Afbouw bovenregionaal PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#1 Bericht door pd0raa »


sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#2 Bericht door sottezero »

Tja, zolang Agentschap Telecom niet op treedt tegen ether piraten kan een mooi technisch systeem nog steeds falen.
Wanneer ik hoor dat sommige piraten 3 jaar lang kunnen treiteren is dat gewoon vragen om problemen.
Dat ze de 11 meter band al leeg-gepest hebben komen ze nu naar de amateurbanden waar nog wel mensen zijn, die ook nog eens reageren.
En repeaters reageren natuurlijk ook altijd.

Beetje ' repeater reageert, dus ik besta '. Je moet wat als je verder niets hebt.

Wanneer straks alle amateurs weggepest zijn door piraten, zoals op de 11m band ook al het geval is (af en toe een verdwaalde Poolse vrachtwagen, Franse automobilst of Italiaanse gigawatter, gaan ze dan straks met vliegtuigen praten?

Het lijkt dat de focus meer ligt op de 3m piraten die (denk ik) liever vrije frequenties gebruiken omdat ze dan zelf ook beter te horen zijn dan de piraten die bestaand verkeer proberen te verstieren.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#3 Bericht door PE2AAB »

sottezero schreef:Tja, zolang Agentschap Telecom niet op treedt tegen ether piraten kan een mooi technisch systeem nog steeds falen.
Wanneer ik hoor dat sommige piraten 3 jaar lang kunnen treiteren is dat gewoon vragen om problemen.
Dat ze de 11 meter band al leeg-gepest hebben komen ze nu naar de amateurbanden waar nog wel mensen zijn, die ook nog eens reageren.
En repeaters reageren natuurlijk ook altijd.

Beetje ' repeater reageert, dus ik besta '. Je moet wat als je verder niets hebt.

Wanneer straks alle amateurs weggepest zijn door piraten, zoals op de 11m band ook al het geval is (af en toe een verdwaalde Poolse vrachtwagen, Franse automobilst of Italiaanse gigawatter, gaan ze dan straks met vliegtuigen praten?

Het lijkt dat de focus meer ligt op de 3m piraten die (denk ik) liever vrije frequenties gebruiken omdat ze dan zelf ook beter te horen zijn dan de piraten die bestaand verkeer proberen te verstieren.
Ik wil sterk ontkrachten dat AT niets doet. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dat wél zo is.

Veel verder dan een gele kaart geven aan een zendamateur die niet eens in de 5 min zijn call herhaalt gaat helaas niet. Of deze persoon nu een dierentuin laat horen of als meerderjarig persoon meer dan 2 jaar lang een geit na doet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#4 Bericht door PC1TK »

Als ik op een afdelingsavond iets hoor over PI2NOS dan gaat het nooit over piraten .
Dan gaat het over het gedrag van de Amateurs onderling. Ongeacht of het nu een F of N amateur is .

Noorden word als eerst afgebouwd is veder niet schokend en begrijpelijk .
Het is een veel gehoorde wens .
Niet dat ik die wel eens uit sprak maar wel begreep .
Missen ?? Nee !
Jammer voor die er zo veel tijd in staken .

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#5 Bericht door PA2RU »

Ik snap heel goed dat sponsoren en donateurs niet meer in 1 adem genoemd willen worden met NOS..
Het indirecte gevolg van asociaal volk wat zich niet weet te gedragen.
Erg jammer want op technisch vlak hebben we het wel over een (letterlijk :wink: ) hoogstaand project wat ter ziele gaat.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#6 Bericht door elsinga »

Ik begreep op Facebook van Mischa dat de reden voornamelijk ligt in het niet meer (kostengunstig?) beschikbaar zijn van ruimte op de gebruikte opstelpunten. Dat blijft jammer, maar heeft dan weinig met de dierentuin te maken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#7 Bericht door PA2RU »

Dat klopt , ik citeer Hobbyscoop :

"Hoofdreden is het uitblijven van de broodnodige inkomsten om de faciliteiten op 27 verschillende locaties te kunnen bekostigen. Stichting Scoop Hobbyfonds is primair afhankelijk van sponsoren en donateurs; helaas zijn de inkomsten over de afgelopen anderhalf jaar gestagneerd. De stichting is financieel kerngezond dankzij een sterk financieel beleid, echter, dit moet wel zo blijven….

