kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#31 Bericht door elsinga »

Ik weet dat het tegenwoordig mogelijk is om meerdere repeaters op 1 vergunning te draaien. Wordt o.a. in Leeuwarden gedaan met een 2m, een 70cm en een DMR repeater. Nadeel voor ons is dat ze allemaal dezelfde roepletters hebben (PI2LWD uit het hoofd), dus voor de herkenbaarheid is het een beetje jammer (maar PI2LWD/V, PI2LWD/U en PI2LWD/D kunnen ook).

Dus wellicht wordt het tijd om met meerdere beheerdersgroepen om tafel te gaan zitten en wat meer repeaters onder 1 vergunning te laten vallen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#32 Bericht door PE1PQX »

pe1cmo schreef:Zoals ik het in die link van officiële bekendmakingen lees, 201 euro per jaar voor de uitvoering, en 79 euro per jaar voor toezicht, is samen 280 euro
Waar zie jij 'per jaar' bij staan?? Er staat bij "Per vergunning en/of per geplande eenheid" Als een ATOF voor 3 jaar aangegaan wordt is het €201 per 3 jaar lijkt me.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#33 Bericht door pe1cmo »

BIJLAGE 1. BEHORENDE BIJ ARTIKEL 2, EERSTE LID
Over het kalenderjaar 2021 zijn de volgende bedragen verschuldigd:

dat is toch per jaar, deze bedragen zijn voor 2021 !!
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#34 Bericht door PA0ETE »

pa3ayw schreef:De info waar het om gaat moet van AT komen en niet van een vereniging. Iemand daar al eens gekeken?
Repeatereigenaren hebben volgens mij een brief gekregen. Met die brief kun je ook bezwaar aantekenen zoals dat wettelijk is geregeld. Ik heb alleen die brief niet gekregen :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#35 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik weet dat het tegenwoordig mogelijk is om meerdere repeaters op 1 vergunning te draaien. Wordt o.a. in Leeuwarden gedaan met een 2m, een 70cm en een DMR repeater. Nadeel voor ons is dat ze allemaal dezelfde roepletters hebben (PI2LWD uit het hoofd), dus voor de herkenbaarheid is het een beetje jammer (maar PI2LWD/V, PI2LWD/U en PI2LWD/D kunnen ook).

Dus wellicht wordt het tijd om met meerdere beheerdersgroepen om tafel te gaan zitten en wat meer repeaters onder 1 vergunning te laten vallen?
Ik heb een dergelijke repeater, die bestaat uit een repeater voor 2m (uitgang 144,875) en eentje voor 70 cm (430,975 MHz).

Het baken staat echter op een aparte vergunning, dus zou ik het tarief dan toch twee keer betalen. 160 euro is wel wat veel. Als ik moet kiezen blijft het baken, omdat dat al zolang bestaat. De leukste dingen doe ik echter met de repeater.

Ik heb er groot bezwaar tegen dat ik ook voor het baken (300 mW op 28,302 MHz) dit hoge tarief moet betalen. Met bakens is er nooit een probleem geweest zoals bij repeaters wel. De repeaters dat is echter waarmee ik aan het experimenteren ben en wat ik ook het leukst vind, en zoals ook AT vaak heeft aangegeven dat ze vindt, dat experimenteren is onze core-businiess als zendamateurs...

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#36 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:
pa3ayw schreef:De info waar het om gaat moet van AT komen en niet van een vereniging. Iemand daar al eens gekeken?
Repeatereigenaren hebben volgens mij een brief gekregen. Met die brief kun je ook bezwaar aantekenen zoals dat wettelijk is geregeld. Ik heb alleen die brief niet gekregen :-)
Deze repeater eigenaar heeft nog geen brief gezien.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#37 Bericht door PE1PQX »

pe1cmo schreef:BIJLAGE 1. BEHORENDE BIJ ARTIKEL 2, EERSTE LID
Over het kalenderjaar 2021 zijn de volgende bedragen verschuldigd:

dat is toch per jaar, deze bedragen zijn voor 2021 !!
Nope... Er staat bij "Per vergunning en/of per geplande eenheid", kosten geldend vanaf het jaar 2021.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#38 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef:Repeatereigenaren hebben volgens mij een brief gekregen. Met die brief kun je ook bezwaar aantekenen zoals dat wettelijk is geregeld. Ik heb alleen die brief niet gekregen :-)
Deze repeater eigenaar heeft nog geen brief gezien.[/quote]

Ik zal het hier wel even melden als ik wat hoor. Meestal is dat binnen twee dagen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#39 Bericht door PA0ETE »

Ik heb inmiddels informatie van AT. Dat wil ik even hier delen.

