Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#286 Bericht door Juul - PE0GJG »

En bij IKEA dan?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#287 Bericht door PA8MC »

PA0ETE schreef:
PE1PQX schreef: Dat is in Engeland nog veel erger hoor. Daar zegt echt iedereen jij en jou. (En dat doen ze al bijna drie eeuwen ook.... :wink: )
Het Engelse "you" en "your" is de formele vorm, zoals in het Nederlands "u" en "uw". De informele vormen "thy", "thou" en "thine" (Duits "du" en "dein") worden niet meer gebruikt. Ergo, in het Engels zegt niemand jij en jou".

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#288 Bericht door PE1PQX »

PA0ETE schreef:
Dat is in Engeland nog veel erger hoor. Daar zegt echt iedereen jij en jou. (En dat doen ze al bijna drie eeuwen ook.... :wink: )

Maar point taken. De volgende keer als ik u op de band aantref zal ik u op gepaste wijze aanspreken. Vind u het nog wel goed dat ik Old Man zeg, of vindt u dat ook te amicaal?
Dat is omdat 'you' zowel 'jij' als 'u' betekend in het Engels, en dan hebben u en ik het nog niet over enkel- en meervoud gehad, "sheep" (schaap) is zowel enkel- als meervoud :wink:

En 'Old Man'? Ja hoor, dat mag... Als u zich er prettig bij voelt vind ik het prima. :mrgreen: Ik ben 'slechts' 44 jaren jong.

Maar zonder dollen: ik probeer een ander te behandelen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden; met wederzijds respect, maar als iemand mij als 'bagger' behandeld...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#289 Bericht door PD1JAP »

Juul - PE0GJG schreef:En bij IKEA dan?
Geen idee, daar kom ik niet. Ik koop alleen comfortable meubels die langer dan één jaar meegaan . :mrgreen:
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#290 Bericht door PE1PQX »

PA8MC schreef:
PA0ETE schreef: Dat is in Engeland nog veel erger hoor. Daar zegt echt iedereen jij en jou. (En dat doen ze al bijna drie eeuwen ook.... :wink: )
Het Engelse "you" en "your" is de formele vorm, zoals in het Nederlands "u" en "uw". De informele vormen "thy", "thou" en "thine" (Duits "du" en "dein") worden niet meer gebruikt. Ergo, in het Engels zegt niemand jij en jou".
Bijna goed.... Zie mijn reactie op PA0ETE; 'you' is zowel 'jij' als 'u' in het Engels. (aldus een docent van de MTS in Emmen in de jaren 90 van de vorige eeuw)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#291 Bericht door PA0ETE »

PD1JAP schreef:
PE1PQX schreef:De Duisters kennen in het algemeen gewoon veel meer respect dan "Den 'Ollander", dit zie je onder andere in hun taal gebruik. Zo ook onze Belgische zuiderburen.
Het 'Je' en 'Jij'-en hier in Nederland is te 'gewoon' geworden, we zijn te amicaal geworden.
Sorry, maar Duitse amateurs zeggen ook gewoon je en jij, en noemen je bij de voornaam i.p.v. Herr Achternaam, zonder dat je ze die mogelijkheid eerst aangeboden hebt. De bekende duitse omgangsvormen worden in de ether niet gebruikt. (wat in het Duitse bedrijfsleven wel nog heel strikt is)

Respekt en fatsoen heeft weinig met u, je of jij te maken.
Ik denk dat dat inderdaad zo is. Respect zit niet in een woord. Ik denk in elk geval dat je het respect niet terugkrijgt door weer het gebruik van U af te dwingen.

Bij Belgen ligt dat gebruik verschillend, ook regionaal. Sommige Belgen zeggen 'U' in een amateur-QSO, en hoewel dat voor mij wat onnatuurlijk is, zeg ik in meerdere gevallen dan ook U terug. Dat Belgen U zeggen in zo'n geval is omdat de grens van tegen wie ze u en jij zeggen anders ligt dan hier. Maar veel Belgen, en met name ook op de amateurfrequenties zeggen gewoon net als wij ook je.