Oorzaak voor de dalende inkomsten vindt voor een belangrijk deel zijn oorsprong in frequentiemisbruik op de bovenregionale repeater PI2NOS. Verschillende goedwillende radiozendamateurs hebben de repeater hierdoor de rug toegekeerd om begrijpelijke redenen."
73 René PA2RU

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#8 Bericht door Toon pd0dfm »

Jammer dat een technisch unicum zo zou moeten verdwijnen.
Het is misschien een idee,.. als er weer eens ergens een radiomarkt is, een paar procent van de verkoop van je overtollige spullen is voor de stichting.
Of met een veiling van spullen, ook een paar procent voor de stichting.
Het is maar een idee, maar misschien een oplossing.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#9 Bericht door PE2AAB »

Toon pd0dfm schreef:Jammer dat een technisch unicum zo zou moeten verdwijnen.
Het is misschien een idee,.. als er weer eens ergens een radiomarkt is, een paar procent van de verkoop van je overtollige spullen is voor de stichting.
Of met een veiling van spullen, ook een paar procent voor de stichting.
Het is maar een idee, maar misschien een oplossing.
Het zijn helaas niet alleen de financiën. Er zijn ook externe factoren.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#10 Bericht door Remco »

PE2AAB schreef:*snip* Er zijn ook externe factoren.
Die vooral niet benoemd worden ;-)

Dus laat ik een steen in de vijver gooien:

Stel voor dat je een paar 1000 euro per jaar kwijt bent om
een systeem in de lucht te houden waar de meesten zich niet meer
mee willen associeren (resp. zich voor schamen en daarom ook niet
meer luisteren) en dat uiteindelijk het putje van het Nederlandse
'zendamateurisme' podium biedt.

Nou ... dan zou ik ook denken: "Waar doe ik het voor?"

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#11 Bericht door PE2AAB »

Remco schreef:
PE2AAB schreef:*snip* Er zijn ook externe factoren.
Die vooral niet benoemd worden ;-)

Dus laat ik een steen in de vijver gooien:

Stel voor dat je een paar 1000 euro per jaar kwijt bent om
een systeem in de lucht te houden waar de meesten zich niet meer
mee willen associeren (resp. zich voor schamen en daarom ook niet
meer luisteren) en dat uiteindelijk het putje van het Nederlandse
'zendamateurisme' podium biedt.

Nou ... dan zou ik ook denken: "Waar doe ik het voor?"
Exact dat bedoelde ik. Maar om nu al die zoogdieren bij naam te noemen... ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#12 Bericht door PA0ETE »

sottezero schreef:Tja, zolang Agentschap Telecom niet op treedt tegen ether piraten kan een mooi technisch systeem nog steeds falen.
Wanneer ik hoor dat sommige piraten 3 jaar lang kunnen treiteren is dat gewoon vragen om problemen.
Dat ze de 11 meter band al leeg-gepest hebben komen ze nu naar de amateurbanden waar nog wel mensen zijn, die ook nog eens reageren.
En repeaters reageren natuurlijk ook altijd.

Beetje ' repeater reageert, dus ik besta '. Je moet wat als je verder niets hebt.

Wanneer straks alle amateurs weggepest zijn door piraten, zoals op de 11m band ook al het geval is (af en toe een verdwaalde Poolse vrachtwagen, Franse automobilst of Italiaanse gigawatter, gaan ze dan straks met vliegtuigen praten?

