat ik als bezitter van een vergunning voor zowel een baken als een repeater onredelijk hard getroffen word door de maatregel.

Verder heeft klagen hierover altijd zin. Laat AT maar weten dat de amateurs door deze maatregel zeer onaangenaam zijn getroffen. Waarom zou je dat onder stoelen of banken steken? En het helpt zeker. Als het een toekomstige maatregel niet kan voorkomen, dan zal er toch meer rekening mee gehouden worden met wat amateurs vinden als er eerder geklaagd is. Op basis van de historie is gebleken dat AT hier ook niet ongevoelig voor is. Dus als je je onvrede of zelfs frustratie wilt uiten, dan zou ik dat (in respectvolle bewoordingen!) zeker doen. Er werken verder redelijk wat zendamateurs bij AT, en ik kan me voorstellen dat die zelf ook niet allemaal voor deze verhoging zullen zijn, en dat geldt ongetwijfeld ook voor de niet-amateurs die er werken.

Het mailadres daarvoor is: info@agentschaptelecom.nl AT publiceert geen telefoonnummers van afdelingen of van medewerkers, maar op het algemene nummer word je meer dan uitstekend geholpen is mijn ervaring, dat nummer is: 050 - 587 74 44 (bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00). AT is verder ook actief op sociale media, o.a. op Twitter: https://twitter.com/AgentschapT

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#51 Bericht door PA0ETE »

pe1nil-cor schreef:ok ze kunnen toch een onderscheid maken tussen bedrijfsmatig nota's en niet bedrijfsmatig nota's
ze kunnen toch altijd en poging wagen.

73 Cor
De amateurdienst is voor AT een redelijk kostbare. Amateurs vragen veel aandacht, meer dan andere gebruikers. Het is dus zo dat de andere gebruikers zeker een deel van de diensten van de amateurs betalen.

Maar goed, je kunt aan de andere kant van hobbyisten niet verwachten dat die marktconforme bedragen gaan betalen, en zeker niet omdat ze anders zijn gewend. Maar stel dat er ofwel in Den Haag (waar vanaf het ministerie het beleid hierover wordt gemaakt) of in Groningen een aantal mensen van de amateurs af willen, dan zou het drastisch verhogen van de tarieven wel een manier zijn om van die lastige amateurs af te komen en de frequenties van de overblijvende amateurs te kunnen inpikken.

Er wordt in dat kader wel eens geroepen dat de amateurdienst een heel kleine groep is die bovendien hun frequenties maar matig gebruiken, en hebben ze dan wel bestaansrecht? Dat gaat echter ook niet helemaal op. Toen ik zelf in de eerste helft van de jaren 70 amateur werd, toen waren er maar 2700 zendamateurs. De grote activiteit is pas gekomen met het gebruik van FM-apparatuur, in eerste instantie alleen op VHF. En die kwam vooral prominent aan het licht door het beperkte aantal gebruikte frequenties van toen.

In de periode van de tweede helft van de jaren 20 tot de eerste helft van de jaren 70 van de vorige eeuw was het dus een zeer kleine groep die amateurs, die in het geheel niet veel van hun banden gebruik maakten. En ook die kleine groep had toen gewoon bestaansrecht. De 16.000 amateurs van nu zijn zeker actiever dan die groep van 2700 toen was. Dat je daarvan niet zoveel merkt is onder andere doordat dat het frequentiegebruik effectiever is geworden, bijv. door recente ontwikkelingen als FT8, dat wil zeggen: door eigen technologische ontwikkelingen van de amateurgemeenschap zelf. Dat ondergraaft ook direct het beeld dat AT in de afgelopen jaren wel eens heeft geschetst dat technologische vooruitgang tegenwoordig door grote groepen mensen gebeurt, en niet meer door mensen uit de amateurwereld. En verder lijkt de activiteit ook kleiner doordat gesprekken tegenwoordig minder lokaal zijn en over veel meer frequentiebanden en gebiedjes verspreid.

Een belangrijk punt voor de verenigingen (internationaal) zou ik verder vinden dat er bij banden die soms worden ingetrokken, er met grote kracht op in wordt gezet dat in de eerste plaats die banden niet dienen te verdwijnen, maar als dat toch gebeurt dat er van elk van die banden toch een klein stukje overblijft van bijv. 10 of 20 kHz. Desnoods onder speciale regels. Dat soort dingen bestaan ook nu al. Op 13 cm is er bijv. een frequentiegebied waar je uitsluitend mag zenden ten behoeve van satellietverkeer. Nou in die overblijvende stukjes zouden (maar ook alleen als het anders niet gaat) dat bijv. alleen EME-verkeer kunnen zijn of bijv. alleen lange afstand met FT8. Op die manier behouden we, ondanks dat het pijn doet dat er banden verdwijnen toch ons diffuse spectrum, en de (ook door AT) zo gewaardeerde mogelijkheid tot experimenteren.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#52 Bericht door PA0AA »

PA0ETE schreef: ..............maar als dat toch gebeurt dat er van elk van die banden toch een klein stukje overblijft van bijv. 10 of 20 kHz.........................
Even een anekdote na de bovenstaande serieuze bijdrage van John, PA0ETE.
Toen de frequenties geveild werden t.b.v. de mobiele telefonie, ik dacht dat het toen 3G was, heb ik de organisatie van de veiling benaderd, met de vraag, of er ook een deel van
het spectrum te koop was. Dat bleek helaas niet mogelijk. :evil:
Ik had een paar duizend euro opzij gezet voor een experiment. Als het was doorgegaan, had ik net genoeg geld om een stukje met een bandbreedte van 500 Hz te kopen. Daar past precies een CW signaal in... :lol:

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#53 Bericht door PA1Bj »

Het baken van John zou een Mhz lager, bijv. op 27.305 Mhz geheel zonder kosten en met 4 watt kunnen uitzenden..
De enige voorwaarde , die ik zie, is dat het setje / bakkie een CE keurmerk dient te hebben..
Nou, daar zullen wij als amateurs toch niet echt vrolijk van worden.
Maar het geeft wel aan dat de kosten voor John onevenredig hoog zijn met 0,5 watt... :(

Plaats reactie