Dat respect nu wel eens ver te zoeken is, dat is zeker waar. Maar ik denk ook dat de meeste mensen, ook jongeren elkaar ook nu nog steeds wel respecteren. Het gaat om een vrij kleine groep waarbij dat niet zo is. En dat is ook op de banden zo.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#292 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1JAP schreef:
Juul - PE0GJG schreef:En bij IKEA dan?
Geen idee, daar kom ik niet. Ik koop alleen comfortable meubels die langer dan één jaar meegaan . :mrgreen:
Aha, ben jij dat................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#293 Bericht door on4avt »

https://www.uba.be/sites/default/files/ ... ul2008.pdf

Hier kan je het vinden, op blz 8
Opgemaakt met medewerking van Jhon,on4un.
Als je deze man niet kent?
Ik kon de tekst niet kopiëren naar hier.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#294 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:https://www.uba.be/sites/default/files/ ... ul2008.pdf

Hier kan je het vinden, op blz 8
Opgemaakt met medewerking van Jhon,on4un.
Als je deze man niet kent?
Ik kon de tekst niet kopiëren naar hier.
Dezelfde amateur heeft het document later ook voor IARU bewerkt, daar is het in diverse talen te downloaden. Ik kon zo snel de Nederlandse versie niet vinden, maar dit is de meest recente versie uit 2009, gepubliceerd in 2016.

https://www.iaru-r1.org/index.php/downl ... rtdown/19/

Ik vind het goed om dit alles op te schrijven, maar ik vind dat er wel veel wordt opgeschreven (en daardoor voorgekauwd). Je kunt het makkelijk samenvatten met een paar woorden "Respecteer je mede-amateur" :-)

Er staan overigens wel zinnige dingen in, bijvoorbeeld over de zelfbenoemde etherpolitie, die vaak zelf de fout in gaat.

Wat in het document staat over repeatergebruik (in dit laatste document op pagina 10) is door veranderd gebruik van repeaters deels achterhaald. Je kunt wel blijven roepen dat repeaters alleen bedoeld zijn voor mobiele stations, je doet dan afbreuk aan de praktijk zoals die bijvoorbeeld jaren terug al is ontstaan, doordat veel mensen tegenwoordig niet meer een volwaardige antenne kunnen plaatsen.

Daarnaast gaat de tekst vooral over de gebruiken op analoge repeaters. Bij digitale repeaters die vrijwel altijd permanent gekoppeld zijn, is het heel gebruikelijk dat vaste stations deelnemen. Die nemen in veel gevallen dan ook nog deel aan de gesprekken met behulp van hun eigen hotspot, waarvan het signaal dan wel via een flink aantal repeaters ook wordt uitgezonden. Ik denk niet dat je bij een andere technologie met een ander gebruik, tegen alle nieuw ontstane gebruiken in de oude manier van werken moet proberen als enige manier te propageren.

Daarnaast gelden er verschillende gebruiken op repeaters in verschillende regio's. IARU doet daar in één geval in hun aanbevelingen recht aan (maar dat wordt op pagina 10 van dit document niet genoemd): in bergachtige gebieden kunnen repeaters volgens IARU wel door vaste stations worden gebruikt, als die stations vanwege dat ze in een dal zitten anderszins niet zouden kunnen werken.

Het is daarnaast denk ik niet zinnig om op vrijwel nooit gebruikte repeaters (en daar zijn er nogal wat van) het gebruik door vaste stations te ontmoedigen. Juist op die repeaters is ieder verkeer denk ik welkom. (En weinig gebruikte repeaters hebben zeker nut, als is het maar vanwege een bakenfunctie of vanwege de beschikbaarheid van zo'n repeater mocht er een keer een calamiteit gebeuren.)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#295 Bericht door on4avt »