Het lijkt dat de focus meer ligt op de 3m piraten die (denk ik) liever vrije frequenties gebruiken omdat ze dan zelf ook beter te horen zijn dan de piraten die bestaand verkeer proberen te verstieren.
Toen begin jaren 80 AT, destijds Radiocontroledienst genaamd, nog zeer stevig optrad, toen hielp dat ook niet erg hoor. Ik heb de laatste weken niet naar PI2NOS geluisterd, maar de problemen op PI3AMR waren in die tijd erger dan ik het op PI2NOS heb gehoord.

Om even een perspectief te schetsen, regelmatig werden in die tijd brave winkeliers als Venhorst en andere bekende namen door de RCD bezocht, die dan een derde of zo van de winkelvoorraad meenamen omdat die apparaten niet aan de regels voldeden. Als amateur moest je een sticker op de apparatuur plakken waarvan je vond dat je die legaal had, en het kostte mij grote moeite om van de RCD voldoende stickers te krijgen voor alle zendapparatuur die ik in mijn bezit had. Je moest daarnaast in een inventarislijst noteren wanneer je een apparaat en van wie gekocht had, en waar het apparaat later naartoe was gegaan. En wee je gebeente als je niet kon verklaren dat een apparaat niet naar een legale amateur of handelaar was gegaan. Dan kreeg je op zijn minst een gele kaart.Zelfs bij een apparaat dat gesloopt of volledig afgefikt was en daarna gewoon weggegooid werd er wel eens moeillijk gedaan. Ook trad RCD in die tijd geregeld op tegen de intruders van toen, die ondanks de vrij draconische maatregelen toch gewoon aan de apparatuur konden komen (bijvoorbeeld omdat ze wel eens een vergunning hadden, of vrienden die de apparaten voor ze kochten),

En al die strengheid en bureaucratie leverden nauwelijks wat op. Het is makkelijk om vervelende dingen van zolang geleden te vergeten en dat vind ik een goede eigenschap, maar er werden op die repeater soms door één en dezelfde persoon drie dagen lang plaatjes gedraaid. (D.w.z. dat heb ik niet van horen zeggen, maar ik heb dat zelf wel eens waargenomen.)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#13 Bericht door PA0ETE »

Remco schreef:
PE2AAB schreef:*snip* Er zijn ook externe factoren.
Die vooral niet benoemd worden ;-)

Dus laat ik een steen in de vijver gooien:

Stel voor dat je een paar 1000 euro per jaar kwijt bent om
een systeem in de lucht te houden waar de meesten zich niet meer
mee willen associeren (resp. zich voor schamen en daarom ook niet
meer luisteren) en dat uiteindelijk het putje van het Nederlandse
'zendamateurisme' podium biedt.

Nou ... dan zou ik ook denken: "Waar doe ik het voor?"
Ik vind het heel triest voor de initiatiefnemers. Het ligt ook niet aan het fenomeen repeaters. Aan de oostkust in de VS heb je dit soort problemen in de 75 meterband (net onder 4 MHz) en in mindere mate op 40 meter. Als je daar op forums leest zie je dat daar ook amateurs van die banden wegblijven vanwege de sfeer en een handjevol met 'bullies'..

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:
sottezero schreef:Tja, zolang Agentschap Telecom niet op treedt tegen ether piraten kan een mooi technisch systeem nog steeds falen.
Wanneer ik hoor dat sommige piraten 3 jaar lang kunnen treiteren is dat gewoon vragen om problemen.
Dat ze de 11 meter band al leeg-gepest hebben komen ze nu naar de amateurbanden waar nog wel mensen zijn, die ook nog eens reageren.
En repeaters reageren natuurlijk ook altijd.

Beetje ' repeater reageert, dus ik besta '. Je moet wat als je verder niets hebt.

Wanneer straks alle amateurs weggepest zijn door piraten, zoals op de 11m band ook al het geval is (af en toe een verdwaalde Poolse vrachtwagen, Franse automobilst of Italiaanse gigawatter, gaan ze dan straks met vliegtuigen praten?

Het lijkt dat de focus meer ligt op de 3m piraten die (denk ik) liever vrije frequenties gebruiken omdat ze dan zelf ook beter te horen zijn dan de piraten die bestaand verkeer proberen te verstieren.
Toen begin jaren 80 AT, destijds Radiocontroledienst genaamd, nog zeer stevig optrad, toen hielp dat ook niet erg hoor. Ik heb de laatste weken niet naar PI2NOS geluisterd, maar de problemen op PI3AMR waren in die tijd erger dan ik het op PI2NOS heb gehoord.

Om even een perspectief te schetsen, regelmatig werden in die tijd brave winkeliers als Venhorst en andere bekende namen door de RCD bezocht, die dan een derde of zo van de winkelvoorraad meenamen omdat die apparaten niet aan de regels voldeden. Als amateur moest je een sticker op de apparatuur plakken waarvan je vond dat je die legaal had, en het kostte mij grote moeite om van de RCD voldoende stickers te krijgen voor alle zendapparatuur die ik in mijn bezit had. Je moest daarnaast in een inventarislijst noteren wanneer je een apparaat en van wie gekocht had, en waar het apparaat later naartoe was gegaan. En wee je gebeente als je niet kon verklaren dat een apparaat niet naar een legale amateur of handelaar was gegaan. Dan kreeg je op zijn minst een gele kaart.Zelfs bij een apparaat dat gesloopt of volledig afgefikt was en daarna gewoon weggegooid werd er wel eens moeillijk gedaan. Ook trad RCD in die tijd geregeld op tegen de intruders van toen, die ondanks de vrij draconische maatregelen toch gewoon aan de apparatuur konden komen (bijvoorbeeld omdat ze wel eens een vergunning hadden, of vrienden die de apparaten voor ze kochten),

En al die strengheid en bureaucratie leverden nauwelijks wat op. Het is makkelijk om vervelende dingen van zolang geleden te vergeten en dat vind ik een goede eigenschap, maar er werden op die repeater soms door één en dezelfde persoon drie dagen lang plaatjes gedraaid. (D.w.z. dat heb ik niet van horen zeggen, maar ik heb dat zelf wel eens waargenomen.)

Ja inderdaad John, wat was dat een "ramp" op AMR. Maar wij zijn natuurlijk ook wel oude gedienden...hi
Hoewel er op de PYR ook wel oneigenlijk gebruik gemaakt werd, maar die mensen kenden we. En zijn inmiddels wel zendamateur...hi

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen"
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afbouw bovenregionaal PI2NOS

#15 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Ja inderdaad John, wat was dat een "ramp" op AMR. Maar wij zijn natuurlijk ook wel oude gedienden...hi
Hoewel er op de PYR ook wel oneigenlijk gebruik gemaakt werd, maar die mensen kenden we. En zijn inmiddels wel zendamateur...hi

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen"
BIj de PYR was sprake van een heel slim soort stoorzendertjes, waar ik de fijne details mooi niet van ga vertellen, als je dat niet meer weet kan ik het in een mailtje sturen. In eerste instantie wisten ze niet of het aan de repeater lag of aan iets externs en als je het niet weet kom je er ook niet op. Dat was pas toen ze er eentje vonden.

De bedenker ervan was boos omdat de gezellige sfeer op 145,000 ineens verdwenen was doordat met ruimte zat voor repeaters in die tijd, de repeater in deze regio nou net op die frequentie moest terechtkomen. Ik wist pas na een aantal jaren dat hij dat was geweest, en heel veel later kwam ik er dus achter dat hij tegelijk ook nog een grote bijdrage aan nota bene het opzetten van diezelfde repeater had geleverd. Maar dat was dus voordat bekend was welke frequentie...

Plaats reactie