Het tarief van 79 euro voor toezicht geldt inderdaad per jaar. En als je twee vergunningen hebt (zoals ik, een baken én een repeater), dan betaal je dubbel.

Het verlengingsbedrag na iedere drie jaar bedraagt nu 37 euro.

Voor een nieuwe vergunning, cq. een niet-kleine wijziging van locatie, frequentie, antennehoogte en/of zendvermogen wordt vanaf nu het bedrag van 200 euro gerekend (was 160 euro volgens mij), maar de driejaarlijkse verlenging is nu dus gratis.

Er is overigens geen brief over gestuurd. Verder zijn de bedragen (zoals hier ook al aan de orde kwam) inmiddels in de regelgeving opgenomen. Daardoor is het vrij lastig om er iets tegen te ondernemen. Ik ga dat voor het baken nog wel proberen. Er zijn nooit handhavingsproblemen met bakens geweest, en daarom vind ik het tarief daarvoor dus ook nogal onredelijk.

[Ik heb de posting om 17:02 aangepast. Ik kreeg een mailtje dat het achteraf niet correct was dat het tarief voor de driejaarlijkse verlenging was afgeschaft. Dat is nu verhoogd van 35 naar 37 euro.]

PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#40 Bericht door PI4ASD-L »

elsinga schreef:Ik weet dat het tegenwoordig mogelijk is om meerdere repeaters op 1 vergunning te draaien. Wordt o.a. in Leeuwarden gedaan met een 2m, een 70cm en een DMR repeater. Nadeel voor ons is dat ze allemaal dezelfde roepletters hebben (PI2LWD uit het hoofd), dus voor de herkenbaarheid is het een beetje jammer (maar PI2LWD/V, PI2LWD/U en PI2LWD/D kunnen ook).

Dus wellicht wordt het tijd om met meerdere beheerdersgroepen om tafel te gaan zitten en wat meer repeaters onder 1 vergunning te laten vallen?
Je kan meerdere repeaters/vergunningen niet zomaar omzetten naar één vergunning. Dan is er sprake van een nieuwe vergunning. Ik kan mij niet voorstellen dat beheerders op extra kosten zitten te wachten. Volgens mij is een vergunning inmiddels meer dan 200 euro geworden (?).

Ik zie het probleem niet van meerdere repeaters onder één call. De gebruiker kan repeaters Leeuwarden in eigen apparatuur proggen met PI1LWD (digitaal) PI2LWD (UHF) en PI3LWD (VHF). Deze aanpassing in de portofoon of mobilofoon van de gebruiker kost niets! Bespaar onnodige kosten bij beheerders.

PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#41 Bericht door PI4ASD-L »

PA0ETE schreef:
pa3ayw schreef:De info waar het om gaat moet van AT komen en niet van een vereniging. Iemand daar al eens gekeken?
Repeatereigenaren hebben volgens mij een brief gekregen. Met die brief kun je ook bezwaar aantekenen zoals dat wettelijk is geregeld. Ik heb alleen die brief niet gekregen :-)

Ik zou graag vernemen waar dit verhaal vandaan komt. Wij als beheerder hebben nooit een brief ontvangen. Worden NOOIT door AT op de hoogte gehouden, dus volgens mij is dit een onzin verhaal. Je moet zelf speuren op de website van de overheid om bezwaar te kunnen indienen... als je op tijd bent.

PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#42 Bericht door PI4ASD-L »

Het is jammer dat veel zendamateurs zullen afzien om lokaal een repeater in de lucht te brengen als experiment. Wat betreft een bedrag van 280 euro ga je nog wel even nadenken voordat je een vergunning zal aanvragen. Ik blijf erbij dat de kosten voor storingen, overlast etc door de veroorzakers betaald moeten worden en niet door een zendamateur bij het aanvragen van een vergunning.

Hierdoor is het verhuizen van een repeater naar een andere (betere) locatie ook een drempel geworden, weer een nieuwe vergunning aanvragen met een factuur van 280 euro. Wij willen best een x bedrag betalen maar dit is wel een flink bedrag. Soms kan een beheerder maar voor 6 maanden van een locatie gebruik maken om vervolgens weer naar een andere locatie te moeten verhuizen. Het verkrijgen van een goede locatie vraagt veel werk, tijd en inspanning. Als er sprake is van moeten verhuizen een paar keer, dan kan je beter stoppen.

Vraag je een evenementen vergunning voor een bedrijf aan waarbij je een waslijst met frequenties krijgt (oa 154 MHz 464 MHz), zit er ook een document bij op welke hoogtes je een repeater mag plaatsen met de daarbij de vermogens per hoogte (dit is een landelijke vergunning waarbij je zelf mag bepalen op welke hoogte je de antenne van een repeater plaatst en hoeft geen melding te doen wat betreft de locatie). We zouden graag voor Amsterdam op 145.7875 MHz ook zo'n vergunning wensen voor het gebied Amsterdam, om van locatie te wisselen hoort ook bij experimenteren. Zolang de repeaters in het gebied van Amsterdam staan is dan geen nieuwe vergunning nodig. Dit zal ons een hoop kosten besparen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#43 Bericht door PE1PQX »

PI4ASD-L schreef:Het is jammer dat veel zendamateurs zullen afzien om lokaal een repeater in de lucht te brengen als experiment. Wat betreft een bedrag van 280 euro ga je nog wel even nadenken voordat je een vergunning zal aanvragen. Ik blijf erbij dat de kosten voor storingen, overlast etc door de veroorzakers betaald moeten worden en niet door een zendamateur bij het aanvragen van een vergunning.
En dat zul je helaas nooit voor elkaar krijgen. De 'stoorder' koopt in goed vertrouwen spullen, helaas te vaak uit Ali-land, zo goedkoop mogelijk en gebruikt het gewoon. Niet wetend dat het troep kan en vaak zal zijn. Zijn/haar WiFi netwerk werkt dan ineens niet meer en dan ben jij het haasje omdat jij de grootste antenne mast van de buurt in je tuintje hebt staan, want hoe groter de mast hoe groter de kans op storing, toch?

Dat is ook het beroerde van een open handels klimaat. Controles zijn er vrijwel niet, zowel in de fabriek als bij de grens, en als je de leverancier aanpakt schuift hij het, terecht of niet, af op de fabrikant in China. Daar zul je nooit enige Yuan (Chinese munteenheid) of Eurocent vandaan krijgen omdat de AT daar geen enkele bevoegdheid heeft.

Ergens moeten de centen vandaan komen en helaas is de Nederlandse geregistreerde daar van de pineut.
Ik ben het wel met je eens dat het storing-slachtoffer niet financieel verantwoordelijk kan en mag worden gehouden voor de door AT ondernomen acties.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#44 Bericht door PA0ETE »

PI4ASD-L schreef:
PA0ETE schreef:
pa3ayw schreef:De info waar het om gaat moet van AT komen en niet van een vereniging. Iemand daar al eens gekeken?
Repeatereigenaren hebben volgens mij een brief gekregen. Met die brief kun je ook bezwaar aantekenen zoals dat wettelijk is geregeld. Ik heb alleen die brief niet gekregen :-)

Ik zou graag vernemen waar dit verhaal vandaan komt. Wij als beheerder hebben nooit een brief ontvangen. Worden NOOIT door AT op de hoogte gehouden, dus volgens mij is dit een onzin verhaal. Je moet zelf speuren op de website van de overheid om bezwaar te kunnen indienen... als je op tijd bent.
Ik heb inmiddels met AT gesproken: er is geen brief verstuurd, en je kunt ook geen bezwaar indienen. De aanpassingen hebben al in de Staatscourant gestaan en zijn daarmee definitief.

Ik overweeg om toch nog een poging te doen. Ik ben er nog niet uit of ik dat alleen ga doen (bijvoorbeeld omdat het tarief ook voor mijn baken geldt, wat ik volkomen onredelijk vind). of dat ik probeer de krachten (en kosten) te bundelen cq. delen.

In de meeste gevallen is er bijvoorbeeld wel de mogelijkheid van uitzondering als een regel voor een bepaalde persoon of groep zeer onredelijk uitpakt. Ook dient de overheid zich als betrouwbare partij op te stellen, en je kunt je afvragen of daar in dit geval wel sprake van is.

Het bleek niet mogelijk om in mijn geval het baken en de repeater op dezelfde vergunning te combineren. Als ik niet protesteer ga ik dus van jaarlijkse kosten van ruim 20 euro naar ongeveer 170 euro (twee maal 78 + eenderde van 35 euro).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#45 Bericht door PA0ETE »

Wat mogelijk meespeelt is dat de LPAM-mensen (voor een belangrijk deel tevens zendamateur) op grote schaal bereid zijn fors te betalen voor hun vergunningen waarmee ze in feite veel minder mogen dan de zendamateurs. Het tarief voor toezicht werd ook eerst voor LPAM ingevoerd.

Plaats reactie