Ik bedoelde alleen wat er op bladzijde 8 staat over het aanspreken van elkaar. Dat de rest al een beetje achterhaald is dat besef ik,alhoewel de basis er nog steeds is.Het zou nog altijd een leidraad kunnen zijn voor velen. Wat het gebruik van rpt betreft, die zijn in de eerste plaats gezet dacht ik door een club, dit om de leden met elkaar te verbinden. Als er een club ronde was(vroeger) kwam ieder aan de beurt en het was niet altijd mogelijk voor ieder lid om ieder ander lid te horen. Is dat nu digitaal of analoog. Over het aanspreken kan ik alleen maar bevestigen dat men elkaar met de voornaam aanspreekt. In het Engels klink het natuurlijk anders, men zegt YOU.En zoals velen zeggen,amateur zijn schept een band onder elkaar. Als je iemand beroeps halve ontmoet en die blijkt een radioamateur te zijn, dan gaat dat een heel ander gesprek worden.Men vertrouwd elkaar ,mede omdat je eigen info overal te vinden is,nu op internet. Dus waarom zouden we niet jijen en jouen?Zeker als je elkaar al beter kent. De leef klasse valt dan weg (vind ik). Ben je nu een chirurg of een havenarbeider, op gebied van radio heb je dezelfde interesse en vaardigheden ontwikkeld of ben je nog aan het ontwikkelen.
wat die PI2NOS betreft, voor mij hoeft zo een systeem niet. Er zijn de 80 m en ander mogelijkheden. Ik heb niet graag een systeem dat de ganse dag verbonden is over het ganse land en dat je zelf niet kan aan/uitschakelen.Je ziet wat het terechtbrengt. Als er dan niemand te horen is ,dan hoor je een hoop onzin om mensen uit hun hok te lokken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#296 Bericht door PA0ETE »

Daar ben ik het grotendeels wel mee eens.

Het gaat echter zeker ook niet altijd fout als zaken op die manier met elkaar verbonden zijn, het gaat meestal gewoon goed, zie D-STAR in Nederland en Coversity/PI2NON.

De mate overlast heeft vaak gelijke tred met de populariteit van het medium. Of dat nu op een amateurband is of op internet, en in de VS zie je dat het daar ook opgaat voor populaire frequenties op 80 (75) meter en op 40 meter.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#297 Bericht door PA8MC »

on4avt schreef:Er zijn de 80 m en ander mogelijkheden.
Ik woon nu in Maastricht. Het is helaas niet anders. Met mijn verkorte Hyendfed (op 4,95 m hoogte) is het enorm moeilijk om contact op te nemen op 80 m met de oude vrienden in ON-land. Via de Fusion repeaters ON0LGE (Luik) en ON0MLB (Genk) lukt het wel met mijn rondstralertje (op 4,95 m hoogte). Ik ben dus heel blij dat die repeaters bestaan en ik ze kan bereiken.

Voor het overige is het verkeer op genoemde repeaters heel beschaafd. ;-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#298 Bericht door PA2RU »

PE1PQX schreef: Het 'Je' en 'Jij'-en hier in Nederland is te 'gewoon' geworden, we zijn te amicaal geworden.
Dacht altijd dat we op onze banden allemaal gelijk zijn ongeacht ras , geloof of politieke overtuiging..
Ik heb er geen moeite mee dat iemand me met je of jij aanspreekt op de banden..dat word voor personeel wel anders in een winkel , restaurant etc etc..
Daar word gewoon van personeel verwacht dat ze klanten met 'u' aanspreken...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#299 Bericht door PE2AAB »

PA2RU schreef:
PE1PQX schreef: Het 'Je' en 'Jij'-en hier in Nederland is te 'gewoon' geworden, we zijn te amicaal geworden.
Dacht altijd dat we op onze banden allemaal gelijk zijn ongeacht ras , geloof of politieke overtuiging..
Ik heb er geen moeite mee dat iemand me met je of jij aanspreekt op de banden..dat word voor personeel wel anders in een winkel , restaurant etc etc..
Daar word gewoon van personeel verwacht dat ze klanten met 'u' aanspreken...
Klopt. Die mening deel ik.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#300 Bericht door DK1NL »

Op de band heb ik daar ook geen moeite mee.

Ik werk echter ook regelmatig in België en Duitsland en daar is het toch wel gebruikelijk dat je iemand met U of Sie aanspreekt.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie